Sporthojen ett utdöende segment? :va

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Ort
Alvesta
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
Trafikförsäkring ftw. Köper sporthoj runt 50k. Krashar man så får man köpa en ny. Tycker hojarna i den prisklassen funkar alldeles ypperligt fortfarande. Visst, hade jag haft mer pengar kanske jag haft dyrare hoj. (iofs har jag fem hojar, bara en sporthoj dock) helförsäkring förin r1 -04 ligger på ca 1600 i månaden. Helförsäkring. Jag kör kanske 4 månader om året. Kör jag ofta nog så e de värt det. Men jag tycker inte det är så dyrt
 

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
KTM 1290R 2016
Förr var sporthojar huvudsegmentet och vad som attraherade folk, men som du säger så är det helt klart annorlunda idag!

Det är inte så att tillverkarna inte vill sälja eller skapa dom, det är bara att de är för dyra att äga för de som vill börja köra MC och även de flesta andra. Därför förskjuts intresset över till hojar som fortfarande kan vara kul att äga och köra, men inte ruinera en i försäkring och andra kostnader.

Skyll orsaken till detta på alla de som förstör MC-olycksstatistiken genom att inte köra med körkort, utan försäkring, osv osv osv. Inte osällan drogpåverkade, brottslingar på stulna hojar osv.

De skötsamma som får ta smällen, som med det mesta i samhället idag.

Helt rätt :tummenupp:tummenupp
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Jag tror inte sporthojarna är på väg att dö ut, utan det är snarare 2 faktorer som gör att försäljningen minskar:
1. Modet. Det är inte "modernt" längre att ha sportmotorcykel, utan det är snarare modernt att köra nakenhoj och de såkallade äventyrshojarna som Triumph Tiger. Samtidigt är det många som resonerar att det nästan enbart är nytt som gäller, och då blir det dessa typer som inhandlas, sporthojar minskar då i försäljning förstås.

2. De nya motorcyklisterna är i regel i 40 års åldern och uppåt. De ser ingen glädje med en sporthoj, utan de vill ha en Volvo V70 fast i motorcykelform, något som man kan fylla med biltemajox och som inte sticker ut i mängden. Sedan kan man få ha sin korvätarhjälm, allvädersstället och reflexvästen i fred på en sådan manick.

Men bara för att det är så här just nu, betyder inte att det alltid kommer vara så här, utan i framtiden i takt med att allt blir mer begränsat och kontrollerat av olika tekniska "hjälpmedel" så kanske det kommer ske en explosion bland framtidens motorcyklister att istället börja intressera sig för sporthojar igen :tummenupp
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ja, nakenhojar har nog nästan helt tagit över segmentet, men 15 sporthojar låter ju oerhört lite ändå. Tveksamt om det stämmer, men om det gör så är det bara en tidsfråga innan handlarna och generalagenterna helt slutar ta in sporthojar. Kan väl knappast finnas någon ekonomi att översätta manualer, klistermärken, göra produktmaterial och allt vad som krävs om en tillverkare kanske säljer 2 ex av sin modell under ett helt år
15 daytona menades nog. Hur många 675r som sålts räknar man nog med ena handen.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Nä, det är "vi" som beter oss som svin som kör som idioter och kraschar för mycket. Försäkringsbolagen vill tjäna pengar, de är inga sociala institutioner som säljer försäkringar för att det är kul.

Senast de på allvar försökte göra något för oss sporthojsåkare var 2006 när Folksam släppte sin Sporthojsförsäkring, låg premie men hög självrisk för att visa att man visst kunde åka sporthoj bara man inte kraschade hela tiden. Tanken var också att "man" kanske inte MÅSTE byta sving och ram bara för att det blev en liten repa utan att man skulle försöka leva med det alternativt laga grejerna.

Köpte sporthojsfolket denna försäkring? Nä, såklart inte. Alla ville ha BÅDE låg premie och låg självrisk vilket såklart inte funkar ur ett affärsmässigt synsätt.

Vi sågade helt enkelt av grenen som vi satt på.

Samma sak sker nu genom att de tidigare generösa villkoren för att köra t ex SMC:s kurser begränsas. FB gav oss tidigare en möjlighet att öva trafiksäkerhet på bana under ordnande former med försäkring. Vad gör vi då, jo vi börjar gasa satan och krascha tills FB inser att det inte är fråga om trafiksäkerhet längre, och begränsningarna kommer som ett brev på posten.

