Hjälp, skall köpa skydd ?

Lelleh

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2016
Ort
Umeå
Hoj
Yamaha DT 125 -88
Hej!

Nu är det så att lätt MC närmare sig närmare och närmare med stormsteg :D

Har surfat runt lite på vad det skall bli för hoj och så har jag kikat lite på skydden också, men har ett litet dilemma.

Körningen kommer bestå av stadskörning och lite längre raksträckor fram o tillbaka från skolan och stan, inga månresor på E6:an.

Har kollat in hjälm handskar o så och det är ju en självklarhet men resten är jag lite fundersam över. Kränga av o på med skinnställ flera ggr per dag då bajken blir mitt sätt o ta mig fram öht dom kommande åren kändes ju jobbigt. Varmt blir det å. Har även sökt runt ett bra tag men inte fått någon riktigt bra svar. Så vad har ni för tips?

Skyddsväst och hoodie(kevlar?) med någon form av smidig byxa man har över vardagsbyxen man kan slita va sig när man parkar, eller är det helt galet? vad blir enklast? :va
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Jag mötte 2 bikers på vandringsleden upp till Predikstolen i somras. De vandrade i skinnställ och mc stövlar.

Jag tror du klarar dig fint med tygställ och andra kläder i en ryggsäck så kan du byta kläder om du ska spendera längre tid nånstans, typ skola eller kompisar. Man drar av sig jackan om man ska gå på stan eller liknande. Skulle nog inte ha skyddsbyxor och vanliga byxor under (om det inte är kortbrallor) för det lär bli jäkligt varmt när man sitter i kö eller kör i stan.

Finns bra jackor och byxor som är anpassade för sommaren med gott om ventilation.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Glöm inte bort ryggskydd. Gärna ett separat, som sitter bra.
 

Lelleh

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2016
Ort
Umeå
Hoj
Yamaha DT 125 -88
Så smartast & smidigast skulle vara nått som kevlarjeans och en luftig jacka plus ett separat ryggskydd? Jackan och byxorna kommer ju oftast med skydden i då, så kompletterar jag med handskar och hjälm o ryggskyddet så är jag fit for fight? :yoparty
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Så smartast & smidigast skulle vara nått som kevlarjeans och en luftig jacka plus ett separat ryggskydd? Jackan och byxorna kommer ju oftast med skydden i då, så kompletterar jag med handskar och hjälm o ryggskyddet så är jag fit for fight? :yoparty
:tummenupp
Glöm inte skor/stövlar heller om man ska vara petig, de finns låga mcskor som ser ut som sneakers om du inte vill att skorna ska sticka ut på stan eller skolan
 

Lelleh

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2016
Ort
Umeå
Hoj
Yamaha DT 125 -88
:tummenupp
Glöm inte skor/stövlar
Jajustja, tackar :)

Tittade på jackor, en intressant var Lindstrands Dundee jacka, dyr som stryk men antagligen prisvärd istället? Har nämligen en polare som kört med den tydligen och tyckte den var jävligt skön o behaglig :va

Jag vet att det är dumt att snåla in på säkerheten men när jackan kostar som 4 västar(på rea :tungan) så lockar det rejält.. Kanske känner mig smart nu men det kanske kommer en stund jag ångrar dom där hundralapparna, är skyddet verkligen så stor skillnad? det tar ändå ganska bra i 50 bara dock.
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jajustja, tackar :)

Tittade på jackor, en intressant var Lindstrands Dundee jacka, dyr som stryk men antagligen prisvärd istället? Har nämligen en polare som kört med den tydligen och tyckte den var jävligt skön o behaglig :va

Jag vet att det är dumt att snåla in på säkerheten men när jackan kostar som 4 västar(på rea :tungan) så lockar det rejält.. Kanske känner mig smart nu men det kanske kommer en stund jag ångrar dom där hundralapparna, är skyddet verkligen så stor skillnad? det tar ändå ganska bra i 50 bara dock.

