Slowrollers RC-tråd...

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Helt sant, bestämde mig för att E-Revon får duga för 6S-hysteri =) Lutar åt en Serpent Cobra 811 GT EP och även denna gång är jag tråkig o tittar på RTR, känns ändå som det vettiga alternativet såhär första bansäsongen. Sen efter sommaren vet jag förhoppningsvis lite bättre vilken eller vilka banor jag tycker det är roligast att sladda runt på och då kan jag lägga ned energi på att bygga något lämpligt.

1234578164b.jpg

160 varv inomhusbana blev det med 1/10 buggyn i lördags, sablans så skoj utan att köra eller skruva sönder någonting men tappa ett hjul för första gången... Till sista acket fick jag till någorlunda vettigt grepp i däcken för första gången, typ, så på torsdag kommer jag förhoppningsvis förbättra varvtiderna. Satte 19.6 tid som bäst, eliten kör på 12.5 sades det och även om det lär dröja så ser jag fram emot att numera kunna nöta rutin/teknik med bra grepp. Siktar troligtvis på att ordna en extra uppsättning kompletta hjul så blir det lite lättare att hålla greppet på topp.

skra-p.jpg

Vad man kan göra är ju att kolla vad som behöver uppgraderas för att få en RTR att bli en bra tävlingsbil. Vissa bilar kräver ju mer ombyggnad än andra.

Och ja däck bör man alltid ha en uppsättning i reserv. Kör man med mycket däcksoppa så går dom åt ganska fort. Jag körde väl ca 500 varv på senaste tävlingshelgen och dom däcken är nog snart slut. Sen beror det ju på hur mycket man sladdar också.

Igår fick jag iaf delarna till min lillbil så nu blir det snart körning igen. Dessvärre drog jag på mig rejält med feber i helgen som jag försöker återhämta mig från.
 

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Ort
Falköping
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
ingen som kör 1:5 offrad? har själv inte kört på ett tag nu men man blir ju sugen nu när solen börjar titta fram:tungan
IMG_0242.JPG

en hpi baja 5b med lite lullul. behöver dock få tag i en lite bättre avstämd pipa, renovera eller köpa ny styrservo och få på sanddäck

Sandhem 2013 05 25 Start 1 800x.jpg
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Vad man kan göra är ju att kolla vad som behöver uppgraderas för att få en RTR att bli en bra tävlingsbil. Vissa bilar kräver ju mer ombyggnad än andra.

Och ja däck bör man alltid ha en uppsättning i reserv. Kör man med mycket däcksoppa så går dom åt ganska fort. Jag körde väl ca 500 varv på senaste tävlingshelgen och dom däcken är nog snart slut. Sen beror det ju på hur mycket man sladdar också.

Igår fick jag iaf delarna till min lillbil så nu blir det snart körning igen. Dessvärre drog jag på mig rejält med feber i helgen som jag försöker återhämta mig från.

Absolut, jag jämförde ex. 1:8 buggyn rätt genomgående med kit-bilen innan köp och Serpent är skapligt schyssta med att kosta på RTR. Nu har jag dock inte rekat detta med GT-kärran ännu men av det jag har hittat på den specifika bilen verkar duga fint, för mig. Vill tro att man inte smiskar sönder en GT särskilt mycket i jämförelse med offroad, visst kör man på ett bananskal så gör man men men.

Rekade om det var ok med Schumacher Mini Pin på banan men icke, bara renodlade slicks som gäller på inomhusbanan i.a.f.. Finns däck som de i.a.f. kallar Panther vilka alla verkar nöjda med, vissa tycker t.o.m. att de greppar så bra att däcksoppa inte behövs vilket bådar gott. Trots detta med bra livslängd och som jag harvar runt i dagsläget lär en uppsättning räcka för 2 ggr i veckan en hel vinter ;)

ingen som kör 1:5 offrad? har själv inte kört på ett tag nu men man blir ju sugen nu när solen börjar titta fram:tungan
View attachment 426979

en hpi baja 5b med lite lullul. behöver dock få tag i en lite bättre avstämd pipa, renovera eller köpa ny styrservo och få på sanddäck

