Köpa racehoj utan ramnummer - OK?

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Har spanat in en hoj utanför Sverige där säljaren meddelar att det står "race use only" instansat i ramen. Vågar man köpa? Ibland ser man annonser här hemma där det står att hojen inte går att regga. Anar att det oftast handlar om kryssade ramar från skrotade hojar, eller? Hur många kör med race- eller bandagshojar som inte går att regga? Vad skall prisskillnaden vara?

Ge mig tips snabbt! Vill kunna komma tillbaka med bud.
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
I rookie funkar det fint. I sst är det stopp. Köra bandagar,speedster och rookie no problems. Finns sedan ramar att handla på bukten och div skrotar om man tänkt köra sst
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Well, alla kan väl fatta vad som är ursprunget för en hoj med bortslipad/kryssad ramnummer (eller efter slipning -eller översvetsning och slipning- stansad någonting nytt).

-vågar gör man väl om du vet att du får hojen hem mot din betalning - inte bara sänder pengarna/handpenningen på ett (skumt) konto, och att hojen senare fungerar som den ska. T.ex tändlås eller annat elektroniskt som är programmerad.

Annan sak är att kunna leva vidare med ditt samvete.
-på banan kanske du skulle börja undvika depåboxar framme var andra vistas .. och kanske vill ha ett eget tält vid längst borta?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Well, alla kan väl fatta vad som är ursprunget för en hoj med bortslipad/kryssad ramnummer (eller efter slipning -eller översvetsning och slipning- stansad någonting nytt).

-vågar gör man väl om du vet att du får hojen hem mot din betalning - inte bara sänder pengarna/handpenningen på ett (skumt) konto, och att hojen senare fungerar som den ska. T.ex tändlås eller annat elektroniskt som är programmerad.

Annan sak är att kunna leva vidare med ditt samvete.
-på banan kanske du skulle börja undvika depåboxar framme var andra vistas .. och kanske vill ha ett eget tält vid längst borta?

Kryssade men läsbara nummer är väl knappast stulna hojar utan brukar väl vara hojar som banåkare fått som spons eller köpt från skroten. Hojar som försäkringsbolaget inte vill ha tillbaka på gatan.
 

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Happyplace
Hoj
ECX125
Well, alla kan väl fatta vad som är ursprunget för en hoj med bortslipad/kryssad ramnummer (eller efter slipning -eller översvetsning och slipning- stansad någonting nytt).

-vågar gör man väl om du vet att du får hojen hem mot din betalning - inte bara sänder pengarna/handpenningen på ett (skumt) konto, och att hojen senare fungerar som den ska. T.ex tändlås eller annat elektroniskt som är programmerad.

Annan sak är att kunna leva vidare med ditt samvete.
-på banan kanske du skulle börja undvika depåboxar framme var andra vistas .. och kanske vill ha ett eget tält vid längst borta?

Eh, har du egen erfarenhet eller har du "läst på sporthoj"?

Det finns mängder med orsaker till att en cykel kan sakna ramnummer!
Racebike från fabrik, ersättningsram och försäkringsärenden redan nämnt.

http://www.hojtorget.se/kawasaki/gpz400r/16393

Man får inte ut MC-id utan att redogöra härkomsten.
 
Last edited:

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Har fått mer besked. Det är en racehoj från England som nu finns i Norden. Den har motornr men som tidigare nämnt texten "race use only" där ramnr normalt sitter.

Jag frågar eftersom jag inte vill ha något med tveksam bakgrund, eller behöva gömma mig på bandagarna...
 
Last edited:

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Se till att du får ett riktigt kvitto på den, ta gärna reda på historia om den, har du flera kvitton tillbaka i tiden så är det bra. Då är det inga problem med MC-ID. Du kommer att få stansa in ditt personnummer för att få mc-id´t, för att hojen ska ha en riktig identitet. Köpte min racehoj från danmark med sista siffrorna bortborrade, det är tydligen så de gör i tyskland eller danmark när de skrotar hojar istället för att kryssa ramnummret.
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
..
Det finns mängder med orsaker till att en cykel kan sakna ramnummer!
Racebike från fabrik, ersättningsram och försäkringsärenden redan nämnt.

