"Hugger" i kedjan när man lirar med kopplingen

Husker

Medlem
Gick med
25 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Z1000SX
Tjenixen!

Har upptäckt ett nytt fenomen på min lilla räser, När man ligger och krypkör och lirar med dragläget på kopplingen så känns det som det "hugger" vid framdrevet till kedjan, Själva kedjan är ställd efter manualen.

Vad bör jag kolla på, starta min felsökning?

det är en CB 750 2002 för överigt.

//Husker
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
kan det mycket väl vara, det slutar så fort den får mer dragläge. Är det ett tecken på att kopplingen börjar ta slut?

Oljenivån är okej i den, kör med motul olja

Är drivpaketet i bra skick? Hur känns det om du rullar med kopplingen indragen eller i friläge?
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Det kan vara stålskivorna i kopplingskorgen som är slagna. Det gör att kopplingen greppar och slirar om vartannat och det "smäller" då från motorn vilket du kan uppfatta som ljud från framdrevet. Det är min teori.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Är det dessutom en gammal körskolehoj, vilket är troligt, så har den levt hela sitt liv med slirande koppling och med därefter sliten kopplingskorg.
 

Husker

Medlem
Gick med
25 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Z1000SX
Det kan vara stålskivorna i kopplingskorgen som är slagna. Det gör att kopplingen greppar och slirar om vartannat och det "smäller" då från motorn vilket du kan uppfatta som ljud från framdrevet. Det är min teori.

Är det dessutom en gammal körskolehoj, vilket är troligt, så har den levt hela sitt liv med slirande koppling och med därefter sliten kopplingskorg.

Jo det är troligtvis en gamma körskole hoj, med snart 7000 på mätaren. jag har nytt kopplingspaket liggandes på hyllan som jag tänkte slänga in förra säsongen tog dock stop då jag inte hade specialhyslan för att komma in i kopplingskorgen. kanske dags att leta reda på en sådan hylsa och göra en liten renovering.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
När du har isär kopplingen så kolla också skicket på kopplingskorgen, som Chronic också är inne på. Har kopplingen blivit mycket använd så kan kopplingskorgen bli hackig där lamellerna ligger an. Det gör att de fastnar där en kort stund när du drar in kopplingen vilket upplevs som att kopplingen hugger.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top