Racepreppa R6 2007, ganska original

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag tänkte försöka få vinglat runt bland snabbfolket lite sporadiskt och har börjat pilla med att få hojen rejsmässig. Som ett brev på posten kommer såklart frågor upp, ha tålamod.

Just nu: två frågor

1: Jag tänker åka med originalblåset och CRC-kåpor. Enligt förre ägaren blev katten så varm att det rök från båten, dagens kåpa är därför urtagen. Eventuellt provade han med någon isolermatta (inte helt kristallklart där). Har någon löst det och kan dela med sig av ett bra recept? Jag har inte mätt men ifall man skär och plastar till lite större avstånd kanske man inte får reglementsenlig markfrigång?
Finns det någon matta som håller emot?

2: Jag är inte helt med på hur man menar med delen om uppsamlingsslangar/luftburk och det där. Behöver man göra något på R6? Finns det något recept?

Det kommer säkert mer efter hand men vi börjar här.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Har inte haft problem med orginalblåset och works men skulle det ligga emot någonstans så funkar ljuddämparmatta som används i ljudbygge i bil, har någon matta med alu på ena sidan som funkar.

Sitter de små gummidistanserna kvar på burken?
Sålänge det inte ligger emot så borde det inte bli några problem......

Uppsamlingskärl sätter du 250ml burkar, en per sida, höger precis bakom kylaren och leder ner skvallerslangen från expansionskärlet och på vänster sida finns det plats på ungefär samma ställe och där leder du ner de 2 slangarna som kommer från tanken, glöm ej att göra avluftningshål i den och töm så inte slangarna kommer under vätskenivån om det skulle komma lite soppa i den då den ena är avluftningen.

Vevhusventen är kopplad på luftburken om allt är som det ska så den behöver du inte tänka på.

IMG_40571.jpg
IMG_40581.jpg
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Beställde precis en 3mm tjock matta för torpedväggsisolering för turbobilar, får se hur den funkar.
Den kanske inte behövs men min urtagna båt kan lukta ganska gott efter ett pass på ffa Anderstorp.

Den SKA tåla 1050 grader enligt spec, vi får väl se.
Nu letar jag 250ml flaskor, har för mig det finns en gammal tvåtaktsoljeflaska i garaget som kanske har rätt storlek. Spännande det här.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Har inte haft problem med orginalblåset och works men skulle det ligga emot någonstans så funkar ljuddämparmatta som används i ljudbygge i bil, har någon matta med alu på ena sidan som funkar.

Sitter de små gummidistanserna kvar på burken?
Sålänge det inte ligger emot så borde det inte bli några problem......

Uppsamlingskärl sätter du 250ml burkar, en per sida, höger precis bakom kylaren och leder ner skvallerslangen från expansionskärlet och på vänster sida finns det plats på ungefär samma ställe och där leder du ner de 2 slangarna som kommer från tanken, glöm ej att göra avluftningshål i den och töm så inte slangarna kommer under vätskenivån om det skulle komma lite soppa i den då den ena är avluftningen.

Vevhusventen är kopplad på luftburken om allt är som det ska så den behöver du inte tänka på.

View attachment 428721
View attachment 428722

Var tar du in slangarna på bild 2? I flaskdelen eller i korken? Eller är jag trög i bollen?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Samma på bägge sidor, i korken och korken är buntbandad till soppaburken så jag kan skruva loss flaskan och tömma den utan att behöva klippa banden och dra ur slangarna.

Tror jag köpte mina burkar av bactor.....eller var det grevens?
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Samma på bägge sidor, i korken och korken är buntbandad till soppaburken så jag kan skruva loss flaskan och tömma den utan att behöva klippa banden och dra ur slangarna.

Tror jag köpte mina burkar av bactor.....eller var det grevens?

Beställt. Frakten var dyrare än flaskorna så det blev en påse dzusar också, med ringar.
Börjar fatta varför noobZ ska köpa färdiga räsers, det här är ju komplicerat.

Funderar mer & mer på varför tillverkarna inte säljer färdiga track editions, oreggade utan gatbjäfs.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Beställt. Frakten var dyrare än flaskorna så det blev en påse dzusar också, med ringar.
Börjar fatta varför noobZ ska köpa färdiga räsers, det här är ju komplicerat.

Funderar mer & mer på varför tillverkarna inte säljer färdiga track editions, oreggade utan gatbjäfs.

