Skulle ni ha bytt detta luftfilter?

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Det ska bytas omgående om jag behåller hojen. Jag anser säljaren ljugit en hel del så eventuellt går köpet tillbaka.

Hur är det med att man kan göra rent filter? Såg på biltema att det fanns nått rengöringsplask för luftfilter.
Jag köper nog nytt när det ser ut som mitt men tänkte om man underhåller det nya och gör rent det?

Dom där går inte att tvätta. Byt.
Ett bra luftfilter(Hiflo HFA 4917) kostar bara 142:-
 

bluewonk

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
hofors
Hoj
fz8-s
Dom där går inte att tvätta. Byt.
Ett bra luftfilter(Hiflo HFA 4917) kostar bara 142:-
Jo som jag sa. Det här byter jag ut. Bara undra om någon tvättar sina?

När jag kolla på nya åt min mc så kostar dom strax under tusenlappen och då har jag kollat på xlmoto
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Jo som jag sa. Det här byter jag ut. Bara undra om någon tvättar sina?

När jag kolla på nya åt min mc så kostar dom strax under tusenlappen och då har jag kollat på xlmoto

Åk till en yamaha-handlare eller nåt, hiflo kostar 14 euro på ebay till fz8 borde inte kosta med än 150 max i se
 

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Ort
Alvesta
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
Tack, jag har nyss köpt den så jag vet inget annat än att allt är skitigt.
Dom sa att den var servad en gång om året så nu letar jag för att se om luftfilter är inkluderat i någon service.
Köpt hojen antar jag!?
Alla kanske inte vet att man ska byta eller rengöra luftfilter som service. Men nu vet du iaf att du kanske ska byta.
 

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Ort
Alvesta
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
Det ska bytas omgående om jag behåller hojen. Jag anser säljaren ljugit en hel del så eventuellt går köpet tillbaka.

Hur är det med att man kan göra rent filter? Såg på biltema att det fanns nått rengöringsplask för luftfilter.
Jag köper nog nytt när det ser ut som mitt men tänkte om man underhåller det nya och gör rent det?
Jag kör mina enduro filter i alifatnafta o vatten. Byter till nytt eller blåser av om de ba e lite på sporthojen. E inte riktigt samma sak på dom olika.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Det ska bytas omgående om jag behåller hojen. Jag anser säljaren ljugit en hel del så eventuellt går köpet tillbaka.

Hur är det med att man kan göra rent filter? Såg på biltema att det fanns nått rengöringsplask för luftfilter.
Jag köper nog nytt när det ser ut som mitt men tänkte om man underhåller det nya och gör rent det?

Bara nyfiken, vad i övrigt anser du att köparen ljugit om?
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jo som jag sa. Det här byter jag ut. Bara undra om någon tvättar sina?

När jag kolla på nya åt min mc så kostar dom strax under tusenlappen och då har jag kollat på xlmoto

Jo, det är då ett KN-filter.(YA-1006) Ett sånt är tvättbart. Det är ju ett öppet filter så kränger du tex på ett öppnare system så måste du justera bränsle-/luftblandningen också med en powercommander(pc-V)
Rekommenderar ändå ett vanligt HiFlo luftfilter. Måste du ha ett original så knallar du in hos din Yammahandlare(nej, dom är inte heller tvättbara)

Får du inte tag på nåt i närheten så skicka ett pm åt mig. Jag kränger HiFlona för 142:- + 69 spänn i frakt. Vill du ändå ha ett tvättbart KN så finns det såna också(764:-+69:)

Det är för övrigt samma luftfilter i din FZ8 som det är i FZ1:an
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Det ska bytas omgående om jag behåller hojen. Jag anser säljaren ljugit en hel del så eventuellt går köpet tillbaka.

Hur är det med att man kan göra rent filter? Såg på biltema att det fanns nått rengöringsplask för luftfilter.
Jag köper nog nytt när det ser ut som mitt men tänkte om man underhåller det nya och gör rent det?

