Vilken SUV/crossover

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Jag och damen letar efter ny bil. Ledorden är problemfri, komfort och hyffsad ekonomi

Krav: nyare än 2010, automat, ej över 10k mil, bensin, gärna drag.

Prisklass 100-200k.

Har kollat på Nissan Qashqai, Kia Sportage och Hyundai IX35.

Alla tre känns bra men tar gärna emot för och nackdelar samt förslag på andra likvärdiga modeller.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Subaru Outback, kanske? (Med tanke på att du specar ej över 10k mil antar jag att beganat går bra. :) )
Fördelar är väl en okej utrustningsnivå, fyrhjulsdrift, en hyfsad komfort, lite lagom lastutrymme och dragkrok. Inte haft min tillräckligt länge för att veta något om problem med dem, men vad jag hört så ska det vara en okej bil på den punkten med.

Jag har en fullutrustad, så jag kan inte påstå att jag direkt saknar något. Det hade väl kanske kunnat vara lite bättre bränsleekonomi, men på motorväg drar den mindre än min gamla peugeot 207. På små krokiga vägar verkar den kunna dra hur mycket som helst, när jag kör. :hihi Men kör man lugnt så kan man med viss envishet komma ner i 0.8 iaf.
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Honda CRV, större och bättre än alla bilar som nämnts hittills i tråden.
 

Mr_Turbo

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2004
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki sv1000
Subaru xv kanske? De kom 2012 tror jag och då får du fyrhjulsdrift på köpet.
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Subaru har jag kollat lite på men tyckt att de har varit lite dyra. Samma sak gäller Crv och Rav-4. Sen att Hondan och Toyotan ser lite tråkiga ut inuti har väll gjort sitt. Men jag får kanske tänka om:).
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Markus har redan avslöjat modellen. CRV.
Legacyn är riktigt bra, men som nämnt högt andrahandsvärde.
Forester är också ett bekymmersfritt ägande.

Problemfritt och +10000mil, rimmar illa på valfri europé.
Men de har trevlig interiör.
 
Last edited:

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Kör BMW idag och är supernöjd. Men hittar ingen X3 med mina krav på Blocket.
 

KGA

Spriten räddade mig från idrotten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
Såld
Mazda CX-3 eller storebror CX-5 men den hamnar kanske utanför budget.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Nissan är Renault så den går bort, Rav4 är lite traktor i sammanhanget.

Subaru, Honda, Hyundai/Kia hade jag tittat på och då slutar det nog med de sistnämnda om vi pratar mest pang för pengarna.
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Nissan=Renault bådar inte gott. Vilka komponenter är samma? Mina favoriter är Crv och Sportage. Men eftersom Crv tydligen är skitful enligt damen så har jag fått sikta in mig mer på de andra. Har kollat lite på CX-3 och den verkar trevlig. Men är den inte ganska mkt mindre än de andra? Går kanske åka iväg och testa en sån och de olika Subborna.

Tack för alla tips!
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Kortfattat så var Nissan på väg att kasta in handduken, Renault var lösningen och idag heter det Renault–Nissan Alliance (namnuppställningen säger allt). En del är Renaultbilar med Nissanemblem helt enkelt, kanske t.o.m. de flesta men ja.. De säljer bilar idag med samma nisch som de franska gjort under en lång period = biliga, färgglada och förhållandevis säkra - barnfamiljen som väljer bil efter färg slår till direkt...
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
[video=youtube;Iguo2Ps2Dco]https://www.youtube.com/watch?t=56&v=Iguo2Ps2Dco[/video]
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Tror de blir svårt att gå från BMW till någon japs, japanska bilar i all ära men det är lite för plastiga och spartanska för mig, således finns de endast för mig två japanska suvar landcrusier och patrol. Varför inte en lite äldre X3a då? Jag är vag, men BMW känns svårslaget just nu (mina krav) hellre en äldre BMW än en ny japs..
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Nissan X-Trail. Mycket kompetent bil med bra fyrhjulsdrift och funkar kalas som dragbil.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tror de blir svårt att gå från BMW till någon japs, japanska bilar i all ära men det är lite för plastiga och spartanska för mig, således finns de endast för mig två japanska suvar landcrusier och patrol. Varför inte en lite äldre X3a då? Jag är vag, men BMW känns svårslaget just nu (mina krav) hellre en äldre BMW än en ny japs..

Bytte själv från välfylld bmw med extra ost, till liten japs utan problem. Ångrar inget, hojen får alla royalties på köpet. Det elektroniska, överkonstruerade skåpet, känns idag väldigt avlägset.

- - - Updated - - -

Tror de blir svårt att gå från BMW till någon japs, japanska bilar i all ära men det är lite för plastiga och spartanska för mig, således finns de endast för mig två japanska suvar landcrusier och patrol. Varför inte en lite äldre X3a då? Jag är vag, men BMW känns svårslaget just nu (mina krav) hellre en äldre BMW än en ny japs..

Bytte själv från välfylld bmw med extra ost, till liten japs utan problem. Ångrar inget, hojen får alla royalties på köpet. Det elektroniska, överkonstruerade skåpet, känns idag väldigt avlägset.
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
En beggad Volvo xc60 får du för dom pengarna.
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
tips. Skippa 4wd, behövs inte där ni bor, drar bara onödigt mycket soppa.

Edit: varför ser man tonvis med 4wd i stockholm/göteborg/osv när de inte ens behöver det????
 
Last edited:
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top