Tips till alla racers som vill synas i media

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Det finns ju några som tävlar här på forumet och som jag vet skickar ut bilder/info inför och efter tävlingar. Jag vet också att vissa klagar i stil med "den lokala tidningen bryr sig inte ett dugg, jag har skickat flera rapporter med de skriver aldrig något" och därefter ger upp.

Om ni undrar varför den lokala tidningen eller mc-tidningarna tar med era rapporter osv så har jag några tips som kan vara bra att tänka på.

Det kan ju faktiskt vara så att de har absolut noll intresse. Men gör ni rätt så ökar chansen att bli publicerad.

1. Skriv en kort presentation om vem ni är och varför ni tävlar samt kontaktuppgifter.

2. Rapportera hyfsat kort men gärna med lite inlevelse. Skriver ni ett pressmeddelande så försök att göra den så färdig som möjligt med korrekturläsning osv. Låt andra läsa och komma med tips! Levererar ni färdigt material så är chansen större att de lokala tidningarna mfl lägger upp materialet på webben. Förenkla deras arbete så ökar chansen för er att synas!

3. Bilder. Denna bit är väldigt viktigt så läs noga! Mobilbilder i all ära men det funkar inte.. Jag vet att fotograferna är få men se till att köpa en eller några bilder sv de få som fotar som ni får lov att använda medialt. Det är stor skillnad på en cool race eller profilbild levererad av ett proffs mot en kompis som tar med sin mobil.
För att de ens ska överväga att använda bilderna så skicka inga minibilder! Gärna i original-storlek..
Är ni osäker så högerklicka på bilden, klicka på "information" och skrolla ned och kolla så att bilden håller helst över 300dpi men minst över 200dpi. Blir skräp att trycka i lägre än så. På webben kan det funka med lägre men försök att vara seriös och skicka riktiga bilder!

4. Ge inte upp. Fortsätt att skicka och ta själv kontakt om det är något ni kan göra annorlunda och kom med förslag på uppslag.
Tidningar älskar gratis material och särskilt i utbyte mot minsta möjliga insats. Så ser det ut idag tyvärr.

För er som inte är bekanta med mig så startade jag RR-tidningen Highsider vintern 2007 som idag tyvärr är nedlagd sedan några år av olika anledningar.
Jag skriver fortfarande om RR för Motorrad, oftast 2s per nummer. Dessvärre har jag generellt bara plats för de största svenska stjärnorna men även där ligger ett visst ansvar hos förarna.
De som vill synas syns! Vissa jagar jag då och då men jag har inte tid att göra det ständigt. Jag vet att alla inte kan vara som exempelvis Filip Backlund som alltid skickar proffsiga pressmeddelanden med bilder osv och alla kan inte ha samarbeten med Motorrad eller Bike. Men alla kan alltid bli bättre!

Ibland har jag även plats för mindre serier så alla är välkomna att maila mig både idéer och material (text/uppslag/bilder) till rachidhighsider@gmail.com :tummenupp

Det ska tilläggas att jag har ett heltidsarbete och andra extrajobb, så jag har inte tid att åka ut på reportageresor osv, mer än kanske 2-4ggr per år och då blir det oftast SM-tävlingar.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50

:tummenupp

När jag drev Highsider så hade jag mängder med bilder då jag fotade själv (mest för att jag var tvungen) och hade några grymma fotografer till hjälp. Men nu när man inte är ute och fotar får man ofta mobilbilder mm. Därav denna tråd samt att jag noterat flera beklaga sig att de inte blir publicerade i deras lokalstäder, då trillade poletten ner för mig att många nog skickar för dåliga bilder.

Absolut inte menat som gnäll inlägget ovanför!:)

Det är några som är grymt duktiga, tex Filip Backlund och Macke. Ni som inte prenumererar på deras nyhetsbrev, do it!:tummenupp
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Kanontips Rachid :tummenupp

Jag vill bara lägga mig i lite om bildstorlekar, dpi är ett mått på skrivarkvalitet, inte bildens upplösning :fakta En digital bild har inget dpi-värde, det är först när man ska skriva ut den och man vet utskriftsytan som man behöver veta hur mycket information (dvs upplösning höjd*bredd) som behövs för att fylla den ytan. Här finns en bra tabell för vad som behövs för olika utskriftsstorlekar: http://www.moderskeppet.se/bildbehandling/hogupplost.php

Här finns överkursen också: http://www.fotosidan.se/cldoc/dpi-lpi-och-ppi.htm
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Kanontips Rachid :tummenupp

Jag vill bara lägga mig i lite om bildstorlekar, dpi är ett mått på skrivarkvalitet, inte bildens upplösning :fakta En digital bild har inget dpi-värde, det är först när man ska skriva ut den och man vet utskriftsytan som man behöver veta hur mycket information (dvs upplösning höjd*bredd) som behövs för att fylla den ytan. Här finns en bra tabell för vad som behövs för olika utskriftsstorlekar: http://www.moderskeppet.se/bildbehandling/hogupplost.php

Här finns överkursen också: http://www.fotosidan.se/cldoc/dpi-lpi-och-ppi.htm

Mina tidigare formgivare (haft två olika varav en är bildchef på ett förlag) sa att jag var tvungen att kolla på dpi. Jag är personligen varken utbildad fotograf eller haft anledning att misstro.

Tycker det är ett enkelt sätt att se om bilden håller eller inte för tryck utan att krångla till det.

PS. Skickar man en bild i original så brukar det vara ok så länge den ska användas i en tidning och inte för en enorm reklampelare (typ "billboard"). Sällan tidningar överstiger en A4-format mer än med 20-50mm.

Edit: med det jag skriver ovan menar jag inte att mina grabbar har rätt och du har fel. Absolut inte. Bara att det är ett enklare sätt att kolla vad som funkar och inte funkar för tryck. Finns det ännu enklare sätt så får du gärna komma med tips.
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Det är allmänt utbrett i grafiska brancher att använda dpi (dots per inch, punktupplösning i tryck/print) generellt, fast man egentligen menar ppi (pixels per inch, färgpunktsupplösning i digitala bilder). Även bland grafiskt utbildat folk vet man inte skillnad. Men det är en utvikning från tråden... Ditt tänk funkar.
 
Last edited:

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Det är två sidor av samma mynt, grafikern utgår från att ni pratar om bilden i en bestämd storlek i tidningen när han pratar om dpi

En bild har ett antal pixlar, tex. 10MP = 3872 x 2592 px
DPI ger sedan storleken på bilden i cm (eller tum då egentligen)

Om vi vill trycka bilden i 600dpi blir den (3872/600)*25,4= 164mm bred

Har vi en enklare kamera som tar bilder i 1936 x 1296 kan vi trycka den i 300dpi och få samma storlek

Hittar vi en bild på nätet som är 164mm bred i 72ppi (funkar bra på skärmen då den teoretiska upplösningen på en skärm är 96ppi) ser den hemsk ut i tryck, skalar vi om den i 300dpi för att den inte ska se för pixlad ut blir den bara 39mm bred
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top