Batteri kokade under färd

Hoken78

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2009
Ort
gotland
Hoj
2010 Kawasaki Z1000
var ute och körde idag då plötsligt FI lampan blinkade till och hojen bara la av, allt slocknade, kom ånga pysande från under sadeln, så bort med sadeln och där fanns ett väldigt varmt batteri, det hade expanderat och tryckt ur sig vätska, satan i gatan, batteriet införskaffades i juli iår så det lär man väl få ett nytt, väl hemma efter en tur i hästtransport så skickar jag i ett annat batteri och display å allt tänds, men det där rasslet från pumpar lr vad det nu är uteblev, startmotorn går runt men den startar inte, någon som kan tipsa på vad som kan va fel??
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Din regulator är troligen paj och överladdar batteri, så får du igång hojen är det det första att kolla.

Har du tur har bara någon säkring gått. Har du otur så har någon databox lagt av.
 

Hoken78

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2009
Ort
gotland
Hoj
2010 Kawasaki Z1000
Aa databox låter jobbigt, blir väl till att kontakta försäkringsbolag och verkstad på måndag då :-/ har kollat dom säkringar jag kommer åt men alla är hela :-/
Tack för snabbt svar
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Du kommer aldrig att få ut ett nytt batteri på garantin, du har ju kört sönder det med hojen, det är lite som att reklamera däck för att dom är utslitna ;)

Börja med att mäta upp laddregulatorn, fast troligen kan du hoppa över det steget och bara köpa en ny direkt och stoppa i. Gör det först innan du gör något annat, annars finns risken att du verkligen har sönder något. Kolla alla säkringar när du väntar på nya laddregulatorn också.
 

lennartl

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2006 Triumph T100
Kör inte mer än nödvändigt för att mäta regulatorn, annars pajar du statorlindningen.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Du kommer aldrig att få ut ett nytt batteri på garantin, du har ju kört sönder det med hojen, det är lite som att reklamera däck för att dom är utslitna ;)

Ett plötsligt haveri på laddningsregulatorn som tar med sig batteri och databoxar kan lite beroende på villkor gå på maskinförsäkringen. Har man köpt den på rätt ställe kan det tom fortfarande gå på garantin på en -10.
 

Hoken78

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2009
Ort
gotland
Hoj
2010 Kawasaki Z1000
Har redan snackat med firman angående batteriet och dom reklamerar det och ger mig ett nytt, så det omöjliga är möjligt ;-)
Hojen är uttagen -11 med förlängd fabriksgaranti, tyvärr gick den ut nu i juli lr nått sånt, men hoppas väl på lite goodwill från kawas sida om det nu är något större fel, regulatorn mättes upp då i juli när det andra batteriet la av, då var det normala värden iafall, de som gör mig mest orolig är att inget låter när träningen går på, allt annat går igång :-/ en fråga till btw, min ABS lampa har tänds ibland under färd, kan detta ha något samband??
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
De tycks inte ha åtgärdat den verkliga orsaken i juli då garantin fortfarande gällde. Då borde det väl i så fall gå på garantin. Fullaga tills garantin gått ut låter inte seriöst.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
När min generator gav upp på bilen lös abs lampan och efter en halvtimmes körning blev det stopp för då var batterit tomt.
 

Hoken78

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2009
Ort
gotland
Hoj
2010 Kawasaki Z1000
njaa dom fullagade inte den där i juli utan jag bytte bara batteri, batteriet var 4 år och det anses väl som "normal" livslängd på ett mc batteri fick jag höra =/
joo jag blev lite fundersam när jag satt och bläddrade runt på nätet angående abs problemet, verkade som bla bmw haft problem med att abs lampan lyser vid stömproblem, tänkte att det det kanske så även var fallet här, ajaa, som sagt det blir många spännande samtal på måndag =)
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Om ett batteri går sönder och ersätts med ett nytt som går sönder efter 3 månader tror jag inte det första batterit gick sönder p g a ålder. Något samband måste finnas.
 

Hoken78

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2009
Ort
gotland
Hoj
2010 Kawasaki Z1000
De tror jag oxå, men regulatorn laddade som den skulle när vi testade, den höll sig inom ramen vad som är acceptabelt, men nu när jag tänker på det så betedde sig lyset lite konstigt emellanåt runt den tiden oxå, hel lyset gav starkare sken ibland, som oerfaren mc ägare är det kanske massa givna ledtrådar jag missat :-/
 
Nyheter
Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top