Tr1 café racer

Deyvid

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2016
Ort
Fjugesta
Hoj
Yamaha Tr1 -83
Har nyligen påbörjat ett projekt med en tr1a jag köpte svinbilligt för drygt ett år sen....man upptäcker rätt snart att det inte är så lätt som man kanske kan tro iaf jag.....fick tag på 17tums hjul från en Suzuki sv650 som nog kan fungera men kedjan är inte i linje, ca 20mm fel.....skule behöva flytta ut framdrevet 10mm från motorn sen kan jag enkelt flytta in bakdrevet 10mm
 

Fallan

Ny medlem
Gick med
20 May 2012
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki gsx1100 -85 | Honda VFR750 -95 | Honda VF750S -82
Kul. Fick själv tag på en tr1 nu i samma veva som brorsan köpte en kåk. Får se vad som händer med den men det är ju aldrig fel att ha en föregångare att tjuvtitta på. ;)
Bara att fixa ett offset drev då o köra på. Har för mig att tr1'orna har ett rätt hyfsat register med lite modifikation så kan ju vara värt att kolla upp ev drevning innan. Lycka till
 

Deyvid

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2016
Ort
Fjugesta
Hoj
Yamaha Tr1 -83
Ja det är en ball hoj att bygga på, det finns ju många fina byggen att inspireras av...ska försöka lägga upp lite bilder oxå, planen är väl att bästa sadel och hjul och åka lite över sommaren, besiktigade den utan anmärkning för en månad sen haha senaste besiktningen inna det var för typ 5år sen.
Tack för länken ska kolla där

- - - Updated - - -

Exakt vad jag söker ju :tummenupp:tummenupp
 

Deyvid

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2016
Ort
Fjugesta
Hoj
Yamaha Tr1 -83
Det får ju bli 17 kugg fram men då är ju frågan vad som är det ultimata att köra med bak, vet att många kör med ganska små drev bak, vore schysst att få lite tips eftersom jag åker på att special beställa bakdrev ca 800kr skulle jag tro
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Kolla i min tråd hur jag gjort med bakdrevet. Du kanske kan göra något liknande. Jag använder originaldrevet från zxr:en som drevhållare. Nersvarvat med förstärkningar som bär original SR drev på insidan.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Kul med fler tr1 byggen! :tummenupp
Om du är fundersam på utväxlingen så har jag provat lite olika, finns i min byggtråd kommer inte ihåg vad jag kör med nu...
 

Deyvid

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2016
Ort
Fjugesta
Hoj
Yamaha Tr1 -83
Jo jag har läst mycket på din byggtråd, ett riktigt fint bygge....vart beställde du bakdrevet från? Minns inte om det stod med
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Thx, kan rekommendera att gå in på jt-sprockets hemsida, där hittar du tabeller för utväxling och dessutom med lite detektivarbete vilka bakdrev som skulle kunna passa din fälg. Sen köpte jag det jag ville ha på ebay...
 

Deyvid

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2016
Ort
Fjugesta
Hoj
Yamaha Tr1 -83
Thx, kan rekommendera att gå in på jt-sprockets hemsida, där hittar du tabeller för utväxling och dessutom med lite detektivarbete vilka bakdrev som skulle kunna passa din fälg. Sen köpte jag det jag ville ha på ebay...

MrMadMax vad tror du om 17 fram och 35 bak konverterat till 530, jag är inte riktigt med på om det är kugg man räknar på eller diameter när man går från 630 till 530.
Jag ska bestulna ett bakdrev från nikasilproffren så det är ju kul om det fungerar skapligt iaf
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag skrev i någon tråd om en journalist på MCM, som bytte fuggar och pipor, bänkade 85(?) hästar, kvartsmilen som en snabb bil. Det är Ducce 900 på nittiotalet hästar som gömmer sig i den fulsnygga motorn, som lite liknar en stationär motor till en gammal luftkonditionering på taket till en bilmeck i Norra England
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
MrMadMax vad tror du om 17 fram och 35 bak konverterat till 530, jag är inte riktigt med på om det är kugg man räknar på eller diameter när man går från 630 till 530.
Jag ska bestulna ett bakdrev från nikasilproffren så det är ju kul om det fungerar skapligt iaf

TROR att jag har 18/38 men då med 16/150/80 däck... Påverkar rullomkretsen. 530 kedja kör jag med. Har kört med mindre drev fram, gick bra men lite högt varv på motorväg.

Finns säkert något utlägg om det i min byggtråd men orkar inte leta :)
 

ANDERMI1

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2020
Ort
Falun
Hoj
Yamaha XV1000 TR1 -81
Tjo, jag håller också på att försöka få till det med ett SV650 bakhjul till mitt TR1 bygge. Skulle du kunna tipsa om hur du tillslut fick ihop det? hittade du något offsetdrev fram och i så fall vart? Lyckades du flytta in bajdrevet ca 10 cm och i så fall hur, och vart hittade du bakdrev?
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top