Farligt att köpa lite äldre cross..?

Beya

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2015
Ort
Tranemo
Hoj
Ingen än :(
Tjenare!

Undrar bara lite snabbt om det är riskfyllt att köpa en cross årsmodell runt 1998-1999-2000? Det lutar starkt åt Honda. Kan det bli ras inom snar framtid? Vad kostar ett ras på en Honda 250 2takt, om man säger vev, cylinder och kolv? Om man meckar själv då.

Tack på förhand! Ser ut som ett trevligt forum detta :)
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Räkna med att ngn liten del kärvar/går itu varannan körning i snitt. Sen kommer ett ras kosta dig minst 5k. Med packningar och allt.

Regeln nr 1 när det gäller crosskörning är: var inte dumsnål. Det blir både jobbigare körning och dyrare i längden.
Ska du ha en 2-t som håller hyfsat så skulle jag inte köpa ngt innan 04. Gärna nyare.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Köper du en 2 takt Honda 125-500cc håller de stenbra för de har inga svaga punkter vilken årg du än köper ända ner till tidigt 80 tal. De är garanterat den billigaste hoj att hålla igång kööpköp
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Varje detalj som inte är slutkörd och/eller sönderskruvad är en bonus på en crosshoj med mer än 15 år på nacken...
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Let's agree to disagree.
Köper du en 2 takt Honda 125-500cc håller de stenbra för de har inga svaga punkter vilken årg du än köper ända ner till tidigt 80 tal. De är garanterat den billigaste hoj att hålla igång kööpköp
 

Beya

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2015
Ort
Tranemo
Hoj
Ingen än :(
Om man köper en för säg, 10,000 kr... Skickar in motorn för att byta vevparti och ramlager etc.. själv byter man kolv och kanske cylinder. Vad skulle en verkstad ta för att byta vevparti med medföljande lager?
 

cmxi

Medlem
Gick med
3 May 2011
Ort
Linköping
Hoj
CRF250R
Man byter själv.

vevparti och lager byter du på en kväll om du aldrig gjort det förr..

Behövs endast en svänghjulsavdragare, tror det finns en som passar på biltema för nån hundring.

Köp grejer på Ebay. Enkelt och billigt!
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Min upplevelse av cross hobbyn är att den är lika dyr ändå, oavsett hur man vänder och vrider på den. Äldre hoj, mer delar som ska bytas och servas. Lågt inköp, höga service/ reparations kostnader.
Nyare hoj, väldigt lite underhåll. Högt inköp, men låga service/reparations kostnader.

Även hur man än vänder och vrider på det så planar kostnaderna ut på det samma i stort sett.
 

Snowman89

Guest
Man byter själv.

vevparti och lager byter du på en kväll om du aldrig gjort det förr..

Behövs endast en svänghjulsavdragare, tror det finns en som passar på biltema för nån hundring.

Köp grejer på Ebay. Enkelt och billigt!

Jag spenderade några timmar på att försöka byta ramlager på en LC4 utan vidare framgång.
Då hade jag tillgång till ugn, frys, kylspray samt KTM's egna verktyg för inre lagerbanorna på ramlagrena...
Så klarar du den operationen med enbart en svänghjulsavdragare.. Ja då är du välkommen att byta lager vilken dag i veckan som helst på någon av mina motorer!
 

cmxi

Medlem
Gick med
3 May 2011
Ort
Linköping
Hoj
CRF250R
Jag spenderade några timmar på att försöka byta ramlager på en LC4 utan vidare framgång.
Då hade jag tillgång till ugn, frys, kylspray samt KTM's egna verktyg för inre lagerbanorna på ramlagrena...
Så klarar du den operationen med enbart en svänghjulsavdragare.. Ja då är du välkommen att byta lager vilken dag i veckan som helst på någon av mina motorer!
Gjort det på crf250r, crf450r yz125 bland annat... Youtube är din vän.
 

moddlaren

Guest
Byta vev o lager är ju hur enkelt som helst behövs bara en svänghjuls avdragare.. Har renoverat säkert 40 cross motorer av varierande fabrikat o volym ingen är besvärligare än den andra.. Gör rätt från början bara..
 

cmxi

Medlem
Gick med
3 May 2011
Ort
Linköping
Hoj
CRF250R
Byta vev o lager är ju hur enkelt som helst behövs bara en svänghjuls avdragare.. Har renoverat säkert 40 cross motorer av varierande fabrikat o volym ingen är besvärligare än den andra.. Gör rätt från början bara..
Nej nej.. det är omöjligt
.. måste till massor av specialverktyg!!???
 

Snowman89

Guest
Nej nej.. det är omöjligt
.. måste till massor av specialverktyg!!������

Byta vev o lager är ju hur enkelt som helst behövs bara en svänghjuls avdragare.. Har renoverat säkert 40 cross motorer av varierande fabrikat o volym ingen är besvärligare än den andra.. Gör rätt från början bara..

Ni som uppenbarligen är så mycket duktigare än mig på att skruva, hur gör ni för att få loss vevstaken?
Eller de inre lagerbanorna?
Om det ni har tillgång till bara är vanliga verktyg och en svänghjulsavdragare?
Räknar ni måntro in alla modellspecifika verktyg, en svarv, en press och lite andra verktyg som "standardverktyg" och något som alla har i garaget?
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Vevaxel kan man byta komplett då en Hotrods eller Wiseco knappt kostar något alls.Annars behöver man såklart en press.
Ramlagren är vanliga kullager på de flesta 2t(som inte är tillverkade i Österrike).
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top