Tveksam på oljebyte ktm smc 660

Vitabaronen

Medlem
Gick med
11 Sep 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha Mt 07
Tjenare, tänkte nu köra ett olje byte samt filter byte på min smc 660 04.
När jag läser igenom boken så står det något om att bleeda systemet?? Antar att det är att få ut luften ur det. Men förstår mig inte på hur det skulle gå till...
All hjälp uppskattas!
 

FazerS2

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2015
Ort
Södermanland
Hoj
Fazer One
Har du olja i ramen på den? Isåfall har jag för mig att man öppnar en luftnippel överst(vid styrkronan nästan)
Startar och inväntar att oljan skall börja sippra ut.

Borde dock bara gälla vi helt tomt system...
 

FazerS2

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2015
Ort
Södermanland
Hoj
Fazer One
Om systemet är helt tomt så skall man även "förfylla" ramen. Med en spruta el dylikt om jag inte minns fel.
 

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Ort
Alvesta
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
För motoroljan? Du har inte råkat läsa om kopplingen? Den e hydraulisk på senare modeller o e speciell o jobba med.
 

Turbolasse

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2014
Ort
I krokarna
Hoj
nada..
Det innebär att när du fyllt olja i ram och motor ska du ha påfyllnadshålet öppet i ramen, starta hojen några sekunder tills det kommer ut olja ur hålet. Så fick jag det förklarat för mig när jag gjorde på min. Och det funkade väl!
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Det konstiga med ktm är att hur mycket man än byter olja så exploderar motorerna förr eller senare:crash

Konstigt??? Har inte hänt på någon av mina då å den som jag haft längst är uppe i över 11 år utan några problem alls....

är det inte handhavande fel när sånt händer???
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
http://www.ktmshop.se/index.php?action=showParts&id=1199&c=C04586381#partslist

Ur me båda oljefiltrena å under den i ramen finns en skruv att lossa samt man lossar den övre skruven i ramen så får man ur all olja i ramen...
Jag brukar sen skruva i den skruven under ramen å fylla typ c:a 0,6 liter i övre skruvhålet i ramen tills de är fyllt.. I me skruven å resten av dom totala 2,1 liter oljan i motorn samt oljefiltret..
OBS. kolla i instruktionsboken på just din modell hur mycke de ska vara... http://www.ktmshop.se/index.php?action=showDocuments&id=1199#partslist

Varmkör å kolla oljenivån....
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Håll gärna en massa papper eller trasa runt "bleeding-hålet". När oljan väl kommer går det fort och det sölar ner en hel del.
 

Vitabaronen

Medlem
Gick med
11 Sep 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha Mt 07
Får tacka väldigt mycket för alla svar ni gav mig, men gick ut på en provtur innan bytet som jag igentligen skulle hållit på med just nu. Det första som händer efter 5 min körning är att kopplingen in reagerar när jag drar in kopplings handtaget, så får nog ta och lämna in han :(. Hejdå pengar.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Får tacka väldigt mycket för alla svar ni gav mig, men gick ut på en provtur innan bytet som jag igentligen skulle hållit på med just nu. Det första som händer efter 5 min körning är att kopplingen in reagerar när jag drar in kopplings handtaget, så får nog ta och lämna in han :(. Hejdå pengar.

Du får lufta din hydraliska koppling, eller kolla oringen i slavcylindern.
 

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Ort
Alvesta
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
Det konstiga med ktm är att hur mycket man än byter olja så exploderar motorerna förr eller senare:crash
Detta får du visa statistik på. O jämför gärna med japs o italienska, o allt annat du kan komma på. För denna uppfattningen har inte jag.
 

Vitabaronen

Medlem
Gick med
11 Sep 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha Mt 07
Har aldrig luftat ut ett sånt system, är det något speciellt man ska tänka på? Fylla på olja uppe eller nerifrån?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Har aldrig luftat ut ett sånt system, är det något speciellt man ska tänka på? Fylla på olja uppe eller nerifrån?

Samma princip som när man luftar bromsar...

Enklast är att man använder en liten slang å spruta som man fyller med mineral olja som skall vara just till de systemet... Anslut slangen till luftnings nippeln nere vid motorn å fyll på nerifrån tills de kommer i behållaren uppe på styret...
 

FazerS2

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2015
Ort
Södermanland
Hoj
Fazer One
Konstigt??? Har inte hänt på någon av mina då å den som jag haft längst är uppe i över 11 år utan några problem alls....

är det inte handhavande fel när sånt händer???

Att "ha" något i 11 år behöver ju inte betyda att det används?:)

När jag skrev exploderar så var det ju såklart med glimten i ögat..
Menade såklart ruttna vevlager, ruttna kamlager, trasiga kolvar, glapp i storändan på vevstaken, sladdriga kamkedjor.....för att ta upp några saker.

Och varför skulle det vara handhavande när jag beskrev hur man skulle göra tidigare i tråden?
 

Vitabaronen

Medlem
Gick med
11 Sep 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha Mt 07
Bråka i PM är ni snälla, behöver hjälp om det jag har burit fram i tråden och inte om KTM's motorer exploderar förr eller senare vare sig man byter olja eller inte. Tack:)
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top