Slanga med ER6:a?

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Ort
Söderhamn
Hoj
ER6N -15
La denna fråga i ER6-tråden också, men ingen respons där...

Läste den här kommentaren på ett annat forum: "Don't forget the 650 has a semi dry sump, and if you are doing wheelies too much, you run the risk of starving the engine of oil."

Stämmer detta? Isf. vad menas med "too much"?
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Sålänge du inte kör flera mil på slangen så är det lugnt. Häll i lite extra olja om du är nojjig och kör mer än 1 km på slangen.
 

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
Borde inte oljetryckslampan tändas till slut i så fall? Utan problem körde jag 1+ km på den tiden det begav sig.
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Häll i mer olja så hela glaset är fyllt, då är du safe om du slangar högt och långt med dom flesta hojarna :tummenupp
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Borde inte oljetryckslampan tändas till slut i så fall? Utan problem körde jag 1+ km på den tiden det begav sig.

Drar man det resonemanget vidare betyder det att oljetryckslampan funkar som bensinlampan, dvs när bensinlampan eller oljelampan tänds så ska man åka in på närmsta mack och fylla på bensin, alternativt olja.

För många år sedan var jag ute och åkte bil med en vän när hon säger: På verkstan säger de att jag måste byte kamaxel för jag kört med för lite olja. Men varenda gång oljetryckslampan tänds kör jag ju in på en mack och fyller på en liter? Så jag har ju inte kört med för lite olja !

Jag ber henne stanna bilen, visar oljestickan (snustorr) förklarar att det är stickan man använder för att hålla rätt oljenivå. Varpå hon kör till en mack och fyller på så mycket olja så det syns på oljestickan.
Och förklarar att man också byter olja. Hon kör bil mycket bra och sköter också bilarna föredömligt idag. :)
 
Last edited:
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top