Blocket och oseriösa köpare

Bodensaren

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2013
Ort
Hemma
Hoj
kanske
Jag bjuder på en del prylar på blocket bland annat bilar, mc plus sånt jag tycker är intressant, har köpt en del saker via blocket, de annonser som jag definitivt hoppar över är de som innehåller ord som: intressekoll, inte min på bild men liknande, om du ska pruta skrolla vidare etc etc. Jag skickar bara mail till de objekt som jag är seriöst intresserad av, de flesta objekt på blocket är klart övervärderade av sina ägare, jag skickar ett bud som jag är villig att betala, då ska man komma ihåg att jag fortfarande inte har sett objektet. Många objekt får jag aldrig svar på, jag sörjer inte för det, när jag själv säljer saker på blocket får jag mail som inte är intressanta, dom kastar jag bara, inge mer med det, jag värderar inte dom mallen eller irriteras över vad folk skickar, ointressant för mig alltså väck med dom. En del objekt jag bjudit på får jag ett motbud, om det är intressant så fortsätter jag diskussionen, ligger det för långt ifrån så tackar jag för mig och drar mig ur, ibland så händer det att jag får napp, då står jag för de bud jag gett, kör i dag omkring med en VW Caddy 03 som jag betalat 5000:- för, har haft den ett par år och besiktad den två gånger utan anmärkning. Köpte en 900 bol'dor för 6000:- som jag körde i två år bytte sedan den mot en annan mc, som jag senare bytte mot en tredje mc etc etc. Om jag ska sälja något på blocket tar jag hellre ett lågt bud som är seriöst menat än en däcksparkare som vill ha en snackekompis i en halv dag. Annonserar jag ut grejer så får jag räkna med personer som vill ha prylarna gratis, men det är inte mitt problem, däremot blir det mitt problem om jag inte kan handskas med det. :glömdet
 

RobbanGBG

Medlem
Gick med
26 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
-53, Matchless G80S; -13 Suzuki Gladius
Själv tycker jag det är bra mycket bättre att en eventuell köpare klämmer ur sig att han bara är villig att betala x antal kronor via mail. Då kan man välja att avfärda honom direkt, innan man lagt massa tid på att stämma träff visa bilen/hojen provkörning, snack och allmänt däckssparkande.
 

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
KTM 1290R 2016
Frågan är hur många prutar på hojen hos en mc handlare??? inte så många kan jag tänka mig, men så fort det är en privatperson då går det tydligen bra att lägga skam bud. Jag blir riktigt förbannad om någon kommer och tittar på hojen och sen lägger ett skambud på plats, man har ju då tagit ledigt ståt och snackat om hojen och tror att han/hon är serös. Det hade då varit bättre om man sagt innan vad man kunde tänka sig att betala innan man upptar min tid, sist jag råkade ut för detta så blev jag så jävla förbannad att jag bara släckte lampan och sa du kan åka hem nu. Visst ett litet mindre bud på plats är helt ok men inte ett skambud utan förvarning då kan man dra långt åt he.....
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
ja föredra att bestämma priset via mail innan någon kommer och kollar på de jag har att sälja. lägger sällan ut mitt mobilnr då det är drygt när folk ringer och smsar sina skambud.

ang provkörning så ska dom såklart få göra det. men då kräver jag bevis på att pengarna finns, visa pengarna på internetbanken räcker. jag vill ha en liten försäkring på att personen i fråga inte bara vill prova hojen för nöjes skull.
sen kräver jag även att dom skriver på ett kontrakt som binder dom till att köpa objektet om dom skulle köra omkull eller köra såpass vårdslöst att något går sönder. om mitt hemmasnickrade kontrakt är korrekt och jag kan använda det om de blir strul vet ja faktiskt inte men det känns bättre den vägen.
visa körkort och lämna bilen/polaren i pant är ju också bra.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Annonser som den där går fetbort.

Andra liknande är när det står:
Provkörning sker med mig bakom ratt/styre.
Pengar överfört innan provkörning.
Provkörning sker efter affär.

etc etc. Vad tror folk? att man köper något skräp utan att provköra? jag hade aldrig betalat eller visat att jag kan köpa något innan jag får möjligheten att provköra. Bara den hotfulla attityden skrämmer iväg mig som köpare. :glömdet
Man är som säljare skyldig att ge köparen en möjlighet till att kontrollera skicket på varan, på samma sätt är köparen skyldig att att nyttja sin undersökningsplikt om denne senare ska kunna nyttja återköp eller andra reklamationer.
befintligt skick som 99% av er skriver i kontrakt är inte värt vatten.