..

Jag måste erkänna att jag är inte alls 100-sakkunnig inom området. Skulle gärna lära mig bilden bättre.

-hur ofta fabriker skeppar en "racebike" menande en hoj utan ramnummer? Det är kanske vanligt? Kan någon vänligen upplysa med fakta?
-ersättningsram - sådana som man levererar av fabriken utan ramnummer via en auktoriserad importör - lämnar fabriken utan ramnummer. Så mycket som jag vet är det auktoriserade importören oftast "organen" som enbart får stansa in det rätta ramnumret, dvs fordonets nummer som har ett skadat ram och som ska få ramen bytt. Märkespecifika skillnader säkert förekommer men det gamla ramen ska skrotas/kasseras så att det är inte brukbar, t.ex såga av en bit. (Visst i teorin, om jag ville byta en hel ram som reservdel till min hoj därför att det finns en liten buckla i alu skulle jag kanske kunna göra detta. Och då säljaren som säljer den nya ramen skulle säkert vilja "oidentifiera" den gamla men brukbara, som jag skulle få med mig. Men hur ofta sker det att helt brukbara ramar byts till nya, t.ex pga skada och kasko?)
-andra försäkringsärenden, t.ex stulen hoj som hittats sönderkört. De kan senare hamna t.ex. till "demontering" och därmed få igen ett legitimt ursprung.
*jag måste erkänna att jag inte vet* under vilka omständigheter ramnumret blir kryssad/sönderborrad med sådana hojar. Olika länder verkar ha olika praxis och reglement.

Nästa frågan som jag får sen för nyaste hojar är VIN som sitter "prommad" i elektroniken: Kanske det inte blir fallet för en racehoj att man skulle behöva en mjukvaraupdatering för ECU eller exempelvis ny tändlås/-nyckel från fabriken, och hur skulle det fungera för en hoj som oidentifierats legitimt? Är VINnen fortfarande "vitlistad" på "BMWs centrala servrar"?
 

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Jag måste erkänna att jag är inte alls 100-sakkunnig inom området. Skulle gärna lära mig bilden bättre.

-hur ofta fabriker skeppar en "racebike" menande en hoj utan ramnummer? Det är kanske vanligt? Kan någon vänligen upplysa med fakta?
-ersättningsram - sådana som man levererar av fabriken utan ramnummer via en auktoriserad importör - lämnar fabriken utan ramnummer. Så mycket som jag vet är det auktoriserade importören oftast "organen" som enbart får stansa in det rätta ramnumret, dvs fordonets nummer som har ett skadat ram och som ska få ramen bytt. Märkespecifika skillnader säkert förekommer men det gamla ramen ska skrotas/kasseras så att det är inte brukbar, t.ex såga av en bit. (Visst i teorin, om jag ville byta en hel ram som reservdel till min hoj därför att det finns en liten buckla i alu skulle jag kanske kunna göra detta. Och då säljaren som säljer den nya ramen skulle säkert vilja "oidentifiera" den gamla men brukbara, som jag skulle få med mig. Men hur ofta sker det att helt brukbara ramar byts till nya, t.ex pga skada och kasko?)
-andra försäkringsärenden, t.ex stulen hoj som hittats sönderkört. De kan senare hamna t.ex. till "demontering" och därmed få igen ett legitimt ursprung.
*jag måste erkänna att jag inte vet* under vilka omständigheter ramnumret blir kryssad/sönderborrad med sådana hojar. Olika länder verkar ha olika praxis och reglement.

Nästa frågan som jag får sen för nyaste hojar är VIN som sitter "prommad" i elektroniken: Kanske det inte blir fallet för en racehoj att man skulle behöva en mjukvaraupdatering för ECU eller exempelvis ny tändlås/-nyckel från fabriken, och hur skulle det fungera för en hoj som oidentifierats legitimt? Är VINnen fortfarande "vitlistad" på "BMWs centrala servrar"?

