Billig offroad?

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Ort
Söderhamn
Hoj
ER6N -15
Lurar på att köpa en till hoj.
Är sugen att testa på offroad light, typ grusvägar och liknande. Jag ska alltså inte ut och köra småstigar eller hård enduro.

Tänkte mig max 15 000:- i inköp och den ska vara billig/enkel att serva och försäkra. Den ska funka att slanga med. Läste i nån gammal tråd här på SH att tex Hondas XR600 inte funkar att slanga med pga nåt med förgasaren eller vad det var.

*Billig i inköp och ägande.
*Slangvänlig.
*Pålitlig.
*LV-reggad.

Har ni några tips, gärna med motivering?

Tack på förhand!
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Dubba budgeten så blir det dubbelt så roligt. Kika på en XR650R och snålförsäkra den med bara trafik. XR600, TTR600 samt DR650 är alternativ, men luftkylda och ganska trötta om du nu vill brassa bakhjul frekvent. Vikt är allt utanför asfalten. Går nog att ha riktigt kul på en DRZ400 också. Men runt 15k hittat man mest gamla skorvar eller vrak med en del åtgärder på schemat. Liiiite mer pengar i pengapungen gör valet enklare.
 
Last edited:

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Ort
Söderhamn
Hoj
ER6N -15
Dubba budgeten så blir det dubbelt så roligt. Kika på en XR650R och snålförsäkra den med bara trafik. XR600, TTR600 samt DR650 är alternativ, men luftkylda och ganska trötta om du nu vill brassa bakhjul frekvent. Vikt är allt utanför asfalten. Går nog att ha riktigt kul på en DRZ400 också. Men runt 15k hittat man mest gamla skorvar eller vrak med en del åtgärder på schemat. Liiiite mer pengar i pengapungen gör valet enklare.

Hojbudgeten gick åt till ER6:an jag nyss köpte. Så det är en gammal skorv som är enda alternativet :näsblod
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Skulle föreslå även Ktms 640, men svårt å få tag i under 15.000 då....
De som finns kvar för den prislappen är gamla Xr, Dr, Klr å Dt... Många finns i 600, 400 å 250...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hade det inte varit för pålitlig hade jag föreslagit någon gammal LV-reggad enduro. Men de är väl inte alltför pålitliga. Förutom att de klarar av krascher bättre än mig. :hihi
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Hojbudgeten gick åt till ER6:an jag nyss köpte. Så det är en gammal skorv som är enda alternativet :näsblod
Skjut upp köpet är också ett alternativ. Såhär i efterhand önskar jag att jag hade resonerat så vad gäller flera billiga hojköp. Gammalt och billigt är alltid en chansning som snabbt äts upp av nödvändiga åtgärder. Om jag var i din sits hade jag tittat på en TTR. Ingen vidare bakhjulsmaskin, men fyller de övriga kriterierna.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
xr600? helkul hoj, ingen aning om förgasarn och slangning? körde sällan allt för långt på baken. hade aldrig nå problem iaf.
haft en ktm 640, visst, mer drag men hade roligare på xr600,an. =)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Xr 600 är nog den roligaste hojen för under 15k. Den går slanga med i flera km utan problem för de va de enda jag gjorde under min ungdom. De som kan ställa till slangningsproblem är om flotörnivån är för högt eller lågt ställd men de gäller alla förgasarmärken.

Försök hitta en xr som har trimkam högkompskolv och öppet avgas för då går de som xr 650.
 

