Nybörjare behöver hjälp med skyddsjacka

sazke

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki
Goddagens gott folk!
Första inlägget på forumet och en riktig nybörjare när det gäller allt som har med MC att göra så ta det gärna lugnt med högafflar och facklor. :)
Jag håller just nu på att leta efter min första MC för att sedan börja träna lite smått på inhägnat område. Jag behöver då självklart lite skydd och efter att ha sökt runt så har jag kommit fram till att jag ska köra på spår skyddsjacka + någon förstärkt jacka/tröja för att enklare kunna anpassa mig efter vädret.

När det gäller skyddsjackor/tröjor så finns det så otroligt många att välja på så jag vet knappt vilken jag ska börja läsa på.

Jag tänker mig ett ganska komplett skydd med skydd för rygg, armar, axlar och bröst (missat något?). Någon som har köpt något liknande som de rekommenderar eller som de absolut inte rekommenderar?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Den ska sitta bra på dig, så åk till någon MC-handlare och pröva olika modeller.
Vad gäller skyddsvärdet på dem så är det nog ungefär lika mellan de olika modellerna. Tänk på att de små ryggskydden skyddar sämre än de långa.

Skaffa även skydd för ben, kevlarjeans funkar väl okej sålänge man inte tänkt köra bana, vilket stämmer med dina önskemål för överkroppen med.

Sedan kan jag väl slå ett slag för ett par rejäla sporthandskar och stövlar, för att få ordentliga skydd på händer och fötter.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Skydd för armbågarna är bra :tummenupp
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Den ska sitta bra på dig, så åk till någon MC-handlare och pröva olika modeller.
Vad gäller skyddsvärdet på dem så är det nog ungefär lika mellan de olika modellerna. Tänk på att de små ryggskydden skyddar sämre än de långa.

Skaffa även skydd för ben, kevlarjeans funkar väl okej sålänge man inte tänkt köra bana, vilket stämmer med dina önskemål för överkroppen med.

Sedan kan jag väl slå ett slag för ett par rejäla sporthandskar och stövlar, för att få ordentliga skydd på händer och fötter.

Exakt så resonerade jag när jag köpte mitt ryggskydd.
Resultat: De långa ryggskyddet tryckte upp hjälmen i nacken. Och som följd av detta ner i pannan. Vilket innebär mycket begränsad sikt framåt. Och vill man garanterat krascha ofta så är en utmärkt metod att inte kunna lägga blicken så långt fram som sikten utan hjälm skulle tilllåta.

Så jag plockade bort de två understa plattorna på ryggskyddet. På ett XL
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/Skydd/Ryggskydd-L2-2000022834/

För att kunna se bra. Och har aldrig ångrat mig.
Är 173 cm lång med lång kropp och korta ben. I förhållande till kroppslängden.
Ska ryggskyddet skydda ryggen så tänk på att ju tjockare skyddet är, dessto bättre kan det ta smällar. Dessto bättre hindrar det att slag mot ryggskyddet går igenom ryggskyddet och ger en stor kraft mot dig.
När jag kollade sist var det Forcefield ryggskydd som hade bäst skyddsförmåga.
http://www.forcefieldbodyarmour.com/product/pro-sub-4/2339

Tänk på att det finns hur mycket MC-kläder som helst till salu på blocket. Som kan vara praktiskt taget oanvänd.
Har själv köpt ett par skinnbyxor för 300kr som kostade 2500kr i affären. Och skinnbyxorna såg ut som de aldrig använts.
 
