Vad är grejen med HD?

Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Jag trivs bäst på lagom kurviga vägar i moderat hastighet där jag kan njuta av mitt ljud, mitt vrid, mitt gung och min utsikt som jag kan ägna mig åt på ett helt annat sätt än om jag ständigt måste hålla uppsikt framåt för att det går så satans herrejössesfort :D

Man måste faktiskt inte köra fort alltid. ;) Njuter ofta av det du räknar upp, minus gung. :hihi
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Man måste faktiskt inte köra fort alltid. ;) Njuter ofta av det du räknar upp, minus gung. :hihi

Missförstå mig rätt nu, menar inte att man måste köra herrejössesfort bara för att man har sporthoj utan menar snarare på att många kanske köper sporthoj just för att de gillar fart, fläkt, snabba kurvtagningar och så vidare. Och är det det man ser som charmen med hoj så kan jag absolut förstå att man inte attraheras av HD, för just de bitarna är många customhojar ganska dåliga på :) Sen kanske du och jag har lite olika definition på det här med moderat hastighet också, borde kanske ha skrivit tämligen långsamt istället :hihi Men hördu, du har inte funderat på att skaffa HD palle? :D :7peta :hihi
 

TheCrow

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Intruder M800 -06(Till Salu), GSX650FA -13, M1800R - 08
Alltså. Harley V-Rod kom ju 2001. Många år före Suzuki M1800, som förövrigt är full med oblyga likheter med HD. Samma med Yamaha Warrior mfl H-D-kloner.

Det var nog V-max jag tänkte på. Minns bara att jag såg nån dokumentär på tuben om en japansk tillverkare som tog fram power cruisern just för att de inte tyckte att de kunde konkurrera med klassiska HD.
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Som Dr.Bike sa när han levde: "Det är rätt patetiskt att se förtryckta tjänstemän klä ut sig på helgen, för att folk tro att de äter småbarn till frukost, så fort chefen inte ser honom." :hihi

Det citatet kommer jag alltid att komma ihåg honom för. :D

Det låter fyndigt och humoristiskt och Dr Bike kan inte svara längre.

Men vad är det som är patetiskt?
Att ha ett liv utanför jobbet eller att ha ett jobb?

Om man inte lyckats komma till en punkt att man kan göra precis vad man vill när man vill och inte behöver tänka så mycket på pengar, så är det väl en rimlig trade off att man har ett jobb för att försörja sig osv. Men på fritiden så gör man vad man vill.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Varför har TS inte varit mer aktiv i denna tråd? :va
Är det för att, som ägare av en Japanglidare, lägga in en HD-tråd på SportHoj för att slänga in en brandfackla?

Jörgens SportHoj, av märket HD, visar att det är känslan! Jag kör SportHoj för jag vill ha känslan, jag hoppas att TS kör Hondaglidare för känslan...

Känslan är olika, en del får den av hög fart, jag får det av flytet. Flytet kan visserligen vara hög fart men också bara att må gott i sadeln. Eftersom jag kör bana så förstår jag att jag aldrig kan komma i närheten av det jag får på bana på landsväg. Om jag inte är på Isle of Man förståss där jag hyfsat kan få det av att hålla 200+ uppe på berget.

Men sedan att njuta av hojen bredvid sadeln tycker jag också är också viktigt. Att njuta av hojen sittandes bredvid hojen 300 mil hemifrån, kanske med en öl, ger också njutning. Där kan jag förstå HD-åkarna. :krama
(Att skriva HD med små bokstäver visar att man är dyslektiker eller ogillar HD.:D)
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Missförstå mig rätt nu, menar inte att man måste köra herrejössesfort bara för att man har sporthoj utan menar snarare på att många kanske köper sporthoj just för att de gillar fart, fläkt, snabba kurvtagningar och så vidare. Och är det det man ser som charmen med hoj så kan jag absolut förstå att man inte attraheras av HD, för just de bitarna är många customhojar ganska dåliga på :) Sen kanske du och jag har lite olika definition på det här med moderat hastighet också, borde kanske ha skrivit tämligen långsamt istället :hihi Men hördu, du har inte funderat på att skaffa HD palle? :D :7peta :hihi

Jo... Om kanske 50 år. Måste bara först lära mig köra fort på den jag har. :gnissla

Det närmaste jag kommit hittills var en Yamaha Virago 250 på Korfu. Den gav inte precis mersmak att undersöka custom-segmentet mer ingående. :D

Eftersom jag redan har en rätt bra allroundhoj så går jag inte i bytestankar. Funkar på asfalt, på grus, på bana och är en perfekt semesterhoj på långväga resor. :)
 

Enkie

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Kalmar
Hoj
ZX-7R -97, R1 -10, 888 -93
Om sporthoj är Ferrari så är HD Cadillac, helt olika men båda har sin charm :)

Så ja, jag tycker att det finns mycket att gilla med HD. Gillar man amerikanska bilar tror jag definitivt man kan gilla HD, det är rätt mycket som är likt. Men visst, de är stora, tunga, otympliga, det skrapar och tar i om man försöker lägga ner ordentligt...

Har du kört en nyare Amerikansk Cadillac? En del av dem är rätt stöddiga typer.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Det verkar ju dock som att HD:s rullar betydligt mindre än andra modeller och typer. Ser inte många som rullat långa sträckor och dom jag vet med dessa hojtyper verkar hålla sig till att ta ut dom på turer ett par gånger i månaden på sommaren bara vid riktigt bra väder. Men kanske jag missat nåt..
Sportstern gick 8 mil på en tank, man hade en grön 10 l dunk i ena läderväskan och alla lås och kättingar i den andra. Kan vara en av anledningarna att man inte körde mer.

Min Honda ger dryga 30 mil på tanken och det var länge sedan jag brydde mig om att kedja fast den men så blir det ganska många mil körda varje år.

Men jag kan sakna det brutala vridet och kicken av att lämna precis allt bakom sig vid rödljusen.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Har du kört en nyare Amerikansk Cadillac? En del av dem är rätt stöddiga typer.

Nu var det ju kanske inte främst moderna sportmodeller jag jämförde med...
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det verkar ju dock som att HD:s rullar betydligt mindre än andra modeller och typer. Ser inte många som rullat långa sträckor och dom jag vet med dessa hojtyper verkar hålla sig till att ta ut dom på turer ett par gånger i månaden på sommaren bara vid riktigt bra väder. Men kanske jag missat nåt..

Besök Arvid på Apes&Flames I Halmstad, hans Shovel har rullat 27 000 mil och lär rulla många till innan karln går i graven ;)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jo... Om kanske 50 år. Måste bara först lära mig köra fort på den jag har. :gnissla

Det närmaste jag kommit hittills var en Yamaha Virago 250 på Korfu. Den gav inte precis mersmak att undersöka custom-segmentet mer ingående. :D

Eftersom jag redan har en rätt bra allroundhoj så går jag inte i bytestankar. Funkar på asfalt, på grus, på bana och är en perfekt semesterhoj på långväga resor. :)

Varför? Det har du ju ändå ingen nytta av om du köper HD :D

Det kan jag förstå, det var ju en virago 250 :hihi Inte mycket av det som är bra med custom i viagrorna tyvärr, skulle väl möjligtvis vara att de har en twin men i övrigt är det rätt beiga hojar...

Så länge man är nöjd med sin egen hoj så kan resten kvitta :) Och det kan jag ju passa på att rikta till de som inte "förstår grejen med HD" också :fakta
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top