Erfarenhet av Alpinestars GP-Plus handskar ?

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Köpte ett par i vinter, de sitter bra på mina händer. Men på grund av att det är vinter så har jag således inte testat att köra med dem, och har ingen aning om hur det är med hänsyn på värme och ventilation. Och eftersom att det är vinter har jag inte heller testat att krascha i dem heller. :hihi
Ser iaf hyfsat ventilerade ut, men jag saknar ett hårt skydd på handflatan vid tummen lite grand, det skyddet fick gnugga asfalt på mina handroid när jag åkte kana.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
De står emot lite vatten, sen är de jätteblöta ganska länge. Sköna, håller typ 1000 mil och en jätteliten vurpa.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Jättebra passform. Förvånansvärt varma. Skyddsmässigt vet jag inte.
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Egentligen off-topic men relaterat: Har själv kört flera år med gp-pro. Tidigare modellen med nåt nappaaktigt i handflatan var toppen förutom just det för det slits sönder på högern. Nuvarande modellen har nog inga egentliga brister alls.
Kraschat ca 10 ggr med båda varianterna och vid de hårdaste krascherna får man sy igen någon söm på nåt finger, annars inget.
Så överväger du gp-pro så kan jag rekommendera, men ta senaste modellen (2015-)
 

KarlHelmer

Medlem
Gick med
6 Dec 2007
Ort
Linköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Jag har kört med 2 olika modeller av handskar GP-plus som jag är hur nöjd som helst med. Senaste modellen har överlevt 3 krascher varav den senaste var en highsider ut ur torparn på Sviesta. Highsidern är enda gången jag fått lite ont i handen efter att kraschat, landade ganska illa och råkade sträcka ut ett par ligament i tre fingrar på vänsterhanden. Ingen som jag tror någon handske kunnat motverka. Så skyddmässigt är de i mina ögon bra.

Den modellen jag använt mest är från 2012 tror jag och den upplever jag som sval eller behaglig i alla fall. Inte så jag svettas på något sätt om händerna. Den har även mellan fingrarna ventilationshål som det drar in lite luft i och reglerar tempen i handsken emellanåt.

Väl infettade motstår de vatten ett tag, men jag är solskensåkare så har aldrig funderat på bekymret med väta.

Tre krascher senare så kommer jag köra med mina gp-plus även denna säsong så jag skulle säga att kvaliteten är bra.
 

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Södertälje
Hoj
KTM 525 -05
Jag köpte ett par Alpinestar GP Plus handskar 2013 om jag inte missminner mig.

På mindre än 150 mil så lyckades sömmarna på fyra fingrar gå upp helt, gick på nolltid, tre på högra och en på vänstra. Fick smaka asfalt par gånger när man stegrat över i lågfart och en riktig ordentlig krasch och där gjorde dom sitt jobb trots att jag hade lagat fingrarna med silvertejp.

Lite hatkärlek till dom över den bristande kvalitén, men samtidigt så otroligt sköna att ha på sig, sitter perfekt, snygga och temperaturen är bra. Men skulle inte köpa dom igen.
 

Maddel_

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Dalarna
Hoj
Monster S4
Verkar som de är lite halvtaskig kvalitet på dem. Vilka alternativ finns? Vill inte kompromissa med säkerheten.
 

Street T

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Street Triple - 13
Inget fel på kvalitet, dem håller och bra ventilation även när det är riktigt varmt. Däremot är de inget vidare när det regnar. Min rek. Köp!
 

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
Är det inte just GP Plus som också har piratkopierats? Just A* har man sett i drivor för en spottstyver på eBukten och Alibaba. Det brukade för ett par år sen pratas om sömmar som gick upp stup i kvarten men var de köpta genom officiella kanaler? Hoppas att jag med detta ej sprider falska rykten.
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Någon som provat någon senare årsmodell av GP-Plus handskarna? Är dessa bra?

Är de varma eller svala? Står de emot vatten? allmän kvalitet?

Köpte ett par Alpinestar GP från Lelles i en Rea Låda. Jag slet ut dom efter 2 sommrar. Inga sömmar pajade men jag nötte igenom skinnet på insidan av fingrarna. Skinnet är väl i tunnaste laget. Blöt snabbt om det regnar. Varma då dom saknade ventilation. Dom blev "blöta" av handsvett varma sommardagar :S


Halvarssons Escape kör jag med nu och är väldigt nöjd. Vet into om Halvarssons Dino tillverkas längre ? Allt är tjockare och mer tilltaget på Hallvarssons handskar. Allt från skinnet på insidan till alla insydda plastbitar.

Det är Hi-Art samt Kängru skinn på de utsatta delarna.


Köpte mina för 1200:- . Kört 2 år med dom och dom ser ut som nya.

escape_1_00_B.jpg
IMG_20160220_110202.jpg
IMG_20160220_110235.jpg
IMG_20160220_110310.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top