Sliders på handskar?

Bärfis

Ny medlem
Gick med
20 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Saknas
Hamnade på någon sida som handlade om att det är totalt ovärt att åka mc med handskar utan sliders på handflatan då det ska rädda både handleden och handflatan vid marksyning.

Har precis varit iväg och köpt handskar utan detta och blev osäker på hur viktigt det egentligen är. :gnissla

Vad kör ni med?


Är btw ny på forumet, 25 år gammal från Stockholm och håller på att ta kortet, kul att vara här. :)
 

Pilzz

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Z800 Sugomi -16
Tjena och välkommen! :hej

Du kan aldrig vara för skyddad. Men alla sätter sin egna personliga nivå på skyddskläder. Någonstans blir det en kompromiss mellan skydd, komfort och ekonomi.

Ja självklart så skyddar en handske med sliders bättre än en utan och en handske utan skyddar bra mycket bättre än att åka utan handske alls.

Hade det vart jag så hade jag behållit dem redan inköpta handskarna och sedan när det är dags för nya kanske lagt en krona extra för att se till att få ett par "riktiga" handskar.

Lycka till med kortet, du har gjort helt rätt val :yoparty
 

Bärfis

Ny medlem
Gick med
20 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Saknas
Tack Pilzz för välkomnandet och för svaret :tummenupp

Har dock kollat runt lite och tror att jag kommer lämna tillbaka handskarna och satsa på ett par A* GP plus från FC-moto. Känns lite mer safe.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Extremiteterna är de som är lättast att skada och därför prioriterar jag skydden därefter.

Skinnställ kan du få ett vettigt för 4kkr och det skyddar bra enda verkliga skillnaden är dom med airbag och då blir det dyrt.

Hjälm= viktigast, av erkänt märke 2-5kkr
Handskar/stövlar=strax efter hjälm 1-2,5/2-4kkr båda delarna skyddar saker med små ben som många gånger är svårläkta.
Ryggskydd=självklart, 1,5-2,5kkr men jag ser det mest som stötskydd vid mindre vurpor för en tall i 90km/h hjälper det inte mot.

Jag har klotat flertalet gånger och har alltid gått därifrån och utrustningen har aldrig felat. Jag har alltid haft erkänt bra märken dock sällan den dyraste modellen och ibland begagnade och ovan är mina slutsatser vad som funkat för mig.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Hjälm= viktigast, av erkänt märke 2-5kkr
Handskar/stövlar=strax efter hjälm 1-2,5/2-4kkr båda delarna skyddar saker med små ben som många gånger är svårläkta.
Ryggskydd=självklart, 1,5-2,5kkr men jag ser det mest som stötskydd vid mindre vurpor för en tall i 90km/h hjälper det inte mot.
Jag sätter ryggskydd direkt efter hjälm. En trasig rygg går inte att laga.

Sedan är det en lite konstig jämförelse du gör. Ett ryggskydd är inte tänkt att hindra ryggen från att brytas bakåt som många tror, utan ska ta upp stötar som kan skada kotor och annat. En tall i 90 km/h hjälper inte en hjälm mot heller.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Jag sätter ryggskydd direkt efter hjälm. En trasig rygg går inte att laga.

Sedan är det en lite konstig jämförelse du gör. Ett ryggskydd är inte tänkt att hindra ryggen från att brytas bakåt som många tror, utan ska ta upp stötar som kan skada kotor och annat. En tall i 90 km/h hjälper inte en hjälm mot heller.

Som du ser står det självklart men dom flesta är samma lika då det inte är jättesvårt/dyrt att tillverka däremot så är ffa stövlar och även handskar teknisk svårare och utslagsgivande.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Efter en incident på Anderstorp kan jag konstatera att i ca 140 blås och highside så klara sig skallen bra trots jag rullade runt och skrapa sönder hjälmen runt om i flera riktningar, tror riktpriset på den var 2700:-
Stövlar var Berik som kostade 1500:- på nedsatt pris i vintras.
Arlen Ness/Berik stället var några år som aldrig gått omkull innan, med isydd extra padding runt höfter mm.
Vet inte vad den kan kostat nytt 5-6000 kanske. MASSA hål här och var, inga stora, men jag fick heller inga skrapmärken på huden då jag hade kompressionskläder under i bomull. Alla sömmar hela dock, tror jag kastar det eller hänger på museukroken, lite för många små hål för att lappa.

Handskar, har ett par dyrare matchande Arlen Ness, men har inte blivit polare med dom ännu, så jag åkte i mina billigare från XL Moto, deras egna Kina race handskar. Ena handen fick jag nog lite i kläm, så skinnet är slitet hål på precis som stället, men nästan alla fingrar hade blodutgjutelse, så bättre handskar tack.

Ryggskyddet var ett Alpinestar väst med en enklare form av bröst skydd. No problems med detta.

Gick tyvärr inte där ifrån då bäckenet sprack, vilket ett D-Air ställ inte hjälpt mot heller, men man ska nog köpa kvalitet, inte Kina kopior osv.

My 5 cent...
 

Batterimannen

Ny medlem
Gick med
1 May 2016
Ort
Vallentuna
Hoj
Ducati 899 Panigale
Något att titta efter vad gäller handskar är förutom sliders och knogskydd, att lill- och ringfingret är sammanbryggade med en bit skinn. Det minskar risken att bryta sprutande fingrar.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Superbra med sliders i handflatan. Slipper man knäcka handlederna av sig lika lätt om man skulle hamna med handflatorna först i marken.

Kör med KNOX Handroid själv. Riktigt sköna med kängruskinn i handflatan också.
 
Nyheter
Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Top