OCH vi skall också köpa bil, slitstark pendlarbil

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Då jag inte får NÅTT svar på autopower vidgar ja mina vyer till alt här.

Min sambo har idag en Golf kombi TDI IV lb automat så kraven lär väl inte vara så höga FÖRUTOM min lediga tid. Golfen har egentligen inte krånglat mer än slitagedelar vilket är skönt:) Men vi skall på sikt skaffa större kräk (läs hundar) igen, där av störrebil igen.

Mina alt (trångsynt som fan här, men alt mottages)

*Kan ev komma över kompisens BMW 525da msport e39, fördel är att den redan är lb reggad och klar. Hans far har ägt den sen tidigare och hävdar 0.5 l milen. Vilket är ett plus då golfen ofta ligger runt 0.62 men bäst 0.58, det är ingen motorvägs racer iaf.

*alt två om än dyrare är en BMW 520 e61 lci. Skatten är billigare än en lb raggad e39, så de är ju gött. Men fan, behöver hon en e61? Får för mig att det är flera problem och de är DYRA (för oss iaf). Va på BMW igår och talade med dem om automatlådorna som känns som en svagpunkt? Sällan problem, isf är de momentomvandlaren, ok tänker ja. De där spjällen i insuget då? SOM ja själv tappade på min 530D. BMW "nja alltså så få problem med så många bilar.." Jävligt dyra problem dock..

Vad skall vi satsa på?? Är e39 en slitvarg? Och e61 bara dyr? Försäkring har ja inte kollat på e61 och det är ju också en kostnad.

Jag vill och hon kör 17 mil om dagen

*slippa skruva mer än nödvändigt
*gå billigt, 0.5 är önskvärt
*större än golf kombi som ändå fyller endel, 3-serie går bort
*bra kyla bak till hundarna VIKTIGT, bör alltså ha luftspjäll bakom förarstolarna
*få ner den rörliga kostnaden
*svårt att säga en budget och hon vägrar lån men 20-60 kanske.. Svårt med e61 lci där.
*kamkedja istället för rem är väl också gött då hon åker några mil per år???

Kollat lite på Passat, men kamrem
Subaru, ligger ute några med 2.0d som rasat?! Väldigt starkt andrahandsvärde? Synd..
Toyota avensis? Är den inte lite liten tro??
Honda?

Uppskattar verkligen i första hand info om BMW då de sitter några rävar på detta forum. Men resten? Missar ja någon modell? Den skall köras och de skall va hundar i den! Behöver ju inte se igenom dörrarna men rostar de löses de med vinkelslip grundfärg och sprayburk, bara bil fan rullar ;)

Saknar ni någon info? Jag har stirrat mig blind på BMW, känns tryggt att skruva med, men e61 känns inte som en värdig efterträdare e39 hållbarhetsmässigt? Har ja fel?

/Kristoffer
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
E39 är bra bilar som tusan om man fortfarande kan få tag i en fräsch. Gamla dieseln är både stark & slitstark, men 0.5 i en e39:a kan man nog glömma, automat till gör ju inte den saken bättre.

Är väl egentligen rost som är dödaren på dessa, sålänge man hoppar nivåreglering och annat elektroniskt lull-lull som kan jäklas. Abs sensorer och sånt under bilen brukar ju som på de flesta bilar tycka illa om saltmucka...
Sen har många gått jääävligt långt, läs 30k+ vilket ju sätter sina spår i styrleder och hjullager på en tung bil.
 
Last edited:

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
När vi köpte F11 i sommras så nämnde den säljaren (Bilia BMW) att de problem som E61 hade med elsystemet, åtgärdats och icke existerade på F11.
Enligt honom så var det något (troligen felkonstruerat) som gjorde att kablar till bakluckan skavdes. Det i sin tur kunde sedan ge märkliga elfel lite varstans i bilen. Vanligast var dock att bakrutetorkaren samt 12v-kontakten i bakluckan slutade fungera.
Har kört mycket E61 och tycker det är helt underbara körmaskiner. Tittar man på utannonserade bilar så hittar man manga som rullat på långa sträckor. Så helt kass kan dom ju knappast vara. Vad gäller komfort lär dom vara bland de bästa du kan hitta, och fortfarande få med hund och några gipsskivor...
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
E39 är bra bilar som tusan om man fortfarande kan få tag i en fräsch. Gamla dieseln är både stark & slitstark, men 0.5 i en e39:a kan man nog glömma, automat till gör ju inte den saken bättre.