Det här gäller en Fireblade från -05. Jag vet inte hur de gör i GB vad gäller "race use only" de har ju klart fler tävlande där än vi har vilket kan innebära att man har fler sådana i omlopp?
 

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
Alle rammer man kjøper er uten rammenummer.
Det er ingen problem å bygge opp en sykkel med en slik ramme..

Spørsmålet blir hvor man får de andre delene fra.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Se till att du får ett riktigt kvitto på den, ta gärna reda på historia om den, har du flera kvitton tillbaka i tiden så är det bra. Då är det inga problem med MC-ID. Du kommer att få stansa in ditt personnummer för att få mc-id´t, för att hojen ska ha en riktig identitet. Köpte min racehoj från danmark med sista siffrorna bortborrade, det är tydligen så de gör i tyskland eller danmark när de skrotar hojar istället för att kryssa ramnummret.
Min första banhoj var byggd av ett enduranceteams reservdelar, inkl en reservdelsram. Jag fick med en bunt kvitton på varenda pryl, så den var högst laglig, men saknade ramnummer. Jag ringde Brånalt, som höll på med MC-ID på den tiden, och frågade vad jag skulle göra. Hans svar var att så länge jag inte skulle köra en klass som krävde standardhojar så kunde den ha vilket ramnummer som helst, bara den hade ett som man kunde knyta mot MC-IDt.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Annan sak är att kunna leva vidare med ditt samvete.
-på banan kanske du skulle börja undvika depåboxar framme var andra vistas .. och kanske vill ha ett eget tält vid längst borta?

Det står ju att den härstammar från ett land utanför Sverige. Varför skulle man behöva smyga omkring i dikena din foliehatt:7peta
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Min första banhoj var byggd av ett enduranceteams reservdelar, inkl en reservdelsram. Jag fick med en bunt kvitton på varenda pryl, så den var högst laglig, men saknade ramnummer. Jag ringde Brånalt, som höll på med MC-ID på den tiden, och frågade vad jag skulle göra. Hans svar var att så länge jag inte skulle köra en klass som krävde standardhojar så kunde den ha vilket ramnummer som helst, bara den hade ett som man kunde knyta mot MC-IDt.

Det är fortfarande Brånalt som pysslar med MC-ID. Jag stansade in mitt personnummer+2 siffror i min ram i lördags på uppmaning av honom, man måste ha ett ramnummer som är hojspecifikt, finns det inte så får man stansa in det i form av sitt personnummer så att hojen har en identitet. Annars blir ju mc-id´t lite som ett körkort utan bild eller personnummer.
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Det står ju att den härstammar från ett land utanför Sverige. Varför skulle man behöva smyga omkring i dikena din foliehatt:7peta
Njaa, skälet är enkelt: jag vill motverka alla möjliga skenarios sådana som att "två bodybuilders" lyfter in sporthojar till sin skåpbil, sen tar de en färja till andra sidan av Östersjön, och senare får intresserade köpa kittade eller mindre kittade banhojar av samma "nätverk". (Det är vi alla hederliga försäkringstagare vilka i slutändan bidrar till kalaset, samt som att varenda sådan incident oftast inneburit nån sorts personlig antiklimax för den som blev av med hojen).

-hur som än "I rest my case" för alla frågeställningar som blivit mycket väl svarade.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
-hur som än "I rest my case" för alla frågeställningar som blivit mycket väl svarade.

Vill inte komma in och märka ord här, men det blir ju inte helt tydligt vad du menar när du (väl?) använder uttrycket på fel sätt.

Uttrycket "I rest my case" betyder väl ungefär att "jag har argumenterat färdigt, presenterat mina bevis, vilka pekar mot att jag har rätt, nu finns det inte mer att säga".