Har Lindstrands Gobi jacka och Lizzard byxor. Tittade med på Dundee förs men det var bättre regnskydd i Gobi. Lizzard går du ledigt runt i om du plockar ut knäskydden, höftskydden kan man låta sitta kvar. Jag räknar dock med att det man vinner i smidighet förlorar man i säkerhet.

Har även Spidi skinn, inte tvådelat ställ utan jacka och byxor. Trivs bättre med det, jackan blir något längre och funkar i nödfall som jacka under dagen om det behövs och det gäller även Lindstrands Gobi (kan bli lite kort men det funkar)

Skyddskänslan när jag åker med Lizzardbrallorna jämfört med när jag åker med skinn är total. Det är just byxorna som stör mig, jackan känns bättre men det är nog bara inbillning. Säkert lika dåligt skydd i tygjackan.

Det är ingen större skillnad att dra på skinn eller textil och då jag alltid byter om till vanliga kläder (byter om, inte har under) så föredrar jag att köra skinn. Bara tunnaste, svalaste underställ under annars går det helt åt helvete när skinnet skall av.

Skall jag traska runt på stan eller nåt annat ärende som gör att man inte vill gå runt och se ut som en idiot så åket allvädersstället på.

En sak att tänka på är att skinn tar större plats att förvara än tygkläderna, kan vara viktigt om du har begränsat med med förvaringsplats.
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
ja kör skyddsväst och kevlar tröjja över samt kevlarjeans. både jeans o tröjja finns ju rätt snygga som du kan glida runt med i skolan eller på stan om du inte orkar byta om, dom ja har är dock lite varmare än vanliga kläder så de kanske inte passar när det är varmt på sommaren.
annars gör du som jag o köper en ryggsäck på minst 30 liter, då får du plats med ett par extra byxor och tröjja samt vanliga skor att byta till, har även ett regnställ där ifall de behövs.

väst o kevlartröjja blir nog lika varmt som ett skinnställ när du står stilla men bara man rullar så fläktar de igenom ordentligt.

men sen finns de ju även mc boots som ser ut som vanliga skor o som ska va sköna att gå i med, tänkte nog byta till det sj i sommar. de mc stövlar ja har har bäst skydd men måste man gå mer än 100 meter i dom så tappar man känseln i fötterna(dock riktigt sköna att köra med)
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Det finns bra tyg som är jämförbart och enligt en del tester bättre än skinn när det gäller genomslitning.

En kritisk kväll med Google så hittar du vad du behöver, tyvärr så kostar bra prylar ofta bra med pengar men om du vill vara patriotisk så har Lindstrands ett bra sortiment och dom har en del snygga alternativ.

Kevlarjeans är säkert bra men blir tråkigt när det regnar och som jag förstår det så är pendling en stor del av milen i sadeln och då är det svårt att välja bort vädret som faktor.
 

Lelleh

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2016
Ort
Umeå
Hoj
Yamaha DT 125 -88
Har Lindstrands Gobi jacka och Lizzard byxor. Tittade med på Dundee förs men det var bättre regnskydd i Gobi. Lizzard går du ledigt runt i om du plockar ut knäskydden, höftskydden kan man låta sitta kvar. Jag räknar dock med att det man vinner i smidighet förlorar man i säkerhet.

Har även Spidi skinn, inte tvådelat ställ utan jacka och byxor. Trivs bättre med det, jackan blir något längre och funkar i nödfall som jacka under dagen om det behövs och det gäller även Lindstrands Gobi (kan bli lite kort men det funkar)

Skyddskänslan när jag åker med Lizzardbrallorna jämfört med när jag åker med skinn är total. Det är just byxorna som stör mig, jackan känns bättre men det är nog bara inbillning. Säkert lika dåligt skydd i tygjackan.

Det är ingen större skillnad att dra på skinn eller textil och då jag alltid byter om till vanliga kläder (byter om, inte har under) så föredrar jag att köra skinn. Bara tunnaste, svalaste underställ under annars går det helt åt helvete när skinnet skall av.

Skall jag traska runt på stan eller nåt annat ärende som gör att man inte vill gå runt och se ut som en idiot så åket allvädersstället på.

