Segstartad även efter service/reparation - vad kan det vara?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag hade mc:n på verkstad igår och fick ventilkontroll gjord (allt okey där), rengöring av luftfilter, byte av tändstift samt olja/oljefilter.

Trots det så drar den fyra-fem varv på startmotorn innan den startar. För någon månad sedan startade den alltid på första vridet.

Tilläggas bör att den är mer svårstartad varm än kall.

Hojen går fint på tomgång och vid körning annars.

Någon som kan bidra med en möjlig diagnos?
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Kontrollera batteriets anslutningar, både vid batteriet och chassijorden.

Är du säker på att de bara kontrollerade ventilspelet och inte justerade något? Vad satte de gnistgapet till på stiften?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Alnö, Sundsvall
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
Har en betydligt äldre Kawasaki och hade liknande problem. Visade sig vara pick-up coils på tändplattan som var slut. När hojen blev varm la de av och hojen gick inte att starta förrän den kallnat. Tillslut började den dö under färd. Kolla om du hittar vilken resistans de skall hålla och mät med multimeter.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Har en betydligt äldre Kawasaki och hade liknande problem. Visade sig vara pick-up coils på tändplattan som var slut. När hojen blev varm la de av och hojen gick inte att starta förrän den kallnat. Tillslut började den dö under färd. Kolla om du hittar vilken resistans de skall hålla och mät med multimeter.

- Ach so...ja jag vet inte hur jag kommer åt eller hur jag mäter det, men ska höra med verkstaden om de kan checka av det eftersom hojen inte blev bra trots genomgång av ventiler och luft.
 

Enkie

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Kalmar
Hoj
ZX-7R -97, R1 -10, 888 -93
Som sagt, mät CO på tomgång så att det ligger på något vettigt. AFR/Lambda kan man bara lita på när man är säker på att man inte har misständningar.
Jag har intrycket av att 7:an under snurrande på startmotorn går ännu något magrare än den gör när den väl hoppat igång.
Inspirerad av din frågeställning så var jag ute i garaget och skruvade ut blandningsskruvarna ett kvarts varv. Får se om det hjälper mot mina problem, den håller på att fixas till besiktningsmode.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top