Ventiljustering, Kawasaki ZZR600

Martin.

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Norrköping
Hoj
ZZR600 -90
Jag har en ZZR600 som jag skulle justera ventilspelet på. Allt gick bra till jag tittade i tabellen och insåg att jag på ett par tre insugsventiler låg på det minsta måttet som var listat (2,50 mm)

Hojen har gått 8000 mil så det är kanske inte så konstigt att grejer börjar bli slitna, men kan jag bara sätta i ett tunnare shims för att få rätt spel trots att det inte finns med i tabellen eller är det nåt annat man borde göra?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
När shimsen inte är tunna nog att få korrekt spel har du två val, antingen köra vidare tills ventilerna bränns eller byt ventiler och fräsa sätena. Ligger spelet precis inom toleranserna som för dig - har du nog minst 2000 mil till innan det är dags att göra något mer drastiskt.
 

Martin.

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Norrköping
Hoj
ZZR600 -90
OK, men det finns ju tunnare shims att köpa (ända ner till 1,2mm), men i reparationsmanualen finns det inte med tunnare än 2,5.
T ex. 2,4 eller 2,45 skulle lösa mitt problem, men jag undrar ifall jag vågar sätta i dom eller ifall nåt kommer haverera på grund av det (t ex att tryckaren kommer för långt ner?)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det du kompenserar för är förslitningen på ventilens tätningsyta, dvs "kantarellen". Tryckaren kommer inte att komma för långt ner. När "kantarellen" tar riktigt slut (jag har sett helt avnötta, dvs sänkt sig in i sätets hål) kommer du att märka det. Inget som skadar motorn - men man kan omöjligt ställa ventilspelet och hojen går riktigt dåligt.
 

Martin.

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Norrköping
Hoj
ZZR600 -90
OK, då skaffar jag tunnare shims att montera så märker jag hur länge han går. Ifall jag har kvar hojen när det är "dags" är nog det mest rimliga att skaffa en topp/motor med mindre mil på.

Tack för hjälpen!
 

Mauritze

Medlem
Gick med
21 Jul 2015
Ort
Uppsala
Hoj
94 Kawasaki ZZR600
Har en zzr600 -94
Står nedmonterade utan kåpor , förgasarna är tvättade samt bytt flottörnålar säten.

Nu tänkte jag börja kolla ventilerna , men såg att det står rumstemperatur i boken.
Jag har bara kallgarage, frågan är då om det går att kolla nu . ( runt nollan ute)

Vill ha hojen klar när våren kommer.
Väntar bara på sista delarna ifrån lackering.
Har bara kört ca 4mil med hojen . Köpte den i höstas.

Mvh Daniel
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
SÅ himla noga är det inte. Med kylan krymper metall, se till att spelet är närmare övre slappare gränsen än den undre tajtare gränsen. Däremot bör man inte justera ventilerna med varmkörd motor.
 

Mauritze

Medlem
Gick med
21 Jul 2015
Ort
Uppsala
Hoj
94 Kawasaki ZZR600
Då kanske det blir kontroll imorgon. Har köpt en carbetune pro , så den kan synas efter allt är kontrollerat.
 

Mauritze

Medlem
Gick med
21 Jul 2015
Ort
Uppsala
Hoj
94 Kawasaki ZZR600
Kollade dem igår , alla var för tajta dock några på exakt minimum mått med en motor på ca 5grader.
ska byta shims i veckan måste bara köpa en mikrometer för att säkerställa att min digitala skjutmått inte vissar fel. (Blir att mätta om alla shims)

brukar shimsen slita ner sig, fick aldrig jämna tal typ 2,95.
Utan typ 2,97 vet då inte om det är 2,95 eller 3,00

Hur många mil brukar ni köra mellan ventilspel inspectionerna?
Står 1000mil i Kawaskis handbok . Känns väldigt ofta . (brukar det krävas justering vid varje 1000mil)
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top