Om någon köper en vara och ska kontrollera ett fordon efter köp så har denne redan brustit i sin undersökningsplikt.
om säljaren då vill luta sig tillbaka på regelverket så har du som köpare inte mycket att komma med och får då puttra hem med ditt dåliga köp en erfarenhet rikare.

Litar man inte på köparens provkörning så går det att skriva en separat överenskommelse om ersättning för skador i samband med provkörningen.....ungefär på samma sätt som när du skriver ett kontrakt med en hyrbilsfirma.
 

AndreasStam

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2012
Ort
Uppland väsby
Hoj
2007, Suzuki Gsxr 1000
Jag tycker att man kan maila och fiska lite runt priset. Sen har folk uppfattningen om deras grejer att dessa är nya. Jag har alltid prutmån på priset när jag ska sälja. 10% av priset ska man alltid pruta tycker jag ☺️
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Frågan är hur många prutar på hojen hos en mc handlare??? inte så många kan jag tänka mig, men så fort det är en privatperson då går det tydligen bra att lägga skam bud. Jag blir riktigt förbannad om någon kommer och tittar på hojen och sen lägger ett skambud på plats, man har ju då tagit ledigt ståt och snackat om hojen och tror att han/hon är serös. Det hade då varit bättre om man sagt innan vad man kunde tänka sig att betala innan man upptar min tid, sist jag råkade ut för detta så blev jag så jävla förbannad att jag bara släckte lampan och sa du kan åka hem nu. Visst ett litet mindre bud på plats är helt ok men inte ett skambud utan förvarning då kan man dra långt åt he.....

Jag är en smålänning som växte upp på lantbruk. Det prutas lite överallt. Det ingick liksom i uppväxten att lära sig pruta. Handlare har ofta lite prutmån de med, så varför inte. Om inte annat så kan man pruta till sig extraprylar.
Det skulle till exempel aldrig falla mig in att inte pruta när jag köper bil hos bilhandlare, så varför skulle hojhandlarna vara annorlunda?

Svenskar är rent allmänt helt värdelösa på prutning, prutning är en förhandling med bud/motbud. Skambuden får ses som deras utgångspunkt, ge ett motbud som är lagom avvägt för att få upp deras bud till din accept-gräns.
Det är till och med lite kul att pruta. :hihi
 
Last edited:

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Om jag är intresserad av något så frågar jag om allt är ok.och gör man upp om priset.
Sen säger jag att om det inte stämmer och hittar något som inte säljaren berättat så prutas det rejält.
Samma när jag ska sälja något så säger jag alltid som det är försöker vara så ärlig det går
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Själv tycker jag det är bra mycket bättre att en eventuell köpare klämmer ur sig att han bara är villig att betala x antal kronor via mail. Då kan man välja att avfärda honom direkt, innan man lagt massa tid på att stämma träff visa bilen/hojen provkörning, snack och allmänt däckssparkande.

Exakt så jag känner också. Har aldrig fattat grejen med att känna sig arg och förolämpad bara för att någon ger ett lägre bud än vad som står i annonsen. Det verkar som om många tar det så jä*la personligt när man ger ett motbud. Det är väl bara att tacka nej och gå vidare i livet.


Jag är en smålänning som växte upp på lantbruk. Det prutas lite överallt. Det ingick liksom i uppväxten att lära sig pruta. Handlare har ofta lite prutmån de med, så varför inte. Om inte annat så kan man pruta till sig extraprylar.
Det skulle till exempel aldrig falla mig in att inte pruta när jag köper bil hos bilhandlare, så varför skulle hojhandlarna vara annorlunda?

Svenskar är rent allmänt helt värdelösa på prutning, prutning är en förhandling med bud/motbud. Skambuden får ses som deras utgångspunkt, ge ett motbud som är lagom avvägt för att få upp deras bud till din accept-gräns.
Det är till och med lite kul att pruta. :hihi

När jag köper maskiner och annan utrustning till jobbet så prutar jag alltid. Grossisterna har alltid utrymme att antingen sänka priset eller skicka med tillbehör och kringutrustning.
Oftast räcker det med att ställa frågan "vad kostar det" och följa upp med "är det ditt bästa pris?". Hittills har ingen säljare skällt ut mig eller förvägrat mig att köpa deras fina, unika produkter.
 

