Moppe för pendling?

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Passar en sån fråga här tro? :gnissla

Min tjej söker jobb men möts ofta av frågan: Har du körkort?
Hon brukar svara att hon kan åka buss, bli skjutsad eller köra moppe (tills hon får körkort, men det kommer att dröja ett halvår innan vi startar).

Vi har 18 km (resa på cirka 30 minuter med 35-moppe, 25) till ett stort shoppingcenter och många jobb hon sökt ligger just här (sen hoppas hon också på att få vikariera i skolor runt i stan och där är det kanske högst 10 km resa).
Om det är hård vinter så får moppen stå.

Men vad ska man satsa på? Mest basic, krångelfria och till lägst pris tänker jag. Klass II-moppe som får göra 25, eller alternativet en äldre 30-moppe är nog mest relevant.
Vi har ingen budget men helst inte över 3000 kr, kanske kan sträcka oss till 5.
Är det smart att köpa beg kinahoj typ Baotian eller Lifan? Hur har driftsäkerheten visat sig vara på dessa?

Känner mig lost nu när moppeåldern bara var halvvägs i mitt liv.
 
Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Yamaha DT eller Honda MT5, lite lätt trimmad så kommer du upp i 50-60 utan problem.
Löjligt lättskruvade om något händer till skillnad från scooter där allt är trångt och jävligt.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
2-taktare skär hur väl man än tar hand om dem. Dessutom luktar, låter och dricker de.

Kinesiska 4-taktare är extremt lättskruvade, snåla och driftsäkra, men köper man beggat bör man vara noggrann med service.
Riktigt skönt med automatväxlat på scootrar, men de små hjulen är inget vidare i snö och halka.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
2-taktare skär hur väl man än tar hand om dem. Dessutom luktar, låter och dricker de.

Kinesiska 4-taktare är extremt lättskruvade, snåla och driftsäkra, men köper man beggat bör man vara noggrann med service.
Riktigt skönt med automatväxlat på scootrar, men de små hjulen är inget vidare i snö och halka.

Ööh, nej, tvåtaktare skär inte oavsett hur man sköter dom.

Dessutom luktar de gott och låter som den vackraste musik.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag körde första generationens Gilera Stalker (30-moppe) året runt under 90-talet, just för jobbpendling. Tvåtaktare. Inga problem med driftsäkerheten. Den startade oavsett väder och förgasaren var innesluten i ett gummihus som värmdes upp av motorn = inga isproppar. Förutom när det var 30 minusgrader, då jag fick kicka igång den och allt var segt som sirap. Med en bra tvåtaktsolja så rullar de tusentals mil innan man behöver göra något åt motorn. Med plastbrickorna i variatorn bortplockade, så rullade den ca 75-80 km/h och då var allt annat helt original. Jag tvättade luftfiltret och bytte tändstift som regelbunden service och efter ett par år även ljuddämparen, som då hade kläggat igen (alternativet var att bränna ur den, men reservdelarna var så billiga så det var inte värt besväret). Vid ca 4000 mil bytte jag stötdämparna iom att de tagit slut pga all körning på gropiga grusvägar.

Tilläggas att originalsulorna inte fungerar alls i snö. Ett par millimeter snö och det var såphalt! Gick inte att köra. Lösningen var att köpa en uppsättning hjul till, inkl bromsskiva fram och montera på dubbade crossdäck (finns färdiga för ändamålet). Sen var det bara att köra och se glad ut. Gick otroligt fint även i uselt väglag (men man fick bromsa mer med bakbromsen, för att inte "tappa" framhjulet).
 
Last edited:

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Yamaha DT eller Honda MT5, lite lätt trimmad så kommer du upp i 50-60 utan problem.
Löjligt lättskruvade om något händer till skillnad från scooter där allt är trångt och jävligt.

Hade en MT5 när jag var 15, fantastisk moppe! Meckat mycket med den.
Har för mig att den gjorde 45 enligt mätaren otrimmad. Tror visserligen inte hon är bekväm med växlar men det är ju lätt att lära sig.

En cykel? Finns med hjälpmotor/el om hon är tjock.

Liiite jobbigt att cykla en dryg timme enkel väg dock. Om man inte har en riktigt snabb cykel.



Både 4t och 2t verkar ju ok. 2t är enklare att mecka, 4t kanske är lite driftsäkrare?
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Liiite jobbigt att cykla en dryg timme enkel väg dock. Om man inte har en riktigt snabb cykel.

Bara i början det kan ta en hel timme att cykla 18km, givet att man har lämplig cykel såklart. :D

Jag håller nog också på elcykel jmf att kuska runt på 25-mupp eller gammal 30-moppe i lagligt skick. När man fått in trampet i benen är inte steget så långt att byta cykel och trampa allt själv.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Finns nog inga driftsäkra mopeder för 3000.-
Man får kallt räkna med att den kommer att stanna förr eller senare. Med lite otur så stannar den lite då och då.
Tror heller inte en arbetsgivare har värst mycket empati i att moppen pajjat efter vägen några gånger och hon kommer försent till jobbet. Lätt hänt att hon hamnar längst bak i listan på "behöver nu lite folk".

Köp en fyrtaktare av känt märke.(samt ev nån av Yamahas vettiga tvåtaktare) Ibland måste man investera för att få en bättre framtid.
 

genericjohn

Sporthojsnörd
Gick med
25 Jun 2009
Ort
Viby
Hoj
Gasgas motard Gsxr 1100
Tvåtakt alla dagar i veckan. 4-takt är inte pålitligt i mopedvärlden ännu. Absolut, det finns 4takts-kina som har funkat utan problem, men förmestadels inte.

