Egen MC (KTM 690 Duke) på uppkörningen eller trafikskolans?

BrotherJack

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2016
Ort
örebro
Hoj
2012, KTM 690 Duke
Tror ni att det är en bra idé att komma med egen mc till uppkörningen eller kommer man verkligen att få det lättare om man kommer med en körskola?

Jag har just gjort en stor satsning! Jag har inte A-kortet än, men fast besluten på att ta det köpte jag en KTM 690 Duke.

Vilka andra tips är bra att ha med sig i ryggsäcken då jag ska ta körkortet, förhoppningsvis innan sommaren?
 

Galen Ryss

Medlem
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Stockholm
Hoj
MT09 -SP
Tjena.

Kör upp på det du känner dig bekvämast. När du kör upp tänk på att du kommer att råka glömma ngt eller göra ngt fel, det gör alla! På krypkörningen så satte min polare ner foten, men det struntade dom i, dom sa att dom såg iaf att han kunde krypköra. Jag gjorde fel i rondellen ( glömde att blinka och bytte filen för tidigt ). Men dom kollar på helheten.

Don't worry, man får alltid en andra chans :). Lycka till
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Visar man att man kan köra blir man inte kuggad. Det blir dessutom inte lättare att lyckas än på en Duke.
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Jag tänker att jag vill göra uppkörningen på den hoj jag har övat mest med så.. I mitt fall lär det bli trafikskolans :)
 

BrotherJack

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2016
Ort
örebro
Hoj
2012, KTM 690 Duke
Ja, som ni säger är det nog bättre något man är van med och förmodligen blir det ju sin egen hoj man trivs bäst på.

Känns som att det är lättare på en Duke dessutom, pga dess lätta vikt.

Måste bara träna till 1000.

Fast det jag undrar är egentligen lite om trafikverket favoriserar de som kommer med en trafikskola. Känns lite som de har en förutfattad mening om att man ska misslyckas bara för att man inte kommer från trafikskola.
 

ptp39

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2015
Ort
Leksand
Hoj
GSX-R 1000
Jag körde upp på en 690 Duke och kan inte se att det finns en bättre hoj att köra upp på! :)
Dock så var det körskolans...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Att köra upp är ungefär som att gå på dejt. Man skall visa att man är en hygglig kille som inte kommer att brassa med kettingen i tacket och köra ihjäl sig direckt....

Gore-Tex, korvätarhjälm och försiktig attityd kommer man betydligt längre med än invurpat raceställ och hypertrof personlighet. Så KTM 690 med akra och hoodietröja ovanpå stället är en tveksam ide.
 

sirdius

Pain is temporary, honor is forever.
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Tjällmo
Hoj
Gsxr1100-86
När jag körde upp hade jag inte kört en timma på körskola utan bara övningskört. Körde upp på en kawa zxr750. Uppkörningledaren var sådär nöjd med att jag inte kört på körskola. Kuggade mig för bristande uppsikt vid en korsning, han tyckte inte jag vridit tillräckligt på huvudet och sa att jag skulle skriva in mig på en körskola så skulle det gå bättre nästa gång.
Bokade direkt in ny uppkörning. Ny uppkörningsledare, samma hoj, ej körskola och det gick kanon.
Ibland har det betydelse vem som är uppkörningsledare.
Lycka till med kortet :tummenuppsnart är våren här!
 

BrotherJack

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2016
Ort
örebro
Hoj
2012, KTM 690 Duke
sa att jag skulle skriva in mig på en körskola så skulle det gå bättre nästa gång.
Bokade direkt in ny uppkörning. Ny uppkörningsledare, samma hoj, ej körskola och det gick kanon.
Ibland har det betydelse vem som är uppkörningsledare.

Det där är ju så lagom stört tycker jag. Det visar ju att det inte är objektivt och att det är deras egna uppfattning som styr godkännandet. Säkerligen så hade du tillräckligt med uppsikt men han ville bara skylla på något.
 

BrotherJack

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2016
Ort
örebro
Hoj
2012, KTM 690 Duke
Gore-Tex, korvätarhjälm och försiktig attityd kommer man betydligt längre med än invurpat raceställ och hypertrof personlighet. Så KTM 690 med akra och hoodietröja ovanpå stället är en tveksam ide.

Det kommer alltså inte hjälpa heller att jag har Airoh SpeedFire Pitbull hjälm heller. Jag får ta på mig en reflexväst för att kompensera antar jag.
 

Jimmy

Guest
Jag har gjort körprov på allt från 1600 cc glidare via motard till 250 scooter. Klart enklast att manövrera var motarden, med lite eftertanke vid bromsningarna! Sporthoj, jo det går men kräver mer av föraren. Med kåtten och rätt träning kommer ditt körprov gå fint? Lycka till!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det där är ju så lagom stört tycker jag. Det visar ju att det inte är objektivt och att det är deras egna uppfattning som styr godkännandet. Säkerligen så hade du tillräckligt med uppsikt men han ville bara skylla på något.

