Första MC

Victor0020

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2015
Ort
Storfors
Hoj
Reiju mrt 50 sport edition
Hej! Har precis fyllt 16 år och skulle gärna vilja ha förslag på lätta motorcyklar :) Är själv inte så insatt så alla tips uppskattas :) Kan tillägga att jag har kört växlad moppe i ett år nu. mvh Victor
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Tvåtaktare går som fan ostrypta, och kräver en del underhåll. Fyrtaktare är slöa och tråkiga men driftsäkra och kräver inte mycket underhåll. Stora märken är bra, yamaha, honda etc.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad är du ute efter rent allmänt i utseendeväg?
Ska den vara laglig för dig?
Prisklass?
Men, CBR125 är en hoj som ofta tas upp i sånhär trådar. Den bara går och går, och sedan när du är 18 kan du sälja den ganska lätt. :hihi
Annars finns Varadero 125 för det lite mer äventyrsaktiga stuket.
KLX125, för en som ser offroadig ut.
KTM 125 Duke för lite motardstuk.
 

Victor0020

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2015
Ort
Storfors
Hoj
Reiju mrt 50 sport edition
Vad är du ute efter rent allmänt i utseendeväg?
Ska den vara laglig för dig?
Prisklass?
Men, CBR125 är en hoj som ofta tas upp i sånhär trådar. Den bara går och går, och sedan när du är 18 kan du sälja den ganska lätt. :hihi
Annars finns Varadero 125 för det lite mer äventyrsaktiga stuket.
KLX125, för en som ser offroadig ut.
KTM 125 Duke för lite motardstuk.


Tack så sjukt mycket!! Var sugen på att köpa mig en "crossliknande" MC men fastnade direkt i den där CBR125, så det blir nog en sådan!! :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack så sjukt mycket!! Var sugen på att köpa mig en "crossliknande" MC men fastnade direkt i den där CBR125, så det blir nog en sådan!! :)

Det finns fler 125or med sportutseende, till exempel yamahas YSF-R125, Aprilias RS4 125 med flera. :D
Det varierar lite i pris bara. :hihi
 

Victor0020

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2015
Ort
Storfors
Hoj
Reiju mrt 50 sport edition
Det finns fler 125or med sportutseende, till exempel yamahas YSF-R125, Aprilias RS4 125 med flera. :D
Det varierar lite i pris bara. :hihi


Yes , tack än en gång. Har en sista fråga , är väldigt kortväxt av mig så är cirka 1,70 och undrar ifall detta blir något problem?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Yes , tack än en gång. Har en sista fråga , är väldigt kortväxt av mig så är cirka 1,70 och undrar ifall detta blir något problem?

Det borde det inte vara, många av hojarna tillverkas för kortare människor än snittet i Sverige. Och det är ändå bara en fråga om teknik, när det kommer till kritan. Själv har jag aldrig riktigt behövt tänka på det eftersom att jag kan stå med båda fötterna platt i marken på en enduro utan problem, så om det behövs tips på sånt så får någon annan svara. :hihi
 

karlan99

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2015
Ort
kalmar
Hoj
yamaha wr125x-09
När jag tog A1 kortet så körde jag på en Ktm Duke 125, och det är egentligen en "riktigt" eller kanske större hoj med en lite mindre motor men 110 på motoväggen var inga problem och 0-ca70 var väl sådär runt 4sec. Mycket bekväm även för lite mindre prsoner och mycket lätt. Dessutom väldigt rolig att köra även lite mindre kraft.
 

Victor0020

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2015
Ort
Storfors
Hoj
Reiju mrt 50 sport edition
Tack så mycket båda två. Ska överväga ktm duke 125 men vi får helt enkelt se:)
 

JwBob

Medlem
Gick med
26 Nov 2013
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R6 2002
Har en cbr 125, funkar fint men kunde gärna haft mer effekt då den ligger på runt 13 hästar. Den är liten och tunn fram till årsmodell 2011, så om du vill ha en som ser ut som en lite större hoj så köp en nyare.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Vad har du för budget?
Tänk på att körkort och skyddsutrustning kommer kosta rätt bra med stålar också.
Vad ska du använda hojen till och vad vill du få ut av den?
Vill du ha möjlighet att trimma den när du tröttnat på 15hk?
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
När jag körde 125:a fanns det bara ett fåtal 125:eek:r som verkligen var motorcyklar och inte en förvuxen moped. Nu när de flesta om inte alla sedan dess blivit kastrerade cyklar med klen ram och gräklipparmotor misstänker jag att det samma gäller idag.

Gamla 2t RS 125:an och Cagiva Mito var, och är så vitt jag vet fortfarande det som gäller på sportsidan, båda har chassie & bromsar som lätt sopar banan med ett gäng 400-500cc pendlarhojar typ ER-5 / sucka GS, speciellt Cagivan är riktigt potent och har i england tex. ofta utrustats med mycket kraftfullare 350 & 500cc tvåtaktsmaskiner utan att chassiet gått kort. Även maskinerna i dessa knuffar på alldeles tillräckligt för att ha roligt i en så lätt hoj.

