Tycker dig det spelar någon roll hur mig skriver?

Spelar det någon roll om man skriver de eller dem?


  • Antal röstningar
    0

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Reatr mig oftast mer på innnehollet än stavninen. :)
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
"För dem personer som inte röker är cigarettlukt jobbigt."

Borde vara rätt men ser konstigt ut.

Nix det är inte rätt.

För det första är "dem" onödigt i den meningen. För personer som inte röker är cigarettlukt jobbigt fungerar utmärkt. Eller För de som inte röker är cigarettlukt jobbigt.

Fallet blir dock lite knepigt att använda trixen på eftersom "de" inte alltid är ett pronomen och därför inte alltid utbytbart med "vi". I det här fallet tror jag att "de" är bestämd artikel till "personer(na)"
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
"För dem personer som inte röker är cigarettlukt jobbigt."

Borde vara rätt men ser konstigt ut.
Nej, det borde inte vara rätt och är det inte heller som yipyip skriver.

Det har gått inflation i "dem" precis som i den märkliga böjningen "bytat". "dem" används egentligen ganska sällan i svenska språket så räkna med att det oftast är fel.

"Jag såg dem tillsammans" är en korrekt användning. Att sätta in "två" eller "personerna" där blir både onödigt och fel. Jämför "de stod tillsammans". I första fallet handlar det om mig, första person. I andra fallet om några andra. Enkelt.
 
Last edited:

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jag tycker att det i de flesta fall är enkelt att skilja på de/dem. Men det finns fall när faktiskt båda är rätt. Och den här quiz för de/dem i SVD tycker jag är svår.
http://quiz.svd.se/?sTid=871
 

Smagatusk

Guest
Nix det är inte rätt.

För det första är "dem" onödigt i den meningen. För personer som inte röker är cigarettlukt jobbigt fungerar utmärkt. Eller För de som inte röker är cigarettlukt jobbigt.

Fallet blir dock lite knepigt att använda trixen på eftersom "de" inte alltid är ett pronomen och därför inte alltid utbytbart med "vi". I det här fallet tror jag att "de" är bestämd artikel till "personer(na)"

"Dem" är inte alls onödigt att använda. Det handlar om hur precis man vill vara. Om man byter ut "personer" mot "män" så skulle det bli "för dem män som inte..." vilket skulle motsvara "för oss män som inte...". För det heter ju inte "för vi män som inte..."
Enligt din logik skulle "oss" vara överflödigt när det i detta fallet skulle handla om att inkludera sig själv som man.
 

Smagatusk

Guest
Nej, det borde inte vara rätt och är det inte heller som yipyip skriver.

Det har gått inflation i "dem" precis som i den märkliga böjningen "bytat". "dem" används egentligen ganska sällan i svenska språket så räkna med att det oftast är fel.

"Jag såg dem tillsammans" är en korrekt användning. Att sätta in "två" eller "personerna" där blir både onödigt och fel. Jämför "de stod tillsammans". I första fallet handlar det om mig, första person. I andra fallet om några andra. Enkelt.

Se mitt svar till YipYip.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
"Dem" är inte alls onödigt att använda. Det handlar om hur precis man vill vara. Om man byter ut "personer" mot "män" så skulle det bli "för dem män som inte..." vilket skulle motsvara "för oss män som inte...". För det heter ju inte "för vi män som inte..."
Enligt din logik skulle "oss" vara överflödigt när det i detta fallet skulle handla om att inkludera sig själv som man.
Inte generellt, men just i exemplet blir det fel. "för dem män" blir precis lika tokigt i syftningen. Är det en obestämd grupp som avses ska "de" användas.

Eller bara "för män som inte".
 
Last edited:

Smagatusk

Guest
Då är det ju inte applicerbart i alla lägen att byta ut de/dem mot vi/oss eftersom det heter "för oss män som..."
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Då är det ju inte applicerbart i alla lägen att byta ut de/dem mot vi/oss eftersom det heter "för oss män som..."
I "oss" är du själv inblandad, se det jag skrev tidigare om första person. "Oss män" är inte samma sak som "de män" alltså är utbytesregeln på sätt och vis funktionell även om jag själv tycker den är krånglig. Sen är det en ledning, inte en 100% regel...
 
Last edited:

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Struthörning
Då är det ju inte applicerbart i alla lägen att byta ut de/dem mot vi/oss eftersom det heter "för oss män som..."

I "oss" är du själv inblandad, se det jag skrev tidigare om första person. "Oss män" är inte samma sak som "de män" alltså är utbytesregeln på sätt och vis funktionell även om jag själv tycker den är krånglig. Sen är det en ledning, inte en 100% regel...

De fungerar ju inte alltid som pronomen. Säkrast är att byta ut till engelska, de till they och dem till them. När det istället blir the eller those i översättningen så syftar de på en bestämd artikel istället för pronomen, och då ska det alltid vara de.

Det är ju vad som händer i fall med "de män som", "de personer som" osv.
 

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Ort
london
Hoj
honda rs250, 748SPS
Tror det ar bevisat i den har traden att det bara ar ett javla trams.

Stryk 'de' och 'dem' ur ordlistan och anvand bara 'dom' istallet.

Stor mig som fan pa sant har och annat ord-trams som lars ut i skolan och bara ar andvandbart i just skolan test.. Jag tror inte jag har hort nagon anvanda ordet 'dem' i dagligt tal i hela mitt liv.

Sprak/grammatik borde lara sig av mattematik att krangla till skiten hjalper ingen, utan budskapet bor simplifieras for att gora det mer forstaeligt och anvandbart.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Det finns minst sagt värre saker att bry sig om här i livet, varför slösa bort tid och energi på att vissa lägger till ett "m" efter "de" och andra inte gör det!?....
 

