Vilken hjälmkamera ska man välja?

krutow

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
Örebro
Hoj
2001 Suzuki GSX 750 R
Hej
Är sugen på att börja filma mina turer på hojen

Kan någon rekommendera bra kamera? Den ska kunna sitta på Schubert 3 Pro

Tänkte sätta den på sidan av hjälmen, vet någon om det blir mycket vindfång och annat ev. otrevligt?

Känns det i nacken att kameran sitter på?

Tacksam för hjälp och förslag

Mvh Krutow
 
Last edited:

IICCYEYE

Medlem
Gick med
16 Apr 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX 650F - 08
Jag använder mig av en gopro hero 3+ black och jag känner mig nöjd.

Jag har monterat den framåt som i denna video: https://www.youtube.com/watch?v=5hS_mW4efH0

Vet ej om det är stor skillnad mellan att ha kameran monterad på sidan eller framför men jag känner inte att jag har problem med vikten på kameran eller att kameran påverkan vindfånget.

Om du har svårt att ett kamerafäste pga ojämn yta så kan du göra som denna kille: https://www.youtube.com/watch?v=BGSxwdRb8lI

Har själv använt detta och den håller kameran på plats :D :D
 

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Med tanke på vad som hände Schumacher så måste det finnas bättre ställen att ha kameran på
 

Arnim

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2016
Ort
Ramlösa
Hoj
MT-09
Har själv en Garmin Virb Elite. Ligger på ungefär 2500 kr. Har själv en Schubert C3 hjälm och monterat den på sidan. Har dock inte filmat något med hojen ännu bara med bilen, men då har det fungerat bra.
 

krutow

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
Örebro
Hoj
2001 Suzuki GSX 750 R
Tackar ;)

Ska bli kul att testa, bara det inte drar i nacken.... Beror väl delvis på farten ..

Ju mindre kamera desto mindre drag
 

krutow

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
Örebro
Hoj
2001 Suzuki GSX 750 R
Garmin Virb Elite

Denna verkar ju vara riktigt bra :)

Får nog bli en sån:tummenupp
 

Cofra

Ny medlem
Gick med
26 May 2008
Ort
Sundsvall
Hoj
S1000R
Den här hade jag köpt om jag ville testa mig fram, GitUp Git2 Pro:

http://www.techmoan.com/blog/2016/1/22/the-fully-loaded-gitup-git2-pro-camera-what-more-do-you-need.html

Ifrån motorcykelperpektiv:
hhttps://www.youtube.com/watch?v=GWeFM53zxaQ

Är prisvärd, har antiskakfunktion och alla Goprotillbehör passar då den har samma format. Jag har testat en hel drös med olika kameror men har ej köpt denna ännu då den är ny, men den verkar väldigt intressant och alla recensioner är positiva.
 
Last edited:

Mizuno

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2012
Ort
-
Hoj
-
GoPro Hero4 Black Edition för den har bäst bild av alla actionkameror och det är viktigast, för mig i varje fall. Bäst ljud får man med en extern mikrofon.

Edit: Att posta länkar till YouTube hjälper föga för 1, YouTube komprimerar uppladdat material något fruktansvärt och 2, man vet aldrig agendan på den som postat filmen. Kan vara filmat från en helt annan kamera än den kamera man påstår den vara filmad ifrån.
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Hur är den verkliga batteritiden på de senaste GoPro kamerorna? Var nyligen i Chamonix och åkte skidor och en av killarna jag åkte med köpte en ny GoPro. Reklamerade batteriet och fick ett nytt med samma resultat och reklamerade därefter kameran. Den höll helt enkelt inte måttet.

Hade funderat noga var man fäster kameran. Det är knappast värt att få men för livet för att filma. Tänker bl a på Schumacher olyckan som nämndes ovan. Vet inte om jag hade velat ha en på hjälmen. Såg visserligen att Sweet Protection hade en skidhjälm som tydligen var testad för att fästa kamera på. Ingick ett fäste.
 

Mizuno

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2012
Ort
-
Hoj
-
Hur är den verkliga batteritiden på de senaste GoPro kamerorna? Var nyligen i Chamonix och åkte skidor och en av killarna jag åkte med köpte en ny GoPro. Reklamerade batteriet och fick ett nytt med samma resultat och reklamerade därefter kameran. Den höll helt enkelt inte måttet.

Måndagsexemplar sker hos alla tillverkare. Jag har bara ett originalbatteri och det fungerar enligt specifikation. Har också 8 st tredjepartsbatterier och även dessa fungerar. Får den batteritid som utlovas. Köper tredjepart för man får 2-3 st batterier mot vad ett original kostar.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hur är den verkliga batteritiden på de senaste GoPro kamerorna? Var nyligen i Chamonix och åkte skidor och en av killarna jag åkte med köpte en ny GoPro. Reklamerade batteriet och fick ett nytt med samma resultat och reklamerade därefter kameran. Den höll helt enkelt inte måttet.

Hade funderat noga var man fäster kameran. Det är knappast värt att få men för livet för att filma. Tänker bl a på Schumacher olyckan som nämndes ovan. Vet inte om jag hade velat ha en på hjälmen. Såg visserligen att Sweet Protection hade en skidhjälm som tydligen var testad för att fästa kamera på. Ingick ett fäste.

