Mobil basstation 10 meter från min säng - vad gör jag?

  • Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja och det är så man kommer köra bastationer i 4g och 5g på höga frekvensband - typ 40Ghz
Som nosradarn i gripen Generation 5 och 6 samt den som rullas ut 4.

Fastyrda antenner är annars väldigt gammalt , 70 tal - i början på 80 talet så var det vasst.

Nu kör vi vassare grejer:D

1905 sände man radio med phased array antennas, beståendes av tre antenner (låter det bekant?) och ett fasningsnätverk.

Jag har för mig att han hette Braun han som uppfann det.

Så lite äldre än 70-80tal är det.

Under hela andra världskriget användes fasade antenner i många tillämpningar av radar och radionavigering, se dokumentären "Battle of the beams"
https://www.youtube.com/watch?v=DrXXBh-15KA
 

Raderad medlem 51742

Guest
Lite lustigt i sammanhanget är att den ansvarige på Telenor som jag pratade med ifrågasatte perspektivet på bilden jag skickade till honom (samma som i mitt inlägg i den här tråden), dvs han trodde den var tagen med ett teleobjektiv eller ett inzoomat zoomobjektiv. Fick förklara att bilden är tagen med min mobil och ganska precis motsvarar hur man med sina ögon upplever utsikten genom mitt fönster. Han blev nog själv lite förvånad över hur nära masten är placerad.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Tack för tipset!

Inte många rätt där om de nu vill slippa bygglov... Antennen är INTE ostagad, material och färg stämmer INTE med byggnaden, kablar är INTE osynliga... osv...

Återstår att se om Göteborgs Stad har samma riktlinjer som Stockholm i sin bedömning.

Vaddå, menar du att du är kvar i lägenheten?!
Det är väl jävligt dumt att sitta och bara ta emot strålningen?

Eller har du vidtagit några åtgärder så att du törs vara kvar hemma?

Jag hade dragit direkktt!!11!!
 

Raderad medlem 51742

Guest
Vaddå, menar du att du är kvar i lägenheten?!
Det är väl jävligt dumt att sitta och bara ta emot strålningen?

Eller har du vidtagit några åtgärder så att du törs vara kvar hemma?

Jag hade dragit direkktt!!11!!

Jag har med hjälp av aluminiumfolie, magiska örter och orgoniter byggt en strålningsskyddad låda inne i lägenheten. Jag bor numera i lådan tills dess processen är löst. Skulle inte detta funka i längden kan jag alltid bli sambo med hojen som befinner sig i ett garage någon km bort.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Finns foliehattsfärg http://proffs.caparol.se/innovationer/electroshield.html

Grejen är att du måste täppa till allt åt mastens håll , färgen måste täcka varenda mm och rutan måste vara en metallbelagd isolerruta med förbindelse mot färgen.

Du vinner mycket genom att bara ha väggarna och fönstret mot masten fixade.

Radiofrekvens vid dessa frekvensband är lite som ljus men har förmåga att gå igenom material som trä,betong.Det kan också reflekteras av en sådan yta betydligt bättre än ljus speciellt om den har hög densitet.

Se en sådan här panelantenn som en byggstrålkastare som desutom har förmågan att lysa lite genom icke metalliska material , trä utan fukt är som lite genomskinlig vid dessa frekvensband:tummenupp
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
1905 sände man radio med phased array antennas, beståendes av tre antenner (låter det bekant?) och ett fasningsnätverk.

Jag har för mig att han hette Braun han som uppfann det.

Så lite äldre än 70-80tal är det.

Under hela andra världskriget användes fasade antenner i många tillämpningar av radar och radionavigering, se dokumentären "Battle of the beams"
https://www.youtube.com/watch?v=DrXXBh-15KA

Det fanns t.o.m planer att kör det gamla NMT450 nätet på detta sätt i ett uppgraderat nät men gsm kom
 

Raderad medlem 51742

Guest
Finns foliehattsfärg http://proffs.caparol.se/innovationer/electroshield.html

Grejen är att du måste täppa till allt åt mastens håll , färgen måste täcka varenda mm och rutan måste vara en metallbelagd isolerruta med förbindelse mot färgen.

Du vinner mycket genom att bara ha väggarna och fönstret mot masten fixade.

Radiofrekvens vid dessa frekvensband är lite som ljus men har förmåga att gå igenom material som trä,betong.Det kan också reflekteras av en sådan yta betydligt bättre än ljus speciellt om den har hög densitet.