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Ort
Söderhamn
Hoj
ER6N -15
Ska göra en liten sammanfattning av de jag hittills kollat på. Mest för min egen skull, men kan även vara intressant för fler som går i samma tankar:

Honda XR 600R 1994.jpg

Honda XR600
46 hp @ 6000 rpm
51.9 Nm @ 5500 rpm
Hjulbas 1382mm
Markfrigång 320mm
Sitthöjd 897mm
Torrvikt 134 kg
Tank 9 liter

Suzuki DRZ400S  1.jpg

Suzuki DRZ 400
39.7 hp @ 8500 rpm
39 Nm @ 6600 rpm
Hjulbas 1485 mm
Sitthöjd 935 mm
Markfrigång 300 mm
Torrvikt 132 kg
Tank 10 Liter

Yamaha TT600R 98  1.jpg

Yamaha TT600R
42 hp @ 6500 rpm
50 Nm @ 5000 rpm
Torrvikt 149 kg
Tank 10 liter

Yamaha XT600E 91.jpg

Yamaha XT600
45 hp @ 6500 rpm
48.1 Nm @ 5500 rpm
Torrvikt 155 kg
Tank 15 liter

Kawasaki KLX650 93.jpg

Kawasaki KLX650
39.39 hp @ 6500 rpm
Torrvikt 153 kg
Tank 21 liter

Suzuki DR350S 90  1.jpg

Suzuki DR350
30 hp @ 7600 rpm
29 Nm @ 6200 rpm
Torrvikt 130 kg
Tank 9 liter

Suzuki DE650 96.jpg

Suzuki DR650
43.5 hp @ 6400 rpm
54 Nm @ 4600 rpm
Hjulbas 1490 mm
Sitthöjd 885 mm
Markfrigång 265mm
Torrvikt 147 kg
 

Bifogat

  • Yamaha TT600S  95  1.jpg
    Yamaha TT600S 95 1.jpg
    40.2 KB · Visningar: 92
Last edited:

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Gamla luftkylda stånkor är grymma när de gäller mycket kul för pengarna och bakhjulsåkning!

Har en dr600 (i princip samma som gamla dr650) så är lite partisk till suzuki, men den är riktigt skön till bakhjulsåkning, inga bekymmer med bensin till förgasaren så länge du inte parkerar den på baklampan en längre stund, så det går att åka långt utan bekymmer.
Så en dr kan jag rekomendera :tungan

TTR 600 är också riktigt skön på bakhjulet och har bra fjädring, sen har jag ingen mera erfarenhet av dom, mer än att de är en bra hoj.

Tyckte att sadeln på ktm 640 hade en skum form så man sitter "fast och långt fram" i den, var ingen höjdare för min del när de skulle slangas..

Vetefasen om de hjälper nåt, menmen :rofl:dummer
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Shit, var TTR så tung. Hade en glorifierad minnesbild att den var lättare än en XR men tji fick jag. TTR har i sammanhanget nog lite bättre fjädring, sitter en Öhlinare bak på en del årsmodeller. Men annars är nog en XR inget dumt val eftersom du inte vill köra traktorspår, stigar mm. Jag resonerade ungefär likadant vid köp av första grushojen som komplementhoj. "Ska bara köra enkelt, grus osv". Skulle dock påstå att du bör ha något som är så mycket offroad som möjligt (inom uppsatta ramar dvs). Tuffa grusväg med tung stånka blir lite tråkigt efter ett tag, när man ständigt är oroad över att vägen ska bli skit, behöva resa den för 6e gången osv. De jäkliga partierna är de som kommer att locka förr eller senare. Känslan att man kan ta sig dit man vill, oavsett var. Då är kilon, fjädring och viktfördelning det enda man bryr sig om. Så uteslut de tyngre alternativen. Instämmer att denna kategori av hoj ger sanslöst mycket körglädje för pengarna. Din ER6 bör känna sig hotad av en gammal encylindrig rosthög från tidigt 90-tal, för det kommer den bli.
 

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Ort
Söderhamn
Hoj
ER6N -15
Gamla luftkylda stånkor är grymma när de gäller mycket kul för pengarna och bakhjulsåkning!

Har en dr600 (i princip samma som gamla dr650) så är lite partisk till suzuki, men den är riktigt skön till bakhjulsåkning, inga bekymmer med bensin till förgasaren så länge du inte parkerar den på baklampan en längre stund, så det går att åka långt utan bekymmer.
Så en dr kan jag rekomendera :tungan

TTR 600 är också riktigt skön på bakhjulet och har bra fjädring, sen har jag ingen mera erfarenhet av dom, mer än att de är en bra hoj.