Hur långt har hojen gått?
 

bluewonk

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
hofors
Hoj
fz8-s
Bara nyfiken, vad i övrigt anser du att köparen ljugit om?
Köparen är ju jag men säljaren bad jag två ggr via telefon att kolla igenom hojen då den stod väldigt långt bort och om jag åkte dit skulle jag inte ha så mycket tid.
Han hade hittat en cm avbruten kåpbit men annars var den fin.
När jag kom dit var den så skitig att man inte så speciellt mycket, dom byggde om i butiken det var därför enligt dom.
Jag fråga om förra ägaren men fick inget riktigt svar. Denne skulle ha servat motorcykel en gång om året var svaret.
Bra tänkte jag.
Kommer hem och börjar göra ren. Hittar sprickor i kåpa, skrap i olika storlekar (den har uppenbarligen varit ikväll mer än en gång och det sa dom när jag ringde att han inte trodde att den varit), asfalt och fett från kedja var ingrott över hela cykeln, tog bort kedjeskydd och hitta hur mycket skit som helt.
Jag kollade själv upp förra ägaren och det var en bank. Ringde firman och undra hur det kom sig. Berätta att jag var besviken på köpet. Det skulle lösas och jag skulle få kompensation. Angående ägare så hade den varit leasad i Stockholm därav banken som ägare.
Nycklar, service bok och instruktionsbok skulle komma på posten då dom var kvar i Stockholm.
Det var en månad sen.
Nu får jag inte tag på säljaren och idag när jag fick tag på någon visade det sig att den varit på en körskola.

Kanske bara är jag men jag känner mig lurad. Hade dom sagt att den varit på en körskola på en gång hade jag inte åkt ner.

Men det är ju min version. Handlarens kan vara annorlunda. Dom verkar tycka att allt är som det ska.
 

bluewonk

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
hofors
Hoj
fz8-s
Köpt hojen antar jag!?
Alla kanske inte vet att man ska byta eller rengöra luftfilter som service. Men nu vet du iaf att du kanske ska byta.
Jo precis. Har haft hojen i en månad ungefär och både luft och oljefilter blir bytta om jag har kvar den. Olja också så jag vet att det är gjort.
Jag var bara nyfiken på det här med rengöring
 

bluewonk

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
hofors
Hoj
fz8-s
Jo, det är då ett KN-filter.(YA-1006) Ett sånt är tvättbart. Det är ju ett öppet filter så kränger du tex på ett öppnare system så måste du justera bränsle-/luftblandningen också med en powercommander(pc-V)
Rekommenderar ändå ett vanligt HiFlo luftfilter. Måste du ha ett original så knallar du in hos din Yammahandlare(nej, dom är inte heller tvättbara)

Får du inte tag på nåt i närheten så skicka ett pm åt mig. Jag kränger HiFlona för 142:- + 69 spänn i frakt. Vill du ändå ha ett tvättbart KN så finns det såna också(764:-+69:)

Det är för övrigt samma luftfilter i din FZ8 som det är i FZ1:an
Tack!
Jag har en Yamaha store i Falun jag kan åka till. Ska ändå ringa dom imorgon i annat ärende men annars vet jag att du finns
Hur kommer det sig att dom du säljer är så billiga?
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Kollade mitt luftfilter o det såg nästan ut som nytt efter 2000 mil och då har jag ändå kört på grusväg
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Köparen är ju jag men säljaren bad jag två ggr via telefon att kolla igenom hojen då den stod väldigt långt bort och om jag åkte dit skulle jag inte ha så mycket tid.
Han hade hittat en cm avbruten kåpbit men annars var den fin.
När jag kom dit var den så skitig att man inte så speciellt mycket, dom byggde om i butiken det var därför enligt dom.
Jag fråga om förra ägaren men fick inget riktigt svar. Denne skulle ha servat motorcykel en gång om året var svaret.
Bra tänkte jag.
Kommer hem och börjar göra ren. Hittar sprickor i kåpa, skrap i olika storlekar (den har uppenbarligen varit ikväll mer än en gång och det sa dom när jag ringde att han inte trodde att den varit), asfalt och fett från kedja var ingrott över hela cykeln, tog bort kedjeskydd och hitta hur mycket skit som helt.
Jag kollade själv upp förra ägaren och det var en bank. Ringde firman och undra hur det kom sig. Berätta att jag var besviken på köpet. Det skulle lösas och jag skulle få kompensation. Angående ägare så hade den varit leasad i Stockholm därav banken som ägare.
Nycklar, service bok och instruktionsbok skulle komma på posten då dom var kvar i Stockholm.
Det var en månad sen.
Nu får jag inte tag på säljaren och idag när jag fick tag på någon visade det sig att den varit på en körskola.

