P-avgift för MC på gång i Stockholm

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jaha,då va man där och "protesterade"!! Kanske hundra hojar och några dialogpoliser. Jag fattar inte hur svensken är så jävla mesig!!! 5 över 4 frågade tom SMC personal,jaha,vad gör vi nu....!!!så kvart över 4 tog jag mitt pick o pack o åkte hem! Har vi mc-folket åstadkommit nåt med det här?Absolut ingenting!!!!! Dem som bestämmer i stadshuset struntar i totalt att några hojåkare står i innergården på stadshuset o säger nada!!! Så,grattis Sthlm,nu får vi äntligen p-avgift för hojar,moppar,scootrar mm. Tack alla ni som va fega o kom till stadshuset!!!

Jag hoppas någon tog lite bilder och sedan skriver några väl valda ord och skickar till de relevanta dagstidningarna i Stockholm. Tidningarna publicerar vad som helst så länge man ger dom gratis bilder och nästan färdigskriven text så att journalisten själv inte behöver jobba så mycket.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Daniel Helldén öppnar för parkeringsavgifter även för trampcyklar!

https://www.youtube.com/watch?v=fWqoTskCt38#t=345

Daniel Helldén 4.07
"Alla typer av fordon ska fram och de ska också ha plats när de står parkerade."

Trampcykeln är ett fordon som tar plats när den används och när den ska parkeras. Titta bara hur det ser ut runt Centralen i Stockholm, varifrån ska plats för mer cykelparkering tas? Är det från bilparkeringar så är det gatan. Byggs ett parkeringshus för trampcyklar så är det inte gratis, avgift naturligtvis.

Daniel Helldén 4.50
"Alla fordon som ska stå i gatan tar plats, och det gör också (motor)cyklarna och då tar vi betalt för dem precis som vi tar betalt för taxibilar när de står längre tider, stora lastbilar och bussar. Det är ett sätt att reglera och få ordning på trafiken och en bättre framkomlighet.

Naturligtvis ryckt ur sitt sammanhang eftersom det inte handlar om trängsel utan MC-fientlighet precis som förbud för MC i busskörfält.
Om viljan fanns skulle det kunna vara som i Solna, som inte direkt är utan trängsel!
https://www.solna.se/sv/stadsbyggnad-trafik/parkering/besoksparkering/

Nu bor jag närmare Strängnäs än Stockholm så trampcykeln är, till skillnad från motorcykeln, inget alternativ till bilen.

Alla kan, och vill inte, inte bo innanför tullarna.
 

SinneD

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2012
Ort
-
Hoj
2013 Ducati Streetfighter 848 och 1987 Yamaha FZR1000
Hela skiten är förjävlig. MP-politiker är fan ett jävla ovett alltså.
 

lolrazz

Medlem
Gick med
13 Aug 2015
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSXR 1000, 2011
Daniel Helldén öppnar för parkeringsavgifter även för trampcyklar!

https://www.youtube.com/watch?v=fWqoTskCt38#t=345

Daniel Helldén 4.07
"Alla typer av fordon ska fram och de ska också ha plats när de står parkerade."

Trampcykeln är ett fordon som tar plats när den används och när den ska parkeras. Titta bara hur det ser ut runt Centralen i Stockholm, varifrån ska plats för mer cykelparkering tas? Är det från bilparkeringar så är det gatan. Byggs ett parkeringshus för trampcyklar så är det inte gratis, avgift naturligtvis.

Daniel Helldén 4.50
"Alla fordon som ska stå i gatan tar plats, och det gör också (motor)cyklarna och då tar vi betalt för dem precis som vi tar betalt för taxibilar när de står längre tider, stora lastbilar och bussar. Det är ett sätt att reglera och få ordning på trafiken och en bättre framkomlighet.

Naturligtvis ryckt ur sitt sammanhang eftersom det inte handlar om trängsel utan MC-fientlighet precis som förbud för MC i busskörfält.
Om viljan fanns skulle det kunna vara som i Solna, som inte direkt är utan trängsel!
https://www.solna.se/sv/stadsbyggnad-trafik/parkering/besoksparkering/

Nu bor jag närmare Strängnäs än Stockholm så trampcykeln är, till skillnad från motorcykeln, inget alternativ till bilen.