Sporthojsfolket börjar nu inse att det inte längre går att köra sporthoj, det är helt enkelt för dyrt att försäkra cyklarna så vad gör vi nu? Jo, vi köper nakenhojar istället, de är ju i många fall sporthojar men utan kåpa och det är fortfarande billigt att försäkra. SH översköljs ju redan av massor med trådar om "vilken nakenhoj som är bäst för att slanga i 130+ farter" och liknande, FB har ju givetvis folk som läser här så de är ju fullt medvetna om hur detta går.
Alla tokar som tidigare kraschade sina R1:eek:r kommer sannolikt att krascha sin nya MT-10 istället. Tro mig, inom ett par år så kommer det att vara snordyrt att försäkra även nakenhojar, vilket är trist för alla de andra som INTE kraschar hela tiden.

Vi som kollektiv håller sakta men säkert på att eliminera oss själva genom att helt enkelt göra det omöjligt för ett försäkringsbolag att försäkra oss.

Det är inte FB som är svin, det är vi själva som är idioter...
Du får det att låta som att gemene sporthojare är lite dum i huvet ?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Du får det att låta som att gemene sporthojare är lite dum i huvet ��

Tycker du att det jag beskriver är felaktigt på något sätt? Har det jag beskrivit inte hänt?

Jag själv tillhör ju ovanstående beskrivning så isåfall är jag också dum i huvudet... :)
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Tycker du att det jag beskriver är felaktigt på något sätt? Har det jag beskrivit inte hänt?

Jag själv tillhör ju ovanstående beskrivning så isåfall är jag också dum i huvudet... :)

Ja nä jag håller med dig! Är också lite dum i huvet i så fall för jag gillar fortåka..
Inte en siffra i statistiken än dock så jag är väl både feg och dum i huvet?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ja nä jag håller med dig! Är också lite dum i huvet i så fall för jag gillar fortåka..
Inte en siffra i statistiken än dock så jag är väl både feg och dum i huvet��

Att vara feg när man kör hoj kan ju i många fall vara väldigt positivt... :)
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Problemet är som sagt försäkringen. Givetvis blir den "ashög" när alla kräver att kåpor ska lackas om / bytas för minsta repa / omkull läggning. Många tänker ju "har jag betalat försäkring så kan de ju byta allt"...
En sporthoj trafikförsäkrad är inte så förskräckligt dyr. De som har trafik brukar förvara hojen mindre stöldbegärligt och vara mer rädd om den.
Kontentan är. Köp inget du inte har råd att förlora.
2007 köpte jag en ny Superduke (ingen riktig sporthoj men ändå). Hade den i 4 år/1700 mil och körde endast trafik.
Jag kalkylerade med hur mycket en sådan skulle vara värd skrotad och kom fram till att det var bättre att köra trafik.
Jag vurpade 2 gånger på bana (en gång i 170) och det totala repkostnaden kanske var 15´000 för detta.

Även att det sved då så kostade det ändå mindre än att helförsäkra, samt att jag själv fick stå för mina egna kostnader...

Bara mitt sätt att tänka, men säjer inte att det är rätt för alla.:3freak
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Även att det sved då så kostade det ändå mindre än att helförsäkra, samt att jag själv fick stå för mina egna kostnader...

Bara mitt sätt att tänka, men säjer inte att det är rätt för alla.:3freak

Ditt sätt är faktiskt helt rätt. Anta inte att storebror alltid ska fixa alla problem du själv ställt till med.
För då är det storebrors krav som måste efterföljas. Jag kör halvförsäkring på min SMC-R 2015.

För att det är en motard, den får gärna se lite sliten (men ren) ut för mig.
Det handlar helt enkelt om vad jag ställer för krav.
Att gå upp 4000 om året (har den påställd allways.. utlandet och VW shuttle säger mig att det är en bra idé) anser inte jag vara värt det. Kan nästan bygga en ny hoj i delar efter 3 år ju...
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Jag tycker dagens sporthojsslynglar är bortskämda! För 20- 25k får man en kanonfin Gixxer eller R1 med många många problemfria mil framför sig. En sån är dessutom så billig i inköp så det räcker med trafikförsäkring på dem. Att säga att det är dyrt att köra sportis köper jag inte. Tror snarare att det helt enkelt handlar om intresse!
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Jag tycker dagens sporthojsslynglar är bortskämda! För 20- 25k får man en kanonfin Gixxer eller R1 med många många problemfria mil framför sig. En sån är dessutom så billig i inköp så det räcker med trafikförsäkring på dem. Att säga att det är dyrt att köra sportis köper jag inte. Tror snarare att det helt enkelt handlar om intresse!