Du har ju missuppfattat det, halva nöjet är ju att bygga och pilla och hitta på egna lösningar när det inte finns färdiga produkter i en rimlig prisklass. :tummenupp

Just idag har jag byggt mig ett verktyg att mäta ramen med, verkade vara rak. :)
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Du har ju missuppfattat det, halva nöjet är ju att bygga och pilla och hitta på egna lösningar när det inte finns färdiga produkter i en rimlig prisklass. :tummenupp

Just idag har jag byggt mig ett verktyg att mäta ramen med, verkade vara rak. :)

Eller så är verktyget och ramen lika sneda. :7peta



MartinB:
Välkommen till banknarkargänget! :hej
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Om man slänger på en cat-eliminator så tar man bort den feta burken?
Klarar man ljudet då med originaldämparen?

http://www.ebay.com/itm/2006-2015-Y...a0fa5cd&pid=100005&rk=2&rkt=6&sd=281924246268

Nope, inte en chans! Som att köra helsystem med kort burk utan killer, klarar precis med killer. Min original lät upp mot 98 men då var pipan lite sliten, med frisk 96-97, lätt över 100 utan den stora burken under. Däremot så tjänar du vikt, mycket vikt! så det kan vara värt att göra ändå med antingen stoor burk eller killer.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Nope, inte en chans! Som att köra helsystem med kort burk utan killer, klarar precis med killer. Min original lät upp mot 98 men då var pipan lite sliten, med frisk 96-97, lätt över 100 utan den stora burken under. Däremot så tjänar du vikt, mycket vikt! så det kan vara värt att göra ändå med antingen stoor burk eller killer.

Tjitt, låter som jag måste slöjda. Kommer se ut som en gammal R1-bazooka.
 

maki_n

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2010
Ort
Skauune
Hoj
R1 -98 m.m.
Jag har byggt en r6 till banhoj och tror original grenrör väher ca 12 kg och utan katt 3 kg, men får använda en lång ljuddämpare plus köpa ett avgasfäste som ljuddämparen får hängas i.
Sen är det bra om du köper stålompsunna slangar motorskyddskåpor och ställer in fjädringen, byter alla vätskor m.m
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag har byggt en r6 till banhoj och tror original grenrör väher ca 12 kg och utan katt 3 kg, men får använda en lång ljuddämpare plus köpa ett avgasfäste som ljuddämparen får hängas i.
Sen är det bra om du köper stålompsunna slangar motorskyddskåpor och ställer in fjädringen, byter alla vätskor m.m
Najs.
Motorkåpor sitter på och waterwetter ska i om jag inte kör på rent vatten i början.
Fjädringen är ofixad men på listan, stålomspunnet sitter på.

Tror rallymattan kan funka som värmeisolering.
Båten rymmer ca 3,8 liter och om jag googlat rätt rymmer motorn 4,55 liter vätskor så nu börjar det likna något.

Najning och byta kylarvätska så.

Passar 2009 originalsystem på 2007?
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Har inte haft problem med orginalblåset och works men skulle det ligga emot någonstans så funkar ljuddämparmatta som används i ljudbygge i bil, har någon matta med alu på ena sidan som funkar.

Sitter de små gummidistanserna kvar på burken?
Sålänge det inte ligger emot så borde det inte bli några problem......

Uppsamlingskärl sätter du 250ml burkar, en per sida, höger precis bakom kylaren och leder ner skvallerslangen från expansionskärlet och på vänster sida finns det plats på ungefär samma ställe och där leder du ner de 2 slangarna som kommer från tanken, glöm ej att göra avluftningshål i den och töm så inte slangarna kommer under vätskenivån om det skulle komma lite soppa i den då den ena är avluftningen.

Vevhusventen är kopplad på luftburken om allt är som det ska så den behöver du inte tänka på.

View attachment 428721
View attachment 428722

Nu är flaskorna på och maskinen fick stå och jäsa upp sig till 100 grader.
Flaskorna blir rätt mjuka alltså.

Jag tjyvtittade på en ljusblå R6 på Gälleråsen förra helgen och knyckte deras högra flaskplacering, som din fast längre bak och lutande. Men visst är det läskigt att samla upp bensin på så heta platser eller?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Nu är flaskorna på och maskinen fick stå och jäsa upp sig till 100 grader.
Flaskorna blir rätt mjuka alltså.

Jag tjyvtittade på en ljusblå R6 på Gälleråsen förra helgen och knyckte deras högra flaskplacering, som din fast längre bak och lutande. Men visst är det läskigt att samla upp bensin på så heta platser eller?

Nä, inte värst, bensin måste över 250 grader innan den kan självantända, tror inte riktigt bensinen är det största problemet om hojen är så varm. :D

Har haft flaskorna där på 2 hojar i 4 och 5 säsonger, har bytt några stycken efter avåkningar och fått tömma några efter avåkningar där de hållt men inget annat, skulle inte rekommendera om jag inte hårdtestat själv och skulle jag det nämner jag att jag inte prövat.

Jag har kört Mycket de åren, inte några enstaka dagar/år alltså, snarare 30 race/bandagar årligen, tycker problemen med placering eller värme borde visat sig vid det här laget. :)
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top