AH (batteri)

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
verkar som att batteriet på hojen håller på att ge sig. har fått springa igång den två gånger nu på några veckor, kör ja en sträcka efteråt så går den att starta sen men efter att ha stått ett par dagar så är de slut på kräm igen.

enligt handboken så ska mt-07an ha 12v 8.6AH. är föräldraledig atm så vill ju komma undan så billigt som möjligt så det får nog bli ett biltema batteri, men dom har bara 7/9 /10 AH. 7an är billigast men orkar den med?
och spelar de någon roll om det är gel lr inte?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Kosta på ett "riktigt" batteri helst Yousa för de är helt enkelt bäst. Jag gjorde dumheten att köpa ett billigt batteri men de lämnade så värdelös amp vid start (cranking amp) så hojen blev svårstartad.
När jag jämförde uteffekten mellan Yousa och alla billigare batterier så fick jag en chock för Yousa lämnade 230 Ca vs de billigare bara 130-150 Ca.
Biltema har dessutom ojämn kvalitet så du kan få ett batteri som inte ger full effekt eller går väck tidigt.

Skillnaden mellan ett Biltema eller annat budget batteri är att hojen formligen exploderar igång med yousa
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Du ska alltid köpa ett så stort batteri som möjligt (räknat i Ah) som får plats..
Det finns en stark korrelation mellan batteriets Ah och max startström..
Senaste acken jag köpte ersatte en 12Ah ack, men 14Ah fick plats så ett sånt fick det bli...

mer Ah = mer blyplatteyta = lägre inre resistans = högre max startström..
(Gillar fö den gamla typen av ack, "de blöta"..)
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag hade köpt ett LiFePo på sisådär 400 gram om hojen inte står och drar när den är avstängd.
Biltema eller liknande har bara hållt två år för mig medan "riktiga" håller ca sju för övrigt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Du har en MT-07, en hoj som när jag kollar på webben, inte kan vara mer än ett år gammal. För MT-07 kom 2014 vad jag kan se.

Varför skulle originalbatteriet ett Yuasa(?) vara slut efter 1 år !

Jag har en Suzuki GSX1300R 7 år gammal och den rullar nog fortfarande på sitt original Yuasa batteri. I varje fall samma Yuasa batteri sedan jag köpte den för 2 år sedan.

Du bör ha garanti på hojen så det är bara lämna in hojen för garantireparation.
Gissar på fel på laddningsregulatorn.
Är laddningsregulatorn OK så ska du ha minst 14 Volt över batteriet med ljuset tänt direkt på tomgång. Och spänningen ska inte sjunka när du varvar upp motorn.
Normalt är 14,2 Volt till 14,5 Volt oberoende av varvtal med ljuset tänt på moderna hojar.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-2000018521/

Har du ett underhållsfritt Yuasa(?) eller har du ett Yuasa(?) "av den äldre typen" med 6 små lock där man ska fylla på batterivatten? I så fall kanske kolla nivån och vid behov fyll på batterivatten.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batterivatten-2000017087/
 
Last edited:

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Då man kan köpa 3-4 Biletema/Jula batterier för priset av ett "finbatteri" så köper jag alltid den billigare typen och har aldrig haft några problem. Blybatterier har funnits i 100 år snart, så även Biltema har svårt att misslyckas. :tummenupp

Edit: Tydligen har uppladdningsbara blybatterier funnits sedan 1859, så man kan ju undra vad de finare märkena gör med sina batterier som är annorlunda som gör att de kostar 4 ggr så mycket?

Tänk på att "gel" batterier generellt sätt inte kan leverera lika mycket startström, så du som har en twin som kan vara lite mer trögstartad bör titta på vanliga AGM batterier (den vanligaste typen på biltema).
 
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Tänk på att "gel" batterier generellt sätt inte kan leverera lika mycket startström, så du som har en twin som kan vara lite mer trögstartad bör titta på vanliga AGM batterier (den vanligaste typen på biltema).

den "vanliga typen på biltema" är INTE ett agm batteri, agm batterier är ganska dyra av sig, oftast betydligt dyrare än gel ;)

on topic så har jag kört biltemabatteri i ett helt gäng hojar men aldrig ägt nån tillräckligt länge för att få reda på hur länge det håller, men 3-4år är inga som helst problem för ett biltemabatteri iaf om man inte gör nåt korkat som djupurladdar eller fryser sönder det
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
ojj va många svar :D

jo ja ska ringa verkstaden innan o kolla om batteriet går på garantin, kan det verkligen vara fel på laddet när hojen laddas om ja kör en mil lr två och funkar en vecka lr två efter det? får ta med mig multimetern ut i morgon och undersöka, har inte haft tid i helgen. lite panik i går när ja skulle börja jobba kl 16 och hojen går inte att starta kl 15:30 haha fick springa ett antal gånger innan ja fick igång den.

