Extraljus mc - Installationstips

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Själva kopplande kommer jag väl ihåg hjälpligt men nu finns det ingen huv att gömma ormboet under så...

Jo jag är medveten om säkring, brytare och alternativa jordpunkter men för enkelhetens skull:

rflys.jpg

Installationen är tänkt att bli vattentät i möjligaste mån så jag tänkte som följande, med frågor:

1. Sladdarna från ledlysena, äkta kina, är typ AWG 98 = svintunna så de får jag löda helt enkelt och kontaktdonen jag tänkte använda till detta är Biltemas ev. vattentäta. Alltså de blåa på bilden.

2. Ut från de blåa kontakterna blir det lite tjockare sladdar = 1,5 mm² som kontaktdonen är ämnade för och sen vill jag ju ha en 4-1-lösning som är fail safe... Var hittar jag färdigt kontaktdon för detta? Vattentätt typ modell Biltema, gärna på hyllan i någon butik.

3. Halvimponerad av att klippa i original kablage men vad vet jag, genvägarna kanske blivit bättre sedan jag skruvade för 10 år sen = finns det någon bra strömtjuv nu för tiden? Typ sådan man klämmer dit eller annat hittepå? Vill minnas att de fungera sådär förr och sen har vi ju det faktum att hojen vibrerar en hel del.

4. *Edit* Lämplig säkring på en hoj?

5. Relä för ändamålet specar normalt runt 30A, hrm finns det någon lägre gräns att tänka på? Typ att det inte skulle dra vid för låg förbrukning.

6. Limpistol känns fiffigt att täta med men även om dioden i sig inte alstrar nämnvärt med värme så brukar själva strålkastarhuset bli svinvarmt = fail. Lätt tillgängligt hittar jag som bäst limstavar med smältpunkt på 80°C , något vettigt alternativ om 80°C blir smetigt?

Eventuellt blir det till att bygga en vattentät plastlåda där jag kan samla ihop kablagen lite snyggt o prydligt och gömma bakom någon kåpa, Loctite 243 blir det för allt som kan skramla isär = det mesta på ledlyktorna :tummenupp
 
Last edited:

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Ort
Grums
Hoj
VT1100c2 -95

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Finns det något som hindrar att du snor ihop de 4 + sladdarna och stoppar in i en krympkontakt, hane
Finns det något som hindrar att du snor ihop de 4 - sladdarna och stoppar in i en krympkontakt, hona
sedan har du en krympkontakt hona med + från reläet och en krympkontakt hane från - på batteriet.
Kontakterna behöver inte vara "vattentäta". Det är inga större strömmar till LEDen så 1,5mm2 räcker har du redan sagt. Så Biltema
På + sladd röd från reläet
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...ingar/Helisolerad-flatstiftshylsa-2000018387/
Jag hade valt röda
På + sladdarna de 4 till LED +
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Kabelkopplingar/Flatstift-2000018391/
Jag hade valt röda (går det inte få in de 4 tunna sladdarna i krympkontakten löd de 4 till 1,5mm2 kabel (röd) och sätt Flatstiftet på 1,5mm2 kabeln.

Från - sladdarna de 4 till LED -
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...ingar/Helisolerad-flatstiftshylsa-2000018387/
Jag hade valt blåa (går det inte få in de 4 i krympningen, löd dem till 1,5mm2 kabel (svart) och sätt Flatstifthylsan på 1,5mm2 kabeln.

På minussladden svart 1,5mm2 från batteriet
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Kabelkopplingar/Flatstift-2000018391/
Jag hade valt blåa.


Vad det gäller reläet montera det nånstans så skyddat som möjligt men se till att det finns ett 3mm hål i botten (=den sida som är nedåt) för fukt att rinna ut genom. Det är ingen konst göra saker vattentätt men det är "omöjligt" göra plast/gummimaterial vattenångtätta. Det blir alltid kondens på insidan. Inga problem så länge kondensen kan komma ut genom ett hål i botten.
 
Last edited:

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
bara för att det snart är höst så behöver ni inte krångla till det så förbannat, all el funkar fortfarande på min KTM endurocykel. Svintunna kablar, ej vattentäta skarvar, blött, skakigt, lerigt och avslutas med högtryckstvätt. Det enda som strular är ljusomkopplaren om man inte blåser ur den då och då och sprayar in lite WD40. :tummenupp
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Vad en moppetillverkare gör och inte är väl knappast något att sträva efter? ;)

Var förbi Elfa idag och plocka på mig några detaljer, frågade om 4-1 kontakt men det gick de bet på och menade väl på att det får man nog bygga själv om en vanlig kopplingsplint inte duger.

Klart jag ska bygga en egen!
Nä men det ska nog inte vara någon större match att fila till en befintlig kontakt när jag fick klura lite, lägger upp någon bild imorrn om jag hinner få till det. Om bilden kommer visa ett kontaktstycke eller en brasa återstår att se...
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top