Kamkedja Honda cbx600e

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Karlstad
Hoj
Superduke 990, Honda VF750C
Tjena!

Köpte en Honda cbx600e -83 i våras som jag tog körkortet med i somras. När jag köpte den fungerade den fin, det gör den nu också men den har börjat skramla. Har läst runt en hel del och gissar på att det är kamkedjan.

Är det någon som har koll på hur man spänner kamkedjan på denna modellen? (Om det ens sitter spännare i?).

Känner att jag inte vill lägga ut pengar på ny kedja och antagligen mer grejer i samband med kedjebytet med tanke på hojjens ålder. DIY-lösningar är välkomna om det finns några sådana, är alltid kul att testa ;)

Tacksam för svar!

//Holm77
 

mc4ever

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2009
Ort
Arjeplog
Hoj
Vira Blåtira :-) Suzuki DL 650 Honda 750K2 Husqvarna mod28
Den har automatisk hydraulisk kedjesträckare.
Den har också hydrauliska lyftare.
När bytte du olja sist och vilken olja använder du?
 

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Karlstad
Hoj
Superduke 990, Honda VF750C
Bytte olja i april och körde i Biltemas mc-olja. Kan det vara oljan som strular?
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Bytte olja i april och körde i Biltemas mc-olja. Kan det vara oljan som strular?

Hade den stått länge när du köpte den...?
Det "kan" vara så att den "nya" oljan du hällde i den har lösgjort "gamla" avlagringar i motorn som stannat i "Lyftarna och Sträckaren".
Testa med att varmköra den ordentligt, tappa omgående ur oljan.
Häll sedan i nya olja och kör sen en längre sträcka, har du tur så "löses" avlagringarna upp och "skramlet" försvinner.
Jag har en CB 650SC, samma motorfamilj, som stått länge där den också "skramlade" när jag så småningom renoverat den färdigt och började åka med den. Efter att ha bytt olja två ggr så hörs ingenting av "skramlet" längre.
OM det inte hjälper så går det att "plocka isär" de hydrauliska tryckarna och rengöra dom.
Verkstadshandboken visar hur man gör.

/KentW
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Och inte minst, dessa hojar levererades med för lång oljesticka, som byttes mot en något kortare som en recall-åtgärd.
Vet inte om du har rätt sticka, men se i alla fall till att hålla oljenivån på max-strecket.
 

mc4ever

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2009
Ort
Arjeplog
Hoj
Vira Blåtira :-) Suzuki DL 650 Honda 750K2 Husqvarna mod28
Jag har kört 13900mil på den jag har. Fast nu står den bara avställd o obes. i garaget.
Aldrig justerat varken kamkedja eller ventilspel på den.
Det enda som är bytt under åren, förutom stift, olja och filter är lameller, slavcylinder till kopplingen, gaffeltätningar några gånger och spänningsregulatorn 2 ggr. Evighetsmaskin?
Kört mest med Agrol Turbo kombi 10w-30 så ingen högkvalitativ olja men den funkar.

Inte riktigt samma motorfamilj som i cb 650 däremot cbx 750 och seven fifty har den motorfamiljen.

Lite kuriosa då: Det är bara i Sverige som den är på 600cc övriga världen är det en 650 i USA heter den Night hawk 650 (om du behöver beställa delar därifrån. Jag har beställt mina spänningsregulatorer därifrån.)
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Min CB 650SC "Nighthawk" är just en USA-import, och tillhör samma motorfamilj, det som skiljer den från CBX750 är framförallt att den har kardandrift och ett mera "customstuk" än CBX750.
Varför den såldes som 600cc i Sverige handlade framförallt om anpassning till de svenska försäkringsklasserna.DSC_2174.JPG
/KentW
 
Last edited:

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Karlstad
Hoj
Superduke 990, Honda VF750C
Tack för svar! Ska testa att byta olja när motorn är varm. Hoppas på att det är så lättfixat!

Skramlet ökar när motorn är belastad, typ när man släpper upp kopplingen eller låter motorn jobba på låga varv. När man varvar ut (5000+) hörs ingenting.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Kört mest med Agrol Turbo kombi 10w-30 så ingen högkvalitativ olja men den funkar.

Jodå - en härligt bonnaolja, och "kombi" indikerar att den funkar som hydraulolja också.
Bara att hälla på överallt där man ser en öppning.
14000 mil på en -80talare är :tummenupp
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tack för svar! Ska testa att byta olja när motorn är varm. Hoppas på att det är så lättfixat!

Skramlet ökar när motorn är belastad, typ när man släpper upp kopplingen eller låter motorn jobba på låga varv. När man varvar ut (5000+) hörs ingenting.