vad gäller orginal/bra märken vs biltema så har jag hört av en som påstod att han varit i en av batterifabrikerna och själv sett ett och samma batteri åka ner i två olika rullband varav det ena får klistermärket av de fina märket och det andra biltema. men men om det är sant vet ja inte. oavsett så köper jag hällre ett billigare batteri och byter efter två år om ett som är 2-4 gånger så dyrt håller ett par år längre. har mycket svårt att tro att jag har kvar hojen om 5-6 år :)

upptäckte även igår att abs lampan inte lös som den ska när man står stilla, abs funktionen funkade dock som den skulle. idag lyser den som den ska. kan de ha o göra med för lite kräm i batteriet tro? :S
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
ojj va många svar :D

jo ja ska ringa verkstaden innan o kolla om batteriet går på garantin, kan det verkligen vara fel på laddet när hojen laddas om ja kör en mil lr två och funkar en vecka lr två efter det? får ta med mig multimetern ut i morgon och undersöka, har inte haft tid i helgen. lite panik i går när ja skulle börja jobba kl 16 och hojen går inte att starta kl 15:30 haha fick springa ett antal gånger innan ja fick igång den.

vad gäller orginal/bra märken vs biltema så har jag hört av en som påstod att han varit i en av batterifabrikerna och själv sett ett och samma batteri åka ner i två olika rullband varav det ena får klistermärket av de fina märket och det andra biltema. men men om det är sant vet ja inte. oavsett så köper jag hällre ett billigare batteri och byter efter två år om ett som är 2-4 gånger så dyrt håller ett par år längre. har mycket svårt att tro att jag har kvar hojen om 5-6 år :)

upptäckte även igår att abs lampan inte lös som den ska när man står stilla, abs funktionen funkade dock som den skulle. idag lyser den som den ska. kan de ha o göra med för lite kräm i batteriet tro? :S

Om den fungerar i flera veckor efter du sprungit igång den så låter det ej som det är fel på varken batteri eller laddning. Vad du behöver är troligen en batteriladdare ;)

Alla moderna hojar drar lite ström även när de är avstängda, saker som startspärr, larm, bränsleinsprutning, instrumentpanel/klocka drar lite lite hela tiden. Har du ett friskt fulladdat batteri bör hojen kunna stå i minst 3-4 veckor och ändå starta, ska den stå parkerad längre bör du koppla på laddare.

Har 3 teorier
1. Antingen drar din hoj onormalt mycket när den är avstängd, såkallad tjuvström.
2. Ditt batteri är dåligt då det varit urladdat och tar inte emot full laddning längre.
3. Din hoj har aldrig varit helt fulladdad sålänge du ägt den och du har orealistisk förväntning om hur länge en hoj kan lämnas utan laddning.

Om det är 1 eller 2 bör det gå på garanti'n, om det är alternativ nr3 bör du köpa dig en batteriladdare
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Om man köper Yuasa från ebay så kostar det inte mer än dubbla priset mot ett Biltema. Jag köpte mitt 11,2 amp amg Yuasa för 1180kr från tyskland ink frakt medans Biltemas dito kostar närmare 600k samt att de kostar att fara till Biltema! Jag har sett flera Biltema lagga ur på under 1 år!
Man hittar däremot inte billgare snikbatterier på ebay, biltema ligger i billigaste segmentet världen över.
Biltemas batteri är totalt värdelösa på vintern för de ger så låg uteffekt i (cranking amp). De finns inte på kartan att min KTM 990 går igång under 0 -c med Biltema.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Då man kan köpa 3-4 Biletema/Jula batterier för priset av ett "finbatteri" så köper jag alltid den billigare typen och har aldrig haft några problem. Blybatterier har funnits i 100 år snart, så även Biltema har svårt att misslyckas. :tummenupp

Edit: Tydligen har uppladdningsbara blybatterier funnits sedan 1859, så man kan ju undra vad de finare märkena gör med sina batterier som är annorlunda som gör att de kostar 4 ggr så mycket?

Tänk på att "gel" batterier generellt sätt inte kan leverera lika mycket startström, så du som har en twin som kan vara lite mer trögstartad bör titta på vanliga AGM batterier (den vanligaste typen på biltema).