View attachment 426980

Bränsle är inget för mig men när det kommer något vettigt borstlöst kanske det börjar klia i fingrarna =)
 

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Ort
Falköping
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
Bränsle är inget för mig men när det kommer något vettigt borstlöst kanske det börjar klia i fingrarna =)

själv så tillhör jag skaran som anser att ljudet och lukten av 2-t är halva nöjjet:yoparty

är dåligt uppdaterad i rc-världen men minns ja inte fel så har jag nog sett en 1:5 el bil. traxxas bil om ja minns rätt
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Antar att du tänker på X-Maxx, inte helt imponerad av den = för dom pengarna vill man ha en duglig kärra men för att uppnå det behöver den uppdateras. Visst det e koolt med storleken men det roar mig i en kvart kanske, sen vill jag ha bättre prestanda än vad den har att erbjuda. Senare version kanske blir bättre.
 

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Ort
Falköping
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
Antar att du tänker på X-Maxx, inte helt imponerad av den = för dom pengarna vill man ha en duglig kärra men för att uppnå det behöver den uppdateras. Visst det e koolt med storleken men det roar mig i en kvart kanske, sen vill jag ha bättre prestanda än vad den har att erbjuda. Senare version kanske blir bättre.

då förstår jag:) googlade lite och fick se att hpi baja 5b flux är eldriven. har dock 0 erfarenheter utav dom. men till ramen finns det ju en uppsjö med delar med tanke på att dom är väldigt vanliga. ja köpte min beggad för 5 tusen men jag har ju som sagt den vanliga bensinaren men något uppgraderad
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Ja en GT bil borde ju inte utsättas för jättemycket stryk antar jag.
Vi som kör 1/16 kör ju oftast med enhetsdäck som sagt så man slipper välja. Alla kör på samma slicks :) Men dom behöver däcksoppa för att inte vara för hala speciellt på våran bana.

Och nej någon 1/5 kör jag inte. Främst för att ingen annan här i Halmstad gör det heller. Vi har en bana för det men den kommer snart läggas ned så ingen håller efter den just nu. Skulle jag lägga ut några tusenlappar till i dagsläget skulle jag bredda mig till RC flyg istället efter att ha suttit och kollat på Flite Test på youtube. Det har vi dessutom en klubb för här också :)
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Har en Align 450Pro dfc heli, kul o svårt men vill man bara testa o lattja lite tycker jag ex. en blade mcpx lämpar sig bättre. Flygplan har jag aldrig testat men räknar kallt med att det är betydligt enklare, någon gång kanske =)
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Minns mina gamla RC äventyr ... ballaste bilen var nog en MCD 1.5 , kördes sönder i pauserna på Monsterjam i Globen tyvärr , blidde aldrig bil av den igen (men hoppade i "Big jump" med den ... dvs över 3 fullstora bilvrak :) ... jääävligt ballt och köra i globen för monsterjam publiken (då med monstertuck däck=fetaste Truggyn på planeten)

liten filmsnutt som grabben filmade med min mobil när det begav sig , kass grepp och slut däck så sladdade runt mest hela tiden (även nerdrevad för monsterhjulen)

https://www.youtube.com/watch?v=V9cB2gctu5U


Hade även en LOSI monstertruck , konverterade den till bortstlöst fån metanol ... gick som ett jävla as med 6 cells LiPo ... tyvärr höll aldrig transmissionen när jag fick den att hålla hyffsat så käkade den axlar och rensade knutar

Börjar dra lite i RC tarmen igen
 
Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Har en Align 450Pro dfc heli, kul o svårt men vill man bara testa o lattja lite tycker jag ex. en blade mcpx lämpar sig bättre. Flygplan har jag aldrig testat men räknar kallt med att det är betydligt enklare, någon gång kanske =)

Ja heli har jag förstått är rätt lurigt att lära sig.
Jag är mer inne på dirt-cheap foamies. Flite Test har massa gratis byggplaner för foam plan om vi bara hade haft deras dollar tree foam i sverige. 3 dollar för hela flygplanskroppen är ju guld. Lägg till elektronik som man kan spara även om planet kraschar så är det en billig rc hobby.