Trafikförsäkringen är ju den dyraste biten för det mesta och med tanke på hur lätt/vanligt det är med hojstölder, vill man verkligen stå utan halvförsäkring?
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Ja man bör ju låsa in cykeln! Mc'n är ett värdeföremål och ska behandlas som ett sådant! Inte skulle då jag låsa fast min dator eller TV ute på trottoaren nattetid!?
Eller så kan man ju betala 25k i försäkring, lika mycket som värdet på hojen och sova gott sen. Och ja just det, 6000 i självrisk tillkommer. Men valet är ditt.
 

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Ort
Långshyttan
Hoj
Aprilia RSV4R-10
Tror snarare det är sporthojsköparna som blir allt färre. Själv har jag aldrig ägt en sporthoj.
Och vad som helt dominerar på vägarna är Custom typ HD, Touring och hojar med breda styren utan kåpa.
Gissar det är som för mig försäkringen som minskar intresset.
Och sen kanske man vill kunna skjutsa.
Och då är det väl endast små barn och medlemmar i BDSM-klubbar som kan gilla passagerarplatsen på en sporthoj. För mer än 20 minuter om dagen !
Kollade in en Aprilia RSV4 på mässan och funderar över varför den har passagerarfotpinnar.
Finns det lös passagerarsadel som tillbehör till RSV4 ? Skulle förklara en del !
Följer med en liten sadel till rsv4:an.. :tummenupp
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Jag tycker dagens sporthojsslynglar är bortskämda! För 20- 25k får man en kanonfin Gixxer eller R1 med många många problemfria mil framför sig. En sån är dessutom så billig i inköp så det räcker med trafikförsäkring på dem. Att säga att det är dyrt att köra sportis köper jag inte. Tror snarare att det helt enkelt handlar om intresse!
Det handlar om att man måste ha nytt, eller nästan nytt. Beg finns nog knappt i sinnevärlden hos många. Gammalt skräp går ju knappt att köra, och har den gått över 2000 mil är den helt slut. Det vet man ju....
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Ja man bör ju låsa in cykeln! Mc'n är ett värdeföremål och ska behandlas som ett sådant! Inte skulle då jag låsa fast min dator eller TV ute på trottoaren nattetid!?
Eller så kan man ju betala 25k i försäkring, lika mycket som värdet på hojen och sova gott sen. Och ja just det, 6000 i självrisk tillkommer. Men valet är ditt.

Ja, låsa in cykeln vet vi ju alla att det ger 100% stöldskydd :arsele
 

IggaN

Medlem
Gick med
30 May 2011
Ort
Malmö
Hoj
KTM 640 LC4 -06
Jag som rätt ung i Malmö med nyligen taget körkort köpte en motard. Senare har jag tänkt köpa en naken mest på grund av att billigaste försäkringen kostade över 30 000 på en sport 600cc har jag för mig.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Läser i en MC tidning som ligger på mitt skrivbord, det står om Mc-Mässan i Göteborg och det finns en stor artikel om hur försäkringarna gör det omöjligt att ha sporthojar, och att skenförsäkringarna utarmar hela systemet.. Hur ska detta med kasko och delkasko hanteras........va? Kasko?

Aha, tidningen är ju en Mc-Nytt från 1971
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Följer med en liten sadel till rsv4:an.. :tummenupp

Tippar att om Aprilia körde alla tester med ochdessutom hade den lilla sadeln monterad på utställningar / mässor skulle de lätt kunna dubbla försäljningen av RSV4.
För jag gissar det är många som mig som efter läst tester är jättesugna men har en :tuttar som vill åka med ibland och då har ju RSV4 fallit bort.
När man sett de två ca 4 cm uppstickande fenorna bakom sadeln på en RSV4.
En 3e hoj i "garaget" som hon dessutom inte kan åka med på blir inte uppskattad !
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det handlar om att man måste ha nytt, eller nästan nytt. Beg finns nog knappt i sinnevärlden hos många. Gammalt skräp går ju knappt att köra, och har den gått över 2000 mil är den helt slut. Det vet man ju....
Ja, klenbegåvade idioter har en förmåga att köra sönder vilken skottsäker motor som helst under 2000 mil.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top