Hur många år är det sedan du senast handlade batteri på Biltema? I den här tråden
inlägg #4894 handlar Jörgen Karlsson ett Yuasa till sin "Sportster/S&S124".
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?148665-Byggtr%E5d-quot-J%F6rgens-Sportster-quot/page164
Yuasabatteriet kostar 1395kr på MC-boden. Biltemas motsvarande 20Ah kostar 999kr.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Reservdelar/Batteri/MC-batteri-HD-2000036432/
Dvs Yuasa är 40% dyrare, inte 4 ggr eller 300% dyrare,

Själv har jag köpt 4 st Biltema 80-269, 1st 2011, 1 st 2012, 1 st 2013 och 1 st 2014, kostar 399kr.
En bidragande orsak har varit att hojen, Sprint RS, laddat dåligt 14,3V med släckt belysning, ca 13,9 Volt med tänd belysning och i Sverige kör man ju med tänd belysning.......så batterierna har sulfaterat. Hållit en säsong, varit slut nästa trots underhållsladdning under vintern.
http://www.sporthoj.com/forum/showt...h-Sprint-RS-Lucas(-)-Moonlight-och&highlight=
Så blev det då 2015 ett Yuasa från Mds Battery Ltd i England.
http://www.mdsbattery.co.uk/
Det kostade med frakt 745,14kr enligt bankutdraget. Dvs 87% dyrare än Biltemas underhållsfria 80269 med Kalcium-Kalcium teknik.
En stor fördel med Yuasa är att de håller branchstandardspänning, dvs 12,7 Volt till 12,8 Volt. Dvs vanliga batteriladdare med underhållsfunktion som börjar ladda när batterispänningen sjunkit till nånstans i området 12,7 Volt till 12,8 Volt fungerar bra för att hindra att batteriet sulfaterar när hojen står i garaget.
Biltemas Kalcium-Kalcium batterier (eller är det bara högre svavelsyra koncentration) håller laddat 13,0 till 13,2 Volt. Och är urladdat (=startar inte hojen) vid 12,9 Volt.
Biltemas batterier blir förstörda med en vanlig underhållsladdare ansluten.
För en vanlig underhållsladdare slår inte till innan Biltemas underhållsfria batteri har sulfaterat.
 
Last edited:

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
För ett par år sen skulle jag ha ett nytt batteri till R1an och gick in till Yamahahandlaren för att kolla priser.
Ett Yuasa som skulle passa var svindyrt men ett yamaha original kostade ungefär hälften!!
Det konstiga var att Yamaha original batteriet var också ett Yuasa, samma som det svindyra dessutom men med yamaha klistermärke på kartongen.

Det kan löna sig att kolla runt lite alltså.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Skulle jag köpa nytt batteri idag hade jag nog köpt ett Shido-batteri med biltema-etikett http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteri-ovriga/Litiumbatteri-2000036169/

Kostar ju inte mycket mer än ett yuasa blybatteri

Kör man bara på sommaren ska det nog gå bra. Biltema varnar dock för starten om det är kallare än +5C.
Starten påverkas när omgivningstemperaturen är lägre än 5°

http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/80-170_man.pdf

Men när jag i somras kunde se en hoj som inte startade efter tankning/bakdäckbyte på TT (Isle of Man) utan man fick efter några sekunder putta igång hojen, tror han tappade 15 sekunder innan den var iväg. Ja då tänkte jag av nån anledning Litiumbatteri.

Och sedan gäller det ju att ha en bra underhållsladdare.
Som slår till några gånger per dygn (tidsstyrd) eller senast vid 13,2 Volt/75%
Eller så kopplar man loss litiumbatteriet när hojen står i garaget ! Säkrast så.

Ska man ta den här texten på allvar så faller underhållsladdare bort.
Utan det är bortkoppling av Lithium batteriet som gäller ifall hojen drar ström när den står stilla.
There are records of many things -from cars to entire houses - that have burnt down due to the misuse of LiPos. Never leave charging batteries unattended.
Min fetstil.
http://cobox-ebikes.com/files/209/basic-understanding-of-lipol-objavljeno-pdf.html
Eller som Biltema själva uttrycker det:
Ta alltid bort batteriet från fordon före laddning.