Är väl egentligen rost som är dödaren på dessa, sålänge man hoppar nivåreglering och annat elektroniskt lull-lull som kan jäklas. Abs sensorer och sånt under bilen brukar ju som på de flesta bilar tycka illa om saltmucka...
Sen har många gått jääävligt långt, läs 30k+ vilket ju sätter sina spår i styrleder och hjullager på en tung bil.

Säger inte emot dig ang förbrukning, skall prova att köra hennes sträcka och räkna påt innan köp isf. Min 530 körde ja på 0.74 med två spjäll i maskin. 330da körde ja på 0,68, 0,72-0,74 om ja tog nått extra varv i rondellen. Hon lär dock köra billigare än mig. Är verkligen nivåreg problem på 39?
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Säger inte emot dig ang förbrukning, skall prova att köra hennes sträcka och räkna påt innan köp isf. Min 530 körde ja på 0.74 med två spjäll i maskin. 330da körde ja på 0,68, 0,72-0,74 om ja tog nått extra varv i rondellen. Hon lär dock köra billigare än mig. Är verkligen nivåreg problem på 39?

Nah stora problemet med nivåregleringen på e39 är väl samma som på abs, elektriska sensorer och kontakter i under bilen i bakvagnen var det samlas saltmodd och så ärjar allt när det ligger och myser för länge.

Egentligen inte dyra prylar, men tidskrävande att felsöka.
Sen när stötarna ger upp av ren ålder, så är det ju rätt mycket dyrare delar än en vanlig oljepinne.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
När vi köpte F11 i sommras så nämnde den säljaren (Bilia BMW) att de problem som E61 hade med elsystemet, åtgärdats och icke existerade på F11.
Enligt honom så var det något (troligen felkonstruerat) som gjorde att kablar till bakluckan skavdes. Det i sin tur kunde sedan ge märkliga elfel lite varstans i bilen. Vanligast var dock att bakrutetorkaren samt 12v-kontakten i bakluckan slutade fungera.
Har kört mycket E61 och tycker det är helt underbara körmaskiner. Tittar man på utannonserade bilar så hittar man manga som rullat på långa sträckor. Så helt kass kan dom ju knappast vara. Vad gäller komfort lär dom vara bland de bästa du kan hitta, och fortfarande få med hund och några gipsskivor...

Ja den där rackarnssladden.. IOM att hundarna åker med till 98% i den bilen kommer bagaget att användas. Det är väl egentligen all elektronik som kan fela i bakluckan och draget (om el) när de kablarna börjar ge med sig? Det vore ju trist även om de går att nödlösa med att kassta in dem genom bakdörrarna. Störande när saker inte funkar bara. Hur är lådorna (automat) på e61? Hon kör ju inte fort och då (enligt BMW) lär de väl knappast rasa? Går de åka billigt med 525 e61 som (jag läste??) inte har spjällen??
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Nah stora problemet med nivåregleringen på e39 är väl samma som på abs, elektriska sensorer och kontakter i under bilen i bakvagnen var det samlas saltmodd och så ärjar allt när det ligger och myser för länge.

Egentligen inte dyra prylar, men tidskrävande att felsöka.
Sen när stötarna ger upp av ren ålder, så är det ju rätt mycket dyrare delar än en vanlig oljepinne.


Oljepinne:rofl jo de är väl sant, dyra bilar i inköp tenderar att ha dyra delar när de skiter sig.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hade e61 tidigare. Vill du slippa bekymmer, undvik. Då var min dessutom väldigt välskött och lite mil.

Rost baklucka uppfanns på e34 och visar sig nu även på f11. Skulle bli förvånad om inte kablarna kommer med...

E61 i övrigt ;
Alldeles utmärkt elektronik för att bli duktig på felsökning, en framvagnsätare av rang. Varningar som kommer och går, strålande utsikter för läckande eller fel på nivåreglering (gäller även e39).
Stor och bred vagn men med förvånandsvärt lite utrymme för storlek och vikt.
Det är däremot tyst, bekvämt och den ser (enligt mig) betydligt modernare ut än föregångaren och efterföljaren.
Man ska nog vara hyggligt intresserad av att meka och relativt kunnig på INPA.

