Bussning till svinglager

mike_o

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2012
Ort
Malmö
Hoj
1981 Honda CB900F
Jag tänkte byta sving på min cb900f -82 till en modernare. Problemet är att jag nu måste tillverka nya bussningar mellan nållager och svingbult. Hur har ni gjort som har utfört en liknande operation, svarvat nya bussningar? Vilket material använde ni? Antar att man ska ha något härdat material liknande lagerna? Känns inte helt lätt att hitta en lite bit att tillverka själv

Mike
 

moddlaren

Guest
2541 duger länge vill du kan du lägga det i en vanlig ugn i 250 grader i någon timme. Men det vill gärna ythärda när du bearbetar det i svaren.

Finns i dom flesta dim i stång material ca 50 kr kg
 

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
RC51
Jag svarvade bussningar till min far i "rödmetall", någon slags bronslegering, original på den hojen var nån plast. Han borrade och gängade för smörjnipplar sedan. Kommer hålla hans livstid, sedan min, innan de ger upp.
 

mike_o

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2012
Ort
Malmö
Hoj
1981 Honda CB900F
2541 duger länge vill du kan du lägga det i en vanlig ugn i 250 grader i någon timme. Men det vill gärna ythärda när du bearbetar det i svaren.

Finns i dom flesta dim i stång material ca 50 kr kg

Jag är inne på att använda mig att något stål som jag kan härda i efterhand. Svarvningen borde gå lite enklare än borrningen känns det som. Ska kolla upp materialet du nämner och se om det finns någon som säljer i Skåne. Hade man hittat någon som säljer per kilo hade det varit perfekt.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Fast varför öht hålla på med nållager?

I min mening bara en komplicerande faktor som rostar, glappar och jävlas. Det går utmärkt att svarva till en bussning som går direkt på axeln i någon bra brons alternativt plast.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Nylon alt. oljefylld nylon är klart fungerande plaster...
 

mike_o

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2012
Ort
Malmö
Hoj
1981 Honda CB900F
Ok, tack för svaren. Ska ta mig en funderare på hur jag ska göra.

Mike
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vad är det för dimensioner? Går det använda en gammal kolvbult?

Jag har gjort bussningar i bakelit nån gång. Tipset är att spara någon tiondel bearbetning så att man kan handbrotscha upp hålet lite i busningen efter att man pressat den på plats så slipper man räkna på hur mycket den krymper när den pressas in. Allra helst har ska man ha en ställbar brotsch så kan man göra perfekt glidpassning.
 

mike_o

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2012
Ort
Malmö
Hoj
1981 Honda CB900F
Vad är det för dimensioner? Går det använda en gammal kolvbult?

Jag har gjort bussningar i bakelit nån gång. Tipset är att spara någon tiondel bearbetning så att man kan handbrotscha upp hålet lite i busningen efter att man pressat den på plats så slipper man räkna på hur mycket den krymper när den pressas in. Allra helst har ska man ha en ställbar brotsch så kan man göra perfekt glidpassning.

Ytterdiameter är 30 mm och ska ner till cirka 15 mm. Jag har tillgång till en ställbar brotsch som hade tänkt använda mig av :)
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Med tanke på hur oense ni är i frågan, så kanske man skall sätta sig ner och räkna, istället för att bara gissa?

Något härdat kan vara bra om man vill ha nållager medan en plastbussning istället ersätter nålar. Båda lösningarna finns på produktionshojar från denna tid och får väl därmed anses beprövade men räkna gärna om du vill.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Nållager är en sjuka för lata ingenjörer som aldrig har besökt verkligheten ivrigt påhejade av ekonomer som vill göra något som är snabbt att montera och dyrt att sälja som reservdel. Javisst de har låg och fin friktion när de är nya och fräscha. Men ett nållager är inte designat för en kort fram och återgående rörelse med stora punktlaster vilket är det man har i ett svinglager, så ganska snart blir det slitet, glappar och går tungt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Med tanke på hur oense ni är i frågan, så kanske man skall sätta sig ner och räkna, istället för att bara gissa?

Jag tror inte alls de är oense utan pratar om olika delar av samma sak, ett glidlager består ofta av bägge delarna, en hård härdad stålcylinder i ett "rör" av mjukare material som nylon, bakelit, brons etc.

I en sving som har långt mellan glidytorna som därmed antagligen inte är samborrade utan bara ihopsvetsade så är det och föredra att ligga i den mjukare delen av skalan och alltså välja nylon eller bakelit.
 

mike_o

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2012
Ort
Malmö
Hoj
1981 Honda CB900F
Förstår inte riktigt hur du menar nu. Är hålet i svingen 30 mm och svingaxeln 15 mm?

Det beror lite på hur man ser det. Ska jag köra med nållager så är innerdiameter på nållager 30 mm och svingbulten är 15 mm. Men ska jag köra på glidlager så blir ytterdiametern 40 mm.

Hojen jag bygger på är en boldor
 

zxrTony

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ducati streetfighter s, XR600R
Nylonbussning?

Sitter lite i samma sits. Ska bygga Kaffe räser av en XR600r och ska klämma i en lite kraftigare sving i ramen. Finns det någon vänlig själ som kan göra en liten skiss av hur man bygger med bussningar av tex nylon och ersätter de gamla nållagren?

Med vänlig hälsning
Tony
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Med tanke på hur oense ni är i frågan, så kanske man skall sätta sig ner och räkna, istället för att bara gissa?

De är ingen gissning utom mer om erfarenhet... Ett problem har oftast mer än en lösning... Olika personer har olika erfarenheter, så därför olika lösningar...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Sitter lite i samma sits. Ska bygga Kaffe räser av en XR600r och ska klämma i en lite kraftigare sving i ramen. Finns det någon vänlig själ som kan göra en liten skiss av hur man bygger med bussningar av tex nylon och ersätter de gamla nållagren?

Med vänlig hälsning
Tony

Du köper lämpligt plastmaterial på typ maskindelen.se

Sen svarvar du till ytterdiametern så att den med presspassning går i svingen. Därefter borrar du hål i rundstången som är något mindre än axeln. Pressar i bussningen i svingen. Sätter upp axeln i svarven och polerar den. Brotchar upp innerdiametern på bussningen tills axeln för en lagom passning. Drick en öl!

Överkurs är att borra in en smörjnippel så att man kan trycka i fett utifrån.
 
Last edited:

zxrTony

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ducati streetfighter s, XR600R
Boris JR

Tack för informationen. Ska göra ett försök.

Skål!!!

Med vänlig hälsning
Tony
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top