Vill man ha en cross / sm är det KTM exc och husqvarna som gäller. Powerwheelies på en 125:a är inget man hittar hos fyrtaktarna. :banana

Tyvärr kommer du att få skruva lite på dessa. Dock är tvåtaktsmotorerna lätta att meka, och ett bra ställe att lära sig pilla när man är ung. :tummenupp
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Om du tänker köra lagligt; 'ser jag ingen vinst med två-taktare.
Om du inte tänker köra lagligt; köp en tidig Aprilia RS 125.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Kika även på Honda XR125 eller Yamaha XT125 om du vill köra laglig fyrtakt. Slö, men det är som det är. Med lite större budget kanske Yamaha WR125 kan vara något, om du vill kunna ta dig fram på alla underlag? Verkar vara lite mer "vuxen" storlek på den, och mer hk.
 

Victor0020

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2015
Ort
Storfors
Hoj
Reiju mrt 50 sport edition
Vad har du för budget?
Tänk på att körkort och skyddsutrustning kommer kosta rätt bra med stålar också.
Vad ska du använda hojen till och vad vill du få ut av den?
Vill du ha möjlighet att trimma den när du tröttnat på 15hk?



Skulle nog säga att budgeten ligger på 40k. Ska främst använda motorcykeln till att resa till städerna i närheten , cirka 7 mil bort då jag bor i en liten skitort. Det jag vill få ut av den är väll egentligen att den ska va ett snabbt och bra sätt att ta mig runt , som jag märkte att mopeden absolut inte dög till. Har inte tänkt trimma:)

- - - Updated - - -

Kika även på Honda XR125 eller Yamaha XT125 om du vill köra laglig fyrtakt. Slö, men det är som det är. Med lite större budget kanske Yamaha WR125 kan vara något, om du vill kunna ta dig fram på alla underlag? Verkar vara lite mer "vuxen" storlek på den, och mer hk.


Tack för tipsen!!
 

Victor0020

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2015
Ort
Storfors
Hoj
Reiju mrt 50 sport edition
När jag körde 125:a fanns det bara ett fåtal 125:eek:r som verkligen var motorcyklar och inte en förvuxen moped. Nu när de flesta om inte alla sedan dess blivit kastrerade cyklar med klen ram och gräklipparmotor misstänker jag att det samma gäller idag.

Gamla 2t RS 125:an och Cagiva Mito var, och är så vitt jag vet fortfarande det som gäller på sportsidan, båda har chassie & bromsar som lätt sopar banan med ett gäng 400-500cc pendlarhojar typ ER-5 / sucka GS, speciellt Cagivan är riktigt potent och har i england tex. ofta utrustats med mycket kraftfullare 350 & 500cc tvåtaktsmaskiner utan att chassiet gått kort. Även maskinerna i dessa knuffar på alldeles tillräckligt för att ha roligt i en så lätt hoj.

Vill man ha en cross / sm är det KTM exc och husqvarna som gäller. Powerwheelies på en 125:a är inget man hittar hos fyrtaktarna. :banana

Tyvärr kommer du att få skruva lite på dessa. Dock är tvåtaktsmotorerna lätta att meka, och ett bra ställe att lära sig pilla när man är ung. :tummenupp



Ska kika , tack! :)
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Ok.
Då har vi fastställt att det är en fyrtaktare du ska ha.
Med din budget så kan du köpa en Yamaha WR125X eller en YZF-R125.
Dessa hojar är så bra en laglig 125a kan bli.
Körde själv WR125X som första hoj och det var en trevlig hoj.
Väldigt hög dock, jag mådde ganska precis ner med mina då ~1.80.

R125an har ju helkåpa vilket är trevligt när man pendlar.
Båda dessa går väl att hitta för en bit under 30k, vilket lämnar gott om pengar till utrustning.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Skulle nog säga att budgeten ligger på 40k. Ska främst använda motorcykeln till att resa till städerna i närheten , cirka 7 mil bort då jag bor i en liten skitort. Det jag vill få ut av den är väll egentligen att den ska va ett snabbt och bra sätt att ta mig runt , som jag märkte att mopeden absolut inte dög till. Har inte tänkt trimma:)

Med det användningsområdet så ska du ha en Honda varadero, helt solklart. Absolut bäst hoj att pendla lite längre avstånd med. Bekväm, driftsäker och lämpligast hoj att ha lite väskor på om du behöver det.
 

Victor0020

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2015
Ort
Storfors
Hoj
Reiju mrt 50 sport edition
Jävlar vilket forum det här år , riktigt bra med svar får man :) Men iallafall just nu ligger det mellan Yamaha YZF-R125 eller Honda Varadero :) Tack för idag!
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top