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Struthörning
Det finns minst sagt värre saker att bry sig om här i livet, varför slösa bort tid och energi på att vissa lägger till ett "m" efter "de" och andra inte gör det!?....

Personligen skulle jag tycka att det vore vansinnigt tråkigt om jag bara fick lägga tid på det allra viktigaste här i livet. Alla har ju olika intressen, är inte språk ett av dem så behöver man ju inte bry sig om saken. :)
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Personligen skulle jag tycka att det vore vansinnigt tråkigt om jag bara fick lägga tid på det allra viktigaste här i livet. Alla har ju olika intressen, är inte språk ett av dem så behöver man ju inte bry sig om saken. :)

Sant, jag fick mest vibbar av den här tråden som en polare som kör budbil, han lägger så otroligt mycket negativ tid och energi på att gnälla på hur för jävligt alla kör bil/fordon (och hur perfekt han själv är men ändå inte haha) - medan vi andra i kompisgänget stöter på några få korkade eller nästan-farliga incidenter per månad, trots att vissa av oss kör MC och jag själv t.o.m. kört taxi.

Det handlar mer om ens personlighet än vad som faktiskt händer, medan man kan ta sig fram i trafiken och positivt förundras över hur få olyckor som sker, så finns såklart alternativet att bry sig om minsta lilla skitsak och ösa massvis av ens tid och energi på att förstora det och fördöma hela mänskligheten varje gång ;)

Hälsosamt intresse, GO FOR IT :tummenupp
Negativ besatthet, please don't :crash
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Tror det ar bevisat i den har traden att det bara ar ett javla trams.

Stryk 'de' och 'dem' ur ordlistan och anvand bara 'dom' istallet.

Stor mig som fan pa sant har och annat ord-trams som lars ut i skolan och bara ar andvandbart i just skolan test.. Jag tror inte jag har hort nagon anvanda ordet 'dem' i dagligt tal i hela mitt liv.

Sprak/grammatik borde lara sig av mattematik att krangla till skiten hjalper ingen, utan budskapet bor simplifieras for att gora det mer forstaeligt och anvandbart.

Saken är den att språket förändras vilket gör att något som känns skitsamma nu inte alls var det för 20 år sen. Sen följer språk (precis som matematik) vissa system som de av oss som har en stark språkkänsla direkt finner störande när folk inte följer. Precis som första posten visade blir det störigt för de flesta att läsa när man byter ut vissa ord mot andra som "typ" stämmer och man förstår vad som menas men det låter fel.

Dessutom är det inte alls bara användbart i skolans värld. Jag hade exempelvis aldrig anställt någon som skriver som en 14-åring pratar.

"Asså jag skulle typ ba älska att jobba här föatt jag har typ alltid vatt typ skitaintresserad av musik och sånt"

Att kunna skillnaden mellan subjekt och objektsformerna är en viktig del av ett "bra" språk.

Sen tycker jag personligen det är trevligt med ett språk som har lite variation och inte bara buntar ihop så många innebörder som möjligt i samma ord. Vill man det så finns det ett helt gäng andra ord vi helt kan plocka bort.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Det finns minst sagt värre saker att bry sig om här i livet, varför slösa bort tid och energi på att vissa lägger till ett "m" efter "de" och andra inte gör det!?....

Nu är det ju inte så att de allra flesta av oss slösar någon direkt tid på det här. Men har man en stark språkkänsla så skär det lite i ögonen eller öronen varje gång nån skriver "dom gav dom bollen" eller säger "han gav han bollen".

Ungefär som att någon konstant skulle uttala ditt namn liiiite fel trots att du påpekat hur det ska uttalas.
 

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Ort
london
Hoj
honda rs250, 748SPS
Saken är den att språket förändras vilket gör att något som känns skitsamma nu inte alls var det för 20 år sen. Sen följer språk (precis som matematik) vissa system som de av oss som har en stark språkkänsla direkt finner störande när folk inte följer. Precis som första posten visade blir det störigt för de flesta att läsa när man byter ut vissa ord mot andra som "typ" stämmer och man förstår vad som menas men det låter fel.

Dessutom är det inte alls bara användbart i skolans värld. Jag hade exempelvis aldrig anställt någon som skriver som en 14-åring pratar.

"Asså jag skulle typ ba älska att jobba här föatt jag har typ alltid vatt typ skitaintresserad av musik och sånt"

Att kunna skillnaden mellan subjekt och objektsformerna är en viktig del av ett "bra" språk.

Sen tycker jag personligen det är trevligt med ett språk som har lite variation och inte bara buntar ihop så många innebörder som möjligt i samma ord. Vill man det så finns det ett helt gäng andra ord vi helt kan plocka bort.

Nu är det ju inte så att de allra flesta av oss slösar någon direkt tid på det här. Men har man en stark språkkänsla så skär det lite i ögonen eller öronen varje gång nån skriver "dom gav dom bollen" eller säger "han gav han bollen".

Ungefär som att någon konstant skulle uttala ditt namn liiiite fel trots att du påpekat hur det ska uttalas.

Har ingen aning vad varken 'subjekt' eller 'objektsformer' ar, vad skulle det tillfora mitt sprakbruk?

Exempeln du tar upp ar javligt daliga, da man sallan hor nagon prata sa dalig svenska savida de inte ar invanrade eller har inlarnings (eller andra) problem.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Det finns minst sagt värre saker att bry sig om här i livet, varför slösa bort tid och energi på att vissa lägger till ett "m" efter "de" och andra inte gör det!?....
..särskilt som "de" alltid funkar men "dem" bara ibland..
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top