Smagatusk

Guest
Det finns många fraser och uttryck i annonser som får mig att fundera. Har mailat vissa, men aldrig fått nåt svar. Inte så konstigt, kanske. Men "intressekoll"... Vaffan? Vill säljaren se om det finns nåt intresse men absolut inte sälja varan? Och "är inte i behov av pengar, så pruta inte"... Om man inte är i behov av pengar är det väl en anledning om någon att låta folk pruta så att man blir av med skiten man vill bli av med?

Jag skulle sälja min Zx7r för några månader sedan. Kollade runt på blocket och lade mig ett par tusen över den billigaste då min var i jävligt fint skick. Fick ett mail där det stod "12000 /mvh". Det var allt. Inte vem det var från, utan bara ett "mvh". Jag svarade nåt syrligt, och fick sedan ett långt mail tillbaka från en upprörd dansk att jag var en oseriös säljare och jag borde förstått att hans bud bara var ett "udspil" osv osv... Undertecknat denna gången. Jag svarade med att om han hade ägnat en tiondel av sin energi från sitt andra mail i sitt första, så hade han blivit bemött med respekt. Det är inte bara en affär man gör, lite socialt jävla hyfs är att föredra! Sen kollade jag upp vem han var... Danmarks största Kawasakihandlare. :4skrika
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Problemet är väldigt ofta att folk som skambuder nästan aldrig dyker upp.
Jag testade en gång att säga JA till alla bud över 45´ på en bil jag annonserade privat för 59´ (priset 59 var redan bra).
Det var 6 st som sa att de skulle hämta den direkt för denna summan och ingen hörde av sig när jag accepterade.
Sålde den några dagar senare för 52 i stället.

Problemet med blocket är att det är så många drömmare på blocket som bara e-postar skambud utan att egentligen vilja / ha råd att handla.

Jag jobbade några år som bilförsäljare och tröttnade faktiskt på det eftersom en kunds ord inte anges gälla längre, utan bara om det är skriftligt.
Jag är tyvärr av den gamla skolan och anser att ett ord är ett ord. kan man inte stå för det så ska man hålla käften :).

Usch vad gammal och bitter jag känner mig nu, jag har ju inte ens fyllt 40... :smasha
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
En sak är i alla fall säkert, det spelar ingen som helst roll vad man skriver i annonsen, angående prut, provkörning, vad som ingår, vad som inte ingår, inte ringa, ringa, maila osv osv

Bara slöseri med tid, det mailar ändå dårar som tydligen inte läst ett ord..
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Usch vad gammal och bitter jag känner mig nu, jag har ju inte ens fyllt 40... :smasha

Tröstar med ett grönt plus, och jag delar dessutom både dina erfarenheter och uppfattning.

Det är tradigt som fan att sälja på Blocket. Inte säljandet i sig, men tjafset som uppstår alltför ofta kan man vara utan.

Som köpare mailar jag, har frågor. Blir jag intresserad på allvar så ringer jag, och har isf troligen fler frågor.
En av dessa frågor handlar med all säkerhet om priset.
Hur fixt är det? Skall jag köra några mil bara för att titta på just denna hoj så vill jag i vart fall veta om det är en "fårjagintedetjagbegärfårdenstå"-stolle jag talar med.
Inte stor chans att jag gör upp dag och tid med en sådan säljare.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
De bästa är när man får mail med, Är den kvar? har aldrig vart med att dom går vidare =)
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
När jag köper en hoj så brukar jag först mejla om cirka tre grundfrågor. Det kan vara frågor om vält/servad eller nåt annat beroende på hoj. Sen ringer jag och diskuterar detaljerna inkl pris etc.
När jag sen åker och hämtar hojen(oftast söderifrån) så kommer vi överens om att jag messar säljaren när jag åkt iväg samt även då messar på morgonen(oftast köpt hoj långt borta o kört natt)