En sak att tänka på är att skinn tar större plats att förvara än tygkläderna, kan vara viktigt om du har begränsat med med förvaringsplats.

Kanske borde tänka över Dundee isf... Förvaring är lugnt då jag har "lånat" farsans gamla gigantiska rygga några år tillbaka där allt möjligt smått och gott får plats, men tack för tipset!

Det om smidighet och säkerhet tänker jag oxå på. def's rustning låter ju säkert oxå då skydden på västen borde väll tåla lite medans man även har kevlaret över som skyddar mot det värsta hyvlandet. Icke kevlar tröjja över känns ju lite väl våghalsigt kan jag hålla med om.

Efter XX antal timmar på google som sagt så har jag börjat skrapa ihop en lista. Har hittat nästintill allt, måste bara bestämma mig hur jag ska göra. Min backup plan är att om det verkligen SPÖREGNAR så kan jag ta bussen men det blir bajken till 98% av tiden.
 
Last edited:

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
inte en exakt sån här ja har men mycket lik: http://www.hecamc.se/skoterklader-mm/skydd/skyddsjacka-scott-350-pursuit

den skyddar garanterat bättre med kevlartröja över än vad skinn gör med enbart ryggskydd.
hamnar du i backen i hög hastighet och glider en jävla bit så är ju såklart skinnställ 100 gånger bättre eftersom de inte korvar och flyttar sig på kroppen som tyg gör. men krockar du med något så är ju skinn lr kevlar same same, men västens skydd skyddar kanske lite iaf om du får smällen på rätt ställe.
har inte provat men skulle tro att väst med skinn över blir för varmt. med min uppsättning så fläktar det rakt igenom T-shirten, vilket är riktigt najs med 20-25 grader i skuggan :)

ja har iof bara 5 min till jobbet men det funkar att åka i regnet med såvida de inte öser ner. brukar bara bli lår och framsida av tröjan som blir blött.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Skaffar du en mc-jacka kan det vara en idé att skaffa kedja så du kan koppla ihop jackan med jeansen, så du slipper asfaltseksem över hela ryggen när du åker kana på asfalten.

Jag har kört i skyddsjacka, kevlarhoodie och kevlarjeans rätt mycket när jag pendlat, och det funkar bra. Kör alltid med rygga då med, så jag kan ha med mig ett par normala skor och regnställ.

Skyddsjacka med inbyggt ryggskydd skyddar sämre än löst ryggskydd, och ryggen vill man helst skydda så bra som möjligt, men det är ett val man får göra själv. Jag körde med inbygt ryggskydd trots att jag visste om säkerhetsaspekten.

Det jag tycker är absolut skönast att ha på mig på hojen är mitt ventilerade race-ställ, men med den ovan beskrivna utstyrseln kunde jag ha civila kläder under. :hihi
Funkade bra för pendling på motorväg, landsväg och inne i centrala stockholm. Man står så sällan helt stilla när man kör MC att det inte är något egentligt problem.
 

Lelleh

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2016
Ort
Umeå
Hoj
Yamaha DT 125 -88
Skyddsjacka med inbyggt ryggskydd skyddar sämre än löst ryggskydd

Det visste jag faktiskt inte men är inte heller förvånad.
Har hittat en lockande väst men har svårt för kevlarhoodien, vilket skulle vara det ända som saknas nu.
Googlat o kollat handelsboden & MC-Boden, är detta de bästa alternativen eller vet ni av bättre? :rodnar
 

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Ort
Skåne
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
Åk till Nilssons MC och/eller Yamahacenter i Helsingborg (om det är där du bor) och testa dig fram så det känns och sitter bra.
De båda har bra med kläder på hyllan.
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Ska du köpa kevlarjeans så försök köpa helförstäkta. De billigaste har bara kevlar i vissa utsatta områden. Draggin jeans ska vara väldigt bra tex
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
En vettig ryggsäck, släng ned ett par mjukisshorts eller liknande! Kör i helställ. Fast ja har sambo:fakta
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top