Se en sådan här panelantenn som en byggstrålkastare som desutom har förmågan att lysa lite genom icke metalliska material , trä utan fukt är som lite genomskinlig vid dessa frekvensband:tummenupp

Alldeles för bökigt. Jag tror mer på att ställa den ansvarige till svars så att denna till slut kommer be om att själv får ta ner masten, bara jag lägger av.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Alldeles för bökigt. Jag tror mer på att ställa den ansvarige till svars så att denna till slut kommer be om att själv får ta ner masten, bara jag lägger av.

En gyllene medelväg som kan lyckas är dom lyfter masten 4 meter.Blir bra för dig då


Den som gapar efter för mycket förlorar oftast hela stycket
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Skulle det inte utfalla till min vinning får jag gå vidare med strålningsfrågan och då kunde Telenor tänka sig att bekosta en strålningsmätning.


Hade jag bott i närheten hade jag kunnat utföra en gratis, jag har allt som behövs, dock inte krönta instrument, så det hade kanske inte varit helt rättsligt hållbart, men en bra indikation.

Men som sagt, ladda ner en app till telefonen så att du kan se ungefär så vet du om det är lönt att gå vidare.

Redan min gamla Nokia 6210 hade signalstyrkemätare dold i menyerna
 

Raderad medlem 51742

Guest
Hade jag bott i närheten hade jag kunnat utföra en gratis, jag har allt som behövs, dock inte krönta instrument, så det hade kanske inte varit helt rättsligt hållbart, men en bra indikation.

Men som sagt, ladda ner en app till telefonen så att du kan se ungefär så vet du om det är lönt att gå vidare.

Redan min gamla Nokia 6210 hade signalstyrkemätare dold i menyerna

Ja, nu är ju detta i flera avseenden inget som det finns anledning att driva vidare som annat än en bygglovsfråga om man tänker på förutsättningen att lyckas, men skulle det trots allt bli fråga om att försöka gå vidare med strålningsfrågan är det ju egentligen bara dessa saker som är intressanta för mig:

1. Strålningen i min lägenhet före masten kom upp
2. Strålningen efter masten kom upp
3. Om skillnaden däremellan är signifikant.

Ur det perspektivet kan det ju vara intressant att mäta, dels nu innan masten tagits i drift och dels efter. Skall se om jag hittar en app - misstänker att de bara mäter signalstyrkan för en viss operatör och inte själva strålningen.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Be dom höja upp den , 4-5 m så är det win-win

Då blir ju masten definitivt bygglovspliktig och de kommer få stora problem att få igenom det utan överklaganden. Det är ju inte en förhandlingsfråga med bara mig. Höjer de upp den kräver det antagligen dessutom en ännu kraftigare konstruktion där den är fäst i takkupan, så skillnaden i hur den stör utseendemässigt blir marginell eller kanske till och med en försämring. Fler grannar lär iaf bli uppretade. Kan de genom att höja masten visa (genom mätningar) att strålningen då ungefär hamnar på samma nivå som innan masten byggdes kan jag köpa det, men det förändrar inte faktum när det gäller utseendet och bygglovsfrågan.
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Hade väl varit smartare att sätta den på ert tak om det är högre så förstörs inte utsikten för någon.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Jag är rätt säker på att det är dödfött att påvisa att strålningsvärdet ökat om det som det ser ut nu fortfarande ligger under gränsvärdet.

Och att din utsikt blivit tråkig tror jag de skiter ganska fullständigt i när det handlar om infrastruktur. Grannens hustak var i ärlighetens namn inte så jäkla intressant utsikt från början om jag får säga det själv.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag är rätt säker på att det är dödfött att påvisa att strålningsvärdet ökat om det som det ser ut nu fortfarande ligger under gränsvärdet.

Och att din utsikt blivit tråkig tror jag de skiter ganska fullständigt i när det handlar om infrastruktur. Grannens hustak var i ärlighetens namn inte så jäkla intressant utsikt från början om jag får säga det själv.

Att jag skrev att jag vill veta strålningsvärde före/efter för att kunna jämföra om den ökat rejält handlar mer om att jag själv vill få bekräftat hur det ligger till, så att jag i såna fall kan släppa strålningsfrågan. Det kan mycket väl vara så att det inte går att visa någon större skillnad i strålning och då bryr jag mig inte mer om den saken, men om ökningen är rejäl så har jag svårare att släppa just den frågan.

