Biljävel, strulande styrservo.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Styrservot jävlas på bilen. Är en Opel Vectra diesel -08 och det är elektrohydrauliskt servo.

När bilen startas kall så så är det trögt som helvete. Man får ta i för att få tillbaka ratten rakt. Lite "pulsande" med att det är lättare/trögare lite beroende på rattposition Sen efter 1-3 minuter så fixar allt till sig och den går felfritt.

Nån gång då och då så kommer det tillbaka mitt under körning men då i mildare form. Känslan då är att det kommer vid motorbroms, tex om man går in i en rondell eller når liknande men det kan vara inbillning. Kan mycket väl vara att man vrider mer på ratten med.

Nån som har nån aning om var man börjar leta fel och om det är nåt fel som är vanligare eller rimligare?

Ringt runt till diverse verkstäder och det är högt och lågt. Allt från nåt "elrelaterat" till "bara att byta hela styrväxeln".Min egen gissning är att det är elrelaterat.
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Hade liknande bekymmer med en Peugeot 605 för några år sedan.
Den hade sk progressiv styrservo dvs mkt servo vid låga hastigheter o mindre vid höga hastigheter.
Jag löste det genom att passa på att döda boxen som styr det hela när den hade ställt sig i full servo.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Hade liknande bekymmer med en Peugeot 605 för några år sedan.
Den hade sk progressiv styrservo dvs mkt servo vid låga hastigheter o mindre vid höga hastigheter.
Jag löste det genom att passa på att döda boxen som styr det hela när den hade ställt sig i full servo.

605 har mekanisk pump med propventiler, dödar han sin box dödar han även hela servot.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Hur ser elanslutningarna till servostyrningen ut? Har du för högt motstånd där får inte servot tillräcklig kräm när generatorn inte ger fullt.

Det kan var så enkelt att han snart tio år gamla batteri inte gillar våran nuvarande väderlek. Men steg två är onekligen att precis som du påpekar kolla anslutningarna.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Det kan var så enkelt att han snart tio år gamla batteri inte gillar våran nuvarande väderlek. Men steg två är onekligen att precis som du påpekar kolla anslutningarna.

Lite min tanke med men den är löjligt lättstartad och går aldrig trött på startmotorn. Var bortrest 3,5 vecka över jul/nyår. Det var -12 och den rasslade igång utan mäkbart mattat batteri. Våran Toyota Yaris -00 var stendöd (fast den går även den på originalbatteri :3freak ).

Kontakterna ser "bra" ut. Det betyder att jag hissade upp bilen, tittade under och konstaterade att det satt fittigt till men att det satt som det skulle.

Vad tror du om laddregulator som kanske ger för hög spänning? Den poppar en hel del lampor tycker jag.

Men jag skall plocka fram nåt reservbatteri och koppla in det parallellt eller fulladda original över natten och se om det gör nån skillnad. Enkelt och kostar inget.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Lite min tanke med men den är löjligt lättstartad och går aldrig trött på startmotorn. Var bortrest 3,5 vecka över jul/nyår. Det var -12 och den rasslade igång utan mäkbart mattat batteri. Våran Toyota Yaris -00 var stendöd (fast den går även den på originalbatteri :3freak ).

Kontakterna ser "bra" ut. Det betyder att jag hissade upp bilen, tittade under och konstaterade att det satt fittigt till men att det satt som det skulle.

Vad tror du om laddregulator som kanske ger för hög spänning? Den poppar en hel del lampor tycker jag.

Men jag skall plocka fram nåt reservbatteri och koppla in det parallellt eller fulladda original över natten och se om det gör nån skillnad. Enkelt och kostar inget.

Spänningen mäter du ju lätt med en multimeter eller liknande, har den för hög laddspänningen har den ju även sabbat batteriet.

Kontakter kan se hundra ut utan att de ens ger minsta kontakt, men skulle det vara glapp borde det inte konsekvent vara det när den är kall.
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Lite min tanke med men den är löjligt lättstartad och går aldrig trött på startmotorn. Var bortrest 3,5 vecka över jul/nyår. Det var -12 och den rasslade igång utan mäkbart mattat batteri. Våran Toyota Yaris -00 var stendöd (fast den går även den på originalbatteri :3freak ).

Kontakterna ser "bra" ut. Det betyder att jag hissade upp bilen, tittade under och konstaterade att det satt fittigt till men att det satt som det skulle.

Vad tror du om laddregulator som kanske ger för hög spänning? Den poppar en hel del lampor tycker jag.

Men jag skall plocka fram nåt reservbatteri och koppla in det parallellt eller fulladda original över natten och se om det gör nån skillnad. Enkelt och kostar inget.

Innan jag gjorde nått så skulle jag undersöka batteriet du har inkopplat, det är ganska så enkelt att kolla, men du kan behöva en vän som hjälp.

Koppla på spänningsprovaren på batteriet.
Starta bilen, går späningen under 10 volt så är batteriet slut.

När bilen är i drift så ska laddningen ligga runt 14-14.4 volt, ligger den över det så är det inte bra för då kan batteriet koka.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Innan jag gjorde nått så skulle jag undersöka batteriet du har inkopplat, det är ganska så enkelt att kolla, men du kan behöva en vän som hjälp.

Koppla på spänningsprovaren på batteriet.
Starta bilen, går späningen under 10 volt så är batteriet slut.