Alla kan, och vill inte, inte bo innanför tullarna.

Varför håller hon som pratar i filmen för näsan när hon pratar? :va
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Man får väl ta lite höjd tidsmässigt, dvs det man gör när man kör bil i sthlm ;)
Man vet aldrig när man kommer fram.

Men det är klart, det är svårt att ha framförhållning när bussarna/tuben går var tredje minut.:D

Kollektivbestraffningstrafiken gjorde mig 1h 40min försenad igår, vilket ändå inte är någon form av max för min pendling.
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Det känns som om vi också behöver bli tydligare. Mycket snack om utrymme och rimlig avgift i förhållande till det, och jag läste "vår" debattartikel i Metro där rubriken var "Tvinga inte oss mc-förare att betala p-avgifter – vi tar nästan ingen plats".

En bra artikel, och ja, VI förstår budskapet, men jag tror inte att folk utanför MC-kollektivet läser så mycket mer än rubriken, och sedan avfärdar det som gnäll och tänker "ja, varför skulle dom inte betala som jag??"

Rubriken borde varit mer aggressiv, i stil med att "MC är en del av lösningen på trängselproblemet, men för kommunen är det viktigare att ta ut avgifter".

Det går säkert att formulera bättre men få med samma innebörd... Det hade retat ALLA!
 
Last edited:

Petra.H

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Ludvika
Hoj
GSX-R 750 -09
Det känns som om vi också behöver bli tydligare. Mycket snack om utrymme och rimlig avgift i förhållande till det, och jag läste "vår" debattartikel i Metro där rubriken var "Tvinga inte oss mc-förare att betala p-avgifter – vi tar nästan ingen plats".

En bra artikel, och ja, VI förstår budskapet, men jag tror inte att folk utanför MC-kollektivet läser så mycket mer än rubriken, och sedan avfärdar det som gnäll och tänker "ja, varför skulle dom inte betala som jag??"

Rubriken borde varit mer aggressiv, i stil med att "MC är en del av lösningen på trängselproblemet, men för kommunen är det viktigare att ta ut avgifter".

Det går säkert att formulera bättre men få med samma innebörd... Det hade retat ALLA!

Orginalrubriken var:
"Stockholms lokalpolitiker skapar trafikkaos"

men Metro har förstås rätt att ändra rubrik på insända debattartiklar. Vi är glada för att den kom med.
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
"Stockholms lokalpolitiker skapar trafikkaos" den headline köpte inte tidningen, och i vanlig ordning är det tidningen som själv sätter sina rubriker! Stärkt att SMC äntligen fick Metro att ta en insändare!
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Men det är klart, det är svårt att ha framförhållning när bussarna/tuben går var tredje minut.:D
Ungefär utanför tullarna, alltså utanför innerstan, förgrenar sig tunnelbanelinjerna, dvs tex grön linje delar upp sig och går sen åt tre olika håll. Bor man efter förgreningen går tågen var 10:e minut. Typisk busstäthet där är säg var 15:e - 20:e minut. "Var tredje minut", ja i innerstan.
Som jag behöver ta mig så är det tunnelbana, var 10:e minut, sen byte till tvärbana, var 10:e minut. Så där finns möjliga 20 minuter att stå och glo. Hela resan tar ca 30 min utan väntetider, och alltså upp till 50 minuter med väntetider. Det brukar i verkligheten bli 45 minuter. Motorcykel? 10-15 minuter.
45min x 2 = 90min; 15min x 2 = 30min. Min vinst = En timme per jobbdag. Hur långt från jobbet bor jag då? En mil. Område bostad & jobb? Söderförort till söderförort, närförorter bägge två. Kollektivtrafik? Inte för mig, tack...
 
