Det här med garanti...

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Hur funkar det egentligen? Är den värd något? Frågade säljaren lite om saken, fick svaret "man ska inte göra något med motorn om man vill ha sin 24månaders garanti.". Jaha. Men att mappa om hojen, eller byta avgassystem/luftfilter, räknas det? Ska bara man skita i garantin och fixa sina problem själv eller skruva av/på allt lull-lull varje gång något skiter sig?
 

lolrazz

Medlem
Gick med
13 Aug 2015
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSXR 1000, 2011
Övertygad om att när de menar garanti så är det i orginalutförande, dvs allt "after market" räknas som modifikation. De brukar dessutom märka om man bytt eller ändrat något oavsett om man sätter på originaldelarna igen. Rätta mig om jag har fel.
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Hur då? Titta på slitna bultskallar?

Hade inte förvånat mig.

All form av mjukvarutrimning märks beroende på vem som servar hojen oavsett om den är borttagen innan denna service.Svar JA, avgassystem brukar räknas till motorn. :crash

Ja då känns det ju som att det bara är att strunta i den jävla garantin. Två år utan att få modda hojen ordentligt? Aldrig i livet :mad:
 

lolrazz

Medlem
Gick med
13 Aug 2015
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSXR 1000, 2011
Jag tänker generellt, sånt brukar väl märkas oavsett om man sätter tillbaka orginaldelarna? På slitage och annat. Tänker om man byter till ett slipon, då bör det märkas på orginaldemparn att den knappt är använd? Folk är ju inte dumma, framförallt inte när det gäller pengar. :fakta
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Ja då känns det ju som att det bara är att strunta i den jävla garantin. Två år utan att få modda hojen ordentligt? Aldrig i livet :mad:
Kolla med återförsäljaren vad de har att erbjuda. Alternativt någon annan om den du köper hojen av inte säljer tillbehör/har verkstad. Du är ju inte bunden till att serva hos den du köper hojen av för att garantin ska gälla, bara att den du servar hos faktiskt är godkänd av tillverkaren för service.

De flesta tillverkare har "original" eftermonteringssatser som återförsäljaren monterar och då brukar garantin gälla. Vanligtvis, slipon och mappning, men även helsystem och luftfilter.

Du kan ju beställa nya hojar att leveras med helsystem från Arrow/Acrapovic mm utan att garantin förfaller.

Sen att du inte kan montera saker själv och låta Nisse-fulmek i grannkåken mappa om den är ju fullt logiskt.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Ja då känns det ju som att det bara är att strunta i den jävla garantin. Två år utan att få modda hojen ordentligt? Aldrig i livet :mad:

Finns väl ingen tillverkare på jorden som skulle acceptera garanti när någon har "moddat hojen ordentligt?
Garantin utgår från hur produkten lämnade fabriken, allt annat vore konstigt.

Lättare undantagsfall finns via ÅF förstås.
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
klippt och klistrat från suzukis hemsida om deras garanti. kan tänka mig att dom flesta märken har liknande vilkor.


GARANTIER
Fem års trygghetsgaranti

Förlängd reklamationsrätt på motor och elektronik!

Från den 1 januari 2003 har Suzuki en trygghetsgaranti på hela 5 år för nylevererade motorcyklar.

Reklamationsrätten omfattar motor, växellåda och elektronik som: digitala instrument, styrenheter för tändning, bränsleinsprutning och laddningsregulator. Reklamationsrätten omfattar inte förbrukningsdetaljer som t.ex: glödlampor, batterier och strömbrytare. Förlängd reklamationsrätt gäller heller inte för MC som används för tävlingsbruk eller tävlingsliknande förhållanden.

Vad krävs för att få trygghetsgarantin?

Trygghetsgarantin gäller på landsvägsmotorcyklar* upp till 5 år från leveransdatum efter den 1/1 2003 och som är importerade av KGK Motor AB. Förutsättningen för rätt till förlängd reklamationstid är att service enligt anvisningar utförts hos auktoriserad Suzukiverkstad och att föreskrifterna i instruktionsboken följts samt att MC:n inte byggts om eller ändrats så att motorns och elektronikens förutsättningar avviker från originalutförandet.

*Gäller landsvägsmotorcyklar från 250 kubik och uppåt.
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
när kopplingen pajade på min mt-07a så tog dom kort på den trasiga kopplingen inne på verkstaden när jag var med och då sa dom till varandra "ta för fan inte med avgassystemet i bilden" (akra carbon som ja bytt sj)
sen snacka vi lite garantier och modifieringar och dom berättade att om det kmr fram att jag bytt avgassystem lr till och med blinkers så ryker min garanti direkt. vissa märken är hårdare än andra, BMW var tydligen stenhårda, yamaha lite snällare men de blir hårdare o hårdare på modifieringar.
 

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Det går alltid att prata med ÅF om garantier, oftast är garantier helt intakt om modifieringar är gjorda på auktoriserad verkstad. Jag har alltid haft slipon till mina hojar och varit noga med att fråga om garantier påverkas, svaret har alltid varit nej när jobbet har gjorts på just auktoriserad verkstad. KTM är en av få märken jag vet om som har dåliga villkor, man får inte princip inte röra hojarna. På min Ducati har jag slipon och mappning, garantier helt intakt :tummenupp
 

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
KTM 1290R 2016
Om du skaffar en pc 5 och mappar hojen byter avgassystem och slänger dit ett K&N luftfilter kan dom alldrig se att du moddat hojen. All info finns i PC5an inte i hojen montera bort allt och lämna in hojen vid garanti men vänta med att modda tills du kört 100mila servicen nästa lär ligga på 1500 hundra. Där i mellan gör du ju servicen själv, kvitto på service kitt ska gälla som garranti så spara dom. Så här har jag alltid gjort och det fungerar utan problem men kolla vad som gäller för service och garanti för just ditt hojmärke så här kör Honda i varje fall. Lycka till:tummenupp
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top