Video Tragisk dödsolycka, vem är vållande?

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Hade man kunnat igga någon på den här sidan så hade jag iggat dig.

Gå in på din egen profil, välj "Redigera" från menyraden på vänstersidan. Under "mina inställningar" "mitt konto" hittar du "redigera ignorelistan"
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Ja du Radare, det var ju en inte alltför munter tråd.
Får jag be dig Ankan1 att inte lägga upp dylika bilder utan istället en länk till bilden där du talar om att det kan vara obehagligt för somliga.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Bra att bilden är raderad så jag kan ståpå igen :crash

By the way så är det hojföraren fel för man måste ju köra efter rådande underlag.
 
Last edited:

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Kolla in tomtarna som är ute och hoppar på vägen innan vurpan. Dom bara fiser iväg när dom ser snubben bli mosad.
 

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Ort
Blentarp
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Mysigt ljud där... verkligen. Nu är man vaken så här på morgonkvisten iaf.
 

TheCrow

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Intruder M800 -06(Till Salu), GSX650FA -13, M1800R - 08
Klart det är självförvållat. Fotgängarna kliver inte rakt ut i gatan utan går där fullt synliga. Scooter/mc-föraren sitter och sover och tänker antagligen mer på att tränga sig fram än att fundera över trafiksituationen i sin helhet. Själv utrensande bland tvåhjulsåkare, det är tråkigare när man träffar på lika dana mongon i SUV:ar...
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Min bestämda uppfattning är att det är fotgängarna som orsakar olyckan genom att gå rakt ut i vägbanan, varpå skoterförare måste väja och faller.

Du skall anpassa farten så att du kan stanna före varje förutsägbart hinder.

Fotgängare i stadstrafik är knappast ovanligt.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Nu tror jag nog att du skojar.

:)

Det skäggotto säger låter fånigt, ungefär som nollvisionen. men jag tror på att man kör så ansvarfullt som möjligt o försöker räkna in så många risker som möjligt i ens framfart. det är var människas ansvar att räkna ut eller kolla upp vilken skit som kan väntas på vägarna o livet i allmänhet.
ungefär som jag gör, när jag åker utomlands till nåt mindre tryggt land. sen om jag skiter i att kolla upp eller vara minsta förbered, blir rånad o knullad i röven, sen gnäller här på sporthoj, tror jag den stora skaran kommer att anse att jag borde kolla upp et innan o inte satt mig i den situationen o gott får skylla mig själv, men som jag alltid säger, vetefan om jag har rätt i det jag säger. men det är det klokaste jag funderat ut hittills :) :yoparty rock on
 

Smagatusk

Guest
Min bestämda uppfattning är att det är fotgängarna som orsakar olyckan genom att gå rakt ut i vägbanan, varpå skoterförare måste väja och faller.

Det ser ut som att han skulle kunna ha upptäckt dem några sekunder innan läggningen. Killen i vitt går ganska långt ut i vägen. Samtidigt svårt att avgöra för man vet inte hur långt till höger skoterföraren höll innan han dök upp bakom lastbilen.

Känns som en ny VR-MM-diskussion. :hihi
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
...man kör så ansvarfullt som möjligt o försöker räkna in så många risker som möjligt i ens framfart.
Då kan man inte köra fortare än 50 km/h (om ens det) längs kurviga vägar på landsbygden (vilt, grus, tjälskador, mötande trafik). Och i stan knappast fortare än 30 km/h (fotgängare, oljespill, bilar som inte blinkar). Låter lite poänglöst att köra motorcykel på det viset...

:)
 
Last edited:

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Absolut inte, nyckeln ligger i förutsägbart.
Nyckeln till vad? Om du faktiskt är allvarlig så har jag lite svårt att se dig framför mig på en motorcykel. Menar inget illa. Att framföra en motorcykel så att tillbud inte kan uppstå är knappast förenligt med att köra fortare än 50 km/h på en väg med mötande trafik och vilt i skogen bredvid.

:)
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Nyckeln till vad? Om du faktiskt är allvarlig så har jag lite svårt att se dig framför mig på en motorcykel. Menar inget illa. Att framföra en motorcykel så att tillbud inte kan uppstå är knappast förenligt med att köra fortare än 50 km/h på en väg med mötande trafik och vilt i skogen bredvid.

:)

14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad
trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-,
väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och
belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får
aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över
fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande
vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och
framför varje hinder som går att förutse.

Så visst är jag allvarlig, att han nu inte behärskade sitt fordon eller hade en satans otur förändrar inte saken.

Att mötande trafik kör över på din vägbana, eller att djur kliver ut är inte förutsägbart. Det var vad jag menade med att förutsägbart är nyckeln. 50km/h är satans fort när det leker ungar på, eller strax invid vägen, så det är ingen bestämd hastighet.

Visst låter det konstigt kanske, men i det fallet med stackaren i filmen så körde han i stadstrafik med personer som korsar vägbanan, han borde ha hållit en hastighet där han kan stanna på ett säkert sätt om den uppvisade situationen uppkommer.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nu tror jag nog att du skojar.

:)

Om du tror att han skojar så borde du nog läsa på lite trafikregler.
Mig veterligen så går man igenom en hel del trafikregler under körkortutbildningen och som innehavare av körkort så har man en skyldighet att känna till vilka regler som gäller för framförande av det aktuella fordonet.
sålunda är du skyldig att känna till vägtrafikkungörelsen och ungefär vad den innebär.
I korthet så gäller att du skall anpassa hastigheten så att du kan stanna på den del av vägen som du kan överblicka och du skall vara förberedd på att agera för att undvika en olycka om det händer något som du rimligen borde kunnat förutse eller förvänta dig.

Du skall sålunda anpassa hastigheten så att du kan hantera en hop fotgängare på gatan i stadstrafik. däremot behöver man inte anpassa hastigheten för att kunna stanna för plötsligt nedfallande pianon på vägbanan då det är något som man inte rimligen kan förvänta sig. Det är alltså en fråga om vad som rimligen kan förväntas.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Klart man kan skippa att anpassa farten så att man kan stanna före varje förutsägbart hinder, i sanningens namn är det väl något vi alla gör till och från, majoriteten av tiden, MEN, gå över den gränsen och det är med ens hälsa, sin MC och i värsta fall sitt liv, man tar risken med. Ännu mer oturligt vid en olycka och man skadar eller har ihjäl någon annan också :(
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Denna skittråden rullar vidare, men trådar om motorcyklismens framtid slocknar och dör på halva tiden...?
Well well.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top