Försök hitta en vettig PGO eller Kymco. PGOarna är nog det mest driftsäkra som finns för tillfället.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Finns nog inga driftsäkra mopeder för 3000.-
Man får kallt räkna med att den kommer att stanna förr eller senare. Med lite otur så stannar den lite då och då.
Tror heller inte en arbetsgivare har värst mycket empati i att moppen pajjat efter vägen några gånger och hon kommer försent till jobbet. Lätt hänt att hon hamnar längst bak i listan på "behöver nu lite folk".

Köp en fyrtaktare av känt märke.(samt ev nån av Yamahas vettiga tvåtaktare) Ibland måste man investera för att få en bättre framtid.
För 3000 får man en kines i hyffsat skick.
Det första man gör är att byta oljor, tändstift och bränslefilter samt rengöra och justera förgasaren.
Därefter kommer den fungera klanderfritt i åratal.


Tvåtakt alla dagar i veckan. 4-takt är inte pålitligt i mopedvärlden ännu. Absolut, det finns 4takts-kina som har funkat utan problem, men förmestadels inte.

Försök hitta en vettig PGO eller Kymco. PGOarna är nog det mest driftsäkra som finns för tillfället.
Tvärtom, 4-taktarna har överlägsen pålitlighet jämfört med 2-taktarna.

F.ö. är det samma 4-taktsmotorer i Taiwaneserna (PGO och Kymco) som Kineserna, d.v.s. en GY6 Hondakopia.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
För 3000 får man en kines i hyffsat skick.
Det första man gör är att byta oljor, tändstift och bränslefilter samt rengöra och justera förgasaren.
Därefter kommer den fungera klanderfritt i åratal.


Tvärtom, 4-taktarna har överlägsen pålitlighet jämfört med 2-taktarna.

F.ö. är det samma 4-taktsmotorer i Taiwaneserna (PGO och Kymco) som Kineserna, d.v.s. en GY6 Hondakopia.

Så alla GY6-kopior är identiska menar du?
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Eftersom jag är lite fan av moped(långresor) så blir det ju även mopedsnack på jobbet. Tycker det är konstant nåt som krånglar på deras ungars kinesmopeder. Nån har tom två stycken så den ena hinner repas under tiden.(fast, sist jag hörde så krånglar båda samtidigt)

Tvåtakt alla dagar i veckan. 4-takt är inte pålitligt i mopedvärlden ännu. Absolut, det finns 4takts-kina som har funkat utan problem, men förmestadels inte.

Försök hitta en vettig PGO eller Kymco. PGOarna är nog det mest driftsäkra som finns för tillfället.

Skulle nog aldrig göra resor med nåt annat än med fyrtaktare....och då en japanare. Jag har varit med mina moppar lite varstans, från Nordkap i norr till Dolomiterna i söder. Funkat klanderfritt.

120609-5b64.jpg
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Så alla GY6-kopior är identiska menar du?
Nära nog.
Kan finnas vissa kosmetiska skillnader, t.ex. avgassystem, kick, och transkåpa, men på alla jag sett har man kunnat byta delar rakt av emellan.
Det gäller då sådana modeller som har samma hjuldiameter och bromssystem.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nära nog.
Kan finnas vissa kosmetiska skillnader, t.ex. avgassystem, kick, och transkåpa, men på alla jag sett har man kunnat byta delar rakt av emellan.
Det gäller då sådana modeller som har samma hjuldiameter och bromssystem.

Jag tror att det han antyder är skillnad i kvalité på olika implementeringar av samma mall. Till exempel billigare lager, större toleranser och sånt. Det brukar ju vara lite det som är problemet med kinakopiorna rent allmänt, de ser likadana ut men är av markant sämre kvalité.
 

genericjohn

Sporthojsnörd
Gick med
25 Jun 2009
Ort
Viby
Hoj
Gasgas motard Gsxr 1100
Om vi tar Bring-mopeder som exempel. De går under värsta tänkbara förhållanden. Året runt, Dygnet runt. Med outbildade chafförer. På tok för mycket last på korgarna som sitter fram och bak, typ 80kg per korg. En sådan Pgo Big Max går en bit över 5000mil innan de säljer dom vidare som reservdelsmoppar. På dessa 5000mil så är det väldigt sällan det är något annat än rena slitagedelar som måste bytas.

Bring köpte för 3 år sedan Honda Zoomer som skulle ta över från Pgo. Men tyvärr så håller inte de måttet. Ramar viker ihop och isär sig på grund av vikten. Stötdämpningen blir obefintlig efter 700mil. Motorerna drar väldigt mycket olja och skär till sist ihop. Slutligen så har posthondorna gått max 2500mil. Hälften av vad Pgo'n har gått och de kostar det dubbla i inköp.

Om man kollar på en kina 4-takt då. Vissa har funkat, som sagt tidigare, utan problem. Men förmestadels inte. Jag har varit med om förgasare som inte går att få ordning på. Motorras efter motorras och väldigt mycket elfel. visst det är billiga reservdelar och köper man nytt så finns garanti. Men det är kostsamt att åka till och från verkstad hela tiden om man inte kan göra något själv.
 
Nyheter
Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Top