Hej, har tänkt mig att ta MC kort (A2 - 20år)

Triforce

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2015
Ort
Stockholm någonstans
Hoj
Ingen ÄN.
Hej!

Tänkte börja öva på att ta mitt mc kort, blir tyvärr bara ett A2 för jag är endast 20 bast! (nästan 21?) :död

Nåja, Tänkte om jag siktar in mig på att börja snart så har jag tagit ett innan snön faller om jag har bråttom (är snabb lärd).

A2
Behörighet ger rätt att köra: Tvåhjulig motorcykel med högst 35 kW och högst 0,2 kW/kg.

Ska man köpa en hoj först sen övnings köra lite på parkeringar själv så gå till en körskola för att lära sig mera? (Notera att det närmaste ett 2hjul fordon som jag har använt är en cykel. (Har kört mycket 4hjuling men det är långt ifrån samma, och bil kan man inte räkna). (Har B körkort om det spelar någon roll?)
Eller ska man gå till körskola direkt så att dem får lära upp en från grunden?

Om man tar ett A2 kort, då efter 2 år, måste man göra om all teori eller enbart "uppkörningen" (Hur är uppkörning med MC?)

35 kW, hur "långsam / snabb" är en sådan mc? (förstår att det finns typ 250cc 550cc ect (skulle kännas surt att bara kunna köra i max 100km/h)

Om valet är att köpa en innan man ska övningsköra (för att lära sig på en parkering), kan ni rekommendera någon?

Har ingen i släkten att ta hjälp från, alla har enbart B / C körkort, ingen med MC.

Alla svar är tacksamma.

Mvh
 

stringbikini

Medlem
Gick med
25 Aug 2013
Ort
Skövde
Hoj
Honda cbr600rr
Hej! Du kan nog inte räkna med att du kommer kunna ta ditt körkort detta år iaf, då det inte alls är många uppkörningstider kvar... har du tur så hinner du ta riskettan typ. Om du aldrig har kört tidigare eller inte har någon att övningsköra med får du nog räkna med att det tar någon lektion att lära sig framföra mc:n på ett korrekt sätt. En mc på a2-körkort gör väl i runda svängar ca 170 km/h och +/- 10 km/h. Lycka till med körkortet :tummenupp
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Tror att det kan bli svårt att hinna med att lära dig köra, genomgå riskutbildningarna, skriva teoriprovet och sedan göra uppkörning innan de lägger ner för säsongen. Snön har redan börjat falla i norr och jag vill minnas att iaf körskolorna gärna använder de sista tiderna för säsongen åt de elever som kuggat tidigare hellre än de som påbörjat kortet i oktober.

Men för att svara på frågorna:
Att övningsköra själv är generellt sett en dum idé då du riskerar att bli tagen för olovlig körning=du kan glömma körkortet ett tag framöver. För att inte tala om att körskolorna har rätt mycket bra tips för att göra det båda säkrare och roligare att köra.

Det krävs bara körprov för att uppgradera A2 till A.

Hastigheten på en 35 KW hoj beror på vad det är för hoj men en bit över 100 bör det gå om du inte strypt ihjäl en stor tung glidarhoj.

För att rekommendera en hoj behövs nog lite mer detaljer exempelvis budget. MC kort går på ca 10 000 kr som absolut billigast (fasta kostnader exkl eventuella körlektioner). Men ska du använda den till uppkörning behöver den vara minst 395cc för att vara godkänd utöver de vanliga kraven för A2. Är den strypt för originaleffekten vara MAX 70 kw oavsett om den ströps innan A2 körkortet fanns. Detta är något som det ljugs om hej vilt på blocket.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Att ta kortet i år kan du glömma direkt. Körskolorna lägger ner sina verksamheter för säsongen nu i veckorna, om de inte redan har lagt ner dvs. Att snön kommer är inte vad som sätter P för hojsäsongen för utbildningsväsendet, man slutar innan dess för att ha marginal. Inte det minsta trevligt att uppleva halka på hoj som körskoleelev förstår du. :)
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Det kan nog bli tajt med uppkörning för i år om du inte har börjat ännu med tanke på att du ska få in tider på både risk 1 och risk 2.

Skaffa egen hoj och nöta själv är inget jag rekommenderar förrens du åtminstonde tagit ett par körlektioner på körskola för att bli visad lämplig teknik för lågfart/högfart och inbromsning.
det tar mer tid att lära siga av med felaktig teknik än att lära sig rätt från början.

Efter 2 år med A2 räcker det med uppkörning till A.

en A2-hoj är fullt kapabel att köra motorväg o göra omkörningar utan problem. Faktiskt en perfekt klass att börja med. Vilken karaktär du vill ha bestämmer vilken sorts hoj du ska välja.

Utrustning, hoj och kurser kostar en hel del pengar. Så köp inget eget förrens du har åtminstonde tagit dig förbi risk1an och även eventuellt risk2an. Körskolorna har allt du behöver.



edit : långsam som fan, upprepar bara vad de ovan skrivit :p
 

Triforce

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2015
Ort
Stockholm någonstans
Hoj
Ingen ÄN.
Tror att det kan bli svårt att hinna med att lära dig köra, genomgå riskutbildningarna, skriva teoriprovet och sedan göra uppkörning innan de lägger ner för säsongen. Snön har redan börjat falla i norr och jag vill minnas att iaf körskolorna gärna använder de sista tiderna för säsongen åt de elever som kuggat tidigare hellre än de som påbörjat kortet i oktober.

Men för att svara på frågorna:
Att övningsköra själv är generellt sett en dum idé då du riskerar att bli tagen för olovlig körning=du kan glömma körkortet ett tag framöver. För att inte tala om att körskolorna har rätt mycket bra tips för att göra det båda säkrare och roligare att köra.