För min del hade det varit motorglidare med kamera som vore roligast. Min bror däremot pysslar lite med quadrocopters istället. Han brukar flyga runt med sina DJI :) Gjort mig lite sugen på FPV racing men den sporten är ju tyvärr skapligt liten och race mot sig själv är ju sådär kul.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Minns mina gamla RC äventyr ... ballaste bilen var nog en MCD 1.5 , kördes sönder i pauserna på Monsterjam i Globen tyvärr , blidde aldrig bil av den igen (men hoppade i "Big jump" med den ... dvs över 3 fullstora bilvrak :) ... jääävligt ballt och köra i globen för monsterjam publiken (då med monstertuck däck=fetaste Truggyn på planeten)

liten filmsnutt som grabben filmade med min mobil när det begav sig , kass grepp och slut däck så sladdade runt mest hela tiden (även nerdrevad för monsterhjulen)

https://www.youtube.com/watch?v=V9cB2gctu5U


Hade även en LOSI monstertruck , konverterade den till bortstlöst fån metanol ... gick som ett jävla as med 6 cells LiPo ... tyvärr höll aldrig transmissionen när jag fick den att hålla hyffsat så käkade den axlar och rensade knutar

Börjar dra lite i RC tarmen igen

Stort och högljutt är kul men opraktiskt dessvärre. Beroende på vart man bor iofs. Enda stället jag hade kunnat köra en sån rackare med nöje är typ på stranden. Och då får man ju hålla sig till vinterhalvåret och långt från stugområdena.
Sen blir ju kostnaderna högre också.

Såhär såg Halmstads utebana ut en gång i tiden.

https://www.youtube.com/watch?v=EwI8puVE13Q&spfreload=10
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Var längesen jag beställde något från HK men dessa fanns på UK warehouse så jag slog till på det allra nödvändigaste, eller?

lipobunker-main.jpg


MR-JIG.jpg


20146-main.jpg


S639.jpg

O sen fick jag en mektrasa över också..

20160215-112809-3-1.jpg
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Nja nödvändigt och nödvändigt. Jag föredrar en sån lödjigg med små krokodilarmar. Bullet connectors funkar utmärkt att hålla på plats med små hål borrade i en träbit också.

Själv är jag fortfarande sjukt inne på att försöka få tag på foamboard för att kunna bygga en egen flygande vinge. Synd att det är så lurigt att få tag på tunna foamcore skivor här i stan.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Håller med du men denna kosta en femma o en fimp på ett ungefär så väl värt ett försök, funderat på att meka ihop en egen men inte blivit av ännu och då fick jag ändå en bit lämpligt material mot transportkostnad.. tror t.o.m. att det var på detta forum.

ProgressiveRC har knåpat ihop ett fint exemplar men jag har för mig att frakten blev ganska dyr och därav avstod jag när jag gick i de tankarna:

soldering%20stand.jpg


ac-ssa_soldering_stand_with_2_arms.png

Följer med slang till käftarna enl. deras produktvideo.

Imorrn är det bandag och till denna gång byter jag till ett aluminiumstag efter att ha skrotat plast två ggr på raken så att säga. Sen var det de här med att flytta svagaste länken.. fick bli ett finservo till det ändamålet :tummenupp Kör dock original så länge det orkar med, inge parodi alls faktiskt på Kyoshos stavning...

HI0uj.jpg
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Ja det är klart är det billigt kan man ju slå till.