Och eftersom du argumenterat för att att hojar utan ramnummer inte borde finnas i depåerna , låter det nu som att du inte lyssnat på något som sagts, och menar att trådskaparen inte bör köpa hojen, då det är något fuffens med alla hojar som saknar ramnummer, oavsett orsak.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det är fortfarande Brånalt som pysslar med MC-ID. Jag stansade in mitt personnummer+2 siffror i min ram i lördags på uppmaning av honom, man måste ha ett ramnummer som är hojspecifikt, finns det inte så får man stansa in det i form av sitt personnummer så att hojen har en identitet. Annars blir ju mc-id´t lite som ett körkort utan bild eller personnummer.
Sedär, då har det stramats upp sen jag pratade med honom, det var ju trots allt några år sedan :tummenupp
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Vill inte komma in och märka ord här, men det blir ju inte helt tydligt vad du menar när du (väl?) använder uttrycket på fel sätt.

Uttrycket "I rest my case" betyder väl ungefär att "jag har argumenterat färdigt, presenterat mina bevis, vilka pekar mot att jag har rätt, nu finns det inte mer att säga".

Och eftersom du argumenterat för att att hojar utan ramnummer inte borde finnas i depåerna , låter det nu som att du inte lyssnat på något som sagts, och menar att trådskaparen inte bör köpa hojen, då det är något fuffens med alla hojar som saknar ramnummer, oavsett orsak.

Ber ödmjukt om ursäkt. Jag använde det engelska uttrycket slarvigt och även felaktigt. Särskild då man kollar på vad det står i lexicon. :-( Meningen var "jag har inget mera att lägga till, jag är nöjd".
(..Faktiskt inbillar mig att folk använder "I rest my case" så, dvs felaktigt, i "gatspråket"?)

--
Vill inte låta jobbig men bakom min hela "mistänksamhet" ligger litegrann en basal fråga:
Om en fin S1000RR -11 (eller välj en annan hoj) kostar typ 85' SEK, hur kan man köpa en racekittad banhoj av samma modell med kryssad ram för stort sätt samma pris? Alltså med märkesutrusting och diverse för 30' (40') monterad på hojen.
(-ja, just idag är det väl tunnt med racehojar på "blocket", men par år tillbaks undrade jag det samma, och flesta lät vara "fortfande maskinellt dugliga"..)
-vore mera än glad om någon kunde upplysa mig med fakta kring orsakerna.. :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ber ödmjukt om ursäkt. Jag använde det engelska uttrycket slarvigt och även felaktigt. Särskild då man kollar på vad det står i lexicon. :-( Meningen var "jag har inget mera att lägga till, jag är nöjd".
(..Faktiskt inbillar mig att folk använder "I rest my case" så, dvs felaktigt, i "gatspråket"?)

--
Vill inte låta jobbig men bakom min hela "mistänksamhet" ligger litegrann en basal fråga:
Om en fin S1000RR -11 (eller välj en annan hoj) kostar typ 85' SEK, hur kan man köpa en racekittad banhoj av samma modell med kryssad ram för stort sätt samma pris? Alltså med märkesutrusting och diverse för 30' (40') monterad på hojen.
(-ja, just idag är det väl tunnt med racehojar på "blocket", men par år tillbaks undrade jag det samma, och flesta lät vara "fortfande maskinellt dugliga"..)
-vore mera än glad om någon kunde upplysa mig med fakta kring orsakerna.. :)

Liten marknad att sälja till, och den större marknaden för gathojar tar inte i en banhoj med tång. Ett antaget högt slitage med gör att priserna faller fortare för banhojar.
Nu verkar det som om RR i Sverige fått en ganska ordentlig skjuts, vilket verkar ha sett till att de billigaste exemplaren dammsugits upp.
 

metcrue

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Street Triple -12 Honda CBR1000RR
Lite dumt att använda personnummer om man nu skulle sälja hojen och skaffa sig en ny. Skall man då stansa in sitt person nr på även den ramen och slipa bort på den man säljer. Kommer bli tunna styrhuvuden efter ett tag:)
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Åtminstone tidigare har det varit billigare att köpa ut en sporthoj utan möjlighet att registrera den då dom beskattas annorlunda jämfört med landsvägscyklarna i vissa länder.

Många åkte ju till Norge och köpte banhojar, det tror jag inte är fördelaktigt längre.
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top