Jag ska också köpa bil, tips?

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Mjaarå, jag ska också ha bil. Det blir min första :yoparty

Syftet med bil är rent praktiskt, transport under vinter, kunna åka till affär och handla, sticka till andra städer osv. Det får gärna vara så underhållsfri som möjligt. Vill köra bilen, inte meka, miltal därefter alltså.

Jag var och provkörde en Mazda 6 -07 idag. Mycket trevlig bil tyckte jag. Har även sneglat lite på V50 och Avensis.

Kan ta chansen och fråga hur pass rimligt 85k är för en Mazda 6 -07 med 8200 på mätaren?

Tänkte springa till handlare, har ca 25-30 att lägga på handpenning.

Hoppas jag inte glömt något.

Shoot!
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Mazdorna från de årsmodellerna rostar så att det låter.

V50 är skapliga men tidiga modeller hade många sk barnsjukdomar, rostar dock inte nämnvärt trots samma bottenplatta som Mazdan. Högt vägljud från hjulhusen = dåligt isolerat vilket märks främst med dubbdäck och/eller löst underlag som grus och snö/is, tveksamt om Mazdan är bättre på denna punkt.

Avensis helt klart den skottsäkraste av dessa om än lite tråkig, har problem med strålkastarna modell lins/projektorlins vilket resulterar i att ljuset blir svagt och lösningen är att byta hela lyktan = förmodligen ganska dyrt. Rostmässigt ingen katastrof även om de flesta bilmodeller mår bra av en rostskyddsbehandling.

Toyota, Lexus, Subaru och Honda är märken som får anses problemfria och det man bör kontrollera lite extra är just rost samt ljudet i kupén = provkör, provkör, provkör.

IS250 är en trevlig modell.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Två regler:
Små bilar=små kostnader
Japanska bilar=pajar aldrig

Grovt förenklat men stämmer nästan jämt. Kollar man på listor från bilprovningen och tyska Tüv och sånt är det mycket japanskt i toppen.
När jag skaffade A-kort upphörde mina föreställningar om att bilar var häftiga och ett bra sätt att spendera pengar. Det är bara en fråga om hur pass dålig affär du vill göra.

Mazda 2:an jag köpte ny 2008 har aldrig varit på verkstad annat än vid servicarna. Vid 10000 mil fick den en ny styrled och ett hjullager förutom olja och filter. Nu har den gått 16700 och det börjar bli dags för första bromsbeläggbytet :)
Rostskyddet fick mediokert betyg när den lanserades men än finns det inte en bubbla. Mazda 6 rostar däremot friskt, som sagt.
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Om du är inne på Volvo så skulle jag satsa på en v70 istället än v50. Bättre kvalité och känsla i bilen. Du märker skillnaden när du provkör. Jag menar inte att v50 är dålig, men jämför man så märker man skillnad:)

Kan ta chansen och fråga hur pass rimligt 85k är för en Mazda 6 -07 med 8200 på mätaren?
Gör en sökning på blocket och kolla, nästan alla handlare värderar ju sina fordon via blocket. Iaf dom flesta mc handlare vad jag vet. Blocket har ju ett väldigt bra utbud av fordon.

Jag hade väl hellre köpt en Toyota över en Mazda, men det är kanske en gammal fördom från min sida:)
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
När jag skaffade A-kort upphörde mina föreställningar om att bilar var häftiga och ett bra sätt att spendera pengar. Det är bara en fråga om hur pass dålig affär du vill göra.

Denna fick mig att le, nästan samma sak hände mig:) Mc kör man för det är roligt och bil för man måste:)
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Om du är inne på Volvo så skulle jag satsa på en v70 istället än v50. Bättre kvalité och känsla i bilen. Du märker skillnaden när du provkör. Jag menar inte att v50 är dålig, men jämför man så märker man skillnad:)


Gör en sökning på blocket och kolla, nästan alla handlare värderar ju sina fordon via blocket. Iaf dom flesta mc handlare vad jag vet. Blocket har ju ett väldigt bra utbud av fordon.

Jag hade väl hellre köpt en Toyota över en Mazda, men det är kanske en gammal fördom från min sida:)

Självklart har jag även kikat på V70 men det har varit tufft att hitta något som känns rimligt för min budget. Ofta har de gått 20k+ mil och kostar ändå 80-90 tusen. Vad tror du går att hitta med en budget på 100-120k?

Hur är det med prutning utifrån det satta priset. Är det tänkt att prutning ska ske, lite som när man är på turistresa räknar de med prutning så man känner sig lite nöjd och får en god upplevelse, som att man lyckats med något? Förstår att det är lättare när man har saker att påpeka på, skick eller det finns en liknande i närheten med bättre pris. Men att bara be dem att dra till med ett lite intressantare pris så tar man den, går det?
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Avensis. Mycket nöjd med bilen, 0,64 blandad körning med 1,8l bensinare. Klarat komma ner på 0.59 på långkörningar.
Bra servicenät och bra garantier om du köper hos Toyota.:fyllisar
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Om du är inne på Volvo så skulle jag satsa på en v70 istället än v50. Bättre kvalité och känsla i bilen. Du märker skillnaden när du provkör. Jag menar inte att v50 är dålig, men jämför man så märker man skillnad:)


Gör en sökning på blocket och kolla, nästan alla handlare värderar ju sina fordon via blocket. Iaf dom flesta mc handlare vad jag vet. Blocket har ju ett väldigt bra utbud av fordon.