Accorden är trevlig, och i din prisklass har den dessutom ett bagage med rak baklucka vilket är bra för hundutrymmet.

Fast 0.5 blir nog svårt.

Ersättaren till min e61, en ny Civic tourer snittar det. Då kör jag mest 120+ motorväg.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Anledningen till att man ser många passater på vägarna är att de har fantastiska priser till tjänstebilsinköparna.
Anledningen till att man ser många volvo på vägarna är att det är bra bilar.

Tråkigt och motbjudande.
Men sant.
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Jo det där med elfel är trist. Helt klart!
En E61 i bekantskapskretsen har fått nämnda fel. I just det fallet så har dock bakluckan alltid gått att öppna. Men bakrutetorkare och eluttag funkar sporadiskt. Den bilen har även indikerat låg batterispänning, samt att Xdrive är ur funktion (Vilket inte stämde alls. Det var elkablaget som spökade).

Klart man kan ha otur men med tanke på hur ni tänkt använda bilen så låter det som om lådan kommer få en behaglig tillvaro. Längre körningar utan massa start och stop är bra ut slitagesynpunkt.

Att köra på nämda 0,5 med en 525d låter optimistiskt tycker jag. 525 är ju en 6:a dessutom.
520... kanske kanske...
Men eftersom ni inte verkar så missnöjda med golfens förbrukning, så borde det inte vara ngt problem. En störe bil med bättre komfort, som drar ungefär samma bör ni uppleva som en förbättring ändå.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Hade e61 tidigare. Vill du slippa bekymmer, undvik. Då var min dessutom väldigt välskött och lite mil.

Rost baklucka uppfanns på e34 och visar sig nu även på f11. Skulle bli förvånad om inte kablarna kommer med...

E61 i övrigt ;
Alldeles utmärkt elektronik för att bli duktig på felsökning, en framvagnsätare av rang. Varningar som kommer och går, strålande utsikter för läckande eller fel på nivåreglering (gäller även e39).
Stor och bred vagn men med förvånandsvärt lite utrymme för storlek och vikt.
Det är däremot tyst, bekvämt och den ser (enligt mig) betydligt modernare ut än föregångaren och efterföljaren.
Man ska nog vara hyggligt intresserad av att meka och relativt kunnig på INPA.

Accorden är trevlig, och i din prisklass har den dessutom ett bagage med rak baklucka vilket är bra för hundutrymmet.

Fast 0.5 blir nog svårt.

Ersättaren till min e61, en ny Civic tourer snittar det. Då kör jag mest 120+ motorväg.

De var väl lite de ja va orolig för ang e61. Har man "otur" kan de bli förbannat dyrt:huvet
Ackord som kombi är ju förbannat ful, men kanske vettig? Har dem snåla dieslar? Jag vill få ned den rörliga kostnaden framförallt, lån är inte att tänka på.. När ja är klar med skolan får de bli nyare japs.. Tyvärr;)

E39?? Slitstark?

Hur är avensis i utrymme?

Någon typ "caddy" bil som är vettig att åka i? Och kylning bakåt?

Hade en V70 innan 2.4 170, bytte fan allt på den bilen... Tråkigare bil att köra tror ja inte finns menar du att dieslarna är bättre? Inklusive lådorna..?
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Jo det där med elfel är trist. Helt klart!
En E61 i bekantskapskretsen har fått nämnda fel. I just det fallet så har dock bakluckan alltid gått att öppna. Men bakrutetorkare och eluttag funkar sporadiskt. Den bilen har även indikerat låg batterispänning, samt att Xdrive är ur funktion (Vilket inte stämde alls. Det var elkablaget som spökade).

Klart man kan ha otur men med tanke på hur ni tänkt använda bilen så låter det som om lådan kommer få en behaglig tillvaro. Längre körningar utan massa start och stop är bra ut slitagesynpunkt.

Att köra på nämda 0,5 med en 525d låter optimistiskt tycker jag. 525 är ju en 6:a dessutom.
520... kanske kanske...
Men eftersom ni inte verkar så missnöjda med golfens förbrukning, så borde det inte vara ngt problem. En störe bil med bättre komfort, som drar ungefär samma bör ni uppleva som en förbättring ändå.