Tyckte att sadeln på ktm 640 hade en skum form så man sitter "fast och långt fram" i den, var ingen höjdare för min del när de skulle slangas..

Vetefasen om de hjälper nåt, menmen :rofl:dummer

Jodå, det hjälper :tummenupp! Lite självförtroende att man kan dra på sig en gammal hoj att ha riktigt skoj på :banana.

Xr 600 är nog den roligaste hojen för under 15k. Den går slanga med i flera km utan problem för de va de enda jag gjorde under min ungdom. De som kan ställa till slangningsproblem är om flotörnivån är för högt eller lågt ställd men de gäller alla förgasarmärken.

Försök hitta en xr som har trimkam högkompskolv och öppet avgas för då går de som xr 650.
xr600? helkul hoj, ingen aning om förgasarn och slangning? körde sällan allt för långt på baken. hade aldrig nå problem iaf.
haft en ktm 640, visst, mer drag men hade roligare på xr600,an. =)

Av de jag kikat på har de ju mest pulver och är bland de lättaste. Så den är ju en het kandidat.

Shit, var TTR så tung. Hade en glorifierad minnesbild att den var lättare än en XR men tji fick jag. TTR har i sammanhanget nog lite bättre fjädring, sitter en Öhlinare bak på en del årsmodeller. Men annars är nog en XR inget dumt val eftersom du inte vill köra traktorspår, stigar mm. Jag resonerade ungefär likadant vid köp av första grushojen som komplementhoj. "Ska bara köra enkelt, grus osv". Skulle dock påstå att du bör ha något som är så mycket offroad som möjligt (inom uppsatta ramar dvs). Tuffa grusväg med tung stånka blir lite tråkigt efter ett tag, när man ständigt är oroad över att vägen ska bli skit, behöva resa den för 6e gången osv. De jäkliga partierna är de som kommer att locka förr eller senare. Känslan att man kan ta sig dit man vill, oavsett var. Då är kilon, fjädring och viktfördelning det enda man bryr sig om. Så uteslut de tyngre alternativen. Instämmer att denna kategori av hoj ger sanslöst mycket körglädje för pengarna. Din ER6 bör känna sig hotad av en gammal encylindrig rosthög från tidigt 90-tal, för det kommer den bli.

Jag gillar ju verkligen att åka asfalt också så ER6:an blir nog kvar! Men det som lockar är att ha en slit o slänghoj som man inte behöver vara så rädd för att lägga omkull. DRZ400 tycker jag ser bra ut och den är ju rätt så lätt. Men men, en slit o slänghoj är väl inte utseende prio ett :)
 

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Ort
Söderhamn
Hoj
ER6N -15
Kawasaki KLX650R

Kawasaki KLX650 97.jpg

48 hp @ 6500 rpm
55 Nm @ 5500 rpm
Torrvikt 127 kg
Tank 12 liter

En lättare och effektstarkare KLX än den jag la in i tidigare inlägg.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Kawasaki KLX650R

View attachment 424490

48 hp @ 6500 rpm
55 Nm @ 5500 rpm
Torrvikt 127 kg
Tank 12 liter

En lättare och effektstarkare KLX än den jag la in i tidigare inlägg.

De va en stor överraskning att kawwan skulle va lättare än xr600 och xr 650 hoppas de är ärliga siffror. Kawwamotorn går nämligen skitbra och är hållbar den går lite bättre än xr600 och nosar nästan på xr650.

När jag testvägde xr600 från 96a mot min 00a xr650r så vägde dem 144kg vs 145kg med tunga fulldubbade endurodäck på och full tank. Vi räknade ut att Hondas uppgift på 131kg torr för xr650r stämmer bra. Men att gammelhärken xr600r va lättare ä'n xr650r blev en överraskining då Honda skröt med att xr650r skulle bli lättare än föregångaren.
 
