Problem med stator / laddning XV750

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Tjena

Jag och brorsan håller på med ett bobber/cafebygge på en XV750. Nu har vi stött på problem med statorn. Vi märkte att batteriet inte laddades, osäkert hur laddsystemet fungerade från början när hojen köptes.

Statorn har tre anslutningar ut. Hur original egentligen är kopplat går inte att se i detalj i kretsschemat.
Antar att statorn har tre lindningar? Ohmmäter vi lindningarna har vi samma motstånd mellan alla faserna. Jag minns inte hur många ohm, men inget uppseendeväckande. Varken onormalt lågt eller högt. Har ohmmätt mot jord utan att hitta att det skulle vara kortslutning där. Mäter vi mellan faserna har vi runt 50-60 v växelström när motorn går.

Det konstiga är att när vi ansluter likriktaren/regulatorn så får vi bara ut några få volt? Detta även om vi har regulatorn flytande, dvs inte inkopplad till hojens chassi. WTF?! :va

Vi har testat med original likriktare/regulator och två nya. (Vi trodde den ena hade försvunnit i posten...). Samma resultat med alla tre.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Du vet alltså inte OM laddningen fungerade tidigare?
De tre ut från statorn har en gemensam punkt via en statorlindning
t ex så här:
http://www.next.gr/uploads/22/V-Bike_Wiring_DiagramPage2.jpg
Resistansen mellan stator-ut trådar skall vara låg, nån ohm, i alla tre kombinationer.
50-60Volt växelSPÄNNING ut är normalt.
Sen kan det bli problem.
Regulatorn kan ev behöva ett batteri att arbeta emot, beror lite på vilken princip regulatorn arbetar efter.
"Regulatorn" har en likriktardel och en styrdel.
Har man ingen last på utgången KAN det bli för hög spänning för indioderna.
Vad händer med utspgen (likspänning) om du har ett batteri anslutet?
 

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Utspänningen är under batteriets spänning om vi kopplar in regulatorns utgång mot batteriet.
Samma typ av regulator funkar klockrent i min GS750.
 

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Regulatorerna är ju väldigt anonyma, har hittills inte hittat varken några vettiga data eller kretsscheman...
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Regulatorerna är ju väldigt anonyma, har hittills inte hittat varken några vettiga data eller kretsscheman...
Lär du knappast hitta heller (med ett par undantag, på sidor för elektronikfreaks)
Utspänningen är under batteriets spänning om vi kopplar in regulatorns utgång mot batteriet.
Samma typ av regulator funkar klockrent i min GS750.
Förstår inte alls :va:va:va
Om du kopplar reg utgång till batteriet så antar ju utgången batteriets spänning???
 

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Jo, jag menar att regulatorns utspänning ligger under batteriets. Det blir samma spänning över batteriets poler med eller utan regulator, dvs den ger inte förväntade >14 volt...
 

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Eftersom det bara finns tre tåtar ut från statorlindningarna och inga tecken på att något i den ska vara jordat till chassit antar jag att det är en flytande trefasgenerator som ger ut 50 volt. Denna spänning likriktas med ett diodpar på varje tåt. Regulatorn har man ju som sagt inte en jävla aning om hur den är uppbyggd, men förmodligen nån lösning med zener och FET.

Hur fan kan spänningen ut från statorn bara dö så fort vi kopplar in en regulator efter? Testade att koppla lampor direkt till ena utgången på statorn, det lyste som fan så det är inte att den inte klarar av last heller... Har iofs inte testat alla lindningar.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Hur fan kan spänningen ut från statorn bara dö så fort vi kopplar in en regulator efter? Testade att koppla lampor direkt till ena utgången på statorn, det lyste som fan så det är inte att den inte klarar av last heller... Har iofs inte testat alla lindningar.
Om du läser inlägg #2 så inser du att förmodligen är reg paj...Detta pga för hög inspänning p g a obefintlig last/ej batteri inkopplat. Inte 100% säker, men sannolikt.
Vad mäter du för spänning över ingångskablarna när de är anslutna till regulatorn .
 

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Blir eventuellt lite mer felsökning senare ikväll, återkommer med resultatet.
 

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Ok... Först av allt, tack. Kort sagt, nu funkar det.

Två kockar inblandade gjorde att vi glömde bort att ersätta den säkring vi satt mellan regulatorn och batteriet... Den brann antagligen av när vi hade original regulator inkopplad. Orsaken till det okänd. Att den brunnit av visste vi men vi trodde att vi bytt den. Klantigt som f-n.

Den nya regulatorn (vi köpte en ny likadan som jag köpte till mitt eget bygge) fungerar EJ utan hjälp av batteriet, det har vi verifierat nu... Tack för det tipset. Jag hade ingen aning om att det funkade på det sättet.

Mätningarna vi gjort gör ändå att jag funderar på hur regulatorn fungerar men nu funkar det iallafall, det är huvudsaken.

Sammanfattat, koppla in batteriet och kolla säkringarna. Pinsamt.
 
Last edited:
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top