Kollar man förbrukningen enligt tillverkarna så skall dem ju gå så billigt 520 väldigt billigt. Vill komma ner i bränsle med en nyare bil annars kan vi lika gärna lägga pengar på golfen. (Men de vill ja inte:zpy)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
De var väl lite de ja va orolig för ang e61. Har man "otur" kan de bli förbannat dyrt:huvet
Ackord som kombi är ju förbannat ful, men kanske vettig? Har dem snåla dieslar? Jag vill få ned den rörliga kostnaden framförallt, lån är inte att tänka på.. När ja är klar med skolan får de bli nyare japs.. Tyvärr;)

E39?? Slitstark?

Hur är avensis i utrymme?

Någon typ "caddy" bil som är vettig att åka i? Och kylning bakåt?

Hade en V70 innan 2.4 170, bytte fan allt på den bilen... Tråkigare bil att köra tror ja inte finns menar du att dieslarna är bättre? Inklusive lådorna..?

Volvos ska man sälja fort som fan när saker börjar gå sönder, för då blir det snart dyrt att hålla liv i dem i några år, sedan går de en evighet igen innan nästa dyra vända när allt måste bytas igen. :hihi
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
När vi köpte F11 i sommras så nämnde den säljaren (Bilia BMW) att de problem som E61 hade med elsystemet, åtgärdats och icke existerade på F11.
Enligt honom så var det något (troligen felkonstruerat) som gjorde att kablar till bakluckan skavdes. Det i sin tur kunde sedan ge märkliga elfel lite varstans i bilen. Vanligast var dock att bakrutetorkaren samt 12v-kontakten i bakluckan slutade fungera.
Har kört mycket E61 och tycker det är helt underbara körmaskiner. Tittar man på utannonserade bilar så hittar man manga som rullat på långa sträckor. Så helt kass kan dom ju knappast vara. Vad gäller komfort lär dom vara bland de bästa du kan hitta, och fortfarande få med hund och några gipsskivor...

Felkonstruerat sen 80 talet, kommer säkert hända på F11 också, och F11 har redan börjat rosta i bakluckan, precis som e61, e39 och e34.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Volvos ska man sälja fort som fan när saker börjar gå sönder, för då blir det snart dyrt att hålla liv i dem i några år, sedan går de en evighet igen innan nästa dyra vända när allt måste bytas igen. :hihi

Ja men eller hur! Farsan köpte den och la ut en jävla massa pengar och fick 4000kr mer än han köpte den för:huvet
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Spjällen du surrar om att du tappade på din 530 är inte ett problem på diesel 4 orna. För jag antar du menar diesel där också?
Värt att veta om 4 orna är ju att 177hk varianten framförallt har lite felkonstruerad kamkedjekonstruktion. Så på nån procent/promille åker på ett byte. Eller tokras om ignorerar lite.
Dock är det ju inte som Audi att 100% rasar. Men det finns ett grundfel.
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Hittar du en e39 som har fått alla dörrar + baklucka + huv utbytta på garanti, utan rost i bakskärmar och tröskellådor så köp den.

Men den kommer knappast gå billigt, tunga as som drar mycket soppa och för det mesta gått långt så chassit är minst sagt "obra" om man säger så, finns exemplar som gått långt och är raka motsatsen dock.

Tar emot att säga det men köp nåt japcrap.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01

Fel kulör på första bilens framdörr. :arbetsskadad

I övrigt ingen aning,, tycker de har gått långt allihop. :3freak

Jag vill rekommendera en BMW men det är inga ekonomibilar. :brinnerup
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag har en e60 som jag ägt sedan våren 2012. Det är en 530d med automat. Drar alltid 0,64 om man kör normalt.
Den hade gått strax över 20 när jag köpte den. Idag har den rullat 35.800mil. På dom 15 tusen milen är det enda jag bytt som inte är en slitage del varit grenröret. Slitagedelar jag bytt på dom milen är: 1 hjulager. Bromskivor fram. bromsbelägg runt om en gång. Och generatorkol. Mycket nöjd är jag med min ekonomiska spargris till bil. Jag asgarvar åt kolleger och vänner över deras misserabla liv som ägare till diverse wag skräp med Årliga reparationer på 5 siffriga belopp. Håll dig till bmw och lev i harmoni.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top