Övningskörningsfråga här!

auraDiiN

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2016
Ort
hallstavik
Hoj
Kawasaki er5 -98
Nu är det så att jag ska skaffa A2-kort (max 35kw) och undrar om min handledare får köra med mig på sin hoj som kräver A-kort (tung mc).
Det står lite luddigt på körkortsportalen om att handledaren ska sitta bakpå eller köra ett sådant fordon som övningskörningen gäller.

Tack på förhand!
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Oj, aldrig ens reflekterat över att handledaren inte skulle få köra ett fordon som den individen har behörighet till.

Farsan körde Goldwing 1800 (och Honda Dominator) när jag tog lätt MC :D
 

auraDiiN

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2016
Ort
hallstavik
Hoj
Kawasaki er5 -98
Oj, aldrig ens reflekterat över att handledaren inte skulle få köra ett fordon som den individen har behörighet till.

Farsan körde Goldwing 1800 (och Honda Dominator) när jag tog lätt MC :D

Nej jag tycker ju att det är självklart att han ska kunna köra med tyngre än mig, annat om jag körde tung o han lätt.. Men det står så luddigt på nätet :(
 

alex.johansson

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2015
Ort
säffle
Hoj
-42 harley wlc, -75 harley järnsportster, -89 dr 600
Han får köra med en en hoj klassad som högre behörighet än dig men inte lägre.. Är tämligen säker men har inte körkortsportalen nån chat funktion? Fråga där eller ring valfri körskola så får du garanterat ett 100% säkert svar.. Eller ännu bättre mejla och skriv ut svaret så har du det på papper.
 

auraDiiN

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2016
Ort
hallstavik
Hoj
Kawasaki er5 -98
Han får köra med en en hoj klassad som högre behörighet än dig men inte lägre.. Är tämligen säker men har inte körkortsportalen nån chat funktion? Fråga där eller ring valfri körskola så får du garanterat ett 100% säkert svar.. Eller ännu bättre mejla och skriv ut svaret så har du det på papper.

Okej, tack för svar! Och nej, de verkar inte ha någon chatfunktion :/
 

alex.johansson

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2015
Ort
säffle
Hoj
-42 harley wlc, -75 harley järnsportster, -89 dr 600
Men slå en signal till en körskola, sånt ska dom kunna svara på!:)
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Vad de menar med "sådant fordon som övningskörning gäller" är att han måste köra mc. Dvs han får inte köra bil. Jag har aldrig lagt märke till att det står att hans hoj måste vara klassad högre heller för den delen. Däremot måste handledaren ha körkort för minst den klassen den ska handleda i och det är ju rätt få som har en lätt mc om de har körkort för högre klass så det har nog aldrig setts som ett problem.

Hade blivit lite jobbigt för körskolor dessutom om de måste ha olika handledarmotorcyklar beroende på vilken klass eleven ska ta.
 

Unknowing

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2015
Ort
Umeå
Hoj
Obefintlig
När jag tog am-kort (eu-moppe) så skulle jag köra runt i trafiken någon timme för att visa att jag kunde bete mig. Handledaren från körskolan körde då bakom på sin HD. Det är nog med grönt ljus för min del.

Skulle det visa sig att jag har fel så kommer jag föra en kamp för att folk med CE-kort inte ska få hjälpa sina barn att ta B-kort.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
När jag tog A-kortet (1994) så körde hanledaren 125 offroad.
 

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
KTM 1290R 2016
Du ska övningsköra på en A2 hoj inget annat, din handledare ska ha lägst den behörighet som du ska övningsköra på, han får köra en tung mc A oavsett vad eleven kör på. Man får inte sitta på samma hoj endast en körskollärare får det i undantagsfall tillexempel vid färd till uppkörning om man inte har en till hoj, står i mc boken 2015. :tummenupp
 
Last edited:

RobbanGBG

Medlem
Gick med
26 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
-53, Matchless G80S; -13 Suzuki Gladius
... Man får inte sitta på samma hoj endast en körskollärare får det i undantagsfall tillexempel vid färd till uppkörning om man inte har en till hoj, står i mc boken 2015. :tummenupp

För att ovanstående inte skall misstolkas. Jag övningskör med min handledare bak på hojen och det är helt OK. Man får dock som övningskörare inte skjutsa någon annan (än handledaren).
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top