Var det minusgrader? Vid skidåkningen?
Minus, under noll Celcius, är ju inte det bästa temperaturen för Li-batterier.
Från Biltemas beskrivning av Biltemas Li-batterier till hojar
Starten påverkas när omgivningstemperaturen är lägre än 5 grader Celsius.

Jag har själv en Garmin Virb Elite och skulle aldrig sätta den på hjälmen. För stor och klumpig helt enkelt. Och det tycker Garmin också när man ser deras nya kameror: Virb X och Virb XE
Och senaste nytt om Svhumi:
Enligt den tidigare Ferrari-bossen Luca di Montezemolo, som var stallchef när Schumacher stod på toppen av sin karriär, finns det inga positiva rapporter att lämna.

– Jag har konstant kontakt och tyvärr ser det inte bra ut. Jag har tyvärr inga goda nyheter, sa di Montezemolo tidigare under torsdagen.
från
http://www.expressen.se/sport/motor/managerns-tystnad-efter-schumi-oron/
 
Last edited:

Cofra

Ny medlem
Gick med
26 May 2008
Ort
Sundsvall
Hoj
S1000R
GoPro Hero4 Black Edition för den har bäst bild av alla actionkameror och det är viktigast, för mig i varje fall. Bäst ljud får man med en extern mikrofon.

Edit: Att posta länkar till YouTube hjälper föga för 1, YouTube komprimerar uppladdat material något fruktansvärt och 2, man vet aldrig agendan på den som postat filmen. Kan vara filmat från en helt annan kamera än den kamera man påstår den vara filmad ifrån.

Det beror på syftet. Att se monteringsalternativ samt att bildstabilisering spelar roll funkar bra även på Youtube. Är det dessutom en video med två kameror bredvid varandra så blir de lika mycket lidande av Youtubes begränsningar, vilket åtminstone jag tycker är rättvist. Länken på Techmoans blog under videorecensionen innehåller just videoklippen att ladda hem om man vill utvärdera kvalitet utan Youtube som "filter".

Källkritisk ska man alltid vara. Men samtidigt så finns det gränser för misstro.

Vill man testa något för första gången så tycker åtminstone jag att det är en förhållandevis stor skillnad på tex. att lägga 1500kr (Git2 i proutförande) kontra 5000kr (Hero4 Black med fjärr). Tycker också att GoPro är en bra kamera, ofta den bästa, bortsett ifrån att den saknar bildstabilisering. Skillnaden i bildkvalitet är dock ljusår mindre än priset.
 

Cofra

Ny medlem
Gick med
26 May 2008
Ort
Sundsvall
Hoj
S1000R
Har jag missat nått. Vet att han skadade sig i en skidolycka med vad har det med kameran att göra?

Hans son uttryckte misstankar om att hjälmkameran som han hade monterad var en anledning till att hjälmen sprack mer än normalt. Några säkra bevis verkar inte finnas även efter utredning, men det väckte en diskussion kring frågan. Normalt sett så sitter fästen med dubbelhäftande tejp och är gjorda i plast vilket gör att de ramlar bort eller går av vid en rejäl stöt.

Vanligare är att människor som filmar sig själva gör saker som man normalt sett inte gör då man filmar och att det får konsekvenser. Tex. hopp, högre hastighet osv.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Jag slår ett slag för Sony

1. Bildstabilsering
2. Jätte bra batteri tid kallt som varmt(kör med den på vinter i snön)" En hel dag är inga problem med det versionen jag har"
3. Minst lika bra bild som Hero Black.

Det ända jag saknar är gyro/gps.

Skulle jag ha bytt till Go pro Hero black? , aldrig i livet!

https://www.youtube.com/watch?v=CfHy4eASLzo
 
Last edited:

Mizuno

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2012
Ort
-
Hoj
-
Skillnaden i bildkvalitet är dock ljusår mindre än priset.

Git2 foto (full upplösning).
Git2 foto (beskuren del av ovan foto, dock fortfarande full upplösning).

Enligt mig bedrövligt dålig bildkvalitet som är ljusår efter GoPro, både på still- och rörlig bild. Men alla har vi olika krav.

Skulle jag ha bytt till Go pro Hero black? , aldrig i livet!

Ungefär min inställning till Sony och deras wobblande hörn när man har på "bildstabiliseringen".
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag slår ett slag för Sony

1. Bildstabilsering
2. Jätte bra batteri tid kallt som varmt(kör med den på vinter i snön)" En hel dag är inga problem med det versionen jag har"
3. Minst lika bra bild som Hero Black.

Det ända jag saknar är gyro/gps.

Skulle jag ha bytt till Go pro Hero black? , aldrig i livet!

https://www.youtube.com/watch?v=CfHy4eASLzo

Jag skulle nog också köpa en Sony om jag skulle ha en ny kamera nu.....
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Det senare verkar troligt i många olyckor. Man vill ha bra klipp o satsar lite mer än tänkt.

Hans son uttryckte misstankar om att hjälmkameran som han hade monterad var en anledning till att hjälmen sprack mer än normalt. Några säkra bevis verkar inte finnas även efter utredning, men det väckte en diskussion kring frågan. Normalt sett så sitter fästen med dubbelhäftande tejp och är gjorda i plast vilket gör att de ramlar bort eller går av vid en rejäl stöt.

Vanligare är att människor som filmar sig själva gör saker som man normalt sett inte gör då man filmar och att det får konsekvenser. Tex. hopp, högre hastighet osv.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top