Köp en olja som har 15w eller 20w i botten. Typ en 20w-50/60 eller en 15w-50/60. Med sådan "tjockare olja så behåller kamsträckaren oljetrycket längre tid stillastående och håller högre oljetryck under gång = mer sträckt kedja.
 

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Karlstad
Hoj
Superduke 990, Honda VF750C
Okey, tjockare olja alltså. Har ni några förslag på specifik olja som är prisvärd?

Vad tror ni om att hälla i någon oljetillsats, motorrengöring, i samband med oljebytet? Bra eller skit samma?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De är riskabelt sopa i motortvätt i en gammal motor för då kan de lossna skit som "kan" fara in och täppa till viktiga oljekanaler. Jag råkade nyligen ut för att en oljekanal upp till toppen slog igen på min wv passat när jag slog i motortvätt vid oljebyte trots att jag alltid gjort de innan. Den skramlade som en stenkross så Jag fick plocka ner oljetråget och oljepumpen samt blåsa igenom hela motorn med disel. Otroligt nog fick jag bort proppen men nu är jag dörädd motortvättar.
Men motorn på en hoj som har gemensam olja i lådan samt motorn skulle må bra av motortvätt vid varje byte så gör det om du törs.

Payback har en 20w-50 som är bra men kostar typ 150kr + moms litern.
Bellray 20w-50 ligger i liknade prisklass .
Sök på oljemagasinet efter valvoline om de har en 20w-50/60.
Motul olja 20w-50 är också en av de bästa märkena i de timkentester jag sett och gjort.

De viktigaste i detta fall är att köpa en olja som inte har mindre är 50 i visko på slutet ,, 60 är i regel ännu tjockare vid hög värme = ännu bättre. 20w-50 duger och är lättare hitta.

Häll inte i någon oljetillsats innan du provat 20w-50 olja. Jag rek inte hälla i någon förtjocknings tillsats senare heller för då riskerar du att kopplingen tokslirar så du åker på blästra lammellerna eller köpa nya.

Om den inte blir bra av oljebytet så kan de ev gå förspänna sträckaren som jag fått göra på min KTM 990.
 
Last edited:

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Karlstad
Hoj
Superduke 990, Honda VF750C
Tack för bra svar!

Dum fråga kanske, men ska det vara mineral, delsyntet eller syntetisk olja i denna motorn? Eller spelar det ingen roll?
Det fanns en Castrol Actevo 20w-50 på oljemagasinet.se som var mineralbaserad, 4liter för 342kr


Valvoline hade enbart mineralolja i 20w-50, 5l för 476kr
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De spelar ingen roll om de syntet delsyntet eller mineral för i dag kan en mineralolja va lika bra som en syntet.
Castrol skär omg i timken skärtest så dem törs inte jag köra.

Köp hellre valvolin oljan 20w-50 mineral för den har många kört i mc utan kopplingsslir trots att de är en "bilolja" Den ligger också i toppklass när de gäller timken skärtester.

https://www.oljemagasinet.se/index....roduct_id=520&path=144_113&manufacturer_id=24
 
Last edited:

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Om problemet kvarstår efter oljebyte skulle jag googla runt om det finns problem med själva kamkedjespännaren på dessa modeller. Några hondamodeller på 80-talet hade notoriskt dåliga hydrauliska spännare som slutade fungera efter en tid.
Exempelvis CBR1000F, jag bytte spännare var 3000:e mil på den jag hade (kedjan byttes dock aldrig).
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Om problemet kvarstår efter oljebyte skulle jag googla runt om det finns problem med själva kamkedjespännaren på dessa modeller. Några hondamodeller på 80-talet hade notoriskt dåliga hydrauliska spännare som slutade fungera efter en tid.
Exempelvis CBR1000F, jag bytte spännare var 3000:e mil på den jag hade (kedjan byttes dock aldrig).

Kamkedjesträckaren till denna modell ser komplicerad ut kolla Honda oem parts så förstår man att den kan jäklas. Och inpå hela hell så har den en till kedja som kan skramla. Den driver altinatorn/tänding. Den har en enklare typ av sträckare men den kan säkert fela den också.

Vi håller tummarna att oljebyte räcker men jag är skeptisk sedan jag såg träckaren för den bestog av aldedeles för många små pryttlar och fjädrar. Om nu motorn skulle skramla efter oljebytet så kolla om de går bygga om till manuell sträckning.

http://www.partsfish.com/oemparts/a/hon/506c682ef870023420a39b5b/cam-chain-tensioner
 
Last edited:
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top