Husqvarna 256A startar inte efter bakhjulslås.

guy_inc

Dr.
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
1973 Moto-Guzzi V7 850 GT, 1955 AJS 18CS, 1929 HD FD
Har motorn kompression efter nypningen ? Det kan vara skador på kolvringar m.m. Jag hade lossat cylinder och topplock för att kolla upp statusen på allt ihop. Du måste veta att ringarna är hela och fjädrar i sina spår fortfarande.

Ja kolla kompet som CB_tobbe föreslår. Kanske har ringarna smetat fast i kolven. I så fall ta ur dem rensa spåret, montera och provstarta igen.

De flesta kommentarerna är lite väl dramatiska tycker jag.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Tycker om din historia och din koppling till morfars mc - släpp inte det!

En orsak till nypning/skärning kan vara dålig bränsletillförsel (mager blandning ger förhöjd temperatur och på en tvåtaktare kommer ju smörjmedlet med soppan). Kolla därför upp det och även tändtidpunkt när du sätter ihop motorn med fräscha prylar igen.

Och du: Ett kriterium för duktiga hemma-mekar är att de har förmågan att ge upp i tid. Se till att vända dig till en firma med de saker du eventuellt inte känner dig säker på.

Håller alla tummar jag har för dig och din mc!!!
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
2-taktare brukar nypa fast kolvringen i spåret mot avgasporten/kröken... slipa till kolven o kör!!!

hallstapojke såg jag nu... vart bor du???

mvh
 

Emil95

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Hallstahammar
Hoj
1968 Husqvarna KAF 256A
Svårt att fånga skadorna på bild men gör ett försök.
Har även haft en gammal hojskruvare som har varit och tittat på skadorna, han gjorde bedömningen att den är så illa däran att det bara är borra och överdimensions kolv som gäller.
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1441082182944.jpg
    uploadfromtaptalk1441082182944.jpg
    1.3 MB · Visningar: 146
  • uploadfromtaptalk1441082217988.jpg
    uploadfromtaptalk1441082217988.jpg
    961.9 KB · Visningar: 144
  • uploadfromtaptalk1441082256217.jpg
    uploadfromtaptalk1441082256217.jpg
    1.2 MB · Visningar: 143

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Svårt att fånga skadorna på bild men gör ett försök.
Har även haft en gammal hojskruvare som har varit och tittat på skadorna, han gjorde bedömningen att den är så illa däran att det bara är borra och överdimensions kolv som gäller.

SNACK! sitter enbart alu.rester från kolven i cyllen... nicasilen sitter ju kvar.... kolven går att rädda den med... du ska ju inte köra MX-VM.... jag kan komma över om du pm.ar vart du bor i Hallsta...

mvh
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Svårt att fånga skadorna på bild men gör ett försök.
Har även haft en gammal hojskruvare som har varit och tittat på skadorna, han gjorde bedömningen att den är så illa däran att det bara är borra och överdimensions kolv som gäller.

Det går visserligen inte att känna på't på distans. Jag skulle nog om det, vilket jag tror, känns lika illa som det ser ut, borra och byta kolv med tillbehör.

Visst kan det nog gå att få liv i den med hening, nya ringar och slippapper på kolven...men det är inte något långsiktigt.
 

xyz

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2010
Ort
göteborg
Hoj
ks 50 Kawa S1
Det är precis som Chash rider skrev, Va väldigt försiktig när du "lossar" kolvringarna, använd en nålfil som du filar precis mellan kolv o ring, bara några tiondelar djupt. Har gjort detta på min Zundapp moppe, funkat helt ok.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Kul att höra hur det går isf...
Intressant vore om det går att lista ut grundorsaken.

det blir värme mot avgasporten vilket gör att kolven/cylindern expanderar av värmen... rätt säker att det är mot avgasporten den nypt.. på trimmade 125cc crossar brukar vi plana kolven på sidan med fil mot avgasporten för att undvika detta... tips som jag lärde mig av Bengt Kumlin/Racetech....

hojen är ju luftkyld så den är mera känslig än vattenkylda när det är varmt ute...

mvh
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
det blir värme mot avgasporten vilket gör att kolven/cylindern expanderar av värmen... rätt säker att det är mot avgasporten den nypt.. på trimmade 125cc crossar brukar vi plana kolven på sidan med fil mot avgasporten för att undvika detta... tips som jag lärde mig av Bengt Kumlin/Racetech....

hojen är ju luftkyld så den är mera känslig än vattenkylda när det är varmt ute...

mvh
Jo. Varför det fastnar vet jag...jag har råkat ut för liknande själv. Vad jag mest undrar över är om ni ev. kunde lista vad som är just grundorsaken. Soppa, tändning, kylning eller vad det nu kan vara?
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
...vad det nu kan vara?

Ja, inget jag kan lära just dig något om - men TS kan behöva känna till att bränsleblandningssmorda tvåtaktare är känsliga för både motorbroms med helt avslagen gas, samt ihållande raktframkörning med konstant gaspådrag.

Tänk en nervös gashand som lätt kan feltolkas som tillhörande ett "moppefucko"; det är fina fisken på tvåtaktare. "Lugn körning" behöver däremot inte vara så himla nyttigt.

Separatoljesmorda tvåtaktare däremot inte lika känsliga på just detta.
 

Emil95

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Hallstahammar
Hoj
1968 Husqvarna KAF 256A
Ja, inget jag kan lära just dig något om - men TS kan behöva känna till att bränsleblandningssmorda tvåtaktare är känsliga för både motorbroms med helt avslagen gas, samt ihållande raktframkörning med konstant gaspådrag.

Tänk en nervös gashand som lätt kan feltolkas som tillhörande ett "moppefucko"; det är fina fisken på tvåtaktare. "Lugn körning" behöver däremot inte vara så himla nyttigt.

Separatoljesmorda tvåtaktare däremot inte lika känsliga på just detta.
Just innan den skar togs en skarp kurva innan kraftig acceleration ut på en lång raka. Inför kurvan motorbromsade jag med 1/4gas.
Kördes på strax över 3% dyr syntetisk bland olja.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
När den renoverades sattes det in en smidd eller gjuten kolv? Smidd kolv kräver en aningen större kolvspel
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
En lösning kan vara att hitta en civil huskvarna motor från samma tid. Då blir det nog lite lättare med delar eftersom den motorn var en massproducerad standard produkt. Alternativet är att delen från civilhojen passar på motorn.
Jag har för mig att portningen skiljer mellan civil och militär.
Så byte bör ge ett gäng extra hästar.
Men också en del extraarbete med inställning av förgasare och (kanske) tändpunkt.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Just innan den skar togs en skarp kurva innan kraftig acceleration ut på en lång raka. Inför kurvan motorbromsade jag med 1/4gas.
Kördes på strax över 3% dyr syntetisk bland olja.

Det ska vara 4% till våra 256or. Hurvida det spelar någon roll när man använder moderna oljor vet jag inte.
Jag kastar alltid i 4%.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top