Och jag har själv varit på platsen när det hände. En kollegas bärbara dator (med Litiumbatteri) började utveckla rök på jobbet. Och datorn stod i dockningsstationen på skrivbordet innanför ett fönster på husets norrsida. Så det var inte solen som överhettade datorn. Och ventilationshålen var inte tilltäppta. Nåja det löste sig genom att rycka ut datorn ur dockningsstationen och bära ut datorn på gården.
Som ett första steg mot återvinningscentralen.
För alla har det inte gått lika bra.
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article266082.ece
 
Last edited:

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Det är ju viss skillnad på LiPo (litiumjonpolymer, m.fl. namn) och LiFePO4 (litiumjärnfosfat) när det gäller säkerheten. Mig veterligen så brinner/exploderar inte LiFePO4 på samma sätt som LiPo.

LiPo är många mobil, surfplatte- och laptopbatterier. De litium-MC-batterier jag har (Shorai) är LiFePO4.
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
Om den fungerar i flera veckor efter du sprungit igång den så låter det ej som det är fel på varken batteri eller laddning. Vad du behöver är troligen en batteriladdare ;)

Alla moderna hojar drar lite ström även när de är avstängda, saker som startspärr, larm, bränsleinsprutning, instrumentpanel/klocka drar lite lite hela tiden. Har du ett friskt fulladdat batteri bör hojen kunna stå i minst 3-4 veckor och ändå starta, ska den stå parkerad längre bör du koppla på laddare.

Har 3 teorier
1. Antingen drar din hoj onormalt mycket när den är avstängd, såkallad tjuvström.
2. Ditt batteri är dåligt då det varit urladdat och tar inte emot full laddning längre.
3. Din hoj har aldrig varit helt fulladdad sålänge du ägt den och du har orealistisk förväntning om hur länge en hoj kan lämnas utan laddning.

Om det är 1 eller 2 bör det gå på garanti'n, om det är alternativ nr3 bör du köpa dig en batteriladdare

köpte ju hojen förra sommaren och den stod i garage 24/11 till 5/3 utan att ja laddade eller startade hojen, och när ja starta den 5/3 så starta den som vanligt. och har ju kört hojen nästan varje dag sedan dess, bara nu sista månaden som ja kört 1-2 gånger i veckan. så ja tycker inte att de bör vara tjuvström eller dålig laddning, ja tror mer på att batteriet blivit/varit dåligt ifrån första början.
det ända som inte är orginal är larmet som sitter på och det har jag ibland haft igång i en vecka utan att röra hojen utan problem så ja tror inte att det drar någe ström direkt.

har inte fått ur tummen ur röven än och ringt verkstad eller kollad hur mycket den laddar.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
köpte ju hojen förra sommaren och den stod i garage 24/11 till 5/3 utan att ja laddade eller startade hojen, och när ja starta den 5/3 så starta den som vanligt. och har ju kört hojen nästan varje dag sedan dess, bara nu sista månaden som ja kört 1-2 gånger i veckan. så ja tycker inte att de bör vara tjuvström eller dålig laddning, ja tror mer på att batteriet blivit/varit dåligt ifrån första början.
det ända som inte är orginal är larmet som sitter på och det har jag ibland haft igång i en vecka utan att röra hojen utan problem så ja tror inte att det drar någe ström direkt.

har inte fått ur tummen ur röven än och ringt verkstad eller kollad hur mycket den laddar.

den stod i garage 24/11 till 5/3 utan att ja laddade eller startade hojen, och när ja starta den 5/3 så starta den som vanligt

Det var inte ett Biltema batteri :tummenupp i din hoj ! :)
För jag har gjort just det och inte gick hojen igång. Det var att ladda Biltema batteriet efter hojen stått 3 månader i garaget utan laddning.
Jag rekommenderar att du har en underhållsladdare ansluten i garaget. Och går inte detta så tar du hem batteriet och ansluter det till en underhållsladdare. Under "vintern".
Kan tänka mig ditt batteri funkade men inte mådde så bra efter de här tre månaderna.
Du måste kolla hur mycket den laddar med motorn igång, minst 14,0 Volt vid tomgång. Och sedan ska det ligga omkring 14,3 Volt oberoende av motorvarvtal med ljuset tänt. För det gör både min Triumph Sprint RS och GSX1300R.

Laddar hojen omkring 14,3 Volt har batteriet sulfaterat med tiden och jag rekommenderar MDS Battery Ltd. För ett Yuasa.
http://www.mdsbattery.co.uk/
Mitt till Triumphen kostade 745kr inklusive frakt.
Och jag hängde på en batteriladdare här hemma när det kommit och sedan när batteriet var laddat in i hojen.
Väljer du ett "billigt Biltema underhållsfritt" är det största problemet att eftersom det håller 13,0 till 13,1 Volt så startar inte en standard underhållsladdare. För de startar en ny laddning i området 12,7 till 12,9 Volt. Vilket betyder att biltema batteriet sulfaterar trots "underhållsladdning".

