Däckljummare eller däckvärmare??

Japp

Det som skramlar sitter kvar!
Gick med
31 Jul 2013
Ort
Sorunda
Hoj
Aprilia RSV Mille "Black Betty" mfl
Hej!
Har gjort en liten och högst ovetenskaplig studie av däckvärmare och dess effekt.

Bike-Tek= låg/mellan pris-värmare
Cap-it = "top of the line"-värmare
Värmarna satt på ca 2tim innan mätning
Allt mätt med Biltemas IR-termometer för mätning av temperatur på ytor.

Under SM helgen på Gelleråsen stegade Matte från Bactor resolut in i tältet och öppnade däckvärmaren och stack in en liten termometer i vårt bakdäck..
-Folk vet inte hur dåliga däckvärmare dom har, sa han.
Jåkes värmare (ej med i ”testet”) som satt på gav där i tältet ca 70° bak och närmare 80° fram vill jag minnas. Skapligt tyckte vi, men drog ner trycket bak med ca 0,05kg.
Ok, här finns alltså något att kika på…

Fall1
På Aprilia-klubbens bandag på Sviesta (ca 20-25° och svag vind) när man körde många pass i följd började mäta däcktrycket när jag körde ut på banan och när jag kom tillbaks till depån.
Inte sällan kunde korrekta tryck i depå resultera i 0,05-0,1kg för högt tryck med rejält varmkörda däck! Alltså inte alls bra om man vill få däcket att arbeta optimalt och slitas rätt!

Alltså justerade jag trycket direkt efter varje pass istället för tvärt om vilket gav bättre slitage och prestanda.

Slutsatsen här är alltså att mina värmare Bike-tek inte räcker till ens i soligt och varmt väder med svag vind! Ingen temp mätning denna gång. "Tänkte inte på det"....

Fall2
Nu i helgen på Gelleråsen soligt och ganska varmt ca 20° men blåsigt. Inte direkt i vinden men ändå blåsigt. Mina värmare orkar upp till ca 52° fram och 62° bak!! Det här är helt enkelt för dåligt, skillnaden i tryck blir MYCKET mellan depå och varmkörda däck och däcken börjar verkligen arbeta dåligt. Slitas fullt och orsaka huvudbry om att ngt annat är fel.
En kompensering av trycket är nödvändig, men det är svårt att veta hur mycket man ska minska trycket för att det ska bli rätt när hjulen är varmkörda.

Fall3[/u
Samma som 2 men med Cap-it värmare. De här värmarna är rejält bättre och orkar upp i cirka 70° både fram och bak. Inte perfekt men bra mycket bättre.
Även nu försökte vi kompensera med ett lägre tryck.

Fall4
Cap-it värmare i vindstilla gav en temperatur på 85° både fram och bak!
Det är så här det ska vara, nu krävs ingen kompensation.

Fall5
Bike-tek värmarna i vindstilla ca 20°. Nu orkar dom upp i ca 70° fram och bak, men värmen är ojämn och avtar snabbt mot däckets kanter. kan kanske vara ok, men inte bra.

Slutsats:
Ingen av våra värmare värmare orkar hålla tempen en blåsig svensk sommardag!!
Tänk er då en bandag eller tävling tidigt eller sent på säsongen..

Med en rejäl mössa på varje hjul ger de dyra värmarna ett perfekt resultat och våra ekonomi/mellanklass värmare ett med nöd och näppe ett godtagbart resultat.

Båda kan ju fungera, bara man vet vad man har och agerar därefter.

Hade!
//A
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Och minst lika illa är det att de flesta värmarna värmer med samma effekt över hela däcket men har så dålig isolering att den extra isolering som blir av framskärm/hugger gör att det kan bli bra mycket varmare på den delen av däcket. Jag har mätt 25 graders skillnad vilket inte är bra om man har däck som inte tål mer än vad värmarna ger vid termostaten.
 

Japp

Det som skramlar sitter kvar!
Gick med
31 Jul 2013
Ort
Sorunda
Hoj
Aprilia RSV Mille "Black Betty" mfl
Tänkte inte på den detaljen, men jag märkte stora skillnader på Bike-tek värmarna när jag gjorde testet i helt vindstilla här hemma i garaget och roterade hjulet.

Kan tyvärr inte göra om samma prov på Cap-it värmarna för de är tyvärr inte mina..
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top