När jag säljer en hoj så beskriver jag hojen i detalj.(skick, servad osv) Tar massor av bilder på repor etc, repor som folk inte ens skulle hitta när dom studerar hojen. Jag lägger upp bilderna på en sida med beskrivning. Jag vet att....har dom godkänt hojen utifrån bilderna så vet jag att dom tycker den är finare än på bild.(ett litet stenskott ser för jävligt ut på bild, men syns oftast knappt i verkligheten).
Lite mer jobb i början, men man slipper en massa frågor och diskussioner. Oftast köper den första som ringer, om inte den första så nästa.
Såhär brukar väl mina annonser med bildlänken se ut: http://saarela.se/annons04er5.html

Det kommer ju givetvis ett och annat "skambud". Brukar svara med ett hej och -"Tyvärr, men tack för förfrågan"....och sen med vänlig hälsning. Behöver väl inte bli förbannad skriva det som svar är ju ingen större uppoffring?
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Hade jag inte varit så lat så hade jag mejlat på varenda hojannons där det står "intressekoll" och förklarat att jag inte är intresserad av deras hoj.

I övrigt är det väl så att man inte ska ta illa upp över skambud. Jag har bara sålt 1 hoj i mitt liv och jag tyckte att det var lite festligt med alla knäppskallar som hörde av sig, nån gav ett så lågt bud att jag svarade att jag hellre ger bort hojen till nån jag känner eller kör den till fraggen. En annan var verkligen JÄTTEINTRESSERAD men hade inga pengar (han tyckte dock att priset var OK) En tredje verkade hoppas att JAG på nåt sätt skulle ingå i köpet och avslutade varje konversation med kram eller nåt annat märkligt som man inte väntar sig i samband med en fordonsaffär med främmande människa.

Jag beslutade mig för att det var fel tidpunkt (fullmåne/tidvatten eller vad det nu är som lockar fram tokstollarna)

Satte ut annonsen igen nån månad senare och fick den såld efter nån vecka utan prut (dock var jag beredd att justera priset)

Med tålamod och humor kommer man långt om man ska göra affärer genom Blocket
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Jag har själv varit inne och kollat annonsen, men tyckt att den legat för högt
Folk år ointresserad i vad du gav för 6 mån - 3 år sedan
Den ser dock fin ut på bilderna, men jag har kört Helsingborg - Stockholm efter bilder
och en säljare som sa "den e som ny" trodde jag ville slå ihjäl säljaren.
Behöver jag nämna att det inte blev någon affär, ?

Edit
Ett pris på 37-38 och så hade den nog redan varit såld
 
Last edited:

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Ort
Alvesta
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
1. Tråden e inte till för min annons. Jag har tre hojar ute just nu. Så snacket e allmänt om hur folk beter sig både som köpare o säljare.
2 ingenting i min annons står vad jag gett för nånting. Det är oväsentligt.
Jag vill bara räkna lite statistik på hur folk köper/säljer o tänker om saken.

Nu ser det ut som jag e arg, men det är jag inte. :)
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Jag har sålt ett gäng hojar via blocket.
Varje gång så får man ju tokprutarbertils mail, bara att radera.
Men jag svarar på alla mail som jag anser är någorlunda seriösa.

Prut via mail fungerar bra till en viss gräns, men om man bara mailar en summa långt under priset och inget annat bemödar jag mig inte att svara.
Om man däremot redan på mailen kommer överens om ett lägre pris och köparen försöker sig på att pruta ännu mer vid ett besök så blir det obönhörligen ett nej, inte en spänn till går jag ner då.

Till sist.
Att uppföra sig trevligt fungerar lika bra på mail som irl. och tvärt om så klart.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
När jag letar saker/fordon/whatever så letar jag upp intressanta objekt, gör en mailförfrågan om min budget är intressant och vid svar går vi vidare.

Om objektet inte motsvarar beskrivningen när jag är på plats så startar en prutning på felaktigheterna om de är sådana att jag fortfarande är intresserad annars åker jag bara hem (karlstad-haparanda var surt utan hoj med tillbaka men den var för dålig...) men steget till prutning på plats är att mitt grundbud accepterats så jag ens kommer dit.

Alltså, ska man reta sig på något i budväg så är det de man accepterar men som inte kommer ändå, allt annat är bara att glömma och gå vidare från, får man inga bud eller bud långt från vad man begär kanske man ska kolla sitt pris och jämföra mot verkligheten.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top