Sur FJR 1300

Jonte72

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2016
Ort
Hässleholm
Hoj
Fjr1300
Min hoj är jätte sur. Tog bort tändstifts och dom var jätte blöta. Tror tändstiften är kass pga komprotionen i cylindrarna. Jag testade stiften om dom hade gnista men det hade dom inte. Så min fråga är nu. Kan det vara tändspolen som är kass och vart sitter den på hojen FJR 1300 -02. Kan man mäta den.

Hoppas på svar av någon på forumet.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Om din hoj har sura stift, byt först tändstift innan du provar något annat.

"Sura stift" kan räddas genom att man värmer upp mittelektroden och dess isolator med en gasolbrännare så att de blir körsbärsröda av värme.
 

Jonte72

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2016
Ort
Hässleholm
Hoj
Fjr1300
Tack
Jag hade tänkt att byta tändstiften idag. Och blåsa cylindrarna oxå. Får se om den startar.
Som jag skrev i början,kan man mäta tändspolen på hojen, och vart sitter den FJR 1300 -02.
Någon som vet.
 

guy_inc

Dr.
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
1973 Moto-Guzzi V7 850 GT, 1955 AJS 18CS, 1929 HD FD
Om din hoj har sura stift, byt först tändstift innan du provar något annat.

"Sura stift" kan räddas genom att man värmer upp mittelektroden och dess isolator med en gasolbrännare så att de blir körsbärsröda av värme.

Inte behöver tändstiften glödgas för att de är våta. Låt bensinen dunsta bara eller blås rent om det är bråttom.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Om din hoj har sura stift, byt först tändstift innan du provar något annat.

"Sura stift" kan räddas genom att man värmer upp mittelektroden och dess isolator med en gasolbrännare så att de blir körsbärsröda av värme.

Gasol is da shit!

Jag har haft våta stift vid åtminstone tre tillfällen som jag inte fick igång på annat sätt än att värma med gasol. Fördelen är att jag snabbt får ett fungerande stift att testa med (om jag har gasol hemma alltså).
Alla gångerna då jag kollade gnistan på ett sånt stift såg jag ingen riktig gnista i elektrodgapet men lite små gnistor for omkring kring mittelektroden inuti stiftet. Direkt efter uppvärmning med gasol var gnistan på rätt plats i elektrodgapet igen.

Det fanns ju någon anledning till att det blev våta och när jag hittat och åtgärdat den ( gick åt några uppvärmningar med gasol) köpte jag nya stift.
 

Jonte72

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2016
Ort
Hässleholm
Hoj
Fjr1300
Tack för alla svar.
Jag fick igång den igår. Det var ett jäkla meck att få den att starta.
Jag kopplade bort bensintanken och körde den torr plus blåste cylindrarna.
Och lite startgas plus bränsle sen hostade den igång. :yoparty
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Det finns en annan metod som jag hittade på nätet när en snubbe hade en igensurad hoj och det var en Yamaha FJR
Knepet hette "Fucking wide open trottel" eller nått och är användbart efter vägkanten.

Det handlar om att sätta på tändningen,dra rullen absolut i botten aka fullgas och sen trycka på starten , det här låter ju verkligen bedrövligt men vi hade inget val.

Iaf så kommer jag inte ihåg om det var så att insprutningen var avstängd så länge gasen var absolut fullt och motorn snurrade på startern och därmed rensade ur cylindrarna.
Jaja han körde så men sen släppte han gasen och när den var på 90% pådrag så startade hojen och varva upp som fan:crash:banana:4skrika - kallstart :hihi , sicket vrål - han blev ju glad som fan i vilket fall.

Från noll till varvbryt på en 10 dels sekund...kall:D

Hittade tråden så ni får forska i den exakta funktionen eller om den alltid kräver öronproppar,hjärtmedicin,lugnande och diverse psykofarmaka för och användas:hihi

http://www.fjrforum.com/forum/index.php?showtopic=16924

Enklare än och skruva ned hojen:tummenupp
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Inte behöver tändstiften glödgas för att de är våta. Låt bensinen dunsta bara eller blås rent om det är bråttom.
Bensin och olja innehåller gott om isolerande kolväten, som när dom torkar in på stiftet ger både sämre gnista och krypströmmar som gör gnistan mer diffus. Med gasolen bränner man bort allt skräp och ger rena ytor.
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top