Trottelnål väldigt sliten upptill (Suzuki Rf900)

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
Hejsan!
Idag tog jag tummen ur rumpan och plockade av gasarna på min rf900. På sistone har den gått lite hostigt på låga varv, och den beter sig lite konstigt då man startar den - den startar oftast väldigt lätt när det är varmt, men nu när det börjar bli kallare så blir den mer svårstartad, något som choken dock inte verkar rå på så mycket. Trots detta varvar den iväg väldigt högt om man har full choke (även om det är 0-gradigt ute) så man får bara dra i spaken nån mm för att inte råka hoppa upp i 4k+ rpm direkt vid kallstart.

Något jag först märkte var att ett av skydden för hålen man balanserar gasarna med var borta, så den förgasaren har antagligen sugit i sig skit därifrån ett bra tag. I samma förgasare var trottelnålen väldigt sliten upptill, i den del som ligger i plastslajdern som sitter i membranet (ursäkta det o-fackiga språket).
20150927_170917.jpg
Är detta något konstigt eller vanligt för en cykel som gått ca 12 000 mil? Känns konstigt att den är sliten just där uppe, slitaget brukar väl komma vid spetsen eller är jag fel ute? Kan detta orsaka tryckläckage eller nåt annat tråkigt?

Nålen på gasare 2 har inte alls samma slitage. De andra har jag inte öppnat än.

Tack på förhand!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
De nålar jag sett slitas på det där sättet är Dynojet-nålar där spetsen gått av och därmed inte får någon styrning från emulsionsröret. Köp original Mikuni-nålar till alla fyra.
 

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
Vad jag vet är detta originalnålar också, men jag hittade nya original för ett ganska rimligt pris. Nålen på gasare tre såg lika illa ut. Kollade emulsionsröret på den förgasaren också, och jag tror att jag kunde ana lite slitage mot ena sidan. Det är väldigt svårt att urskilja dock. Bör jag byta dessa också trots att den går finfint på mellan- och höggas? Slitage på dessa kanske kan påverka även vid tomgång/lågvarv, så det kan vara det som gör att den blir "överchokad" med choken, kan det ligga nåt i det?

Satan så dyrt originaldelar är, över 1000 kr för dessa smådelar från handlare på nätet...
 

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
Nu när jag tittat en gång till på samma emulsionsrör så är jag inte längre säker om det faktiskt är slitet. Kan mycket väl ha varit jag som inbillat mig att det var lite ovaliserat, för jag ser det inte längre. Provade dessutom att stoppa i nålen i röret, och det är lite spel på kanske någon tiondels millimeter, nålen sitter alltså inte helt tajt i röret. Jag antar att det ska vara så? Isåfall tror jag inte att det eventuella, knappt märkbara, slitaget kommer ha någon inverkan. Synpunkter?
 

moddlaren

Guest
Nålar mätts i hundradels mm en nål 68 är en hundradels mm skilnad på mot en nål 67 eller 69 vinklarna på nålarna är så små att dessa mäts i minuter..en grad är delad o 60.. Så byt du nålar.. Varför inte beställa en renoveringssats med alla slitage delar o tätningar.. Renoveringssater gör underverk med gången på motorn..
 

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
Ok, så nålarna ska inte alls gå att vicka på i emulsionsrören? Jag hade gärna beställt ett reparationskit om det funnits nåt, de enda jag hittat till denna cykel är satser med alla packningar och nålventilen, och det har jag ingen användning för... Lutar mot att jag köper nya nålar och ser hur den går efter det.
 

moddlaren

Guest
jo ett visst glapp är det mellan nål o emulsionsröret med trotteln i bott men då skall bränslet komma via lågfarts munstyckena inte från emulsionsröret, nålar gör mer än vad dom flesta tror och förstår,, jag har ca 100 talet olika nålar för att kunna bestycka mina 2T motorer. o några 100 olika mynstycken dyrt men i mitt fall tvunget.

mvh
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Vad är det för nummer på nålarna? Jag har 4 st 5CEW8 hemma som jag tror kommer från en FZR1000. Du kan få dem för en billig peng om du känner att du behöver dem :)
 

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
I manualen står det 5DV3 för USA och 5DFT13 för Kalifornien. Inte någon europeisk manual med andra ord. Men jag skulle gissa på att det är 5DV3 då.Ska det stå på nålarna nånstans? Kollade antagligen inte nog nära för att se det isåfall :) Går det att lista ut om de är utbytbara mot andra Mikuni-nålar på något sätt?
 

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
https://youtu.be/oDkG44nqIQ0
Sådär ser det ut när man vickar på trottelnålen med plastslajdern (kallar man det trottel?) halvvägs upp. Den vickar lite, kanske syns i klippet. Nålen sitter inte särskilt tajt i plastslajdern heller, men det kanske den inte ska?

Gårdagen ägnades åt att skruva ihop härken igen (använder den nästan dagligen så vill inte vänta på nya nålar, de går ju enkelt att skruva i med förgasarna på). Först ägnade jag en timme åt att svära över att den inte fick nån soppa, innan jag kom på att jag kopplat bränslepumpen åt fel håll så den bara blåste luftbubblor i tanken. Sen funkade inte min hemgjorda balanseringspryl då insugspulserna var så starka att motorn tog sig en slurk vatten. Och därefter spillde jag bensin överallt då jag höll på att byta bränsleslangar. En vanlig mekdag med andra ord!
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
I manualen står det 5DV3 för USA och 5DFT13 för Kalifornien. Inte någon europeisk manual med andra ord. Men jag skulle gissa på att det är 5DV3 då.Ska det stå på nålarna nånstans? Kollade antagligen inte nog nära för att se det isåfall :) Går det att lista ut om de är utbytbara mot andra Mikuni-nålar på något sätt?

Det ska stå längst upp på nålen, ovanför där clipset sitter. Kan hända att det inte står på alla nålar.

Vad gäller balanseringsprylen så behöver du någon strypning i slangen, men det har du nog klurat ut själv :D
Sen måste du se till att de stryper lika mycket i varje slang.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top