Tveksam på oljebyte ktm smc 660

FazerS2

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2015
Ort
Södermanland
Hoj
Fazer One
Om du ser någon kylvattenslang som är dålig på motorn när du skruvar med den så har jag ett komplett slangkit till salu under köp/sälj på forumet:tummenupp
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Att "ha" något i 11 år behöver ju inte betyda att det används?:)

När jag skrev exploderar så var det ju såklart med glimten i ögat..
Menade såklart ruttna vevlager, ruttna kamlager, trasiga kolvar, glapp i storändan på vevstaken, sladdriga kamkedjor.....för att ta upp några saker.

Och varför skulle det vara handhavande när jag beskrev hur man skulle göra tidigare i tråden?

Sköter man en Lc4 så håller den i flera tusen mil, å gör man inte de så pajar den... Sen är ju avgörande hur föregående ägare har skött grejorna innan som har betydelse...
 

FazerS2

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2015
Ort
Södermanland
Hoj
Fazer One
Okej, en sista fråga bara... När det kommer till vilken olja man kör ner där så är jag lite fundersam, har kollat på : http://www.xlmoto.se/castrol-mineralolja-mtx-10w-40-1liter-1?p=9,71,120
Vet du något bättre eller är det något sånt man ska köra på?

Du borde väl köra delsyntet iallafall, sen står det växellådsolja på den vilket låter lite skumt....
Motorex är väl hovleverantör till ktm och finns att beställa på Lelles skulle jag tro.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Nu har jag lagt ner hela förmiddagen på byta huvudcylindern och lufta kopplingen. Gjorde EXAKT som det stod i manualen och till och med kämpat mig igenom youtube videor med oändliga avbrott för reklam om nya kök och prostacare etc. Likväl kopplar den djävulen inte ifrån speciellt bra. Luftat nedifrån och när det inte funkade ovanifrån. Precis samma - dåliga - resultat. Ska man behöva ta bort slavcylindern?

625 men det väl samma skit....
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Nu har jag lagt ner hela förmiddagen på byta huvudcylindern och lufta kopplingen. Gjorde EXAKT som det stod i manualen och till och med kämpat mig igenom youtube videor med oändliga avbrott för reklam om nya kök och prostacare etc. Likväl kopplar den djävulen inte ifrån speciellt bra. Luftat nedifrån och när det inte funkade ovanifrån. Precis samma - dåliga - resultat. Ska man behöva ta bort slavcylindern?

625 men det väl samma skit....
Ta av kopplingskåpan på motorn och se om den trycker isär kopplingskorgen ordentligt (ca. 10 mm). Kolla även så du int har hack i kopplingskorgen. Försvinner problemet när den är varm så kan det bero på att lamellerna "klibbar" ihop. Jag har ingen bra förklaring på varför men har råkat ut för det ibland. Det kan bero på olja men verkar mest kopplat till svart magi.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Ta av kopplingskåpan på motorn och se om den trycker isär kopplingskorgen ordentligt (ca. 10 mm). Kolla även så du int har hack i kopplingskorgen. Försvinner problemet när den är varm så kan det bero på att lamellerna "klibbar" ihop. Jag har ingen bra förklaring på varför men har råkat ut för det ibland. Det kan bero på olja men verkar mest kopplat till svart magi.
Den fungerade ju innan jag bytte olja och cylinder. *Med olja menar jag vätskan i den hydrauliska kopplingen. Inget annat.*
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Top