Last edited:

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Ort
Söderhamn
Hoj
ER6N -15
De va en stor överraskning att kawwan skulle va lättare än xr600 och xr 650? Jag tror de är glädjesiffror den lär väga runt 150kg torr i bästa fall. Om någon kan bevisa att de är så lätt vore det kul och otroligt bra. Kawwamotorn går nämligen skitbra och är hållbar den går lite bättre än xr600 och nosar nästan på xr650.

När jag testvägde xr600 från 96a mot min 00a xr650r så vägde dem 144kg vs 145kg med tunga fulldubbade endurodäck på och full tank. Vi räknade ut att Hondas uppgift på 131kg torr för xr650r stämmer bra. Men att gammelhärken xr600r va lättare ä'n xr650r blev en överraskining då Honda skröt med att xr650r skulle bli lättare än föregångaren.

Alla specs har jag hämtat från http://www.motorcyclespecs.co.za/model/kawasaki/kawasaki_klx650r 96.htm

Visar samma vikt här med http://www.totalmotorcycle.com/motorcyclespecshandbook/kawasaki/1997-kawasaki-KLX650R.htm och här http://www.motorbikes.be/en/Kawasaki_KLX_650_R_1997.aspx.
 
Last edited:

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Ort
Grums
Hoj
VT1100c2 -95
Klx650r är lätt, vägde aldrig min, men den var nästan lika smidig som min gamla yamma wr400f.
Kolla även in äldre Hva, Te610 är ett monster!
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Jag tror någon sagt det tidigare, men jag hade väntat ett år och köpt en XR650R. Jag är såklart starkt partisk...
Köpte min ny, har aldrig ångrat det. :)
Funderade på att byta den när den nya AfrikaTwinnen kommer, men man får ju nästan inget för dem längre, så blir nog ytterligare en hoj i garaget iställat... :D
 

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Ort
Söderhamn
Hoj
ER6N -15
Jag tror någon sagt det tidigare, men jag hade väntat ett år och köpt en XR650R. Jag är såklart starkt partisk...
Köpte min ny, har aldrig ångrat det. :)
Funderade på att byta den när den nya AfrikaTwinnen kommer, men man får ju nästan inget för dem längre, så blir nog ytterligare en hoj i garaget iställat... :D

Jag har ju iofs ingen brådska alls, helst nu när det går mot vinter. Men även om jag väntar ett år eller två och sparar på mig en mc-buffert så är jag tveksam till om jag vill lägga så mkt. mer på en, som jag skrev tidigare, slit o släng-hoj.
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Jag la upp en liknande tråd och det rekommenderas vilt om en xr600r. Men med en liten budget blev det svårt att hitta en i tid, hade samma budget som dig. Fick erbjudandet av en snäll sporthojare för en dr400 men blev för dyrt för mig med transport då.

Så till slut efter att letat och väntat så blev det en jävligt billig dr600s. För en första offroad hoj funkar den helt ok. Men räkna med att man kommer få meka mycket själv om man köper en så pass billig hoj.
Inte så svårt att meka dock, hittills har jag inte gjort så mycket förutom en vanlig service.

Inte så smidig vid svårare terräng, men så fort det öppnar upp lite så flyter den på jävligt bra för sin ålder. Den väger 165kg fulltankad, men däremot så har den en 21 liter tank. Jag tyckte det var bättre med att köra med halvtank eller mindre när du kör i terräng.

Mitt tips är att köpa den billigaste och bästa du kan hitta. Sen kan du byta upp dig när du har fått lite känsla för offroad hoj och sparat ihop lite mer pengar för den rätta maskinen. Eller börja vänta redan nu.

Men jag rekommenderar att du köper en billig skit för att köra lite i vintern. Sen byt upp om ett år eller så. Det är jävligt kul att åka i snö!
 
Nyheter
Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Top