Last edited:

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Tänkte du köra "förstärkt tröja" + skyddsjacka så finns det faktiskt tröjor med fullständiga skydd i, i lite av en innertröja så de sitter bra. Åk runt till handlare o prova, prova onödigt mycket och jämför tills du har huvudvärk, sen köper du det som känns/sitter bäst. Benen är ganska trevliga att skydda med, välter du utan att komma bort från hojen så kommer en stor del av hojens tyngd ligga på ditt ena ben o trycka det mot asfalten. Jag har testat det med skydd vilket var ganska obekvämt, jag tror inte du vill testa utan.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Exakt så resonerade jag när jag köpte mitt ryggskydd.
Resultat: De långa ryggskyddet tryckte upp hjälmen i nacken. Och som följd av detta ner i pannan. Vilket innebär mycket begränsad sikt framåt. Och vill man garanterat krascha ofta så är en utmärkt metod att inte kunna lägga blicken så långt fram som sikten tilllåter.
En hel del bortklippt...

Du funderade inte på att testa att grejorna lirade ihop, först liksom?:va
Det går rätt snabbt att göra. :fakta
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Du funderade inte på att testa att grejorna lirade ihop, först liksom?:va
Det går rätt snabbt att göra. :fakta

Tog väl två, tre turer innan jag insåg varför hjälmen åkte ner över ögonen.
Så visst gick det snabbt ! :)
Det var ju inga problem när jag stod upp. Bara när jag satt på hojen.
Och det kom inte direkt utan efter jag kört en bit.
Ryggskyddet föstes långsamt men säkert uppåt.
Fixat genom att kapa bort de två understa plattorna på ett Biltema L2 XL.
 

Bifogat

  • RyggskyddBiltemaL2Moddat.JPG
    RyggskyddBiltemaL2Moddat.JPG
    110.1 KB · Visningar: 42
Last edited:

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Tog väl två, tre turer innan jag insåg varför hjälmen åkte ner över ögonen.
Så visst gick det snabbt ! :)
Det var ju inga problem när jag stod upp. Bara när jag satt på hojen.
Och det kom inte direkt utan efter jag kört en bit.
Ryggskyddet föstes långsamt men säkert uppåt.
Fixat genom att kapa bort de två understa plattorna.

Det låter inte så speciellt klipskt att när man är en storlek S typ (176cm sa du va?) köpa en storlek XL. Du borde istället köpt ett skydd som är anpassat för DIN längd och som kanske heller inte är från biltema om du vill vara trygg med att ha bra skydd.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det låter inte så speciellt klipskt att när man är en storlek S typ (176cm sa du va?) köpa en storlek XL. Du borde istället köpt ett skydd som är anpassat för DIN längd och som kanske heller inte är från biltema om du vill vara trygg med att ha bra skydd.

Jag resonerade som Ulvhamne:
Tänk på att de små ryggskydden skyddar sämre än de långa.
Vad det gäller skyddsförmågan på Biltemas skydd är det naturligt nämna det här testet:
http://www.aftonbladet.se/bil/mc/article11856936.ab
 
Last edited:

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Ryggskyddet föstes långsamt men säkert uppåt.
Fixat genom att kapa bort de två understa plattorna på ett Biltema L2 XL.
Mitt långa ryggskydd, Dainese Wave, provade jag ut i affären med hjälp av personalen (mc-varuhuset Stockholm). Det täcker svanskotan och trycker inte upp hjälmen. Sitter perfekt. Du verkar haft lite otur där.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Vad det gäller skyddsförmågan på Biltemas skydd är det naturligt nämna det här testet:
http://www.aftonbladet.se/bil/mc/article11856936.ab
Jag tänker precis tvärtom. Det gäller ju även de omtalade hjälmtesten av, vad heter de nu igen- Sharp? Shark? Nämligen att allt jag vet om Arai hjälmar är att de byggs utan kompromisser, att de är seriösa kring forskning och utveckling, och att motogp-förare vågar använda deras hjälmar. Arai är det som sitter bäst på mitt huvud, och jag litar mer på deras expertis än vad Sverker och andra icke hjälm-experter får fram på diverse tvivelaktiga tester. Det innebär iofs inte att jag av någon specifik anledning skulle tveka att köpa en biltema-hjälm (lidl-hjälmar finns ju inte längre), men bara tanken att någon no-name hjälm från kina för 500kr skulle vara jämförbar med en top-end från Arai, Shoei etc för 7000-9000kr är ju bara skrattretande.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag tänker precis tvärtom. Det gäller ju även de omtalade hjälmtesten av, vad heter de nu igen- Sharp? Shark? Nämligen att allt jag vet om Arai hjälmar är att de byggs utan kompromisser, att de är seriösa kring forskning och utveckling, och att motogp-förare vågar använda deras hjälmar. Arai är det som sitter bäst på mitt huvud, och jag litar mer på deras expertis än vad Sverker och andra icke hjälm-experter får fram på diverse tvivelaktiga tester. Det innebär iofs inte att jag av någon specifik anledning skulle tveka att köpa en biltema-hjälm (lidl-hjälmar finns ju inte längre), men bara tanken att någon no-name hjälm från kina för 500kr skulle vara jämförbar med en top-end från Arai, Shoei etc för 7000-9000kr är ju bara skrattretande.
Då kanske du får lite att fundera över här. I en annan tråd frågade en SHare varför hans Arai Quantum ST hade olika färg på de två sidorna i hjälmtestresultatet (min anmärkning: tex på grund av tillverkningstoleranser)
Går man in på
http://sharp.direct.gov.uk/
och väljer MAKE Arai MODEL Quantum ST så blir resultatet idag 150829 att hjälmen inte finns längre !
Arai var tydligen inte nöjda med testresultatet.
Och Sharp tog bort Arai Quantum ST.
Min uppfattning är att företag startas ofta av ingenjörer som vill ha en produkt som motsvarar deras kunnande.
Sedan tas företagen över av ekonomer och nu ska det sparas.
Och det syns tex i bilbranschen.
Med tex återkallanden. Och olyckor.
Eller i MC-branschen. En väns BMW R90S från 1970-talet har nu rullat 49000 mil. Han har sedan han köpte den i början på 1980-talet själv kört de sista 45000 milen.
En SHare fick nyligen reda på att hans BMW K1300(?) behövde ny växellåda efter 5000 mil.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Så du menar att Sharp kom på Arai med att deras Quantum hjälm var undermålig, ja rentav billig skit, som deras numera av kapitalistiska ekonomer styrda styrelse hade försökt pracka på en lättlurad marknad som enbart gick på Arais glorifierade rykte från förr? Varifrån kom det ryktet från förr, för det första? Men Lidl, de kunde hjälmar de!! Både hjälmar, makrill på burk och billig hallonsaft!

Saxat från wikipedia:
"It was formed in 1926 by Hirotake Arai as a hatmaker. Currently, Michio "Mitch" Arai runs the Company [...] Every Arai helmet is hand-built. [...] Several prominent MotoGP racers use Arai including Nicky Hayden and Dani Pedrosa."

Saxat från Arais hemsida:

"1952
Arai Hirotake Shoten, Co., Limited started supply of headgears to professional off-road motorcycle racers as the first Japanese “motorcycle helmets”."

"1983
Freddie Spencer won the World GP 500cc Road Race Championship as the first World Champion with Arai. Arai Racing Service introduced.

"1986
Current company organisation was established, and its name was changed from “Arai Hirotake, Limited” to “Arai Helmet, Limited”."

"2008
25 Years Anniversary of Arai Helmet (Europe) B.V.. Akihito Arai and Ingmar Stroeven appointed as managing directors of Arai Helmet (Europe) B.V.."

"2010
More than 50% of the Formula One grid and 30% of the MotoGP riders use Arai."


Jag ser inget av "in the year 2000 Arai was sold to a multinational hedgefond-trust" etc, utan att fadern startade, sonen tog över, och nu är även sonsonen i ledningen.
Att en modell försvinner och ersätts av en annan har ju Arai hållt på med sen de började med motorcykelhjälmar 1952.
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top