Husqvarna 256A startar inte efter bakhjulslås.

Emil95

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Hallstahammar
Hoj
1968 Husqvarna KAF 256A
Var ute och körde med qvarnan igår, låg runt 80km/h när all effekt försvann och bakhjulet låste sig. Låset försvann när jag drog in kopplingen, då började den rulla igen. Men motorn vill inte starta. Har byt tändstift gnista finns, startar varken med eller utan choke, eller startgas.
Vad kan problemet vara?

Tack på förhand.
/Emil
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Tyvärr är nog felet att kolven har skuret. Det gör att kolven sitter fast i cylinderväggen.
Det är bara att plocka av topplock och cylinder. Kan man inte få loss kolven, då behöver nog motorn klyvas.

Det här är ett typiskt tvåtaktsproblem.
Hade du olja i bensinen? Det är en sak som är lätt att glömma.

Här finns folk som skruvar mycket med tvåtakt som kan ge mer utförliga svar.
 
Last edited:

Emil95

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Hallstahammar
Hoj
1968 Husqvarna KAF 256A
Glömde skriva att kolven rör sig när man kickar.
Soppan var olje blandad till 3%.
Hojen hade ståt okörd en vecka innan jag körde i går när det blev haveri, om det har någon betydelse?

Hojen är omsorgsfullt renoverad av min morfar.
Skulle bett honom titta på problemet om det inte vore för att han inte finns med mej längre
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Kolven nöp och lossnade igen när motorn kallnade. Ta loss svänghjulet och kolla om kilen på vevaxeln är hel. Om den gått sönder kan svänghjulet vrida sig ett kvarts varv eller så när motorn tvärstoppade och då kommer inte gnistan vid rätt tidpunkt. Kolla sedan hur kolv och cylinderlopp ser ut.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Då har du råkat ut för den mindre allvarliga kolvskärningen som man kallar nypa. Det som händer är att grejerna blir överhettade och blir för stora av värmeutvigdningen.

Förhoppningsvis är det begränsade skador på kolv och cylindervägg
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det här låter tyvärr hårt att säga.

Är du intresserad av gamla motorcycklar och har kunskaper att meka själv. Då är det här rätt motorcyckel för dig.

Är du du bara intreserad av att köra mc. Då är det helt fel mc för dig. Då blir det bara en mc som förfaller snabbt eftersom den är beroende av en vårdande hand för att må bra. I det fallet är en modern mc mycket bättre vad gäller driftsäkerhet och köregenskaper.
 

Emil95

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Hallstahammar
Hoj
1968 Husqvarna KAF 256A
Kommer att behålla qvarnan, anledningen till att jag inte hittar felet själv tror jag är att sorgen har tagit överhand när har kört sönder morfars ögonsten.
 

moddlaren

Guest
Ta av toppen på cyl. Det är 4 muttrar.. Vrid ned kolven i botten på cylindern.. Är det alu rester o revor i cyl har den nypt/skurit.. Är det nyp går alu resterna puttsa bort med ett 1000 våtslip papper.. Har för mig det är stål foder på din husqwarna..
Skulle det vara nicasil så går aluresterna ta väck med syra.. Skyddsglasögon på!! En droppe i ögat o man är blind

Sedan är det bara o sätta dit en ny kolv o på med cylindern på motorn igen o ut o åka som att inget har hänt.. Byt dock till ett nr större huvudmunstycke.. Allternativt flytta upp nålen 2 hack.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Kommer att behålla qvarnan, anledningen till att jag inte hittar felet själv tror jag är att sorgen har tagit överhand när har kört sönder morfars ögonsten.

Felet är at du har nypt motorn och behöver plocka loss cylindern och titta/ byta ut delar.
Inget att deppa över och är inte helt ovanligt.

Bara att börja pilla.
 

Str3 R

Guest
Jag hade ungefär samma problem med min 256:a. Den dog en mil hemifrån och jag kollade allt jag kunde komma på vid vägkanten. T o m testade att lägga den på höger sida så det fanns bränsle vid kranen. Luftfiltret rent och tändstiftet såg bra ut. Hemma testade vi med startgas men den vägrade. Var lite orolig att kilen hade gått. Det sista jag kollade på var bränslesystemet. Däri, i kranen och filtret låg det lite skit som skäggstrån och annat som ramlat ner vid tankningar och satt igen hela rasket. Så en noggrann rengöring av bränslesystemet inkl tank och bränslekran gjordes och sen funkade den. Den har aldrig gått så bra som nu.

Lycka till och ha en grymt rolig tid med din Hva, det finns inte många delar att hitta.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Finns en grupp på fejan där det är ett gäng som har 256or (Husqvarna army motorcycles)..

Hoppa in och snacka där istället.
 

Emil95

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Hallstahammar
Hoj
1968 Husqvarna KAF 256A
Har lagt upp frågan där med nu.
Ska snacka med en gammal hoj mekare imorgon.
Bara hoppas att det löser sig så jag slipper använda den som reservdel hoj.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Har lagt upp frågan där med nu.
Ska snacka med en gammal hoj mekare imorgon.
Bara hoppas att det löser sig så jag slipper använda den som reservdel hoj.

Allt som går att ha sönder går att reparera.
Låter tyvärr som att det blir en honing och ny kolv/ringar. (Dock inget som är säkert innan en felsökning) Fast det är ju i det närmaste förbrukningsvara på tvåtaktare, och ingen större katastrof, så länge det finns någon som tillverkar delarna nya är det en rätt smal sak. :)
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Har lagt upp frågan där med nu.
Ska snacka med en gammal hoj mekare imorgon.
Bara hoppas att det löser sig så jag slipper använda den som reservdel hoj.

Har motorn kompression efter nypningen ? Det kan vara skador på kolvringar m.m. Jag hade lossat cylinder och topplock för att kolla upp statusen på allt ihop. Du måste veta att ringarna är hela och fjädrar i sina spår fortfarande.
 

Emil95

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Hallstahammar
Hoj
1968 Husqvarna KAF 256A
Allt som går att ha sönder går att reparera.
Låter tyvärr som att det blir en honing och ny kolv/ringar. (Dock inget som är säkert innan en felsökning) Fast det är ju i det närmaste förbrukningsvara på tvåtaktare, och ingen större katastrof, så länge det finns någon som tillverkar delarna nya är det en rätt smal sak. :)
Dock blir det betydligt jobbigare då ny tillverkning av grejer till 256orna har varit nedlagd sedan länge. Tillverkning året på min är 1968.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
En lösning kan vara att hitta en civil huskvarna motor från samma tid. Då blir det nog lite lättare med delar eftersom den motorn var en massproducerad standard produkt. Alternativet är att delen från civilhojen passar på motorn.
 

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
Hej!

Knåda cyckel o sport i Edsbyn har delar till äldre Husqvarnor.Jag hadde en 256A själv en gång
i tiden o dom är svåra att få igång om ringen sitter fast.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Hej!

Knåda cyckel o sport i Edsbyn har delar till äldre Husqvarnor.Jag hadde en 256A själv en gång
i tiden o dom är svåra att få igång om ringen sitter fast.

Han har allt, mängder NOS delar.
Tror större delen av husqvarnafabriken ligger i lådor hos han :D
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top