Det krävs bara körprov för att uppgradera A2 till A.

Hastigheten på en 35 KW hoj beror på vad det är för hoj men en bit över 100 bör det gå om du inte strypt ihjäl en stor tung glidarhoj.

För att rekommendera en hoj behövs nog lite mer detaljer exempelvis budget. MC kort går på ca 10 000 kr som absolut billigast (fasta kostnader exkl eventuella körlektioner). Men ska du använda den till uppkörning behöver den vara minst 395cc för att vara godkänd utöver de vanliga kraven för A2. Är den strypt för originaleffekten vara MAX 70 kw oavsett om den ströps innan A2 körkortet fanns. Detta är något som det ljugs om hej vilt på blocket.

Hej!

Ja ta det iår är nog tajt, blir väll nästa år vid våren antar jag!

Budget för en A2 får ligga runt 35k max då jag ska uppgradera efter 2 år till en starkare.

Mvh
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Hej!

Ja ta det iår är nog tajt, blir väll nästa år vid våren antar jag!

Budget för en A2 får ligga runt 35k max då jag ska uppgradera efter 2 år till en starkare.

Mvh

Låter som en bra plan. Var ute i god tid, snacka med körskolan så du är igång med teorin direkt (får inte boka körprov innan teoriprovet är godkänt) så ska du se att du har kortet innan sporthojarna ens börjat tänka på att börja köra :D

Angående hojval har jag dålig koll men i princip gäller att ju mer upprätt körställning hojen har desto lättare är den att köra konbanor med. Körskolor kör ofta BMW F650GS. Från 2008 fick de större motor men innan det var det en encylindrig motor på runt 37kw så lite för stark för A2. Bör gå att hitta strypning till dock som inte påverkar motorkaraktären nämnvärt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Enda sättet jag ser som du skulle kunna fixa kortet i år på är om det finns någon intensivkurs att gå som startar i dagarna, sedan göra uppkörningen i Skåne, där de håller på längre än häruppe.

Annars så är det bästa att börja köra lite på körskola redan nu, så har du lite förtur nästa säsong när de kör igång, och har redan tränat lite. Det brukar gå åt 8-12 lektioner normalt sett på körskola, en del klarar på färre och en del tar fler.
Det de flesta får lägga timmar på är att nöta lågfart, så här kan du spara pengar om du har egen hoj och någon du kan övningsköra för privat på nån parkering där du nöter några timmars lågfart tills den sitter.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Lågfartsprovet är dock förändrat från och med i år, inte alls lika svårt längre så det krävs inte lika mycket nötande på det. Positivt!
 

VFRippe

Medlem
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Cambridge, UK
Hoj
CBR600RR -10, Fazer 800 -13
Boka in en Risk 1:a och få den gjord.
Ta ett par lektioner i år för att få känna på hur det är att köra och bygga upp en otrolig längtan och motivation för att ordna det tidigt till våren :banana
Risk 2:an ska vara gjord före teoriprovet men du kan (om dom inte ändrat något i år) boka teoriprovet och Risk 2:an med bara några dagar emellan. Se bara till att ha R2:an före teoriprovet. Kan vara bra med en dag (minst) emellan, om du mot förmodan skulle bomma på R2:an så du kan flytta teoriprovet.

Lycka till.
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Lågfartsprovet är dock förändrat från och med i år, inte alls lika svårt längre så det krävs inte lika mycket nötande på det. Positivt!

Vad har de ändrat?

Till TS: Boka riskutbildningarna! Hittar du en dag med båda två så ta den dagen och få det gjort. Jag klarade mig helt utan lektioner men jag körde rätt mycket med min far. Här på SH vet jag det funnits trådar där folk har ställt upp som handledare för att kunna åka privat. Det kan ju vara ett alternativ. Det bästa du kan göra är att köra mycket. Trafikregler och sånt kan ju sitta I rätt bra fortfarande om du har tagit bilkörkort.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad har de ändrat?

Till TS: Boka riskutbildningarna! Hittar du en dag med båda två så ta den dagen och få det gjort. Jag klarade mig helt utan lektioner men jag körde rätt mycket med min far. Här på SH vet jag det funnits trådar där folk har ställt upp som handledare för att kunna åka privat. Det kan ju vara ett alternativ. Det bästa du kan göra är att köra mycket. Trafikregler och sånt kan ju sitta I rätt bra fortfarande om du har tagit bilkörkort.

Den ena lågfartsbanan är borttagen och den kvarvarande har blivit marginellt lättare. Problemet med lågfarten är ju inte direkt banorna i sig, utan att det tar en del nötande att bli tillräckligt bra för att se stabil ut.
 

Triforce

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2015
Ort
Stockholm någonstans
Hoj
Ingen ÄN.
Boka in en Risk 1:a och få den gjord.
Ta ett par lektioner i år för att få känna på hur det är att köra och bygga upp en otrolig längtan och motivation för att ordna det tidigt till våren :banana
Risk 2:an ska vara gjord före teoriprovet men du kan (om dom inte ändrat något i år) boka teoriprovet och Risk 2:an med bara några dagar emellan. Se bara till att ha R2:an före teoriprovet. Kan vara bra med en dag (minst) emellan, om du mot förmodan skulle bomma på R2:an så du kan flytta teoriprovet.

Lycka till.

Måste man gå riskettan om man redan har B-körkort?
 

Triumph Int

Medlem
Gick med
19 Oct 2008
Ort
Täby
Hoj
Snart
Hitta en som vill övningsköra med dig

Köp ett billigt allvädersställ

Hitta ett bra ställe att mäta upp banorna på
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top