Jag hade väl hellre köpt en Toyota över en Mazda, men det är kanske en gammal fördom från min sida:)
Jag håller inte med. Vill absolut mena att V50 är en rätt dålig bil, det är i princip en ford focus med bättre säten och volvo emblem. Då känns det mer rimligt att faktiskt köpa en focus som faktiskt ÄR BILLIG begagnad. Alla jag känner som har en V50 pendlar till verkstad mest hela tiden för alla möjliga konstiga fel, trots rätt låga miltal. Självklart lär du få göra det samma med en motsvarande gammal focus, men då känns det ju iaf bra att ha betalat hälften så mycket för bilen....

Likväl brukar gamla mazdor (80-tal) hålla ungefär hur länge som helst, kört flera som gått runt 50k mil. Men På morsans '06a som hon köpte flång ny brast 4(!) hjulbultar vid olika tillfällen på under 8k mil, hon bytte ut den innan nått mer allvarligt gick slut, men det ger ju inte sken av att vara en speciellt starkt byggd bil.
Toyota är rätt fina bilar, men har ju haft problem på senare år, så jag hade undvikit allt vad hybridteknik heter om man vill åka problemfritt.

Låter ändå som att du skall åka japps tycker jag.
 
Last edited:

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
"Problemfritt ägande", Toyota!

De senaste åren, har inte dags färska ligger Subaru, Toyota och BMW i topp, kvalitet och enligt ägarna.

Ser du det endast som transportfordon och nöjd med det är Toyota svårslaget, vill du sladda lite och ha lite kul, BMW ;)
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Hur är det med prutning utifrån det satta priset. Är det tänkt att prutning ska ske, lite som när man är på turistresa räknar de med prutning så man känner sig lite nöjd och får en god upplevelse, som att man lyckats med något? Förstår att det är lättare när man har saker att påpeka på, skick eller det finns en liknande i närheten med bättre pris. Men att bara be dem att dra till med ett lite intressantare pris så tar man den, går det?

Privatköp så sätter Svensson oftast fantasipriser och räknar med att man ska pruta .. en handlare har oftast lite marginal , så prova även där med , men räkna inte med att det går , konkurrensen är stenhård och priserna hos nasarna är rätt pressade från början.

BMW har en hel del problem med lack/rost garantier , medans Volvo har nästan inga ..... just saying (kan nog säga att jag är ganska insatt iom mitt jobb)
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Tjejen hade en Mazda 6 i tre år. Aldrig nått problem
Bara vanlig service och bes med blankt papper varje år. Synd bara att den rosta så....
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Tjejen hade en Mazda 6 i tre år. Aldrig nått problem
Bara vanlig service och bes med blankt papper varje år. Synd bara att den rosta så....
Tycker du inte att rost är ett problem?
Bara en nyfiken fråga........
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Nej det gjorde du inte. Du skrev däremot att du "aldrig haft nåt problem" med den, bara "synd att den rosta så....". Därav min fråga.
 
Last edited:

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Självklart har jag även kikat på V70 men det har varit tufft att hitta något som känns rimligt för min budget. Ofta har de gått 20k+ mil och kostar ändå 80-90 tusen. Vad tror du går att hitta med en budget på 100-120k?

Hur är det med prutning utifrån det satta priset. Är det tänkt att prutning ska ske, lite som när man är på turistresa räknar de med prutning så man känner sig lite nöjd och får en god upplevelse, som att man lyckats med något? Förstår att det är lättare när man har saker att påpeka på, skick eller det finns en liknande i närheten med bättre pris. Men att bara be dem att dra till med ett lite intressantare pris så tar man den, går det?

Okej. Jag tänkte bara utifall man kanske missat den modellen. Kollar du på det nya modellen då? Classic varianten känns kanske lite gammal, men saken är att Ford sluta ju investera pengar i nya modeller precis innan det såldes. Det gör att classicen 2005-2008 är en modellen som är felfri fast med nyare strålkastare än dom från 00. Den nya modellen ser ju fräschare ut, men jag tycker 2005-2008 är helt okej.
Denna är ju ett exempel på en fin classic: http://www.blocket.se/ostergotland/...ssic_Momentum_Drag_9_9_62308613.htm?ca=14&w=1
Dock är priset lite högt på just denna, men finns ju liknande annonser. Detta var mer ett exempel.

Om man skall ha nya modellen ska man köpa en 2010 iaf, var en del problem med dom första års modellerna om jag minns rätt. Sen ska man passa sig för Drive/D2:an av tidigare modeller, rena skit motorn. Byggt av peugeot och varenda motor har haft problem med ventilerna. Samt att Drive/d2:an har partikelfilter som skall bytas och det kostar 10-11k. D3 har inte det och är sjukt mycket roligare att köra. Det skiljer inte direkt mycket på pappret mellan dom, men jäklar vilken skillnad i körupplevelse!
(Bara för att förtydliga så har d3:an partikelfilter, men det är ett som normalt ej byts, därav formulering ovan)

Handlare är rätt hårda med priset om man inte kan påpeka nåt uppenbart. Om dom har en bil som stått länge i lager så finns ju chansen att dom är lite less på den och kan tänka sig att dumpa priset.