Kanske bara är jag men jag känner mig lurad. Hade dom sagt att den varit på en körskola på en gång hade jag inte åkt ner.

Men det är ju min version. Handlarens kan vara annorlunda. Dom verkar tycka att allt är som det ska.
Jag personligen skulle nog aldrig få för mig att köpa en hoj som är alldeles ingrodd med skit och som man får luddiga svar på sina frågor. Kan man inte ens göra nåt så enkelt som att hålla hojen ren så brukar man inte heller hålla den i övrigt bra skick. Får man inte heller något riktigt svar på när den varit servad osv så ringer varningsklockor. Oftast räcker det att titta på hur säljaren ser ut för att få en bild av hojens skick
 

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Ort
Alvesta
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
Jag tycker inte det låter bra. Meriterna e dåliga. Men du behöver inte fullständigt hänga läpp hoppas jag inte. Hur går den? Låter bra?. Fick du den för rätt pris? Den måste inte va slutkörd. Men kanske begära mer kompensation.
 

bluewonk

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
hofors
Hoj
fz8-s
Jag personligen skulle nog aldrig få för mig att köpa en hoj som är alldeles ingrodd med skit och som man får luddiga svar på sina frågor. Kan man inte ens göra nåt så enkelt som att hålla hojen ren så brukar man inte heller hålla den i övrigt bra skick. Får man inte heller något riktigt svar på när den varit servad osv så ringer varningsklockor. Oftast räcker det att titta på hur säljaren ser ut för att få en bild av hojens skick
Säljaren är en firma med goda vitsord men jag håller med om att det var dumt av mig. Det var nog sömnbrist då vi kört hela natten och det faktum att vi åkt så långt som gjorde mig extra dum.
Men jag kan ju inte börja skruva isär motorcykeln där för att se hur den ser ut
Och att den stått på en körskola kunde jag inte heller veta.

Hade någon av er köpt från körskola?
Jag tänker på all krypkörning och att den måste tappas regelbundet
 

bluewonk

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
hofors
Hoj
fz8-s
Jag tycker inte det låter bra. Meriterna e dåliga. Men du behöver inte fullständigt hänga läpp hoppas jag inte. Hur går den? Låter bra?. Fick du den för rätt pris? Den måste inte va slutkörd. Men kanske begära mer kompensation.
Den behöver ju inte vara helt slut men jag hade önskat att dom var ärliga.
Den lät bra men jag har ju inte kört den pga säsongen.
Priset känns lite mycket men det kan vara för att jag är så skeptiskt till det här med körskolan. Den låg på samma pris som de andra men då hade den här handtagsvärme.
 

bluewonk

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
hofors
Hoj
fz8-s
Kollade mitt luftfilter o det såg nästan ut som nytt efter 2000 mil och då har jag ändå kört på grusväg
Oj jäklar ?
Jag körde en del grus med den gamla men mest asfalt. Luftfilter såg bra ut och fast jag körde långt in på hösten i ur och skur så såg inte resten av motorcykel ut som den här. Jag är inte jättepetig så jag tvättar inte jämt och ständigt. Två ggr förra säsongen och smörjer kedjan ofta.
Inte ska det väl behöva se ut såhär
uploadfromtaptalk1455136420011.jpg

Bilderna jag tog gör det inte rättvisa heller. Det var mycket skitigare än det ser ut

I det stora hela tycker jag att jag får skylla mig själv men men så kan det gå.

Nu är det iaf rent
uploadfromtaptalk1455136539149.jpg
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top