Last edited:

Manglish

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2012
Ort
På en ö
Hoj
2007, Suzuki SV1000S (2001, KTM Duke såld)
Att åka kommunalt för mig tar 2 timmar om allt passar in som det ska. 35min med båge. Alla har tyvärr inte möjlighet att bo nära tunnelbanan och bara hoppa på. Många måste byta transportmedel...en del jobbar obekväma tider där möjligheterna att åka kommunalt inte är möjligt.
Det är nog lätt för en politiker som bor i Enskede att ta sig till jobbet men många har det inte lika lätt.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
11 minuter i morse. Åkte innan 7. Hade tagit 40 minuter kommunalt. Go figure...
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det är inte MP som ensamt fattar dumma beslut ....
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Inte!?
Har nån ens sett en antydan till att MP varit delaktiga i nått beslut överhuvudtaget.....?
Det vanligaste från MP..........."Det hade jag inte en aaaaaaaaaning om!!!!"
Tex vem det nu var han/hon/den/det käkade middag med.
/KentW
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Ungefär utanför tullarna, alltså utanför innerstan, förgrenar sig tunnelbanelinjerna, dvs tex grön linje delar upp sig och går sen åt tre olika håll. Bor man efter förgreningen går tågen var 10:e minut. Typisk busstäthet där är säg var 15:e - 20:e minut. "Var tredje minut", ja i innerstan.
Som jag behöver ta mig så är det tunnelbana, var 10:e minut, sen byte till tvärbana, var 10:e minut. Så där finns möjliga 20 minuter att stå och glo. Hela resan tar ca 30 min utan väntetider, och alltså upp till 50 minuter med väntetider. Det brukar i verkligheten bli 45 minuter. Motorcykel? 10-15 minuter.
45min x 2 = 90min; 15min x 2 = 30min. Min vinst = En timme per jobbdag. Hur långt från jobbet bor jag då? En mil. Område bostad & jobb? Söderförort till söderförort, närförorter bägge två. Kollektivtrafik? Inte för mig, tack...

Jag bor på en plats där bussarna går cirka fem gånger per dag, sug på den :D
Ni har i alla fall ett alternativ även om det kan vara ett långsamt (men samtidigt för många så klaffar linjer in perfekt med avgångar)

Jag måste ta bilen till stan eftersom verktygen ligger i den. Finns liksom inget alternativ.
Inte så jäkla kul att sitta i köerna med nissar som åker tjänstebil för att det är en löneförmån.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ungefär utanför tullarna, alltså utanför innerstan, förgrenar sig tunnelbanelinjerna, dvs tex grön linje delar upp sig och går sen åt tre olika håll. Bor man efter förgreningen går tågen var 10:e minut. Typisk busstäthet där är säg var 15:e - 20:e minut. "Var tredje minut", ja i innerstan.
Som jag behöver ta mig så är det tunnelbana, var 10:e minut, sen byte till tvärbana, var 10:e minut. Så där finns möjliga 20 minuter att stå och glo. Hela resan tar ca 30 min utan väntetider, och alltså upp till 50 minuter med väntetider. Det brukar i verkligheten bli 45 minuter. Motorcykel? 10-15 minuter.
45min x 2 = 90min; 15min x 2 = 30min. Min vinst = En timme per jobbdag. Hur långt från jobbet bor jag då? En mil. Område bostad & jobb? Söderförort till söderförort, närförorter bägge två. Kollektivtrafik? Inte för mig, tack...

Nu har jag 6 mil till jobbet och det är låååångt till tunnelbanan.

Hade jag en mil till jobbet skulle jag cykla året om. :tummenupp

Jag cyklade tre mil i förrgår så det är inte jobbigt att cykla men 12 mil om dagen skulle ta bort den mesta fritiden... :(
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Orginalrubriken var:
"Stockholms lokalpolitiker skapar trafikkaos"

men Metro har förstås rätt att ändra rubrik på insända debattartiklar. Vi är glada för att den kom med.

Okej, då förstår jag, jag trodde att ni hade mer inflytande över rubriken. Trist att inte er originalformulering hittade in, för den var ännu bättre.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top