Skall köpa KTM 690 SMC-R i veckan, har ett antal frågor.

NemoHoes

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2016
Ort
Västervik
Hoj
Ingen för tillfället.
Hej!

Jag är en 22 årig kille från Västervik som nyligen fick en uppenbarelse och tänkte "Varför i h*lvete har jag ingen motard än? Jag får ju ta MC Kort!" så jag sålde iväg min Audi och skall nu handla KTM 690 (2013, 14, 15?) och en billigare bil.

Blir en intensivkurs då jag vill få detta gjort så snabbt som möjligt, jag bor som sagt i Västervik. Finns det någon bra trafikskola som har något bra intensivkurs paket i Småland eller nära Västervik? Såg att Norrköping hade något.

För det första, jag kan småmeka men är inte sugen på att ligga i garaget hela tiden och pilla på hojjen, därav 690 istället för 500/525/550, då jag inte riktigt orkar meka hela tiden.

Det jag kommer vilja göra är allmänt glida runt, busa lite på industriområden, fram och tillbaka till jobbet och kunna köra 7 mil pendling 1-2 dagar i veckan (Hälsa på föräldrarna i annan ort)

Körde mycket stuntmoppe när jag var 15 så suget är ENORMT!

Det jag har läst mig till så är 690in det självklara valet, går gärna upp på bakhjulet med sina 150kg, lite stabilare och skönare för lite längre turer än 500 etc. Finns det något annat ni kan rekommendera än 690in för någon som vill busa på industriområden, glida runt, pendla någon dag i veckan och inte behöva meka med allt för mycket?


Vad har man på sig när man är ute och kör? Eller vad MÅSTE man ha på sig när man är ute och kör? Kör man läderställ? Crossoutfit? Vad kör ni med? Jag har absolut ingenting just nu, ingen hjälm, handskar, skydd, inget. Så om man kan få lite tips på sidor där man kan beställa och det som är absolut nödvändigt att ha på sig när man är ute.

Sen sista frågan, något speciellt jag ska kolla efter när jag köper 690? Några kända fel? Max miltal? Jag kommer förmodligen köpa en använd från blocket, 2012, 13, 14, 15. Hur många mil anses vara "mycket" för en sådan här hoj?

Tack på förhand!
 

Kalvsylta

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2015
Ort
Sverige
Hoj
2016 KTM 690 SMCR
Körde en 690 -14 förra sommaren... Sen skaffade jag en mt-09 men bytte illa kvickt till mig en 690 igen. Detta pågrund av att med en 690 kan du ta dig till ställen där en "vanlig" gatuhoj inte kan ta sig och för att de är jävligt lättkörda p.g.a. sin vikt. Dessutom ser de så jävla coola ut!
Med det vill jag få sagt att du gör alldeles rätt i att skaffa en motard!
Du kanske ska tänka över att skaffa en enduro (690)? Det är en tidsfråga tills du blir sugen på den där grusvägen som du aldrig kört förut. Men det kan du iof lösa med annat gummi till motarden.

Du skulle ju kunna skaffa en mindre hoj också... Men då lutar det mycket mer åt racehållet och serviceintervallerna skjuter i höjden precis som du själv sa. Visst kan det vara svinkul att köra en 450 på gata men mekandet slutar vara särskilt kul när det dyker upp fler och fler problem.

Yamaha har en liknande variant fast mycket mer gubbe enligt mig, xt660 om jag inte missminner mig.
Inte riktigt lika lätt, inte riktigt lika pigg.

Jag kan inte svara på vad man ska leta efter när det gäller mil osv. men se till att den går rent, ser hel och ren ut och har tillräckligt med olja i, dom dricker olja som norska hästar, så du inte kör hem den med för lite i...
Har själv blivit överraskad när oljenivån var lite väl låg när jag skulle ut och köra... Det går fort!
Jag hade nog hellre valt en hoj som gått lite längre än en hoj som gått fram och tillbaka på en parkering med ett hjul i luften hela tiden.

Kolla också serviceboken. En hoj som är servad när den ska är ett bra tecken. Ser hojen risig ut (skrapmärken osv.) så är den förmodligen körd skiten ur... gå på magkänsla.

Angående kläder så kan jag bara utgå från hur jag värderar mitt eget liv och det är: Hjälm, ryggskydd, och handskar som jag tycker är det VITALA.
Därefter vill man självklart lägga till "skrap och slagskydd" i form av armbågsskydd, bröstskydd, axelskydd, knäskydd som oftast kommer i bra allvädersbyxor eller kanske ett skinn-helställ och bra godkända skor?

Jag kör med ett par allvädersbyxor, en "undertröja" från halvarssons med skydd i, ett externt ryggskydd och en kevlarhoodie över det. CE godkända skor, CE godkända handskar.
Det är aldrig, i min värld, värt att vara "cool" före skyddad. Självklart tar man dom snyggaste skydden men räkna med det värsta, då vill du vara så skyddad som möjligt när det händer.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top