Privat är priserna galna, ibland är priserna inte ens logiska. Det bästa är att försöka värdera via blocket och sen ge ett bud. Jag föredrar väl handlare, samt om man skall köpa bil med avbetalningen så är det ju bättre med ett lån med säkerhet än att ta ett blancolån om man ska handla privat.
 

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Ducati 998s FE
Baserat på vad TS själv sätter upp för kriterier:
Subaru Legacy, Honda Accord eller Toyota Avensis.

Subarun är väl Volvo 240:n i gänget och Hondan den japanska BMW:n. Personligen hade jag nog under dessa omständigheter valt Hondan eftersom den är lite trevligare att köra. Men Toyotan är nog det tryggaste valet, köp en så´n!
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Baserat på vad TS själv sätter upp för kriterier:
Subaru Legacy, Honda Accord eller Toyota Avensis.

Subarun är väl Volvo 240:n i gänget och Hondan den japanska BMW:n. Personligen hade jag nog under dessa omständigheter valt Hondan eftersom den är lite trevligare att köra. Men Toyotan är nog det tryggaste valet, köp en så´n!

Utbudet på Avensis ser lite bättre ut än Accord och Legacy så jag fortsätter nog i den riktningen. Jag har inte provkört någon av modellerna än men jag ska ev kika på Avensis i helgen. Rätt inriktad på den.

Någon som har tankar om vad man bör kika/lyssna/känna specifikt efter på en Avensis? Säg årsmodeller -06 till -08
 

Tommy.exe

Världens bästa virus.
Gick med
12 Apr 2013
Ort
På landet
Hoj
Oooooolika.
http://www.blocket.se/orebro/Volvo_V70_2_0_f_med_dragkrok_61722755.htm?ca=22&w=3

Visst går det att hitta billiga V70-2. Iaf med lilla motorn. :D
Bra med lilla motorn är ju att det är kamkedja. Dåligt är att den är femväxlad och varvar typ 4k i 110km/h.

Jag köpte en sådan till damen (så jag skiter ju i att den är slö) för ett gäng år sedan. Det har varit en mkt problemfri bil.
Hade gått 15k när jag köpte den vill jag minnas, och slog nu över till 22k utan att jag bytt en endaste pryl på den förutom service och däck. Då har den dessutom bara gått mellan hem, dagis, jobb, dagis, affären, hem.

Skulle jag haft en själv hade jag nog letat efter en med större motor dock.

http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V70_II_2_5T_200Hk_Automat_Drag_62604161.htm?ca=22&w=3
 
Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det finns fel och brister hos alla märken, bara man vet vad man ska leta efter och om de är öppna om problemen eller försöker mörka. Generellt har många märken börjat snåla under senare år och försöker spara in på materialval och utförande, något som straffar sig och som drabbar kunden. Enstaka modeller kan dras med barnsjukdomar (även japsarna) osv.

Många rekommenderar japsbilar (samt koreanska) och med all rätt - de har blivit mycket bättre på kvalitet än tidigare. Men en del av lösningarna känns nästan franska i sitt utförande och allt är byggt att hålla bara precis de där tio åren som livslängden är planerad till. Sen börjar det hända grejer med allt möjligt... och så är formspråket så trist att man storknar - och plast, plast och ännu mera plats. Men om man skiter i sådana detaljer, kika på Honda t.ex.

Franska bilar bör man avstå ifrån. Peugeot på 70-talet var lika med slitstarkt och kvalitet, 80-talet lite sportigare, men nu är det bara skräp och elände. Undvik.

De tyska märkena lider av snålhetsiver just nu och det är en hel del återkallelser och fixande, främst på snikmodellerna med små motorer. Där kan det vara värt att faktiskt leta ett 10-15 år gammalt exemplar, men som är välservat och alla slitdelar är nyligen utbytta. T.ex. en BMW 525 från tidigt 00-tal är till och med bekvämare och tystare att åka runt i, än de moderna och den håller iom att den är byggd för vansinnigt mycket mer pulver i motorn. Men skicket avgör - det finns många busbils-sönderkörda exemplar.

Välj inte heller någon VW eller Audi med FSI/TFSI-motor. Det är strul med dyra komponenter i dem och tål inte att köras på 95-oktan t.ex. Inte heller DSG-låda, den blir dyr när det börjar strula.

De bilar jag sett minst problem med är Skoda med 1.9TDI (Octavia) och Seat med 1.4TDI (samma motor som finns i Polo och Audi A2). Har haft sådana som rullat tio-femton tusen mil och med bara oljebyte och någon liten parkeringsglödlampa. Delar komponenter med Audi och VW, men ligger bättre till prismässigt. Eller så lyxar man till det med en Audi A8 på en gång!! :D åker som en kung ;)
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top