Billig offroad?

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Dr650 för ca 10k och sen investering i ny förgasare för ca 4000 så har du en trevlig och pålitlig maskin.
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Jefla snyggt namn du har! :yoparty

Varför byta förgasare?

:yoparty

original-förgasaren är lite klen och alla som gjort bytet till en förgasare med acc.-pump har fått en ordentlig skillnad på karaktären, framför allt på låga varv där originalet gärna vill dö om den inte får lite extra gas.

Jag har ännu inte monterat den nya förgasaren på min, så har ingen egen erfarenhet ännu.


Fördelen med dr650 vs xr650 etc är att det är oftast lätt att hitta en vettig dr för tillräckligt billig peng för att kunna kosta på lite lull-lull på dom. Dock är det en grusmaskin och ingen skogsmaskin pga vikten, den är tung som fan om du börjar komma ut i små spår.
 

xrtomas

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2006
Ort
skogen
Hoj
Husa 450
Köpte själv en xr 600 förra sommarn efter att ha varit utan hoj några år
En 87;a med klassisk dubbelfugge och 17 tums bakhjul:yoparty

Ungefär samma budget som dig, tror jag gav 13k. Har tidigare haft en rad olika grus o endurohojar och trodde de skulle va håglöst att byta ner sig så mycket i årsmodell räknat men de har funkat klockrent så här långt:tummenupp, men visst var den lurig i början, helt livsfarlig att slanga med,

Tog isär förgasarna gjorde rent, lite nya packningar och ställde flottörnivåerna. sen har de bara varit att åka

Åker grus och lite lättare enduro samt okynneswheelar när tillfälle ges, och kontentan blir väl att med en cylle o 2 nabbdäck kommer man jävligt långt här i livet.
 

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Ort
Söderhamn
Hoj
ER6N -15
Som känslan är just nu går ändå XR bort pga serviceintervallena som, om jag fattat rätt, är bara 160 mil för olja, filter och ventiler.
XT:n känns för mkt landsväg och för lite offroad. Men kanske har jag fel här? Jämfört med DR och TT?
KLX är det riktigt dåligt utbud på.

DR verkar ha 600 milaintervall och TT 1000 mila. Vad som talar för DR är att jag får superbillig försäkringspremie via märkesförs. Iofs. skiljer det inte så mkt i pengar mot en TT heller då ingen av dessa har speciellt hög premie för mig.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
servicen tar typ en timma om man tar de lugnt på en xr. 160 mil är ganska mycket. har kört xt400/600 dr650, klx. väljer xr,n vilken dag som helst! den är urstark från botten, den vill upp på rumpan i varje krön och sväng. förmodligen kort hjulbas och vikten på bra ställe, kanske den lättaste av dom?
har aldrig använt en i skogen, bara på is och som motard.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Vet inte om viktskillnaden stämmer men kanske har 97an andra avgaskrav och därmed tyngre avgassystem/katalysator/dämpare.
Men 20 kg bara sådär låter mycket.
 

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Ort
Grums
Hoj
VT1100c2 -95
Du bör ta specen på bikez med en nypa salt, inte alltid det stämmer!
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Uppgifterna är oftast efter vad tillverkaren uppger å dom kan vara annat än verkligheten... Effekten på motorn kan vara friserad å strypt för att bli godkänd i ett land eller försäkringsklass... Sen kan man me enkla medel ändra effekten på många hojar..
Vikten kan oxå ändras lätt om man typ byter två tunga org. ljuddämpare mot nya i kolfiber eller så...
Många ska lätta sina hojar ett par kg eller hg, utan att tänka på att den största vikt besparningen kan man göra på föraren... :D
 

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Ort
Grums
Hoj
VT1100c2 -95
Många ska lätta sina hojar ett par kg eller hg, utan att tänka på att den största vikt besparningen kan man göra på föraren... :D

Oavsett om du går ner 10kg, 20kg eller 30kg är hojen fortfarande lika tung i skogen ;-)
 

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Ort
Söderhamn
Hoj
ER6N -15
Men det är fortfarande konstigt om Yamaha ena året anger 140 kg torr och året därpå 160 kg torr? Och ska jag som förare kapa 20 kg får jag verkligen ligga i :)
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Oavsett om du går ner 10kg, 20kg eller 30kg är hojen fortfarande lika tung i skogen ;-)

Självklart... :D

Enduron jag kör har lithium batteri samt inga lysen å aldrig full tank, bara några liter för viktens skull.. Blir tungt att lyfta upp den ur surhål efter ett tag....
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Men det är fortfarande konstigt om Yamaha ena året anger 140 kg torr och året därpå 160 kg torr? Och ska jag som förare kapa 20 kg får jag verkligen ligga i :)

Det kan ju blivit ett generationabyte mellan de två åren. Ny ram kanske? Uppdaterad motor?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag läste tidigare i tråden att xr 600 skulle ha endast 160 mil serviceintervall. Honda uppger så kort serv pga att den säljs som delvist enduro så de gäller endast vid skogsåka.
Xr 600/650 har likan mycket olja i sig som de övriga offroadloken och samma motorkonstruktion så den har samma intervall på olja och ventilcheck som de övriga.

Jag har kört xr600/650 från 1993-2010 så jag har utvecklat egen intervall baserad på min körning som är halvhård hulliganåka på grusväg traktorvägar asfalt och någon stig men inge brötenduro!. Jag har även haft suzuki dr 650.
Jag kör 300 mils inter på oljebyte på alla enstånkor som har minst 2l oljevolym och ventilerna kollar jag runt 500 mil. Ventil check på xr duger vid 1000mil men vill man vara överseriös så kolla dem vid 300-700mil.
Kollar man servic på Hondas gamla XL 600 som är en xr motor så uppger dem lika långa intervaller som de övriga loken.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Jag läste tidigare i tråden att xr 600 skulle ha endast 160 mil serviceintervall. Honda uppger så kort serv pga att den säljs som delvist enduro så de gäller endast vid skogsåka.
Xr 600/650 har likan mycket olja i sig som de övriga offroadloken och samma motorkonstruktion så den har samma intervall på olja och ventilcheck som de övriga.

Jag har kört xr600/650 från 1993-2010 så jag har utvecklat egen intervall baserad på min körning som är halvhård hulliganåka på grusväg traktorvägar asfalt och någon stig men inge brötenduro!. Jag har även haft suzuki dr 650.
Jag kör 300 mils inter på oljebyte på alla enstånkor som har minst 2l oljevolym och ventilerna kollar jag runt 500 mil. Ventil check på xr duger vid 1000mil men vill man vara överseriös så kolla dem vid 300-700mil.
Kollar man servic på Hondas gamla XL 600 som är en xr motor så uppger dem lika långa intervaller som de övriga loken.

Min Honda mekaniker sa ungefär samma sak. 100 mil har jag för mig 650 ska "servas", men det gällde enligt honom bara om man verkligen körde den offroad. Kör man bara asfalt/gata (som jag) kunde jag lätt vänta 3 - 400 mil mellan service.
Jag kör ju knappt ens 100 mil per år med min, så jag byter ju ändå olja oftare än man behöver... :rolleyes:

Ventiler kollar man ju vid varje start, startar den inte på första kicken (kall) så närmar man sig en ventil justering... :hihi
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top