Quickshifter har slutat fungera, varför?

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Har en street triple R 2010 med Triumphs geniune quickshifter (translogic). Den funkade hur bra som helst innan jag gjorde följande:

Kopplade ur kontakten mellan QS och ECU
Buntbandade kabeln snyggare än hur den satt innan
Flyttade ner och fram fotpinnarna ett steg på rearsetsen
Och kopplade givetvis i kontakten igen

Nu reagerar den inte trots att jag har tryckt hårdare än tidigare. Har kollat så att kopplingsswitchen fungerar.

Kan man få någon felkod i ECUn gällande QS? Har beställt kabel för att koppla in mig men den har inte kommit än.

Vore trevligt om den fungerade på Knutstorp imorgon :gnissla
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Kanske är för enkelt, men ofta löser sig elproblem bara genom att göra en norsk reset - Koppla bort batteriet (först jordkabeln (-) sedan +) och låt hojen stå 10-15 minuter innan du kopplar in det igen.

Är i alla fall värt ett försök !
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Provade det precis men inte ens norska metoder räcker till för att lösa problemet verkar det som.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Svenne100 skriver:
Flyttade ner och fram fotpinnarna ett steg på rearsetsen
Om det här betydde att du var tvungen ändra längden på "QS-pinnen" = "Stången mellan växelpedal och växellåda" finns då möjlighet att du påverkat eventuell fjäder som bestämmer den kraften som behövs för att QS ska ge signal ?
En ren gissning är att det finns en fjäder inbyggd i QS som förspänns till rätt nivå för QS inte ska lösa ut pga vibrationer.
Har du genom att skruva på "Stången mellan växelpedal och växellåda" för att få rätt längd möjligen lyckats skruva fjäderförspänningen så förspänningen har blivit så hård så QS inte längre ger nån signal när du växlar ??

Det går väl förhoppningsvis inte att koppla in QS-kontakten fel ?
Om det är så att QS-kontakten har en + och en - anslutning ?
 
Last edited:

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Svenne100 skriver:

Om det här betydde att du var tvungen ändra längden på "QS-pinnen" = "Stången mellan växelpedal och växellåda" finns då möjlighet att du påverkat eventuell fjäder som bestämmer den kraften som behövs för att QS ska ge signal ?
En ren gissning är att det finns en fjäder inbyggd i QS som förspänns till rätt nivå för QS inte ska lösa ut pga vibrationer.

Nja, QS-sensorer är generellt s.k. lastceller. Det är en typ av sensor som mäter (väldigt) små sträckningar i ett metallstycke. Det sitter en liknande sensor i alla möjliga typer av digitalvågar.

Dess värde läses av med hjälp av elektronik som även ska filtrera signalen för att få bort vibrationer o.s.v. samt att man kan sätta ganska exakt vid vilken axialkraft som man ska switcha signalen till ECU/insprut/tändning. Detta är hur Cordona, HM, Translogic, Aprilia- och BMW-original fungerar.

Men jag har faktiskt haft en mekanisk variant som använde sidostödsswitchen som blev aktiverad av själva växelspaken. Det fungerade ...sådär. :gnissla
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Svenne100 skriver:

Om det här betydde att du var tvungen ändra längden på "QS-pinnen" = "Stången mellan växelpedal och växellåda" finns då möjlighet att du påverkat eventuell fjäder som bestämmer den kraften som behövs för att QS ska ge signal ?
En ren gissning är att det finns en fjäder inbyggd i QS som förspänns till rätt nivå för QS inte ska lösa ut pga vibrationer.
Har du genom att skruva på "Stången mellan växelpedal och växellåda" för att få rätt längd möjligen lyckats skruva fjäderförspänningen så förspänningen har blivit så hård så QS inte längre ger nån signal när du växlar ??

Det går väl förhoppningsvis inte att koppla in QS-kontakten fel ?
Om det är så att QS-kontakten har en + och en - anslutning ?

Precis som falco säger så tror jag att det bara är en trådtöjningsgivare. Jag har inte ändrat längden på QS-pinnen. Kontakten går bara att koppla in på ett sätt och där är två pinnar. Tänker att man borde kunna mäta resistansen mellan dem för att se om allt är ok men hittar inte några specifikationer på vad den ska vara.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag lyckades ladda hem verkstadsmanualen härifrån
http://www.manualslib.com/download/801932/Triumph-Daytona-675.html
Jag valde Download PDF.
Det är inte Street Triple. Men jag lyckades hitta Quick Shifter först på sidan 207 och för Quick Shifter på Street Triple R på sid 209
så kanske om du kan engelska ( vilket inte är självklart ) kan du hitta mer information
om Quick Shifter i manualen.
I det vackra vädret vill jag nu ut och köra en sväng med sukkan !
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top