Sen återstår att jag stör mig på utseendet på masten, men framför allt att Telenor och den aktuella Bostadsrättsföreningen på eget bevåg och utan att fråga mig gjort ett betydande ingrepp som påverkar kvaliteten på mitt boende, de tjänar pengar på det, men det är bara jag som inte ens är tillfrågad eller informerad som drabbas av nackdelarna. De har inlett "dialogen" med att pissa mig i ansiktet och då kommer de få svar därefter.

Hur jag sen agerar är en annan sak än vad jag tycker - där gäller det att maximera chanserna för att det faller ut till min fördel. Jag själv tror också att det är meningslöst att fokusera på strålningen om den nu ligger inom gränsvärdena (som man kan tycka vad man vill om, men har svårare att påverka). Enda formella sättet att få bort den här masten tror jag är just att fokusera på om den är ok enligt bygglovsreglerna eller inte.
 
Last edited by a moderator:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Att jag skrev att jag vill veta strålningsvärde före/efter för att kunna jämföra om den ökat rejält handlar mer om att jag själv vill få bekräftat hur det ligger till, så att jag i såna fall kan släppa strålningsfrågan. Det kan mycket väl vara så att det inte går att visa någon större skillnad i strålning och då bryr jag mig inte mer om den saken, men om ökningen är rejäl så har jag svårare att släppa just den frågan.

Sen återstår att jag stör mig på utseendet på masten, men framför allt att Telenor och den aktuella Bostadsrättsföreningen på eget bevåg och utan att fråga mig gjort ett betydande ingrepp som påverkar kvaliteten på mitt boende, de tjänar pengar på det, men det är bara jag som inte ens är tillfrågad eller informerad som drabbas av nackdelarna. De har inlett "dialogen" med att pissa mig i ansiktet och då kommer de få svar därefter.

Hur jag sen agerar är en annan sak än vad jag tycker - där gäller det att maximera chanserna för att det faller ut till min fördel. Jag själv tror också att det är meningslöst att fokusera på strålningen om den nu ligger inom gränsvärdena (som man kan tycka vad man vill om, men har svårare att påverka). Enda formella sättet att få bort den här masten tror jag är just att fokusera på om den är ok enligt bygglovsreglerna eller inte.

Ja strålningen har ju ganska garanterat ökat eftersom du nu har en mast precis utanför fönstret. Hade signalen inte blivit starkare vore ju den antennen ganska onödig att sätta upp. Men sålänge det inte är över gränsen så är det något du får leva med helt enkelt.

Och jag är ledsen men skulle man behöva ta hänsyn till alla som ser en mobilmast från sitt fönster så skulle vi inte ha någon trådlös kommunikation i det här landet. Ofta försöker de väll gömma antennerna inuti kyrktorn och liknande men ibland måste de sitta synligt på taken. Ingen kommer ju gå med på att ha den i sin lägenhet och alternativet vore att de bygger ett eget litet hus utanpå antennen men då försvinner ju ännu mer av din utsikt.


Kämpa på för all del men jag tror det är dåliga odds på att vinna fajten: din utsikt vs. sveriges infrastruktur
 

Raderad medlem 51742

Guest
Och jag är ledsen men skulle man behöva ta hänsyn till alla som ser en mobilmast från sitt fönster så skulle vi inte ha någon trådlös kommunikation i det här landet.

Fast nu handlar det ju inte om att ta hänsyn till alla som ser en mobilmast, utan om att just denna mobilmast har en placering som är sällsynt dålig och dessutom troligen är ett svartbygge som kräver och skulle ha svårt att få bygglov om man tittar på gällande regelverk. Jag kan tänka mig massvis av ställen som denna mast kunde placeras så att den stör minimalt och hamnar minst 50 meter från andra lägenheters utsikt. I min stadsdel, ja förmodligen inte ens i hela Göteborg, har jag sett en enda mast som har denna korkade placering. Det finns så klart master på en del hustak, men då är de oftast mer diskret placerade och utan andra hus i siktlinjen alldeles mittemot på bara några få meters avstånd. Det är svårt att förklara om man inte ser masten IRL, men även när man kör förbi på gatan utanför ser det helt sjukt ut.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag tycker vi skall skicka Nypanik på hemligt uppdrag till GBG för att åtgärda detta....:banana
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top