Det är väl ganska självklart att det inte finns 100% objektivitet i en bedömningssport? Men är du inte dum i huvudet så inser du spelets regler och spelar med. Du är den som behöver ett körkort och har allt att förlora och noll bra kort på hand.
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Gore-Tex, korvätarhjälm och försiktig attityd kommer man betydligt längre med än invurpat raceställ och hypertrof personlighet. Så KTM 690 med akra och hoodietröja ovanpå stället är en tveksam ide.
Körde en polare till hans uppkörning, va en kall morgon och hittade inget underställ hos han så fick låna en hoodie att ha över skinnjackan för att inte frysa ihjäl på vägen till uppkörningen.
Kan säga att man sticker ut rätt ordentligt bland all goretex och varselvästar med en pimpstar hoodie... :näsblod:hihi:rofl
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det där är ju så lagom stört tycker jag. Det visar ju att det inte är objektivt och att det är deras egna uppfattning som styr godkännandet. Säkerligen så hade du tillräckligt med uppsikt men han ville bara skylla på något.

Det är inte bara rent körtekniska saker de tittar på, och då det är en bedömning så kan de tycka att helheten inte digert, men för att slippa argumentation så tar de bara det mest konstiga beteendet och anmärker på det.

Med det sagt, tips för att lyckas med kortet är att j ha kört lågfarten, undanmanöver och bromsprov tills du vill spy på det. Sedan kör du dem lite till. Gärna med en kunnig handledare som kan komma med tips och råd.
Har du redan körkort för bil bör du redan ha viss vana att vistas i trafik, det är bara att träna placering med mc,och plugga teorin lite.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Under min uppkörning var vi 6 skolelever och 1 privat.
Gissa hur många som kuggade och vem det var...:gnissla

Det var tydligen tredje uppkörningen han kuggade, hade kört hur mycket som helst med sin far.
Men det hjälpte föga, det var något med placeringar etc...

Alltså, folk löser ju uppkörningar som privatister med, men trafikverket kollar väl överlag om du kör på "körskolevis". Finns blicken, placering innan korsning, blinka i tid, gena i "rätt kurvor".
Alla vet väl att det inte ser ut så sedan, men om alla faktiskt körde som på skola så hade nog olyckorna minskat väsentligt.. :hihi

Så... Om du lär dig på skola, och kör med din hoj är det nog inga bekymmer?
Om du däremot kör med farsan, kollegan eller någon annan som tror att dom vet hur man kör hoj och klarar att lära ut inför en uppkörning. Då ligger du antagligen i riskzonen för att åka dit.

(Glöm inte regbeviset för hojen, det vill dom ha om du kör din kåtte)
Skolornas brukar vara förreggade.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Vi Stockholmare åker till Örebro och motsvarande hålor för att ta körkort i allmänhet och intensivkurser i synnerhet, så du har ju bra odds redan från början, då det är lättare på vischan:tungan
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Under min uppkörning var vi 6 skolelever och 1 privat.
Gissa hur många som kuggade och vem det var...:gnissla

Det var tydligen tredje uppkörningen han kuggade, hade kört hur mycket som helst med sin far.
Men det hjälpte föga, det var något med placeringar etc...

Alltså, folk löser ju uppkörningar som privatister med, men trafikverket kollar väl överlag om du kör på "körskolevis". Finns blicken, placering innan korsning, blinka i tid, gena i "rätt kurvor".
Alla vet väl att det inte ser ut så sedan, men om alla faktiskt körde som på skola så hade nog olyckorna minskat väsentligt.. :hihi

Så... Om du lär dig på skola, och kör med din hoj är det nog inga bekymmer?
Om du däremot kör med farsan, kollegan eller någon annan som tror att dom vet hur man kör hoj och klarar att lära ut inför en uppkörning. Då ligger du antagligen i riskzonen för att åka dit.

(Glöm inte regbeviset för hojen, det vill dom ha om du kör din kåtte)
Skolornas brukar vara förreggade.

Jag både kuggade och glömde regbevis, dock inte samtidigt. Klara nackdelar som privatist:gnissla
 

BrotherJack

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2016
Ort
örebro
Hoj
2012, KTM 690 Duke
Om jag tolkar er rätt så är det lite som politik, ett skådespel och retorik. Då verkar det mest taktiska att komma dit med en trafikskola och deras kläder. Tack för tipsen :)
 

svan

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Duc HYM -08
Körde upp förra året som privatist och det fungerade bra trots ett par (enligt mig i alla fall) tabbar på trafikdelen. Var en av två privatister och körde upp på min hymo så stack ut ganska ordentligt.
Tror dock som många säger att det spelar viss roll om man kommer med körskola och även hur glad inspektören råkar vara idag.
Han jag hade var riktigt trevlig och även bra på att få alla känna sig lugnare, fick till och med tips efter att ha rivit en kon på första högfartsförsöket.

On topic, kör den hoj du känner dig mest hemma med. För mig gör det i alla fall stor skillnad särskilt när det kommer till manöverbanorna mm.

Lycka till!
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top