När bilen är i drift så ska laddningen ligga runt 14-14.4 volt, ligger den över det så är det inte bra för då kan batteriet koka.

Skall kolla. Bara låta biljäveln kyla ner sig ordentligt först.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Ganska vanligt på flertalet bilmodeller idag att komfortsystem har låg prio när laddningen är låg men för att detta ska inträffa behöver batteriet i sig naturligtvis inte vara dåligt/skadat på någe vis men låg laddning ställer såklart till det. Alltså; Mäta under belastning är fortfarande ett bra tips men även om denna mätning verkar rimlig så kan batteriet naturligtvis fortfarande vara boven. Detta p.g.a. att batteriet för stunden inte lever upp till nominell spänning eller vad som nu har satts som gräns för att sänka komfortsystemen.

Finns nog ingen standard för detta men jag har i.a.f. själv varit med om att funktioner som EPS, stol/rut/rattvärme, antispinn och/eller antisladd m.m. inaktiverats p.g.a. låg batterispänning. I vissa bilar informeras föraren om detta och istället för att rada upp en lång lista brukar det förkortas med komfortsystem, sen kan man alltid diskutera vad som faller under det =)
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Har sölat lite med mätning av spänningen men idag fick jag tummen ur och mätte lite.

Mätte DC över batteriet

Innan start: 12,3 V
Vrider på tändningen och glöder: sjunker till 11,6V
Start: droppar till 9,85V
Direkt efter start: 14,2V
Vrider jag på ratten med motorn igång så fladdrar voltmetern, visar ner mot 10-11V för att direkt efter visa O.L och sen fladdra vidare till 14,2 osv.....

Batteriet är ett stort 75Ah och det är originalbatteriet från 2008.

Nån som kan elmojs som kan dra några nyktra slutsatser från siffrorna? Är batteriet kasst? Bilen startar alltid skitlätt och fint, strtmotorn är aldrig slö. Löser jag servostrulet med ett nytt batteri?
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
H
Har sölat lite med mätning av spänningen men idag fick jag tummen ur och mätte lite.

Mätte DC över batteriet

Innan start: 12,3 V
Vrider på tändningen och glöder: sjunker till 11,6V
Start: droppar till 9,85V
Direkt efter start: 14,2V
Vrider jag på ratten med motorn igång så fladdrar voltmetern, visar ner mot 10-11V för att direkt efter visa O.L och sen fladdra vidare till 14,2 osv.....

Batteriet är ett stort 75Ah och det är originalbatteriet från 2008.

Nån som kan elmojs som kan dra några nyktra slutsatser från siffrorna? Är batteriet kasst? Bilen startar alltid skitlätt och fint, strtmotorn är aldrig slö. Löser jag servostrulet med ett nytt batteri?

Ingen?
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Ser ju inte så värst allvarligt ut, den stora frågan är ju om servot fungerade med dom siffrorna eller inte?

Ja, faktum är stt det funkade bättre än vanligt. Nåt litet hugg men i tet stora hela bra.

Funderar på O.L på (Biltemas största) mulitimetern? Tycker att den borde hinna med och så tycker den typ kortslutning eller vad är det?
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Har sölat lite med mätning av spänningen men idag fick jag tummen ur och mätte lite.

Mätte DC över batteriet

Innan start: 12,3 V
Vrider på tändningen och glöder: sjunker till 11,6V
Start: droppar till 9,85V
Direkt efter start: 14,2V
Vrider jag på ratten med motorn igång så fladdrar voltmetern, visar ner mot 10-11V för att direkt efter visa O.L och sen fladdra vidare till 14,2 osv.....

Batteriet är ett stort 75Ah och det är originalbatteriet från 2008.

Nån som kan elmojs som kan dra några nyktra slutsatser från siffrorna? Är batteriet kasst? Bilen startar alltid skitlätt och fint, strtmotorn är aldrig slö. Löser jag servostrulet med ett nytt batteri?

9,85V låter inte bra. Inte heller att det dippar till 10V när du belastar med servon. Du får Inga andra konstiga blinkningar på instrumenten?
Jag skulle gissa på batteriet. Dom gångerna du märkt felet när du kör kan det varit när du haft, elruta, stolsvärme och torkarna igång?

Om jag minns rätt så är under 10,5V skadligt för ett 12V bil/fritids batteri.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
9,85V låter inte bra. Inte heller att det dippar till 10V när du belastar med servon. Du får Inga andra konstiga blinkningar på instrumenten?
Jag skulle gissa på batteriet. Dom gångerna du märkt felet när du kör kan det varit när du haft, elruta, stolsvärme och torkarna igång?

Om jag minns rätt så är under 10,5V skadligt för ett 12V bil/fritids batteri.

Nix, inga andra förbrukare jag styr över igång. Det strular ändå och vanligtvis bara i 2-10 minuter i början sen funkar det.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Nix, inga andra förbrukare jag styr över igång. Det strular ändå och vanligtvis bara i 2-10 minuter i början sen funkar det.

När bilen är igång och varit så någon min så har generatorn tryckt I tillräckligt med ström och allt fungerar, då generatorn sköter lasten bilen kräver.
Har funderat en stund till, ditt batteri är slut. Det är för låg startström. Samma som man kan uppleva med många biltemabatterier.
 
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top