Själv skrotade jag min servo idag. Har varit på väg ett tag dock för den har inte gått tillbaka till mitten riktigt som den ska. Märkte idag att det blivit ett litet hack precis i mittenläget och några varv senare så kollapsade den helt. Svänger nån grad sen står den mest och skriker så det får bli byte imorgon.
Och jag höll på att tappa ett dåligt limmat däck också :p
Man kan säga att det blev mer mekande än körande idag men till helgen ska nog bilen va i toppskick igen.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Limningarna har klarat sig bra för mig, har fått bättra på någon men inga större fadäser där. Har dock sumpat ett hjul 4ggr på en månad under bankörning =) Använder loctite men kanske inte vid varje skifte så med långa körtider blir det fail ibland, köpte några m4 muttrar med nylon men tänkte inte på att det ska vara krage på dem också.

Blev tipsad om servot ovan av grabbarna grus, ska vara hållbart och marknadsförs främst som ett bra 1:10 servo men handlaren sa att det duger gott till 1:8 också.

På lördag är det kurs, en teamförare eller vad det heter = kör för ett stort märke, håller i både teori och praktikpass. Om jag förstår det rätt så handlar det inte bara om körtips utan även hur man ställer in och vad som ger vad. Bara jag inte skrotar av ordentligt imorgon så jag måste jaga rätt på en ny vagn till på lördag ;)
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Limningarna har klarat sig bra för mig, har fått bättra på någon men inga större fadäser där. Har dock sumpat ett hjul 4ggr på en månad under bankörning =) Använder loctite men kanske inte vid varje skifte så med långa körtider blir det fail ibland, köpte några m4 muttrar med nylon men tänkte inte på att det ska vara krage på dem också.

Blev tipsad om servot ovan av grabbarna grus, ska vara hållbart och marknadsförs främst som ett bra 1:10 servo men handlaren sa att det duger gott till 1:8 också.

På lördag är det kurs, en teamförare eller vad det heter = kör för ett stort märke, håller i både teori och praktikpass. Om jag förstår det rätt så handlar det inte bara om körtips utan även hur man ställer in och vad som ger vad. Bara jag inte skrotar av ordentligt imorgon så jag måste jaga rätt på en ny vagn till på lördag ;)

Ja Savöx ska väl vara ett bra märke vad jag förstått. LC Racing original är inte särskilt hållbara iaf :p

Angående däcken så passar dina säkert bättre men på EMB så är gängerna på axlarna liiiiite för korta så med discfälgarna som de flesta kör på så går inte muttern hela vägen på. Löses enklast med vanliga brickor från Classe i Sjön.

Alltid bra att få in vanan att gå över bilen och dra åt alla skruvar man kommer åt vid varannat batteribyte eller så. Efter ett tag lär man sig vilka som brukar skramla lös så man har lite extra koll. På min är det främst skruven som håller servoräddaren. Men däcken skruvar jag åt lite av ren vana även om jag aldrig tappat ett.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Nydragen bana till lördagens kurs och ståhej:

pjKM2.png

Jo det ligger nog några kubik däcksoppa i den mattan men den är dammsugen nu i.a.f. :tummenupp Gäller det bara att vara först ut imorrn så man sätter banrekordet någon gång i karriären...
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Nydragen bana till lördagens kurs och ståhej:

pjKM2.png

Jo det ligger nog några kubik däcksoppa i den mattan men den är dammsugen nu i.a.f. :tummenupp Gäller det bara att vara först ut imorrn så man sätter banrekordet någon gång i karriären...

Tycker det saknas ett rejält jävla herrejösses hopp. Ett sånt som förstör bilen om man missar :p
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Sant men föregående bana bjöd in till det på åtminstone tre ställen så denna rel. snälla dragning känns bra som omväxling. Mattan är bra gammal som jag förstått det och det pratas om nyförvärv till nästa säsong och då hoppas jag det blir sådan anpassad för mini pin däck istället så jag slipper tvätta och utföra voodoo på mina uppsättningar i samma utsträckning.

calvin-and-hobbes.jpg


h8Xm7.jpg

Men nu är allt fint och i ordning :tummenupp
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top