Och så är det inte så bra att tro, alltid.
Ta och kolla hur mycket ström hojen/billarmet dra när den står.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-2000018521/

En Ctek Zafir 45 ansluten till en Kawa ER-6 gav batteriet en kort laddning ungefär varannan timme.
 

Bifogat

  • CTEK45ZAFIRpåKawaER6N.jpg
    CTEK45ZAFIRpåKawaER6N.jpg
    64.7 KB · Visningar: 60
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Då man kan köpa 3-4 Biletema/Jula batterier för priset av ett "finbatteri" så köper jag alltid den billigare typen och har aldrig haft några problem. Blybatterier har funnits i 100 år snart, så även Biltema har svårt att misslyckas. :tummenupp

Edit: Tydligen har uppladdningsbara blybatterier funnits sedan 1859, så man kan ju undra vad de finare märkena gör med sina batterier som är annorlunda som gör att de kostar 4 ggr så mycket?

Tänk på att "gel" batterier generellt sätt inte kan leverera lika mycket startström, så du som har en twin som kan vara lite mer trögstartad bör titta på vanliga AGM batterier (den vanligaste typen på biltema).

Det är ganska mycket som skiljer mellan olika batterier faktiskt. Framför allt är det sjockleken på blyelektroderna som skiljer. Dyrare batterier har ofta tunnare blyplattor för att kunna ge mer elektrodyta vilket ger högre startström på bekostnad av lite sämre tålighet för djupurladdning. Startströmmen skiljer även mellan olika varianter av batterier med samma Ah från samma tillverkare. Dvs man måste kolla på CCA också. Har man en hoj med radfyra och bara kör den på sommaren så ställer det inte jättehöga krav på batteriet. I synnerhet inte om det är en mindre radfyra. Då kan man nog gott köpa ett biltemabatteri med bra resultat.
Kör man en stor twin så ställer det betydligt högre krav på batteriet. I synnerhet om man vill att den ska kunna starta även om temperaturen börjar närma sig nollan. Då är det viktigt att batteriet har hög CCA.
Problemet är nämligen att ett batteri som har för låg CCA kommer att resultera i att startmotorns strömförbrukning sänker spänningen från batteriet så mycket att tändspolarna inte orkar ge gnista.

Ju större cylindervolym man har och ju färre antal cylindrar man har desto högre krav ställer det på batteriet. En 800cc twin ställer mycket högre krav på batteriet än en 800 cc radfyra.

Så det är skillnader mellan batterier. Billigare batterier har ofta sämre CCA. Så det gäller att köpa rätt. Har man en hoj som inte ställer så höga krav så kör på det billigaste. Har man en krävande hoj så måste man offra sig på dyrare batterier med högre CCA.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är ganska mycket som skiljer mellan olika batterier faktiskt. Framför allt är det sjockleken på blyelektroderna som skiljer. Dyrare batterier har ofta tunnare blyplattor för att kunna ge mer elektrodyta vilket ger högre startström på bekostnad av lite sämre tålighet för djupurladdning. Startströmmen skiljer även mellan olika varianter av batterier med samma Ah från samma tillverkare. Dvs man måste kolla på CCA också. Har man en hoj med radfyra och bara kör den på sommaren så ställer det inte jättehöga krav på batteriet. I synnerhet inte om det är en mindre radfyra. Då kan man nog gott köpa ett biltemabatteri med bra resultat.
Kör man en stor twin så ställer det betydligt högre krav på batteriet. I synnerhet om man vill att den ska kunna starta även om temperaturen börjar närma sig nollan. Då är det viktigt att batteriet har hög CCA.
Problemet är nämligen att ett batteri som har för låg CCA kommer att resultera i att startmotorns strömförbrukning sänker spänningen från batteriet så mycket att tändspolarna inte orkar ge gnista.

Ju större cylindervolym man har och ju färre antal cylindrar man har desto högre krav ställer det på batteriet. En 800cc twin ställer mycket högre krav på batteriet än en 800 cc radfyra.

Så det är skillnader mellan batterier. Billigare batterier har ofta sämre CCA. Så det gäller att köpa rätt. Har man en hoj som inte ställer så höga krav så kör på det billigaste. Har man en krävande hoj så måste man offra sig på dyrare batterier med högre CCA.

Dessutom tenderar billiga batterier att i mindre grad fått en ordentlig första laddning, vilket är vanligare att de fått med dyrare batterier, vilket påverkar batteriets prestanda under dess livskängd.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top